Gå til innhold

Er utroskap umoralsk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig resonering. Er det umoralsk å drepe noen om ingen noen gang finner ut av det? Er det umoralsk å svindle noen om det aldri blir oppdaget? Er de handlingen eller om det blir oppdaget som bestemmer om det er umoralsk?

Anonymkode: ad3df...577

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig resonering. Er det umoralsk å drepe noen om ingen noen gang finner ut av det? Er det umoralsk å svindle noen om det aldri blir oppdaget? Er de handlingen eller om det blir oppdaget som bestemmer om det er umoralsk?

Selvfølgelig handlingen. F. eks får det store konsekvenser å bli drept for den drepte. Og den svindlede vil sitte igjen med mindre eller ingentingom han blir svindlet.

Å pule andre har null konsekvenser for noen. Så sant man ikke drar frem floskelen om kjønnssykdommer, barn osv. Men da får det en konsekvens. Ren skjær puling har ingen konsekvenser for noen om det utføres riktig.

Anonymkode: 8e460...50b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig handlingen. F. eks får det store konsekvenser å bli drept for den drepte. Og den svindlede vil sitte igjen med mindre eller ingentingom han blir svindlet.

Å pule andre har null konsekvenser for noen. Så sant man ikke drar frem floskelen om kjønnssykdommer, barn osv. Men da får det en konsekvens. Ren skjær puling har ingen konsekvenser for noen om det utføres riktig.

Er det like greit hvis noen er utro mot deg?

Når det gjelder kjønnssykdommer så er du naiv og kunnskapsløs. Ren skjær puling som du kaller det så "poetisk" kan ha konsekvenser uansett om hvor "riktig" det utføres. F.eks HPV-virus smitter greit selv med kondom. Kondomer kan også sprekke noe som sikkert kommer som et sjokk for deg i din noe forenklede verden.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tba skrev:

Er det like greit hvis noen er utro mot deg?

Når det gjelder kjønnssykdommer så er du naiv og kunnskapsløs. Ren skjær puling som du kaller det så "poetisk" kan ha konsekvenser uansett om hvor "riktig" det utføres. F.eks HPV-virus smitter greit selv med kondom. Kondomer kan også sprekke noe som sikkert kommer som et sjokk for deg i din noe forenklede verden.

Ingen kan være "utro" mot meg. Jeg kan ikke sette krav til hva andre gjør med sin kropp. Det er selvfølgelig helt opp til den som eier kroppen.

Japp, shit happens. Men det er en så liten del av totalen at det har fint lite å si.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kan være "utro" mot meg. Jeg kan ikke sette krav til hva andre gjør med sin kropp. Det er selvfølgelig helt opp til den som eier kroppen.

Japp, shit happens. Men det er en så liten del av totalen at det har fint lite å si.

Men hvorfor inngår du ikke åpneforhold, da er du ærlig med holdningene dine. Når du vår inn i forhold under falske premisser der du later som at du er trofast så er du uærlig, noe som av de aller fleste anser som umoralsk.

Når det gjelder kjønnssykdommer så er nok ikke bare "shit happens" men ordvalget og holdningene dine viser hvor lite reflektert du er. For den som blir steril fordi du smitter henne med Klamydia er nok ikke "en så liten del av totalen at det har fint lite å si. Evnt. får kreft pga HPV virus eller Aids.

Endret av Tba
  • Liker 2
Skrevet
På 23.7.2017 den 3.41, WubWub skrev:

så lenge ingen tar skade så er det helt greit.å spytte på andre skader andre, om en er utro og partneren ikke finner ut av det så tar ingen skade; da er det helt greit.

what you dont know wont hurt you

Nei, jeg synes ikke det er greit. Jeg er monogam, og vil gjerne at vi er gift i over 50 år, før vi dør på omtrent samme tidspunkt mens vi holder hender, denne romantisk-melankolske drømmen.

At det kun er oss for hverandre. Slik er mannen også. Vi bygger et liv sammen på verdier - trofasthet, ærlighet, snillhet, godhet og respekt. Hvis han er utro, bryter det med verdiene våre. Han vil ikke ha vært trofast, ikke ærlig, ikke snill, ikke god, og uten respekt for samlivet. Det vil gjøre vondt, en følelse av at livet er brukt opp på ingenting. Det samme om jeg hadde vært utro; jeg har vært falsk og uærlig, og tror jeg neppe kunne ha sett ham i øya etter det. Verdiene er grunnpillarene som man bygger et forhold på. Med dårlige pillarer, er det ikke et stødig forhold.

En utro partner ødelegger pillarene i et forhold ved løgn, falskhet og en kvalmende egoisme, det spiller ingen rolle om den bedratte finner ut av det. 

Hvis man vil ha et åpent forhold, er det greit, for all del. Men da må nesten partneren være enig med dette. Hvis du går bak ryggen på partneren, er du ikke noe å samle på, uavhengig om den bedratte finner ut av det eller ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Tba skrev:

Men hvorfor inngår du ikke åpneforhold, da er du ærlig med holdningene dine. Når du vår inn i forhold under falske premisser der du later som at du er trofast så er du uærlig, noe som av de aller fleste anser som umoralsk.

Når det gjelder kjønnssykdommer så er nok ikke bare "shot happens" men ordvalget og holdningene dine viser hvor lite reflektert du er. For den som blir steril fordi du smitter henne med Klamydia er nok ikke "en så liten del av totalen at det har fint lite å si. Evnt. får kreft pga HPV virus eller Aids.

Joda, åpne forhold er kanon. Men om ikke dama vil det, sier jeg self at det blir som hun vil. Så tar jeg andre bak ryggen på henne. Hun får ikke vite det, er lykkelig og jeg får i pose og sekk og er lykkelig. Alle er glade.

Slik kan årene gå og alt er ok. Ingen vet noe og ingen klager.

Det der kjønnssykdommene dine tar jeg med en stoor klype salt.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, åpne forhold er kanon. Men om ikke dama vil det, sier jeg self at det blir som hun vil. Så tar jeg andre bak ryggen på henne. Hun får ikke vite det, er lykkelig og jeg får i pose og sekk og er lykkelig. Alle er glade.

Men er det ikke umoralsk å lyve? Hvorfor ikke bare være åpen om det? Fortjener ikke hun også å få velge om hun vil være i et monogamt forhold eller ikke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er overtroisk, men har du tenkt over at karma vil hoppe opp å bite deg i rumpa på et eller annet tidspunkt? 

Anonymkode: 38ae3...1a6

Skrevet
På 23.7.2017 den 3.10, WubWub skrev:

Han ser ikke fingeren så kan han umulig få sine følelser såret.

En hund kan heller ikke bli såret av at du kaller den feit rett og slett fordi den ikke har fysisk mulighet til å se det underliggende.

Og så lenge ingen blir såret er alt greit. Hva en ikke vet skader en ikke, enkelt og greit, kort og godt.

Ingen av jentene jeg var utro mot ble skadet av det så hva er problemet? 

nei men nå har det seg sånn at om du absolutt har så store behover for å være utro å ikke eiger samvittighet så har du rett og slett ikke noe som helst i et forhold å gjøre

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en psykolog må du være fascinerende. Du er totalt blottet empati og integritet. Du er ikke umoralsk, men amoralsk. Du vil lyve og bedra uten noen som helst hemninger for å få det akuratt som du ønsker uten tanke på hvordan det rammer andre mennsker. Du er nok godt innenfor diagnosen for å være en psykopat.

Når det gjelder argumentene om at kjønnssykdommer kan smitte så er nok du nokså alene om å ikke (villle) forstå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tba skrev:

For en psykolog må du være fascinerende. Du er totalt blottet empati og integritet. Du er ikke umoralsk, men amoralsk. Du vil lyve og bedra uten noen som helst hemninger for å få det akuratt som du ønsker uten tanke på hvordan det rammer andre mennsker. Du er nok godt innenfor diagnosen for å være en psykopat.

Når det gjelder argumentene om at kjønnssykdommer kan smitte så er nok du nokså alene om å ikke (villle) forstå.

Jepp, og jeg bare elsker hobbypsykologene som figurerer her inne:fnise:

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke følelser har du for dama når du går inn i forholdet?

Anonymkode: 1e792...745

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke følelser har du for dama når du går inn i forholdet?

Anonymkode: 1e792...745

Full pakke der. Men liker ikke å få restriksjoner på hvem jeg skal få pule. Dvs at andre tror de kan få bestemme dette.

Skrevet

"Har vært i opptil flere forhold og jeg var utro i noen av de. Men de jeg var sammen med visste jo ikke noe om det så ingen tok jo noen skade? Hva du ikke vet har du heller ikke vondt av. Jeg får ikke vondt av at folk baksnakker meg med mindre jeg vet om det. Null skade = null problem."

Argumentet ditt holder ikke. For du har aldri noen garanti.

Så for å finne ut om det er umoralsk, må man spørre seg om dette er noe man er villig til å eksponere partneren sin for? Det at man innbiller seg at den andre ikke vil finne ut av, bærer liten relevans.

Så kan man spørre seg selv, "hvis partneren min hadde visst at jeg er utro, er dette noe jeg kan leve med?".

Definisjonen av moral bør således tillegges liten vekt.

Skrevet

ifølge TS er det greit å spre private ekle nakenbilder der han flekker rumpa til hele kommunen å legge det ut på nettet så lenge ikke han finner ut av det 

det er også lov å drepe folk som ingen bryr seg om siden ingen finner ut av det? Hva du ikke vet, har du heller ikke vondt av? stemmer ikke det da

det er kjempebra å stjele og misshandle dyr så lenge ingen finner ut av det, det er greit å misshandle kona i hjemmet så lenge ingen andre vet om det? er det ikke det da ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, mjaus skrev:

ifølge TS er det greit å spre private ekle nakenbilder der han flekker rumpa til hele kommunen å legge det ut på nettet så lenge ikke han finner ut av det 

det er også lov å drepe folk som ingen bryr seg om siden ingen finner ut av det? Hva du ikke vet, har du heller ikke vondt av? stemmer ikke det da

det er kjempebra å stjele og misshandle dyr så lenge ingen finner ut av det, det er greit å misshandle kona i hjemmet så lenge ingen andre vet om det? er det ikke det da ;) 

:klaske:

Gjest HarryDotter
Skrevet
På 24.7.2017 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Helt enig.

Det gir likevel ingen grunn til at det skal være galt og umoralsk å knulle andre, da det ikke fører til noen skade for andre. Uansett hvordan en vrir på det er det ikke skjedd noe galt. Bare illusjonen om at en eide partneren sin fysisk. Som du sier: En følelsmessig greie. Som vi har tatt på oss selv.

På samme måte som om jeg ligger i 220 i 50 sone alene, er det ikke noen grunn til å ta meg for det. Den eneste jeg kan skade er meg selv. Om det derimot er andre involvert i 50-sonen, sier det seg selv at det ikke kan ligges i 220 der. Jeg utsetter da andre for fare. Fysisk.

Men vi kan ikke lage særegne kjøreregler bare for deg? Fordi du spesifikt er en dyktig sjåfør? Vet politiet at det ikke er noen på denne veien akkurat da du kjører der? Skal vi lage egne regler per individ mener du? Tenk om alle skulle dikte opp sine egne moralske grunnmurer og leve seg selv til halsen hver dag. Tror du samfunnet ville fungert?

Nei absolutt ikke.

Moralen, er som sagt det som holder mennesket noenlunde på matta. Og vi mennesker skiller oss ut spesifikt på noen punkter. Vi kan føle. Vi har moral. Vi kan ta valg. Og derfor er det ikke ansett som fornuftig og en kul greie å pule andre bak ryggen til kjærsten. Det er en grunn til at denne moralen stort sett gjelder for 95% av verdens befolkning. Det er noe dyptliggende som ligger dypt i oss alle. Jeg tenker nå heller at de som tenker at det må da være greit å være utro og at moralen rundt det bare er tøys, er mennesker som er så egoistiske at de ønsker å fjerne sperrene som holder dem tilbake fra å leve seg selv ut til det fulle. Og tro meg, det vil ikke komme de rundt oss til gode, dersom vi bare ønsker å leve ut det vi selv vil hele tiden.

Skrevet (endret)
På 23.7.2017 den 2.48, AnonymBruker skrev:

Men man må ikke følge "moralnormene" slavisk. Da er man intet mindre enn en av saueflokken.

Det er heller ikke slik at en kjører sitt eget løp i samfunnet, bare fordi man ikke følger saueflokken i utroskapsspørsmålet.

Det er en meget god grunn til at utroskap ikke er forbudt og det er fordi det ikke gjør noen skade.

Utroskap gjør ingen skade før det blir oppdaget, eller før det blir komplikasjoner.

Råkjøring gjør ingen skade før du kjører på noen.

Når skaden skjer, så skader du den personen som du forhåpentligvis satser skikkelig på å gi bedre livskvalitet, og du ender opp med å forverre livskvaliteten i stedet hvilket gjør deg ganske verdiløs og mislykket som kjæreste.

Jeg kan ikke være utro fordi jeg har ambisjoner. Ambisjoner om å være noe positivt for dama mi. Den som ikke er bra for sin kjære bør heller sitte singel hjemme med høyrehånda si enn å ha kjæreste.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet
På 23.7.2017 den 2.57, AnonymBruker skrev:

Hvis dyr hadde de samme emosjonelle følelsene som mennesker ville det blitt det samme.

Anonymkode: 4ade2...a65

Pattedyr har de samme emosjonelle følelsene. Ergo er det akkurat det samme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...