AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #1 Skrevet 22. juli 2017 Jeg mener å ha lest at man får en finere og sterkere brunfarge ved å bruke solkrem med en moderat solfaktor, men er dette riktig? Det kan høres ut som en myte. Anonymkode: 533e0...7ef
Gjest Cocosa Skrevet 22. juli 2017 #2 Skrevet 22. juli 2017 Har brukt 50 og 30 hele ferien (halvannen uke i syden). Er god og brun nå 😍
C-girl Skrevet 22. juli 2017 #3 Skrevet 22. juli 2017 Brunfargen sitter bedre når man bruker solkrem, det tar litt lenger tid før fargen kommer, men den varer lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #4 Skrevet 22. juli 2017 Min erfaring er at brunfargen bli penere og sitter lenger når man har vært flink å bruke solkrem. Jeg har nettopp vært en uke i syden, brukte 50 i ansiktet, på skuldrene og ryggen hele tiden, 30 på resten av kroppen, og gikk ned til 15 der de siste to dagene. Smurte flere ganger om dagen, og er ikke brent i det hele tatt, men har dyp, fin farge. Venninnen min solet seg etter ta sjansen-metoden, med lavere faktor og færre smørerunder, og hun er ikke brunere enn meg. Derimot er hun nokså rød på de mest utsatte stedene, og på ryggen har hun begynt å flasse, slik at mye av fargen allerede er på vei bort. Å satse på lav eller ingen faktor er risikosport, i hvert fall i syden, eller også her hjemme, om man tilbringer mye tid ute i sola når den står på som verst. Jeg har en tante som var kjempeopptatt av brunfarge da hun var ung, og hun kjørte på med lav/ingen faktor, og ble solbrent hver eneste sommer. Nå har hun hudkreft. Det er ikke en farlig krefttype, som hun kan dø av eller noe, men hun får slike "sår" på huden som bare blir større hvis hun ikke får dem fjernet hos hudlege. Og det å fjerne dem gjør kjempevondt, sier hun. Flere av de hun har fjernet har kommet tilbake etter en stund, eller det dukker opp nye andre steder. Aldri i livet om jeg vil få sånn hud som hun har: brun, men veldig rynkete, og full av arr etter hudkreft som er fjernet. Anonymkode: c286c...2fd 4
JulieA Skrevet 22. juli 2017 #5 Skrevet 22. juli 2017 Tja, jeg brukte faktor 30 i hele fjor. Endte opp hvit som et laken og med d-vit mangel. I år har jeg delvis kuttet solkrem eller brukt lavere faktor. Har nå blitt ørlite brun ( ikke brent)😊 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #6 Skrevet 22. juli 2017 3 minutter siden, JulieA skrev: Tja, jeg brukte faktor 30 i hele fjor. Endte opp hvit som et laken og med d-vit mangel. I år har jeg delvis kuttet solkrem eller brukt lavere faktor. Har nå blitt ørlite brun ( ikke brent)😊 Men da har du kanskje ikke så mye pigment i huden din? Folk er jo forskjellige, og alle kan ikke regne med å bli nøttebrune. Man skal ikke tvinge huden til en farge som ikke er naturlig for den. Ei jeg kjenner tar på seg solfaktor så fort hun skal ut av døra, året rundt. Det synes jeg er hysterisk. D-vitamin, som du nevner, er viktig å få i seg, og selv om jeg anser meg som over gjennomsnittet flink til å beskytte huden min fra skader, så er jeg ikke hysterisk. Jeg er gjerne ute i sola i kortermet og kort skjørt uten solfaktor, mtp at kroppen trenger D-vitamin, men jeg sørger for å ikke bli brent, og det er det aller viktigste. Anonymkode: c286c...2fd 5
Persephone Skrevet 22. juli 2017 #7 Skrevet 22. juli 2017 Det jeg har lest er at man blir like brun uansett hva man bruker eller ikke bruker av solfaktor. Jeg bruker selv 50+ uansett. Det er fordi jeg veldig lett blir brent, og også når jeg bruker så høy faktor går det greit om jeg ikke smører meg så ofte. Kan ikke si noe om brunfargen siden den er omtrent ikke-eksisterende etter ei uke i syden. Må fortsatt blande ut foundationen med hvit foundation så det sier vel litt. Men uansett hva ville jeg heller risikert å ikke bli like brun fremfor å ha større mulighet for hudkreft. 2
dillyduzit Skrevet 22. juli 2017 #8 Skrevet 22. juli 2017 Har som regel ikke brukt solkrem, og heller ikke blitt brun. Denne sommeren bestemte jeg meg for å ta vare på huden med 50faktor, og jammen har det ikke dukket opp litt fregner og en gylden hud. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 D vit mangel er d mange som hat. Spis mye fet fisk, ta tran. Sol deg ti min før du har på solkrem. Viktig å unngå hudkreft! Anonymkode: 921d2...014 1
praia Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 Var en gang en venn av meg som påsto at det hjelper å ligge i solen i 20 minutter før du påfører solkrem bare for å få "pigmentene igang", jeg aner ikke om dette har noe å si i det hele tatt men jeg gjør det uansett . Smører meg deretter alltid med solfaktor 30 og blir kjempe brun. Er absolutt en myte at man ikke blir brun med solfaktor, husk solvett. Sol er bra for helsen i små mengder, og solvett handler om å begrense mengden UV-stråling du utsetter deg for, og spessielt unngå å bli solbrent. Mye sol kan føre til rynker, pigmentflekker eller ja i verste fall hudkreft. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #11 Skrevet 24. juli 2017 På 22.7.2017 den 22.18, Persephone skrev: Det jeg har lest er at man blir like brun uansett hva man bruker eller ikke bruker av solfaktor. Jeg bruker selv 50+ uansett. Det er fordi jeg veldig lett blir brent, og også når jeg bruker så høy faktor går det greit om jeg ikke smører meg så ofte. Kan ikke si noe om brunfargen siden den er omtrent ikke-eksisterende etter ei uke i syden. Må fortsatt blande ut foundationen med hvit foundation så det sier vel litt. Men uansett hva ville jeg heller risikert å ikke bli like brun fremfor å ha større mulighet for hudkreft. Om en blir like brun "uansett hva man bruker eller ikke bruker av solfaktor" bruker en fryktelig dårlige solkremer. Solkremer gir både UVA- og UVB-beskyttelse, og det er nettopp UVB strålene som gjør at huden blir brun. De fleste blir likevel brun til tross for at de bruker solkrem, men da er det egentlig av en eller flere av disse grunnene: En har ikke påført solkrem ofte nok En har ikke påført nok solkrem Faktoren er for lav Det er vanskelig eller komplett umulig å beskytte huden sin såpass mye at en ikke blir brun siden solen er for sterk i området en er i, og/eller en er ikke påpasselig på å holde seg unna solen når den er som sterkest. Når en bruker solkrem, men likevel blir brun, så "beskytter" en huden sin på den måten at en ikke blir brent. Å bli brent er det en så absolutt må unngå med tanke på hudkreft. Men, det faktum at en likevel har blitt brun viser samtidig at en ikke har beskyttet huden sin godt nok med tanke på hudens aldring og utvikling av rynker. Det går rett og slett ikke an å "beskytte huden mot tidlig aldring" og samtidig bli brun - det er selvmotsigende. UVB stråler gjør deg brun, men strålene du blir eksponert for er samtidig de samme strålene som øker hudens aldring. Selvsagt er det, som nevnt, likevel bra at en ikke blir brent. 16 timer siden, praia skrev: Var en gang en venn av meg som påsto at det hjelper å ligge i solen i 20 minutter før du påfører solkrem bare for å få "pigmentene igang", jeg aner ikke om dette har noe å si i det hele tatt men jeg gjør det uansett . Smører meg deretter alltid med solfaktor 30 og blir kjempe brun. Er absolutt en myte at man ikke blir brun med solfaktor, husk solvett. Sol er bra for helsen i små mengder, og solvett handler om å begrense mengden UV-stråling du utsetter deg for, og spessielt unngå å bli solbrent. Mye sol kan føre til rynker, pigmentflekker eller ja i verste fall hudkreft. Ja, det er en myte at en ikke blir brun med solfaktor. Solfaktor hjelper så en ikke blir brent. Om en bruker nok solfaktor, og holder seg unna solen når den er som sterkest, skal en egentlig ikke bli brun i det hele tatt, men det er ikke alltid så lett å få til. Samtidig; om du går rundt og er kjempebrun så har du nettopp eksponert huden din for stråler som i det lange løp kommer til å føre til tidligere rynker og økte pigmentflekker - solfaktor eller ei. Anonymkode: 71772...ec1 1
Persephone Skrevet 24. juli 2017 #12 Skrevet 24. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om en blir like brun "uansett hva man bruker eller ikke bruker av solfaktor" bruker en fryktelig dårlige solkremer. Solkremer gir både UVA- og UVB-beskyttelse, og det er nettopp UVB strålene som gjør at huden blir brun. De fleste blir likevel brun til tross for at de bruker solkrem, men da er det egentlig av en eller flere av disse grunnene: En har ikke påført solkrem ofte nok En har ikke påført nok solkrem Faktoren er for lav Det er vanskelig eller komplett umulig å beskytte huden sin såpass mye at en ikke blir brun siden solen er for sterk i området en er i, og/eller en er ikke påpasselig på å holde seg unna solen når den er som sterkest. Når en bruker solkrem, men likevel blir brun, så "beskytter" en huden sin på den måten at en ikke blir brent. Å bli brent er det en så absolutt må unngå med tanke på hudkreft. Men, det faktum at en likevel har blitt brun viser samtidig at en ikke har beskyttet huden sin godt nok med tanke på hudens aldring og utvikling av rynker. Det går rett og slett ikke an å "beskytte huden mot tidlig aldring" og samtidig bli brun - det er selvmotsigende. UVB stråler gjør deg brun, men strålene du blir eksponert for er samtidig de samme strålene som øker hudens aldring. Selvsagt er det, som nevnt, likevel bra at en ikke blir brent. Anonymkode: 71772...ec1 Det kan godt være. Nå har jeg ikke prøvd ut denne teorien, for jeg vil heller være hvit som et laken enn å få hudkreft. Jeg skrev at jeg tror jeg har lest at man blir like brun uansett om man bruker solkrem eller ikke et sted. Ikke at jeg vet at man blir like brun uansett om man bruker solkrem eller ikke. Å teste det ut i realitetet gjør jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #13 Skrevet 24. juli 2017 På 22.7.2017 den 16.40, JulieA skrev: Tja, jeg brukte faktor 30 i hele fjor. Endte opp hvit som et laken og med d-vit mangel. I år har jeg delvis kuttet solkrem eller brukt lavere faktor. Har nå blitt ørlite brun ( ikke brent)😊 Jeg bruker 30-50 når jeg er ute i sola og blir ikke brun, men det har med hudtypen min å gjøre. Vitamin d blir ikke mindre absorbert om man bruker solkrem heller. Nå bruker man heller ikke solkrem for å få en fin brun farge, men for å forhindre hudkreft og pigmentflekker. Anonymkode: 5a0e7...cf6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #14 Skrevet 24. juli 2017 23 minutter siden, Persephone skrev: Det kan godt være. Nå har jeg ikke prøvd ut denne teorien, for jeg vil heller være hvit som et laken enn å få hudkreft. Jeg skrev at jeg tror jeg har lest at man blir like brun uansett om man bruker solkrem eller ikke et sted. Ikke at jeg vet at man blir like brun uansett om man bruker solkrem eller ikke. Å teste det ut i realitetet gjør jeg ikke. Da misforstod jeg innlegget ditt litt, eventuelt var det litt uheldig formulert. Jeg er hvit "som et laken" selv, har fått beskjed om at jeg er direkte gjennomsiktig. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker 30-50 når jeg er ute i sola og blir ikke brun, men det har med hudtypen min å gjøre. Vitamin d blir ikke mindre absorbert om man bruker solkrem heller. Nå bruker man heller ikke solkrem for å få en fin brun farge, men for å forhindre hudkreft og pigmentflekker. Anonymkode: 5a0e7...cf6 Dette stemmer ikke. Solen gir deg ikke vitamin d - huden produserer vitamin d selv når den eksponeres for sollys. Solfaktor beskytter mot UVB, og det er nettopp UVB-eksponeringen som fører til at vitamin d produseres. Dersom en da altså er ekstremt flink til å bruke solfaktor, betyr det da, logisk nok, at kroppen vil få veldig lite vitamin d. Siden mange slurver med solkremen vil mange likevel i sommermånedene få nok vitamin d. Anonymkode: 71772...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #15 Skrevet 24. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Solen gir deg ikke vitamin d - huden produserer vitamin d selv når den eksponeres for sollys. Solfaktor beskytter mot UVB, og det er nettopp UVB-eksponeringen som fører til at vitamin d produseres. Dersom en da altså er ekstremt flink til å bruke solfaktor, betyr det da, logisk nok, at kroppen vil få veldig lite vitamin d. Siden mange slurver med solkremen vil mange likevel i sommermånedene få nok vitamin d. Anonymkode: 71772...ec1 Dette husker jeg også ble presisert fra hudlege i en artikkel i en eller annen avis for et par år siden. Han anbefalte å oppholde seg litt i sola uten solkrem, faktisk, nettopp fordi man da var sikret D-vitamin. Men er ahn sa at ti minutter var tilstrekkelig på en dag. Anonymkode: c286c...2fd 2
Persephone Skrevet 24. juli 2017 #16 Skrevet 24. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Da misforstod jeg innlegget ditt litt, eventuelt var det litt uheldig formulert. Jeg er hvit "som et laken" selv, har fått beskjed om at jeg er direkte gjennomsiktig. Dette stemmer ikke. Solen gir deg ikke vitamin d - huden produserer vitamin d selv når den eksponeres for sollys. Solfaktor beskytter mot UVB, og det er nettopp UVB-eksponeringen som fører til at vitamin d produseres. Dersom en da altså er ekstremt flink til å bruke solfaktor, betyr det da, logisk nok, at kroppen vil få veldig lite vitamin d. Siden mange slurver med solkremen vil mange likevel i sommermånedene få nok vitamin d. Anonymkode: 71772...ec1 Det er utrolig interessant å lese hva du skriver. Det er så vanskelig å finne god informasjon om dette. Man blir jo bare fortalt den samme gamle leksa om at "det er viktig å bruke solkrem", men ikke noe videre om hvorfor. For min del syns jeg i hvertfall det er viktigst å beskytte meg mot hudkreft. Farge bryr jeg meg fint lite om, og vitamin D kan jeg få i meg fra mange andre kilder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå