Gå til innhold

foundation, concealer, settingspray for oljete hud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

1.Er det noen som har tips til drugstore foundation til skikkelig oljete hud? Er relativt bleik også, så må ha lysere fargeutvalg. Må dekke godt, da jeg blir veldig rød i huden, har også alltid 2-3 kviser som jeg vil dekke. Jeg blir alltid seende oransje ut da huden min er veldig kald, så må ha en kald farge. (Gjerne tips til drugstore concealer som dekker godt også!!!)

2. Er det noen som har tips til hvordan å gjøre foundation'en mindre "flakete"? Vet ikke om jeg gjør noe feil når jeg påfører, men det blir aldri ett "smooth" lag, blir bare skikkelig flakete og flekkete. Har prøvd flere primere, men det gjør absolutt ingen forskjell for meg.

Bruker maybelline FIT me, matte+poreless (ivory) akkurat nå, den er Okay, men er ikke helt fornøyd med dekkevnen, og er redd den er grunnen til at det blir så flekkete. 

Likte clarins everlasting foundation veldig godt, men den blir for dyr for meg i lengden. EL double wear ble for mørk for meg, synes ikke den var så fantastisk heller.

3. Er settingspray verdt pengene? For etter noen timer så renne sminken av meg pga min oljete hud, så lurer på om en settingspray gjør en stor forskjell eller ikke. Gjerne tips. 

Vil gjerne at alle tipsene skal være "drugstore" pris, har ikke mye penger å bruke på sminke. 

Tusen takk ❤️

Anonymkode: ae7e2...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker Loreal Infallible 24 hours og syns den har ok dekkevne og sitter en stund på huden. Men må alltid ha et godt lag transparent pudder over t sonen. Jeg har prøvd settingspray og skjønner ikke helt greia- funka ikke på meg ihvertfall! For å ikke få det flakete er det for meg viktig å ha et godt lag med fuktighetskrem under og ikke bruke for mye produkt. 

Anonymkode: c4568...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

for ikke å bli flakete så eksfolierer jeg ofte og jeg bruker beautyblender istedenfor børste. Sliter selv med å finne foundation som ikke skiller seg. Men om jeg bruker produkter med samme base, enten vann eller olje, så ser det litt bedre ut. Blander du vann og olje så skiller det seg. Når huden min er ille så bruker jeg et tynt lag av en concealer som heter dermacol istedenfor foundation, den dekker alt, og den finnes i veldig lyse farger, og man kan finne samples på ebay.

Anonymkode: f8e72...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

For skikkelig oljete hud så er det pudder som er bedre å bruke i stedet for foundation.
Pudder er jo tørt, så det absorberer oljen før den legger seg som lag på sminken, mens en foundation vil bare ligge som lag og oljelag på huden.

Gå for et løspudder. Du skriver at du har så lys hudtone og da kan jeg anbefale Idun pudderet som er for nordisk hud! 
Det har døds bra dekk evne bedre enn noen foundation jeg har prøvd.   Kjøp på nett eller utvalgte apotek.

Å gjøre foundaionen mindre flakete kommer av at du har kombinasjonshud, fet i t zonen og sannsynligvis tørr i kinnene og andre steder. Det jeg pleier å gjøre på disse litt tørrere områdene der sminken har lett for å flake seg er at jeg klapper på 2 ekstra klapp med fuktighetskrem der, rett før jeg tar på pudderet.  Da blir det ikke sånn flakete.
Eventuelt kan du bruke to foundationer i sminkerutinenen din, en for tørr hud og en for oljete hud.

Det gjør underverker for huden å heller bruke en litt dyrere foundation som varer lenger (jeg har min krukke i 6 mnd minst!) enn en billig man må kjøpe ny hver måned og ikke er fornøyd med engang.

Syntes hverken primers eller setting sprayer gjør noe for meg! Har testa 4 fra de billige til dyreste merkene setting spray for oljete hud og fulgt anbefalninger men kan ikke se bilde forskjell med og uten nesten til at det er verdt det.
Men et mattende pudder er lurt å ha i vesken. Da bruker jeg makeup mekka matte on the go sitt :) 
Sånn som man før i tiden kalte for "pudre nesen" er jo helt vanlig å måtte gjøre , man trenger ikke sminke hele seg på nytt fordet bare freshe opp og matte ned nesa. Man kan også bruke blottingpapers for oljete hud å "trekke ut " oljen fra f eks etter en halv dag eller hvor få/ange timer man vil. Personlig har jeg prøvd de, men kjøper de ikke, bruker bare toalettpapir eller i værstefall ermet på gensern min å klapper på huden i ny og ne.

Du skriver at to av foundatione du har brukt flekker seg. Jeg har brukt matte+poreless og opplevde ikke at den flekka seg. Kanskje du skal tenke på å bytte fuktighetskrem ? Og la den trekke godt og helt inn i ansiktet før du tar på sminke?
Men jeg fikk mere urenheter av den maybelline matte+ poreless og mange foundationer har nemlig oljestoffer i seg, så mitt beste tips gå for pudder og helst mineralpudder så er du sikker på det ikke er sminken som trigger at du har kviser og oljete hud!  En fuktighetskrem tilpasset sin hudtype er veldig viktig, og et mineralpudder i riktig farge, så har man oppskriften :)

Anonymkode: 34173...8ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktighetskrem, primer og våt beauty blender (fås også kjøpt billige kopier) gjør at jeg unngår å bli flakete. Setting spray er for min del gull verdt, sammen med en primer, da holder sminken seg gjennom en lang og svett dag på jobb. Har hørt mye bra om NYX sin setting spray. Ellers har Makeup Mekka mye bra og billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk vannbasert fuktighetskrem etterfulgt av primer. Jeg elsker Loreal sin infallible matte foundation og er absolutt den beste å bruke for oljete hud, og jeg har prøvd mange! Alltid viktig å pudre huden etterpå, og du kan gjerne "bake" t sonen for å sikre deg ekstra tid før oljen kan bryte gjennom. Urban Decay sin all nighter setting spray kunne jeg aldri ha sminket meg uten ettersom sminken min hadde rent av etter få timer ellers. 

Veldig viktig å ikke bruke andre metoder å påføre foundation på en å dabbe med en type beautyblender dersom du sliter med at den blir flakete, gjerne bruk denne metoden når du påfører fuktighetskrem og lignende for å forhindre all form for micro exfoliation. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 23.7.2017 den 9.49, Solivagant skrev:

Fuktighetskrem, primer og våt beauty blender (fås også kjøpt billige kopier) gjør at jeg unngår å bli flakete. Setting spray er for min del gull verdt, sammen med en primer, da holder sminken seg gjennom en lang og svett dag på jobb. Har hørt mye bra om NYX sin setting spray. Ellers har Makeup Mekka mye bra og billig. 

Leste mye bra om Nyx sin men syns ikke den gjorde så mye for meg. Hjalp kanskje litt de første timene men ble jo blank etterhvert, og kunne ikke se forskjell når jeg sprayet bare halve ansiktet...

22 timer siden, Pierce skrev:

Bruk vannbasert fuktighetskrem etterfulgt av primer. Jeg elsker Loreal sin infallible matte foundation og er absolutt den beste å bruke for oljete hud, og jeg har prøvd mange! Alltid viktig å pudre huden etterpå, og du kan gjerne "bake" t sonen for å sikre deg ekstra tid før oljen kan bryte gjennom. Urban Decay sin all nighter setting spray kunne jeg aldri ha sminket meg uten ettersom sminken min hadde rent av etter få timer ellers. 

Veldig viktig å ikke bruke andre metoder å påføre foundation på en å dabbe med en type beautyblender dersom du sliter med at den blir flakete, gjerne bruk denne metoden når du påfører fuktighetskrem og lignende for å forhindre all form for micro exfoliation. 

Det som er synd er jo at man må bruke så mange produkter bare for å holde oljen i sjakk! Jo flere produkter, jo urenere hud, jo mere olje. Ond sirkel! Samme med "baking", det blir jo å tette tette tette huden enda mer og lag på lag....
Greier man å gå uten foundation fordi man har fin hud ellers, så er det beste å la huden få puste og være helt sminkefri, og bruke et mattende (hvitt/gjennomsiktig) pudder bare løst akuratt der man blir oljete, og først når man har blitt oljete og ikke masse ting på huden FØR. Minst mulig på huden er det beste for renest mulig hud, oljete hudtyper er ekstra utsatt , og man produserer mer sebum (som gjør at man blir blank) av å ha sminke på huden....

Anonymkode: 34173...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...