_Mayhem_ Skrevet 22. juli 2017 #1 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Hei, huset jeg bor i er bygget i 2013 og er en slik moderne variant med ventilasjon som hele tiden må stå på. Men jeg synes det lukter veldig innestengt, spesielt i gangen hvor luften fra alle rom kommer før dem dras inn på badet for å bli sugd ut. Er det noen flere enn meg som har reagert på lukta i slike hus, minner litt om mugglukt/gamle sko. Vasket og ryddet uten å finne noen spesielle syndere.. Edit: ikke en spesiell kraftig lukt, men nok til å irritere. Har vært veldig mye tett i nesen siden jeg flyttet hit, aldri vært ett problem tidligere. Endret 22. juli 2017 av _Mayhem_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #2 Del Skrevet 22. juli 2017 Faren min som er tømrer sier at slike nye hus råtner fra innsiden og utover, helt omvendt fra gamle hus fordi de er helt tette. Anonymkode: 8ac79...9c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #3 Del Skrevet 22. juli 2017 Har dere skiftet filter i ventilasjonsinnlegget? Disse samler mye støv bl.a og dersom de ikke blir skiftet ut med jevne mellomrom vil det skape dårlig inneklima (og muligens også lukt). Anonymkode: 91698...dc5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #4 Del Skrevet 22. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Faren min som er tømrer sier at slike nye hus råtner fra innsiden og utover, helt omvendt fra gamle hus fordi de er helt tette. Anonymkode: 8ac79...9c9 Mulig det, men ikke på 4 år kanskje? Anonymkode: 0c871...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #5 Del Skrevet 22. juli 2017 Filteret må skiftes 1-2 ganger i året avhengig av hvor mye støv og forurensing det er der du bor. Anonymkode: 15841...85e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #6 Del Skrevet 22. juli 2017 Jeg synes og at moderne hus er fryktelig tette og har dårlig luft. Jobber i et nytt bygg og det lukter pyton, det er tung luft som man får vondt i hodet av. Har noen venner som har bygd nytt hus og de må lufte og sette i gang gjennomtrekk for at det skal være levelig! Anonymkode: 1be09...492 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Mayhem_ Skrevet 22. juli 2017 Forfatter #7 Del Skrevet 22. juli 2017 Ja jeg har byttet filteret, har også prøvd uten filter bare for å se, hjalp ikke nevneverdig. Har for tiden åpne vinduer på hver side av huset for å få inn natulig luft, det er det eneste som hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 23. juli 2017 #8 Del Skrevet 23. juli 2017 13 timer siden, _Mayhem_ skrev: Ja jeg har byttet filteret, har også prøvd uten filter bare for å se, hjalp ikke nevneverdig. Har for tiden åpne vinduer på hver side av huset for å få inn natulig luft, det er det eneste som hjelper. Et godt eksempel på hvor dårlige slike hus er. Kanskje ta det med et av forbruker programmene på TV? Hadde uansett vært intressant å få belyst dette problemet. For de som har satt standarden for dette, skjønner det ikke enda, og det går nok veldig lang tid før de skjønner de har driti seg ut fullstendig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #9 Del Skrevet 23. juli 2017 Jeg bor i et helt nytt bygg. Det er kun om anlegget stoppes at det blir innestengt. Det har skjedd en gang. Det er kontinuerlig sirkulasjon på lufta, og den kommer utenfra. Det er forskjell på lavenergi og passive da, jeg bør i førstnevnte. Her er det helt tett, men ingen dårlig lukt. Mitt bygg er snart tre år. Anonymkode: b7e7f...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Mayhem_ Skrevet 24. juli 2017 Forfatter #10 Del Skrevet 24. juli 2017 Takk for svar, frustrerende når man ikke skjønner hvor lukten kommer fra. Nå skal jeg flytte etter sommeren og da blir det ett tradisjonelt hus tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #11 Del Skrevet 24. juli 2017 Med balansert ventilasjonsanlegg blir luften bra så lenge man bytter filteret regelmessig. Dersom alt er gjort riktig skal det være luftuttak i alle oppholdsrom og sugeinntak på bad og kjøkken. Lukt kan komme fra sluk som ikke brukes på våtrom. Det er berre lekkert! Anonymkode: d8a7d...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå