Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Samboeren og jeg har bodd sammen i to år, og vært kjærester et par år til. Jeg har vært med han til foreldrene hans utallige ganger over åra, og han har vært hos mine foreldre to ganger på fem år. Greia er at foreldrene hans ofte inviterer oss i store selskap med hele hans familie, noe som gjør meg svært ukomfortabel. Blir rett og slett stressa med en gang jeg får vite om det. De inviterer oss også når det er dattera til tanta til samboeren min har bursdag, og gjør veldig stort ut av det. Veldig hyggelig det altså, MEN jeg lurer på: Er det ikke greit av meg å si nei takk av og til? Samboeren tvinger meg hver eneste gang, for han vil ikke gå alene selv om det er bare hans familie der. 

En gang hadde jeg vært lenge på jobb (travel matbutikkjobb), var helt utslitt og ville helst bare hjem og sove. Men da var det jo selskap jeg måtte på. Det endte med at jeg mista bussen, måtte ta en time senere buss, kom til selskapet og ble sittende og sove blant alle folka. 

Jeg får liksom ikke lov til å bli hjemme mens han reiser hjem til sine foreldre, selskap eller ikke. Foreldra hans vil nok at han skal besøke de litt oftere, og jeg har sagt at han må gjerne reise hjem til de og overnatte et par dager. Jeg har også spurt samboeren flere ganger om han vil bli med MEG hjem, men det har alltid vært en dårlig unnskyldning og han blir ikke med. Jeg maser selvsagt ikke, for jeg vet hvor slitsomt det er. Jeg syns bare det er så dumt at han krever at jeg er med på ALT med hans familie å gjøre, mens han knapt har hilst på mine. Ja, mine bor litt lengre unna, men likevel. 

Hvorfor vil ikke han reise hjem og besøke familien sin uten meg? Jeg reiser hjem uten han, fordi han vil ikke bli med. En gang skulle han egentlig bli med meg, men så plutselig skulle han ha lan og hadde planlagt det før han snakka med meg. Kommer alltid med sånne unnskyldninger. 

Jeg skulle egentlig reise hjem denne uka og bli lenger enn to dager (er som oftest helger jeg reiser) for nå har jeg tre uker ferie. Men jeg ble veldig forkjøla og måtte utsette det litt. Nå tenker jeg å reise neste uke, og jeg har sagt det til de hjemme at jeg kommer neste uke. MEN så sa samboer i går at jeg IKKE kan reise da, for foreldrene hans skal garantert ha selskap en gang neste uke (faren hans har visst bursdag da)... Hva hadde dere gjort? 

Vi er 23 år gamle og har ikke barn. 

Anonymkode: 2835a...442

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du takke nei.

Anonymkode: ec79d...c73

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det var så enkelt. Blir garantert krangel med han nå. 😜

Ts

Skrevet

Hva er det å krangle om? Hvorfor mener han at det er viktigere at du ser hans familie enn din egen? 

• Liker 13
Skrevet

For det første trenger du ikke være med hver eneste gang det er selskap. 

For det andre bestemmer du selv hva du vil gjøre i ferien din. Du reiser hjem hvis du har lyst, uansett hvem som måtte ha bursdag.

Stå opp for deg selv, jente!

• Liker 13
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Prøv å hold deg helt rolig og informer ham om hva du har bestemt deg for å gjøre. Du skal ikke være nødt til å unnskylde og forsvare dine valg.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes han høres ut som en kontrollfreak og du en dørmatte. Stå opp for deg selv og dine behov og ønsker.

Anonymkode: d6733...dcc

• Liker 11
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Blir han seriøst kranglete av det? Hva skjer om du påpeker skjevheten i forholdet deres? Er det virkelig slik at han alltid kan gjøre som han vil, mens du alltid må føye han? Vil du ha det sånn?

Jeg ville tatt den krangelen jeg og satt opp noen kjøreregler - du har lov til å si nei - akkurat sånn som han gjør. Skal dere ikke være kjærester på lik fot?

• Liker 9
Skrevet

HVis det blir krangel, hva så? Ja,det er ubehagelig, men det er da du som bestemmer hva DU skal gjøre.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Prøv å forklare ham det på samme måte som du skrev her. Hvis du er så detaljert kan det hende han skjønner deg. At han faktisk ikke har kommet på så mange sammenkomster med din familie og at han da ikke kan forvente så mye av deg.

Endret av Supernova17
  • Liker 5
Skrevet

Du bestemmer selv! Ja det er viktig å tilpasse seg litt når en er i forhold, men det går jo begge veier.

Så jeg stemmer for at du reiser på besøk til familien din, så kan han reise til pappan sin.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her. Jeg har prøvd å forklare han at han trenger å se familien sin uten meg mange ganger, uten hell. Så jevnt og trutt tar jeg "akutte mensensmerter men du må i det minste innom med gaven/boken vi lånte/kakeformen" etc :P

Anonymkode: e06bc...144

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha sagt til samboeren at jeg skal dra på ferie til min familie hele neste uke, og det prioriteres over en kveld i bursdag hos hsns far. Denne gang får han dra alene, slik du som oftest må dra alene til din familie. Informert om min beslutning, ikke spurt om lov eller åpnet for at dette ikke var avgjort.

En relatert diskusjon det kan lønne seg å ikke ta akkurat samtidig, er å finne felles kjøreregler for besøk hos svigerfamilie. Ikke begynn å slenge beskyldninger eller grave i fortiden. Se fremover, kom med forslag basert på erfaringer dere har gjort dere, ikke mer. Si f.eks at du ønsker at han blir med 2 langhelger i året + evt spesielle begivenheter begrenset oppad til 2 stk per år. Og du kan være med til hans familie to langhelger og 2 begivenheter, og alt utover det er på frivillig basis. Lag et poeng av at for mindre spesielle begivenheter som går tett innpå jobb, så er det lov å melde pass hvis sliten. 

Jeg hadde glatt kutta ned på å bruke tid hos hans familie hvis han droppa min. Og nei, du MÅ ingenting. Om han nekter å gå i sin fars bursdagsselskap uten deg, så er det på hans kappe.

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren og jeg har bodd sammen i to år, og vært kjærester et par år til. Jeg har vært med han til foreldrene hans utallige ganger over åra, og han har vært hos mine foreldre to ganger på fem år. Greia er at foreldrene hans ofte inviterer oss i store selskap med hele hans familie, noe som gjør meg svært ukomfortabel. Blir rett og slett stressa med en gang jeg får vite om det. De inviterer oss også når det er dattera til tanta til samboeren min har bursdag, og gjør veldig stort ut av det. Veldig hyggelig det altså, MEN jeg lurer på: Er det ikke greit av meg å si nei takk av og til? Samboeren tvinger meg hver eneste gang, for han vil ikke gå alene selv om det er bare hans familie der. 

En gang hadde jeg vært lenge på jobb (travel matbutikkjobb), var helt utslitt og ville helst bare hjem og sove. Men da var det jo selskap jeg måtte på. Det endte med at jeg mista bussen, måtte ta en time senere buss, kom til selskapet og ble sittende og sove blant alle folka. 

Jeg får liksom ikke lov til å bli hjemme mens han reiser hjem til sine foreldre, selskap eller ikke. Foreldra hans vil nok at han skal besøke de litt oftere, og jeg har sagt at han må gjerne reise hjem til de og overnatte et par dager. Jeg har også spurt samboeren flere ganger om han vil bli med MEG hjem, men det har alltid vært en dårlig unnskyldning og han blir ikke med. Jeg maser selvsagt ikke, for jeg vet hvor slitsomt det er. Jeg syns bare det er så dumt at han krever at jeg er med på ALT med hans familie å gjøre, mens han knapt har hilst på mine. Ja, mine bor litt lengre unna, men likevel. 

Hvorfor vil ikke han reise hjem og besøke familien sin uten meg? Jeg reiser hjem uten han, fordi han vil ikke bli med. En gang skulle han egentlig bli med meg, men så plutselig skulle han ha lan og hadde planlagt det før han snakka med meg. Kommer alltid med sånne unnskyldninger. 

Jeg skulle egentlig reise hjem denne uka og bli lenger enn to dager (er som oftest helger jeg reiser) for nå har jeg tre uker ferie. Men jeg ble veldig forkjøla og måtte utsette det litt. Nå tenker jeg å reise neste uke, og jeg har sagt det til de hjemme at jeg kommer neste uke. MEN så sa samboer i går at jeg IKKE kan reise da, for foreldrene hans skal garantert ha selskap en gang neste uke (faren hans har visst bursdag da)... Hva hadde dere gjort? 

Han kan ikke kreve at du alktid skal bli med til sin familie når han aldri gidder å bli med deg til din. Det er rett og slett ikke rettferdig. Og så klart må jo du få lov å si nei av og til om du er for sliten eller andre ting. Og i ferien. Om du ønsker å reise hjem til din familie, så gjør du det. Din familie er da like viktig som hans

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Blir det krangel så får du argumentere hvorfor han er så urimelig. For det er han

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke be om tillatelse til å besøke din familie. Du informerer ham.  Begynner han å krangle så får han krangle men det viser hvor skevfordelt forholdet deres er. Typisk jenter å please andre på bekostni g av seg selv. Stå opp for deg selv ! Du får lære ham først som sist at for deg kommer din familie først slik hans gjør for ham.

Anonymkode: 3008c...bd8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

...

I tillegg til alt det som har blitt sagt av andre: Her er det bare å gi klar beskjed om at avtalen med familien din allerede er gjort, og det trumfer glatt et selskap du ikke engang har blitt invitert til enda men som "garantert skal være en gang neste uke". 

Anonymkode: d8c70...80c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 😊

Samboer er så vanskelig til tider. Føler meg "låst" og "tvunget" til ting. Det er aldri "Vi har blitt invitert i selskap på fredag. Vil du bli med?". Det er ALLTID "Vi skal i selskap på fredag" og han sier at vi kommer FØR han har snakka med meg. Det har han visst sagt nå også.

Noen ganger har han tulla og sagt "dårlige nyheter, vi skal i familieselskap i morgen" for han vet at jeg blir stressa av det. Så etterpå har han sagt at han bare tulla. Irriterende.

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊

Samboer er så vanskelig til tider. Føler meg "låst" og "tvunget" til ting. Det er aldri "Vi har blitt invitert i selskap på fredag. Vil du bli med?". Det er ALLTID "Vi skal i selskap på fredag" og han sier at vi kommer FØR han har snakka med meg. Det har han visst sagt nå også.

Noen ganger har han tulla og sagt "dårlige nyheter, vi skal i familieselskap i morgen" for han vet at jeg blir stressa av det. Så etterpå har han sagt at han bare tulla. Irriterende.

Sympatisk fyr du er sammen med...

• Liker 3
Skrevet

Ikke gå i neste selskap, selv om han har sagt ifra til deg og sagt til familien sin at dere kommer. Neste gang står du på krava.

Han: Vi skal i selskap på fredag

Du: Feil. DU skal i selskap på fredag. Jeg skal *noe du (TS) vil på fredag* :Nikke: 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...