AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 Jeg er enslig mor til 2 barn, som nå er tenåringer. Jeg er ufør på laveste sats, så har ikke så god økonomi. Og den blir jo ikke bedre, den dagen yngste blir 18 år. Da mister jeg både bidrag, barnetrygd og barnetillegg. Barnefar har ikke samvær med barna, og betaler en god del i barnetrygd. Noe som gjør at vi har kunnet bo bra, og barna få alt de trenger og holde på med fritidsaktiviteter. Men da blir det og en dramatisk endring, dagen minste blir 18. Største vil da være 22, så regner med at største ikke bor hjemme da. Men jeg vurderer da og flytte til en 2 roms leilighet, sånn så økonomien fortsatt skal være grei. Så jeg har lite boutgifter. Men så tenker jeg jo på, hva om begge barna trenger å bo hjemme en stund. Er det bare en av de, kan jeg fint sove på sofaen, men blir jo verre hvis 3 voksne mennesker skal bo sammen over tid i en 2 roms. Noen som har gjort dette, og har voksne barn. Har det ført til noen utfordringer. Anonymkode: 71458...2b2
QQbaby Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 Vurdert nettdating? Kanskje du kan finne en mann med god økonomi som kan betale for deg 1
strynejenta Skrevet 23. juli 2017 #3 Skrevet 23. juli 2017 3 minutter siden, QQbaby skrev: Vurdert nettdating? Kanskje du kan finne en mann med god økonomi som kan betale for deg Man skal faen ikke få andre privat personer til å betale for seg selv! Barna er vel snart i jobb alder, send dem ut på jobbjakt.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #4 Skrevet 23. juli 2017 Hvis yngste bor hjemme har du krav på barnebidrag frem til hen er ferdig på vgs, siden det er da forsørgerplikten opphører. Og etter dette må du kunne regne med at barna greier å klare seg selv, og risikoen for å være krisehjem for begge samtidig er svært liten. Anonymkode: b2fd3...5ed 4
Arabella Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 14 minutter siden, QQbaby skrev: Vurdert nettdating? Kanskje du kan finne en mann med god økonomi som kan betale for deg Dine innlegg er av og til så smakløse at jeg steiler! 16
QQbaby Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 11 minutter siden, strynejenta skrev: Man skal faen ikke få andre privat personer til å betale for seg selv! Barna er vel snart i jobb alder, send dem ut på jobbjakt. Det er ikke snakk om en privatperson dersom de blir sammen.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enslig mor til 2 barn, som nå er tenåringer. Jeg er ufør på laveste sats, så har ikke så god økonomi. Og den blir jo ikke bedre, den dagen yngste blir 18 år. Da mister jeg både bidrag, barnetrygd og barnetillegg. Barnefar har ikke samvær med barna, og betaler en god del i barnetrygd. Noe som gjør at vi har kunnet bo bra, og barna få alt de trenger og holde på med fritidsaktiviteter. Men da blir det og en dramatisk endring, dagen minste blir 18. Største vil da være 22, så regner med at største ikke bor hjemme da. Men jeg vurderer da og flytte til en 2 roms leilighet, sånn så økonomien fortsatt skal være grei. Så jeg har lite boutgifter. Men så tenker jeg jo på, hva om begge barna trenger å bo hjemme en stund. Er det bare en av de, kan jeg fint sove på sofaen, men blir jo verre hvis 3 voksne mennesker skal bo sammen over tid i en 2 roms. Noen som har gjort dette, og har voksne barn. Har det ført til noen utfordringer. Anonymkode: 71458...2b2 Når barna har passert 18 år så synes jeg virkelig de skal få seg en liten jobb, og betale for å bo hjemme. Enten i form av ren husleie, eller i form av at de betaler for mat, vask av tøy og bidrar. I tillegg når du har hatt en god barnetygd vil tro du mener barnebidrag? Så må det jo være mulig å planlegge litt, og dermed spare litt for en mindre brutal overgang når alt av støtee forsvinner? Barn på 22 år, er gamle nok til å stå på egne bein, særlig når mamma har lite å rutte med, økonomisk. Anonymkode: 478b6...637 4
Luckiness Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 Regner med den på 22 enten er ferdig utdannet og er i jobb, eller har deltidsjobb ved siden av studier? Dersom h*n ønsker å bo hjemme en stund til må h*n betale litt for å bo hjemme, samt bidra med felles ting som matvarer. 18 åringen har vel kanskje en liten jobb også? Hvis ikke bør h*n skaffe seg en så lenge h*n ønsker å bo hjemme. Du har forsørgerplikt så lenge h*n går på vgs. Men det vil ikke si at du behøver å dekke alle utgifter for h*n (fritidsaktiviteter behøver du ikke å dekke f.eks.). Hvis 18 åringen ikke går på vgs, da har du ikke forsørgerplikt. Og bør forvente at 18åringen kan bidra med å betale litt for seg. Dette kan hvertfall gjøre din økonomi bedre. Du bør også fortelle dem at du vurderer 2-roms. Da kan de selv gi beskjed dersom de hadde tenkt å bo hjemme en stund til eller selv vurdere å flytte for seg selv. Så får du vurdere ut i fra dette om du vil bo slik du gjør nå eller bytte til 2-roms. Har du kanskje 4-roms nå? Hvor alle dere har hver sitt rom? Du kan isåfall vurdere 3-roms. Da kan du ha eget rom. Så kan de dele på ett rom. Gjerne ikke kjempegøy for dem, men de er voksen. Planen for alle i den alderen er jo å flytte ut. Så det fungerer for en stund så lenge de vil bo hjemme. Det går jo også an at en av dere sover på sofaen (evt sovesofa) i stuen dersom kun et barn skal bo hos deg, men den andre er hjemme hos deg i perioder og overnatter. Uansett så har du din fulle rett til å velge det som passer din økonomi. Spesielt med tanke på at barna er i en voksen alder og selv kommer til å flytte ut om sikkert ikke så lenge
strynejenta Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 24 minutter siden, QQbaby skrev: Det er ikke snakk om en privatperson dersom de blir sammen. Jo det er det....
Meadow Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 Barna er voksne og bør flytte ut, så kan du finne deg en liten leilighet til deg selv.
Liven_ Skrevet 23. juli 2017 #11 Skrevet 23. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enslig mor til 2 barn, som nå er tenåringer. Jeg er ufør på laveste sats, så har ikke så god økonomi. Og den blir jo ikke bedre, den dagen yngste blir 18 år. Da mister jeg både bidrag, barnetrygd og barnetillegg. Barnefar har ikke samvær med barna, og betaler en god del i barnetrygd. Noe som gjør at vi har kunnet bo bra, og barna få alt de trenger og holde på med fritidsaktiviteter. Men da blir det og en dramatisk endring, dagen minste blir 18. Største vil da være 22, så regner med at største ikke bor hjemme da. Men jeg vurderer da og flytte til en 2 roms leilighet, sånn så økonomien fortsatt skal være grei. Så jeg har lite boutgifter. Men så tenker jeg jo på, hva om begge barna trenger å bo hjemme en stund. Er det bare en av de, kan jeg fint sove på sofaen, men blir jo verre hvis 3 voksne mennesker skal bo sammen over tid i en 2 roms. Noen som har gjort dette, og har voksne barn. Har det ført til noen utfordringer. Anonymkode: 71458...2b2 Naturlig å tenke at voksne barn begynner å jobbe(helg, ferier) evt deltidsstilling på side av studiene og bidrar
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #12 Skrevet 23. juli 2017 Har barna arvet sykdommen din ettersom du ser for deg at de vil bli boende hos deg? Anonymkode: 62165...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #13 Skrevet 23. juli 2017 1 time siden, Meadow skrev: Barna er voksne og bør flytte ut, så kan du finne deg en liten leilighet til deg selv. Man har plikt til å forsørge barna sine ut tredje år på vgs, da mange er 19. Skjønner deg godt TS! Jeg mister både bidrag, barnetrygd og barnetillegg på uføretrygden min når mitt barn blir 18. Dvs, jeg får 6000 mindre netto utbetalt. Barnet har fortsatt rett på bidrag, men det går da direkte til barnet. Jeg mister uansett barnetrygd (1940 kr), barnetillegg (3100 brutto, skal skattes av) og bidraget (3000 mnd). Mulig jeg kan si at jeg skal ha halvparten av bidraget, men det føles feil at barnet skal betale meg når jeg fortsatt har forsørgeransvar. Mange barn drar jo hjem i sommerferier for å jobbe, feks. hvis de bytter studiested, eller har hybel som ikke er i juni og juli. Merkelig at noen her tror at barna aldri kommer hjem i kortere eller lengre perioder etter de er 18. Anonymkode: 6e785...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #14 Skrevet 23. juli 2017 9 minutter siden, Liven_ skrev: Naturlig å tenke at voksne barn begynner å jobbe(helg, ferier) evt deltidsstilling på side av studiene og bidrar Ikke når de går på VGS. Anonymkode: 6e785...7c9 1
Leo Skrevet 23. juli 2017 #15 Skrevet 23. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har plikt til å forsørge barna sine ut tredje år på vgs, da mange er 19. Skjønner deg godt TS! Jeg mister både bidrag, barnetrygd og barnetillegg på uføretrygden min når mitt barn blir 18. Dvs, jeg får 6000 mindre netto utbetalt. Barnet har fortsatt rett på bidrag, men det går da direkte til barnet. Jeg mister uansett barnetrygd (1940 kr), barnetillegg (3100 brutto, skal skattes av) og bidraget (3000 mnd). Mulig jeg kan si at jeg skal ha halvparten av bidraget, men det føles feil at barnet skal betale meg når jeg fortsatt har forsørgeransvar. Mange barn drar jo hjem i sommerferier for å jobbe, feks. hvis de bytter studiested, eller har hybel som ikke er i juni og juli. Merkelig at noen her tror at barna aldri kommer hjem i kortere eller lengre perioder etter de er 18. Anonymkode: 6e785...7c9 Hvofor blir det plutselig feil at en del av bidraget skal gå til å betale for eksempel boutgifter den dagen barnet blir myndig? Når det gjelder det andre jeg har uthevet så det er vel ingen som tror det, men når barna har flyttet hjemmefra så har de gjort nettopp det. Da er det meningen at man skal forsørge seg selv og man kan ikke forvente at en forelder med dårlig økonomi skal stille med husrom og mat. Jeg forstår selvfølgelig at man som forelder gjerne vil hjelpe barna sine, men hvis man ikke har økonomisk eller praktisk mulighet til å gjøre det, så må barna (Som da ikke lenger er barn...) klare seg selv eller betale for seg. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #16 Skrevet 23. juli 2017 Voksne barn som er ferdig med VGS klarer seg selv, enten via studielån, hybel og deltidsjobb eller fulltidsjobb dersom de velger å legge studiene på hylla. Det er absolutt ingen grunn til at en uføretrygdet forelder med dårlig økonomi skal huse og brødfø et voksent barn. Anonymkode: ab720...6f0 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #17 Skrevet 23. juli 2017 I verste fall, dersom begge må bo hjemme hos deg i lengre tid, er da heller ikke det noen krise. Anonymkode: 4c697...c58
Minlillesky Skrevet 23. juli 2017 #18 Skrevet 23. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enslig mor til 2 barn, som nå er tenåringer. Jeg er ufør på laveste sats, så har ikke så god økonomi. Og den blir jo ikke bedre, den dagen yngste blir 18 år. Da mister jeg både bidrag, barnetrygd og barnetillegg. Barnefar har ikke samvær med barna, og betaler en god del i barnetrygd. Noe som gjør at vi har kunnet bo bra, og barna få alt de trenger og holde på med fritidsaktiviteter. Men da blir det og en dramatisk endring, dagen minste blir 18. Største vil da være 22, så regner med at største ikke bor hjemme da. Men jeg vurderer da og flytte til en 2 roms leilighet, sånn så økonomien fortsatt skal være grei. Så jeg har lite boutgifter. Men så tenker jeg jo på, hva om begge barna trenger å bo hjemme en stund. Er det bare en av de, kan jeg fint sove på sofaen, men blir jo verre hvis 3 voksne mennesker skal bo sammen over tid i en 2 roms. Noen som har gjort dette, og har voksne barn. Har det ført til noen utfordringer. Anonymkode: 71458...2b2 Når den tid kommer, at de skal ut for å studere, så kan de faktisk finne seg en hybel og søke om stipend/lån fra lånekassen. Og jobbe ved siden av studier. Jeg håper de allerede har sommerjobber osv? Når barna flytter ut for å studere, så finner du en fin plass til deg selv. Om de kommer hjem av og til i helger/ferier, så må de sove på madrass eller noe om du ikke har ekstra sengeplasser. Ikke ofre sengeplassen din, for barna dine altså. Har de flyttet ut, så har de flyttet ut. Velger de å bli boende hjemme etter fylte 18 år, må de bidra med husleie, mat osv.. Du lærer dem vel opp til å bli selvstendige mennesker som skal klare seg selv? Ikke sy puter under ermene dems.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #19 Skrevet 23. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke når de går på VGS. Anonymkode: 6e785...7c9 Hvorfor i allverden ikke??🙄 Jeg begynte å jobbe da jeg var 16 år. Butikk, sykehjem.. Jeg jobbet fast annenhver helg, i ferier, også tok jeg et par ekstravakter i ny og ne ellers. Jeg er nå 31 år og jeg blir skremt av å se hvor sent dagens unge begynner å jobbe.. Jeg mener på ingen måte at de skal betale for kost og losji så lenge de går på skole. Men å tjene sine egene lommepenger, ja vettu hva!! Anonymkode: e811e...9e9 1
Glitnir Skrevet 24. juli 2017 #20 Skrevet 24. juli 2017 Dersom du er ufør er du kanskje ikke avhengig av å bo i et spesifikt område, slik at du kan flytte til et billigere sted og likevel ha (minst) ett ekstra soverom? Men det er kun om du selv ønsker at barna skal kunne bo hos deg. Etter vgs kan de jo ikke kreve noe. Selv om de ikke bor hjemme er det likevel mange ferske myndige/studenter som bor hjemme i helger og ferier de første årene, særlig om de har flyttet et stykke unna. Så du må jo bare vurdere om du selv mener det er viktig nok å kunne tilby dem eget rom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå