WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #21 Skrevet 23. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fremdeles umoralsk av deg å være utro. Akkurat som det umoralsk av meg å spytte på et menneske med en annen hudfarge. Hvor er poenget ditt? Anonymkode: 4ade2...a65 så lenge ingen tar skade så er det helt greit.å spytte på andre skader andre, om en er utro og partneren ikke finner ut av det så tar ingen skade; da er det helt greit. what you dont know wont hurt you
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #22 Skrevet 23. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår jo hva moral handler om, men forstår også at det finnes ulike moralske regler for ulike mennesker. Det har alltid vært noen som har kunnet være utro og andre som ikke kan være det. De gamle kongene hadde ofte damer på si. Det var en del av det å være konge. Kjendisene er vår tids konger. Synes det er helt greit at det er sånn. Det er jo ingen som tvinges til å bli sammen med en superkjendis. Anonymkode: 7d9b9...33c Nei, da har du jo ikke forstått hva moral handler om. Hvis du ser på kjendiser som konger er du nok litt umoden. Anonymkode: 4ade2...a65 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #23 Skrevet 23. juli 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: så lenge ingen tar skade så er det helt greit.å spytte på andre skader andre, om en er utro og partneren ikke finner ut av det så tar ingen skade; da er det helt greit. what you dont know wont hurt you Dette er jo ikke hva moral handler om. Hvor vanskelig kan dette være å skjønne. Det er like umoralsk av meg å vise fingeren til en mann som er blind som til en som ikke er blind. Det er like umoralsk av meg å spytte på en person, selv om ejg spytter i bakhodet slik at de kanskje ikke merket det. Det er like umoralsk av meg å stjele pengene dine selv om du ikke merker at noe er borte. Anonymkode: 4ade2...a65 6
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #24 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er jo ikke hva moral handler om. Hvor vanskelig kan dette være å skjønne. Det er like umoralsk av meg å vise fingeren til en mann som er blind som til en som ikke er blind. Det er like umoralsk av meg å spytte på en person, selv om ejg spytter i bakhodet slik at de kanskje ikke merket det. Det er like umoralsk av meg å stjele pengene dine selv om du ikke merker at noe er borte. Anonymkode: 4ade2...a65 Da får vi si oss uenige. Jeg syntes ikke det er umoralsk å vise fingeren til en blind da han ikke ser dette; ergo tar han heller ikke skade av det. Om du stjeler pengene mine derimot så vil jeg merke det da jeg vil ha mindre å rutte med. Du blander appelsiner med epler her.
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #25 Skrevet 23. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo ikke hva moral handler om. Hvor vanskelig kan dette være å skjønne. Det er like umoralsk av meg å vise fingeren til en mann som er blind som til en som ikke er blind. Det er like umoralsk av meg å spytte på en person, selv om ejg spytter i bakhodet slik at de kanskje ikke merket det. Det er like umoralsk av meg å stjele pengene dine selv om du ikke merker at noe er borte. Anonymkode: 4ade2...a65 Leker litt videre med tankegangen din; Jeg treffer en hund som er litt overvektig og jeg leker med den mens jeg sier "du er feit som en gris!" , hunden skjønner selvfølgelig ingenting av dette så den tar ikke skade. Scenario nr 2 ; jeg leker med ei overvektig kvinne mens jeg sier "du er feit som en gris!" , hun forstår hva jeg sier å blir lei seg. Er situasjonene like tenker du? Er begge deler like umoralske ifølge deg?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #26 Skrevet 23. juli 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Om du stjeler pengene mine derimot så vil jeg merke det da jeg vil ha mindre å rutte med. Du blander appelsiner med epler her. Ikke hvis du ikke visste at du hadde pengene. Jeg bryter meg inn og stjeler penger din avdøde onkel har lagt i en konvolutt til deg, dette er ikke umoralsk etter din standard. Anonymkode: 4ade2...a65 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #28 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, da har du jo ikke forstått hva moral handler om. Hvis du ser på kjendiser som konger er du nok litt umoden. Anonymkode: 4ade2...a65 Vil del si det er umodent å tro at vi alle er like. Det er forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomo. Under VM så er det fotballspillere som ikke lar familien være med fordi de skal kunne ligge med andre damer. Det er selvsagt ikke noe du og jeg kunne gjort. Det ville vært utrolig umoralsk. Om man er fotballstjerne derimot så er det akseptert, er jo derfor familien ikke kommer, men forholdet fortsatt holder. Selv ville jeg aldri dømt en fotballstjerne som kanskje vinner VM for å ville bli oppvartet av de vakreste damene. Anonymkode: 7d9b9...33c
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #29 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, WubWub skrev: Leker litt videre med tankegangen din; Jeg treffer en hund som er litt overvektig og jeg leker med den mens jeg sier "du er feit som en gris!" , hunden skjønner selvfølgelig ingenting av dette så den tar ikke skade. Scenario nr 2 ; jeg leker med ei overvektig kvinne mens jeg sier "du er feit som en gris!" , hun forstår hva jeg sier å blir lei seg. Er situasjonene like tenker du? Er begge deler like umoralske ifølge deg? Hvis dyr hadde de samme emosjonelle følelsene som mennesker ville det blitt det samme. Anonymkode: 4ade2...a65 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #30 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Under VM så er det fotballspillere som ikke lar familien være med fordi de skal kunne ligge med andre damer. Det er selvsagt ikke noe du og jeg kunne gjort. Det ville vært utrolig umoralsk. Om man er fotballstjerne derimot så er det akseptert, er jo derfor familien ikke kommer, men forholdet fortsatt holder. Selv ville jeg aldri dømt en fotballstjerne som kanskje vinner VM for å ville bli oppvartet av de vakreste damene. Anonymkode: 7d9b9...33c Dette er helt nytt for meg. Jeg har lest om utroskapsskandaler blant fotballspillere og har overhodet ikke inntrykk av dette er akseptert. Anonymkode: 4ade2...a65 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #31 Skrevet 23. juli 2017 Om du er norsk og har vanlig norsk moral, ligger det i deg å være utro. Du er ganske unormal om du er trofast i dag. Anonymkode: c7300...60b
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #32 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis dyr hadde de samme emosjonelle følelsene som mennesker ville det blitt det samme. Anonymkode: 4ade2...a65 Nettopp! En blind har ikke forutsetninger for å bli såret av en finger som han ikke ser, og en hund har ikke forutsetninger for å bli såret av å bli kaldt feit! Takk. Du beviste poenget mitt.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #33 Skrevet 23. juli 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Nettopp! En blind har ikke forutsetninger for å bli såret av en finger som han ikke ser, og en hund har ikke forutsetninger for å bli såret av å bli kaldt feit! Takk. Du beviste poenget mitt. En oppegående blind mann har samme emonsjonelle følelser som alle andre. At han ikke ser fingeren endrer ikke dette. Det er din intensjon i kombinasjon med at det er rettet mot et vesen som er sårbart som er det kritiske. Anonymkode: 4ade2...a65 5
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #34 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En oppegående blind mann har samme emonsjonelle følelser som alle andre. At han ikke ser fingeren endrer ikke dette. Det er din intensjon i kombinasjon med at det er rettet mot et vesen som er sårbart som er det kritiske. Anonymkode: 4ade2...a65 Han ser ikke fingeren så kan han umulig få sine følelser såret. En hund kan heller ikke bli såret av at du kaller den feit rett og slett fordi den ikke har fysisk mulighet til å se det underliggende. Og så lenge ingen blir såret er alt greit. Hva en ikke vet skader en ikke, enkelt og greit, kort og godt. Ingen av jentene jeg var utro mot ble skadet av det så hva er problemet?
Joppeline Skrevet 23. juli 2017 #35 Skrevet 23. juli 2017 Problemet er jo ikke utroskapen. Problemet er om man bryter et løfte man har gitt sin partner. Det er dette, og ikke utroskapen som er problemet. Så kan jo folk, deg inkludert TS, være litt mer selektiv med hva du lover. 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #36 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: Han ser ikke fingeren så kan han umulig få sine følelser såret. En hund kan heller ikke bli såret av at du kaller den feit rett og slett fordi den ikke har fysisk mulighet til å se det underliggende. Og så lenge ingen blir såret er alt greit. Hva en ikke vet skader en ikke, enkelt og greit, kort og godt. Ingen av jentene jeg var utro mot ble skadet av det så hva er problemet? Jeg ser at du tenker det er logiske slutninger du trekker, men det er ganske fjernt om du tror at det å baksnakke hunden din sine vaner med å bæsje på gulvet inne kan sammenlignes med å baksnakke et voksent og oppegående menneske gjør det samme, fordi ingen av dem vil vite at du snakker om dette. Det er ikke noe å diskutere: "baksnakking" av hunden din er ikke umoralsk. Baksnakking av kona di ER umoralsk. Anonymkode: 4ade2...a65 1
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #37 Skrevet 23. juli 2017 3 minutter siden, Joppeline skrev: Problemet er jo ikke utroskapen. Problemet er om man bryter et løfte man har gitt sin partner. Det er dette, og ikke utroskapen som er problemet. Så kan jo folk, deg inkludert TS, være litt mer selektiv med hva du lover. Jeg lover aldri noe som helst da jeg ikke engang stoler på meg selv
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #38 Skrevet 23. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at du tenker det er logiske slutninger du trekker, men det er ganske fjernt om du tror at det å baksnakke hunden din sine vaner med å bæsje på gulvet inne kan sammenlignes med å baksnakke et voksent og oppegående menneske gjør det samme, fordi ingen av dem vil vite at du snakker om dette. Det er ikke noe å diskutere: "baksnakking" av hunden din er ikke umoralsk. Baksnakking av kona di ER umoralsk. Anonymkode: 4ade2...a65 Om man skal se på det fra et ståsted hvor fakta er mer gjeldende enn følelser så har jeg selvfølgelig rett. Følelser er ingen sannhet. Enn hund blir ikke såret av at jeg leker med andre hunder og tilogmed foretrekker de. Ei kvinnelige menneskeape blir ikke såret om jeg ligger med andre bak hennes rygg om hun ikke vet om det.
Joppeline Skrevet 23. juli 2017 #39 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: Jeg lover aldri noe som helst da jeg ikke engang stoler på meg selv Så lenge dine partnere er klar over dette ser jeg ikke noe problem med utroskapen din. Da mener jeg klar over, som i at de faktisk vet det fordi du vært klar på det, ikke fordi du har sneket deg unna å faktisk love noe. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #40 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, WubWub skrev: Enn hund blir ikke såret av at jeg leker med andre hunder og tilogmed foretrekker de. Ei kvinnelige menneskeape blir ikke såret om jeg ligger med andre bak hennes rygg om hun ikke vet om det. Ok, da har du en mildt sagt snever forståelse av hva det innebærer å være umoralsk. Anonymkode: 4ade2...a65 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå