Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lest litt om IVF og det virker som dette er mest for de som ikke blir gravide eller har gjentatte spontanaborter. Vårt problem er gjentagende MA, alltid rundt uke 7/8. Hver gang er det påvist hjerteslag, men ca 2 uker etter er det slutt.. hver gang.

Crinone funket ikke så nå er det snakk om IVF etter 4 MA (+en kjemisk og en blæremola). Vi har brukt nærmere 2,5 år med prøving, mistet første gang mars 2015.

Vet noen om IVF kan hjelpe for MA? Har svakt hjerteformet livmor, dette skal jo til vanlig ikke ha noe å si...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått noen form for utredning i forhold til habituell abort? Jeg mener: når det stanser opp på samme sted alltid, vil vel fort det samme skje med IVF? Det eneste de kan se er jo bare at utviklingen de første dagene ser normal ut og at egget ser bra ut, mens det er senere det stanser hos deg og dette fort er normalt fra før? Er livmor sjekket med hysteroskopi eller ultralyd med kontrast eller lignende?

Anonymkode: 21b3a...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Blodpropper? Har du forsøkt blodfortynnende? 

Anonymkode: 62b1e...a96

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blodpropper? Har du forsøkt blodfortynnende? 

Anonymkode: 62b1e...a96

Blodprøvene viser at jeg ikke har blodpropper. Det er bare Leiden som ikke er testet, og det vet jeg ikke hva er. Gyn vil ikke gi blodfortynnende fordi ingenting tilsier at jeg trenger det

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått noen form for utredning i forhold til habituell abort? Jeg mener: når det stanser opp på samme sted alltid, vil vel fort det samme skje med IVF? Det eneste de kan se er jo bare at utviklingen de første dagene ser normal ut og at egget ser bra ut, mens det er senere det stanser hos deg og dette fort er normalt fra før? Er livmor sjekket med hysteroskopi eller ultralyd med kontrast eller lignende?

Anonymkode: 21b3a...0bb

Har tatt masse blodprøver, men ikke for Leiden. Alle som er tatt er normale.Vannscanning skal jeg få etter å ha fått ut denne jeg bærer på nå.

Jeg tenker det samme som deg. Alt ser jo normalt ut helt til det stopper opp ganske mye senere. Hvordan skal det da virke med ivf...

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare sende deg en klem, jeg! For et mareritt du har vært og er gjennom. Håper det ordner seg for dere. 

Anonymkode: df1b6...4f3

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare sende deg en klem, jeg! For et mareritt du har vært og er gjennom. Håper det ordner seg for dere. 

Anonymkode: df1b6...4f3

Tusen takk❤️

Skrevet

Står det ikke på den hausken-linken om hab abort og ivf at årsaken til at ivf kan være til hjelp er at man har kontroll på akkurat når befruktningen skjer? Og at man kan sette inn tiltak mot abort før man vet at man er gravid?

Jeg og min gyn konkluderte i hvert fall med at siden jeg hadde stålkontroll på el at jeg kunne begynne med crinone, albyl-e og prednisolon 2-3 dager etter el og heller seponere hvis jeg ikke var gravid.

Ellers, hvis det er noe genetisk, så kunne jo kanskje den varianten der man gentester embryo før tilbakesetting være til hjelp. 

Jeg fikk for øvrig også beskjed om å bare prøve igjen fra gyn på sykehuset. Hun ville ikke gi meg crinone og albyl-e siden de ikke fant noe galt med oss (unntatt hjerteforma livmor). Det var etter tips fra kg at jeg oppsøkte privat gyn for en second opinion, og han mente at det var verdt å prøve de overnevnte medisinene siden de uansett ikke gjorde noen skade, og jeg allerede hadde hatt så mange sa.

Uff, føler med deg!:klem: Kan forstå at dette er ganske altoppslukende nå.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, N85 skrev:

Står det ikke på den hausken-linken om hab abort og ivf at årsaken til at ivf kan være til hjelp er at man har kontroll på akkurat når befruktningen skjer? Og at man kan sette inn tiltak mot abort før man vet at man er gravid?

Jeg og min gyn konkluderte i hvert fall med at siden jeg hadde stålkontroll på el at jeg kunne begynne med crinone, albyl-e og prednisolon 2-3 dager etter el og heller seponere hvis jeg ikke var gravid.

Ellers, hvis det er noe genetisk, så kunne jo kanskje den varianten der man gentester embryo før tilbakesetting være til hjelp. 

Jeg fikk for øvrig også beskjed om å bare prøve igjen fra gyn på sykehuset. Hun ville ikke gi meg crinone og albyl-e siden de ikke fant noe galt med oss (unntatt hjerteforma livmor). Det var etter tips fra kg at jeg oppsøkte privat gyn for en second opinion, og han mente at det var verdt å prøve de overnevnte medisinene siden de uansett ikke gjorde noen skade, og jeg allerede hadde hatt så mange sa.

Uff, føler med deg!:klem: Kan forstå at dette er ganske altoppslukende nå.

Alle har fått blodfortynnende unntatt meg:raven: Bare tenk om det hadde hatt en effekt denne gangen😔

Det tror jeg er en god ide om det går å genteste før innsett!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg også ville ha bedt om en second opinion! Har hørt fra MANGE at blodfortynnende har hjulpet, dog skal jeg ikke si at dette ved hvert tilfelle gjaldt samme type problem som deg. 

Jeg tenker at hvis blodfortynnende hjelper så er jo det mye bedre og lettere enn å gå gjennom IVF-behandling..

Anonymkode: 69b1e...904

Skrevet

Jeg fikk mast meg til crione fra en gynokolog og blodfortynnende fra en annen ;)   sleip som jeg er :P

Blodfortynnende finnes jo ikke skadelig, så hvorfor din gynokolog er så restriktiv fatter ikke jeg.  

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg fikk mast meg til crione fra en gynokolog og blodfortynnende fra en annen ;)   sleip som jeg er :P

Blodfortynnende finnes jo ikke skadelig, så hvorfor din gynokolog er så restriktiv fatter ikke jeg.  

Blodfortynnende kan absolutt være skadelig. Derfor er man restriktiv med å gi blodfortynnende. 

Men en mellomting mellom blodfortynnende og ikke blodfortynnende er Omega3 kapsler. De virker og blodfortynnende men i svakere grad. 

Anonymkode: 74930...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Albyl-E er ikke sterkt blodfortynnende, og veldig vanlig at gravide som har slitt med aborter får. I USA kalles det baby aspirin, Google litt om det og effekt på svangerskap. 

Jeg ville nok bedt om utredning videre, og forsøkt litt mer hjelp. Martin Lundring ved kvinneklinikken på Jessheim er spesialist i fertilitet, privat gynekolog. Jeg ville forsøkt en privat som kan råde videre i systemet. 

Anonymkode: 0c7f5...e69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, snehvit88 skrev:

Blodprøvene viser at jeg ikke har blodpropper. Det er bare Leiden som ikke er testet, og det vet jeg ikke hva er. Gyn vil ikke gi blodfortynnende fordi ingenting tilsier at jeg trenger det

Jeg hadde samme problem som deg...fikk prednisolon og blodfortynnende...og har nå en ettåring. Ingenting tilsa at jeg trengte blodfortynnende heller...men jeg fikk mast meg til det. Vet jo ikke om det er årsaken...men det er definitivt litt rart at etter fire år og gjentatte ivf forsøk så sitter det den syklusen jeg fikk disse to medikamentene.

Anonymkode: 1f1bf...798

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...