sofabord Skrevet 22. juli 2017 #1 Skrevet 22. juli 2017 Jeg har arvet en Nordmørsbunad fra min oldemor og fikk ikke med bunadsbeltet da det ikke var å finne. Men så har jeg et bunadsbelte til Åmlibunaden som jeg lurer på er lov til å bruke til Nordmørsbunaden? Har ikke lyst til å bruke så mange tusen på nytt belte til den arvede bunaden. Beltestølene til Åmlibunaden ser slik ut.
Persephone Skrevet 22. juli 2017 #2 Skrevet 22. juli 2017 Det går jo ann å ha denne bunaden med belte uten beltestøler. Det er vel kanskje egentlig for ugifte damer, men det er det vel få som bryr seg om. Jeg tror jeg ville kjøpt et helt enkelt bunadsbelte med kun spenne. 2
Gjest Margit Spat Skrevet 22. juli 2017 #3 Skrevet 22. juli 2017 Jeg er ikke bunadspoliti, men dette blir helt feil for meg. Ingen ville vel funnet på å bruke lue, forkle eller skjorte fra en annen bunad, så hvorfor skal man da bruke sølv som ikke hører til den aktuelle bunaden? Da ville jeg heller skaffet meg belte uten støler, men kun med spenne.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #4 Skrevet 22. juli 2017 Nei, det kan du ikke. Den ligner ikke på stølene fra nordmørsbunaden i det hele tatt. 2 minutter siden, Margit Spat skrev: Jeg er ikke bunadspoliti, men dette blir helt feil for meg. Ingen ville vel funnet på å bruke lue, forkle eller skjorte fra en annen bunad, så hvorfor skal man da bruke sølv som ikke hører til den aktuelle bunaden? Da ville jeg heller skaffet meg belte uten støler, men kun med spenne. Belte uten støler på nordmørsbunaden blir da kun blått eller svart ullstoffbelte. Det er meningen å ha støler på, men man trenger ikke ha så mange. 13 er vel det som er vanlig, men man kan ha mindre og kjøpe flere etterhvert. Anonymkode: ea735...779
sofabord Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2017 Takk for svar! Det blir et stoffbelte med spenne og så støler etterhvert. Men dere som mener at det blir helt feil å bruke søljer tilhørende andre bunader, var det ikke det som var vanlig før i tida? Man brukte det sølvet man har. Da sikter jeg til søljer og ikke beltestølene.
dillyduzit Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 Søljene til Nordmørsbunaden har flere forskjellige typer, avhenging av hvor du kommer i fra/har tilknyttning. Det å bruke søljer fra Åmlibunaden blir feil, både fordi det ikke passer inn, og fordi det ikke tilhører bunaden. Jeg har ikke et fullt belte enda, men hovedspennen, og 4stk søljer fra Averøya, så man må ikke ha et helt belte med en gang dersom man ikke har råd til det. (Og så er det vel som nevnt, kun de som er gift som skal ha det fulle beltet, men moderne tider..)
funginger Skrevet 24. juli 2017 #7 Skrevet 24. juli 2017 Jeg synes man til nød kan bruke søljer tilhørende nærliggende bunader. For eksempel har Trønderbunaden, Namdalsbunaden og Romsdalsbunaden sølv som likner. Offerdåsene er også ganske like og hvis man arver noe synes jeg det går greit å bruke de.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #8 Skrevet 24. juli 2017 Jeg har Nordmørsbunad selv og ville ikke nølt med å bruke de fine stølene dine! Nordmøringer er pragmatiske. Galskap å kjøpe nye støler og la stølene man allerede har ligge i skapet! Anonymkode: f1773...cec 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #9 Skrevet 24. juli 2017 Jeg er nordmøring, og synes det går greit. Mye bedre å bruke de du har, istedet for å la dem støve ned. Ellers trenger du ikke alt sølvet til beltet med en gang, de eneste som er nødvendig er de to som lukker beltet foran. Før var det vanlig å fylle ut beltet etterhvert som man fikk sølv i gave eller kjøpte, så syr man dem bare i lik avstand rundt. Man må ikke være gift for å ha fullt belte, men ofte ble dette gitt i bryllupsgave. Selv fikk jeg fullt belte i arv da bestemor døde, og det er like innafor, samme med konfirmasjonsgave. Anonymkode: 43e68...85a
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #10 Skrevet 24. juli 2017 På 7/23/2017 den 11.14, dillyduzit skrev: Søljene til Nordmørsbunaden har flere forskjellige typer, avhenging av hvor du kommer i fra/har tilknyttning. Det å bruke søljer fra Åmlibunaden blir feil, både fordi det ikke passer inn, og fordi det ikke tilhører bunaden. Jeg har ikke et fullt belte enda, men hovedspennen, og 4stk søljer fra Averøya, så man må ikke ha et helt belte med en gang dersom man ikke har råd til det. (Og så er det vel som nevnt, kun de som er gift som skal ha det fulle beltet, men moderne tider..) Nei, det er kun enten Averøy eller ikke. Ellers kan man velge fritt om man er fra Kr.Sund eller Eide eller hvor ellers man er fra. Anonymkode: ea735...779
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #11 Skrevet 24. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er nordmøring, og synes det går greit. Mye bedre å bruke de du har, istedet for å la dem støve ned. Ellers trenger du ikke alt sølvet til beltet med en gang, de eneste som er nødvendig er de to som lukker beltet foran. Før var det vanlig å fylle ut beltet etterhvert som man fikk sølv i gave eller kjøpte, så syr man dem bare i lik avstand rundt. Man må ikke være gift for å ha fullt belte, men ofte ble dette gitt i bryllupsgave. Selv fikk jeg fullt belte i arv da bestemor døde, og det er like innafor, samme med konfirmasjonsgave. Anonymkode: 43e68...85a Er jo bare å selge bunadssølv man ikke bruker vel! Anonymkode: ea735...779
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #12 Skrevet 24. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er jo bare å selge bunadssølv man ikke bruker vel! Anonymkode: ea735...779 Kanskje man er glad i det pga arv eller gaver. Jeg synes dette bunadspoliti-hysteriet har gått for langt. Er det virkelig noen som tror at folk brydde seg om sånt i gamle dager? Man brukte det man hadde, og å sette sammen ulike tradisjoner kan være en fin måte å vise at man har blandet opphav. Anonymkode: 43e68...85a 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #13 Skrevet 25. juli 2017 På 22. juli 2017 den 22.35, Margit Spat skrev: Jeg er ikke bunadspoliti, men dette blir helt feil for meg. Ingen ville vel funnet på å bruke lue, forkle eller skjorte fra en annen bunad, så hvorfor skal man da bruke sølv som ikke hører til den aktuelle bunaden? Da ville jeg heller skaffet meg belte uten støler, men kun med spenne. Min venninne er faktisk bunadspoliti, og hun sier man kan bruke arvet sølv til andre bunader, dette var det man gjorde før og dette er det man kan gjøre. Så bruk beltet med stolthet og glede! Når det gjelder lue, forkle og skjorte fra andre bunader skal dette ikke brukes til andre bunader enn den bunaden de hører til. Anonymkode: 9dc70...47c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #14 Skrevet 25. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje man er glad i det pga arv eller gaver. Jeg synes dette bunadspoliti-hysteriet har gått for langt. Er det virkelig noen som tror at folk brydde seg om sånt i gamle dager? Man brukte det man hadde, og å sette sammen ulike tradisjoner kan være en fin måte å vise at man har blandet opphav. Anonymkode: 43e68...85a Bunadspolitiet sier man kan gjerne bruke arvet bunadsølv til andre bunader Anonymkode: 9dc70...47c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå