WubWub Skrevet 22. juli 2017 #1 Skrevet 22. juli 2017 Jeg har reflektert over dette spørsmålet en god del og jeg har kommet frem til et rungende; nei. Har vært i opptil flere forhold og jeg var utro i noen av de. Men de jeg var sammen med visste jo ikke noe om det så ingen tok jo noen skade? Hva du ikke vet har du heller ikke vondt av. Jeg får ikke vondt av at folk baksnakker meg med mindre jeg vet om det. Null skade = null problem. Det blir som med dilemmaet; Gir treet som faller i skogen ifra seg en lyd om ingen hører det? 1
Gjest Coolaid Skrevet 22. juli 2017 #2 Skrevet 22. juli 2017 Moral og etikk er jo læren som handler om hva som er rett og galt. I vårt samfunn blir utroskap sett på noe som er galt ifølge moralnormer. Så ja, utroskap er umoralsk. Ifølge innlegget ditt, som forøvrig er altfor "enkelt" så følger ikke du disse moralnormene men har ditt eget sett med normer som strider mot hva normene i samfunnet sier. Det eneste du stadfester i innlegget ditt er at du kjører ditt eget løp uansett hva som gjelder i samfunnet. Det forteller ganske mye om deg selv og din refleksjon.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #3 Skrevet 22. juli 2017 32 minutter siden, WubWub skrev: Jeg har reflektert over dette spørsmålet en god del og jeg har kommet frem til et rungende; nei. Har vært i opptil flere forhold og jeg var utro i noen av de. Men de jeg var sammen med visste jo ikke noe om det så ingen tok jo noen skade? Hva du ikke vet har du heller ikke vondt av. Jeg får ikke vondt av at folk baksnakker meg med mindre jeg vet om det. Null skade = null problem. Det blir som med dilemmaet; Gir treet som faller i skogen ifra seg en lyd om ingen hører det? Dønn enig med deg. Anonymkode: 8e460...50b 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #4 Skrevet 22. juli 2017 9 minutter siden, Coolaid skrev: Moral og etikk er jo læren som handler om hva som er rett og galt. I vårt samfunn blir utroskap sett på noe som er galt ifølge moralnormer. Så ja, utroskap er umoralsk. Ifølge innlegget ditt, som forøvrig er altfor "enkelt" så følger ikke du disse moralnormene men har ditt eget sett med normer som strider mot hva normene i samfunnet sier. Det eneste du stadfester i innlegget ditt er at du kjører ditt eget løp uansett hva som gjelder i samfunnet. Det forteller ganske mye om deg selv og din refleksjon. Men man må ikke følge "moralnormene" slavisk. Da er man intet mindre enn en av saueflokken. Det er heller ikke slik at en kjører sitt eget løp i samfunnet, bare fordi man ikke følger saueflokken i utroskapsspørsmålet. Det er en meget god grunn til at utroskap ikke er forbudt og det er fordi det ikke gjør noen skade. Anonymkode: 8e460...50b 3
WubWub Skrevet 22. juli 2017 Forfatter #5 Skrevet 22. juli 2017 (endret) 17 minutter siden, Coolaid skrev: Moral og etikk er jo læren som handler om hva som er rett og galt. I vårt samfunn blir utroskap sett på noe som er galt ifølge moralnormer. Så ja, utroskap er umoralsk. Ifølge innlegget ditt, som forøvrig er altfor "enkelt" så følger ikke du disse moralnormene men har ditt eget sett med normer som strider mot hva normene i samfunnet sier. Det eneste du stadfester i innlegget ditt er at du kjører ditt eget løp uansett hva som gjelder i samfunnet. Det forteller ganske mye om deg selv og din refleksjon. Nettopp. Moral er hverken universalt eller noe vi er født med. I Kina er det vanlig å spise bikkjer, i India er det ulovlig å spise kuer. I visse afrikanske stammer er det vanlig at menn på 60 år+ spruter sæd i munnen til mindreårige som ritual for å bli voksen. Moral er en med andre ord en sosial konstruksjon. Eller Nigeria hvor små barn som er født med sykdommer blir kastet ut i skogen med anklager om at de er hekser, barn som møter en sikker død. Den kristne presten tenker selv han gjør det som er moralsk riktig for å verne bygda mot heksebarn. Endret 22. juli 2017 av WubWub 1
Gjest Coolaid Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, WubWub skrev: Nettopp. Moral er hverken universalt eller noe vi er født med. I Kina er det vanlig å spise bikkjer, i India er det ulovlig å spise kuer. I visse afrikanske stammer er det vanlig at menn på 60 år+ spruter sæd i munnen til mindreårige som ritual for å bli voksen. Moral er en med andre ord en sosial konstruksjon. Moral er ikke en sosial konstruksjon. Moral er hvordan en person oppfører seg i praksis - det vil si resultatet av egne tanker, etikk er tankene om hva som er rett og galt.
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2017 (endret) 5 minutter siden, Coolaid skrev: Moral er ikke en sosial konstruksjon. Moral er hvordan en person oppfører seg i praksis - det vil si resultatet av egne tanker, etikk er tankene om hva som er rett og galt. Moral varierer til kultur til kultur. Selvfølgelig er det en sosial konstruksjon. Tror du vikingene hadde like moraler som dagens nordmenn? Tror du dagens italienere har lik moral som romerne? Om du sier at moral ikke er en morial konstruksjon, hvorfor varierer moral fra land til land hverden over? Hvorfor er det i et land greit at voksne spruter sæd i munnen til mindreårige gutter men ikke andre land?. Hvorfor er det i et land greit å spise bikkjer men ikke i andre. Hvorfor er det i et land ikke moralsk lov å spise ku, mens i andre så er det lov? Dette er alle retoriske spørsmål da vi alle vet hva svaret egentlig er; moral er ikke universalt ; moral forandrer seg fra kultur til kultur pga sosiale normer og intet annet. I Mayakulturen var det vanlig å drepe barn som offer til en eller annen gud. I en annen kultur ville det ikke vært greit å drepe barn. Endret 23. juli 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 Ja wubwub, utroskap er umoralsk. Og ja, vi har sett deg reklamere med at dette er jo tull å ta så mye på vei for osv. Du har vært i noen forhold, og vi vet at to av damene dine ga deg besøksforbud, så at du støtter utroskap forundrer meg ikke. Hva er prinsippene og grunnpilarene i et forhold? Det er kjærlighet, troskap, evighet , den hellige treenigheten. I troskap er tillitt, ære og lojalitet det viktigste. Hva tror du skjer i forholdet når det mangler? Hva tror du skjer i forholdet, når kvinnens hjerne er sånn at sex=kjærlighet og mannen akuratt har knulla en annen? Da mister man både kjærlighet, troskap, tillitt, respekt, ære, og alt som et forhold er bygd og støtter seg på da. Anonymkode: f1069...1f1 11
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, WubWub skrev: Moral varierer til kultur til kultur. Selvfølgelig er det en sosial konstruksjon. Enig, men i vår kultur er jo utroskap umoralsk selv om partneren ikke får vite om det. Hvor kommer du til konklusjonen at det ikke umoralsk? Jeg ser overhodet ikke poenget du prøver å få frem. Anonymkode: 4ade2...a65 5
Gjest Coolaid Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 Du må skille litt mellom ting. Moral er hvordan en person oppfører seg i praksis - etter å ha vurdert hva som oppleves rett og galt for individet. Etikk er læren om hva som er rett og galt.
Arabella Skrevet 23. juli 2017 #11 Skrevet 23. juli 2017 Jeg etterlyser begrepet "samvittighet" i denne diskusjonen. Stikker det ikke litt i samvittigheten deres, dere som synes det er greit å være utro? 11
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #12 Skrevet 23. juli 2017 For min del handler det om hvem som er utro. Tenk om man er sammen med Chris Hemsworth eller en annen superkjendis alle damene sikler etter og som sikkert reiser mye rundt. Da må man nesten regne med at han er utro, det kommer med å være sammen med en kjendismann. Om man derimot er sammen med en traust norsk fyr så bør normale regler for trofasthet gjelde. Anonymkode: 7d9b9...33c
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #13 Skrevet 23. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja wubwub, utroskap er umoralsk. Og ja, vi har sett deg reklamere med at dette er jo tull å ta så mye på vei for osv. Du har vært i noen forhold, og vi vet at to av damene dine ga deg besøksforbud, så at du støtter utroskap forundrer meg ikke. Hva er prinsippene og grunnpilarene i et forhold? Det er kjærlighet, troskap, evighet , den hellige treenigheten. I troskap er tillitt, ære og lojalitet det viktigste. Hva tror du skjer i forholdet når det mangler? Hva tror du skjer i forholdet, når kvinnens hjerne er sånn at sex=kjærlighet og mannen akuratt har knulla en annen? Da mister man både kjærlighet, troskap, tillitt, respekt, ære, og alt som et forhold er bygd og støtter seg på da. Anonymkode: f1069...1f1 Besøksforbud har jeg aldri fått så her sender jeg rapport.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #14 Skrevet 23. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del handler det om hvem som er utro. Tenk om man er sammen med Chris Hemsworth eller en annen superkjendis alle damene sikler etter og som sikkert reiser mye rundt. Da må man nesten regne med at han er utro, det kommer med å være sammen med en kjendismann. Om man derimot er sammen med en traust norsk fyr så bør normale regler for trofasthet gjelde. Anonymkode: 7d9b9...33c Ja, du har virkelig forstått hva moral handler om Anonymkode: 4ade2...a65 7
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #15 Skrevet 23. juli 2017 (endret) 8 minutter siden, Arabella skrev: Jeg etterlyser begrepet "samvittighet" i denne diskusjonen. Stikker det ikke litt i samvittigheten deres, dere som synes det er greit å være utro? Har en katt som leker med en frosk eller mus før han dreper den samvittighet? En må huske på at også vi er dyr. Vi er på toppen av rovdyr kjeden aka top-apex predators. Humanisme er et nytt fenomen. Vi mennesker har vært utrolig dyktige til å klubbe hverandre ihjel, skyte hverandre, voldta hverandre siden tidenes morgen. Den fredelige tiden vi lever i nå er en unntaktstilstand. Før gikk det prestisje i å krige. Hele verdensdeler ble lagt under stormakter som utnyttet urbefolkninger å mishandlet de. På den tiden var det moralsk riktig å "sivilisere resten av verden". Enda et eksempel på at moral er flytende og konstruert Endret 23. juli 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #16 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: Den fredelige tiden vi lever i nå er en unntaktstilstand. Før gikk det prestisje i å krige. Hele verdensdeler ble lagt under stormakter som utnyttet urbefolkninger å mishandlet de. På den tiden var det moralsk riktig å "sivilisere resten av verden". Enda et eksempel på at moral er flytende og konstruert Det er fremdeles umoralsk av deg å være utro. Akkurat som det umoralsk av meg å spytte på et menneske med en annen hudfarge. Hvor er poenget ditt? Anonymkode: 4ade2...a65 7
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #17 Skrevet 23. juli 2017 13 minutter siden, Coolaid skrev: Du må skille litt mellom ting. Moral er hvordan en person oppfører seg i praksis - etter å ha vurdert hva som oppleves rett og galt for individet. Etikk er læren om hva som er rett og galt. Men dette forandrer seg jo med tiden og utifra hvilket land man lever. I USA for ikke så mange år siden så ble afro-amerikanere drept om de sendte et blikk til ei hvit kvinne. Det var på den tiden det som ble ansett som moralsk riktig. Etikk og moral er uansett hvordan du vrir og vender på det; en sosial konstruksjon.
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #18 Skrevet 23. juli 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fremdeles umoralsk av deg å være utro. Akkurat som det umoralsk av meg å spytte på et menneske med en annen hudfarge. Hvor er poenget ditt? Anonymkode: 4ade2...a65 Det ville ikke blitt ansett som umoralsk å spytte på en mørkhudet i usa i perioden 1900-1960. Men i ettertid kom kloke hoder frem at kanskje sånn adferd ikke var så grei allikevel og brått ble den adferden klassifisert som umoralsk. Alt handler om kulturelle føringer. Moral er ikke noe universalt eller medfødt. Det er poenget mitt. Ta Kina f.eks, der er det fremdeles helt greit å henge opp skilt på restauranter hvor det står "NO BLACKS ALLOWED" Endret 23. juli 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #19 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, du har virkelig forstått hva moral handler om Anonymkode: 4ade2...a65 Jeg forstår jo hva moral handler om, men forstår også at det finnes ulike moralske regler for ulike mennesker. Det har alltid vært noen som har kunnet være utro og andre som ikke kan være det. De gamle kongene hadde ofte damer på si. Det var en del av det å være konge. Kjendisene er vår tids konger. Synes det er helt greit at det er sånn. Det er jo ingen som tvinges til å bli sammen med en superkjendis. Anonymkode: 7d9b9...33c
WubWub Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #20 Skrevet 23. juli 2017 Under OL i Bejing; Alle restauranter i byen satt opp skilt på døren sin "NO BLACKS allowed". Mange restauranter selger hundekjøtt. Ingen kinesere reagerer. I Norge; Henger man opp skilt på restaurant hvor det står "ingen svarte mennesker tillatt" så vil alle reagere. Selger man hundekjøtt så vil hele landet reagere. Ergo; moral er en sosial konstruksjon. Ingen mennesker er født med moral, det er noe vi blir lært - og det vi blir lært av moral varierer fra land til land. Et av de mest ekstreme eksemplene; Barn i Sparta ble oppdratt til å bli rene drapsmaskiner, de ble lært at det eneste riktige i livet var å drepe andre. Dette var deres moral. Mødre i sparta pleide si til sine barn før de ble sendt ut i strid ; Enten så kommer du tilbake som en erobrer eller så kommer du tilbake i en kiste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå