Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest *jente21*
Skrevet

Rart spm kanskje, men ser dere eldre kvinner og menn rart på oss yngre?

Er vi naive, dumme...lettlurte? Uerfarne?

Jeg ser på fjortenåringer som en pest og en plage, er 20åringer sånn for dere? :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bertine
Skrevet

Tusenfryd Skrev:

Helt ærlig; ja!

Hei!!! jasså, vel jeg fyller 22 i år, og dere eldre ser på meg som en fjortiss?? interessant....

Er den noen spesiell grunn til det?

Skrevet

20-åringer ser jeg på med like individuelle øyne som jeg ser på fjortiser. Ikke to av dem er like! Noen kan være en pest og en plage, som du sier... andre er både reflekterte og voksne for alderen. Så har man alle de som befinner seg et eller annet sted imellom disse ytterpunktene. Men de aller, aller fleste er gode på bunnen... :ler:

Personlig syns jeg både fjortiser og 20-åringer er sjarmerende vesener som må få lov å være nettopp DET; fjortis eller tjuis... TJUIS??? Heter det det?

Skrevet

Nei, ikke som fjortis, det har jeg aldri sagt. Men uerfaren, naiv og lettlurt, ja. Da jeg var fjortis var 10-åringene sånn, da jeg var 20 var fjortisene sånn. Nå er jeg 30 + og 20-åringene er sånn.

Det er da helt naturlig?

Og selvsagt er det noen som får meg til å tenke sånn mer enn andre... jepp, sånn er det.

Skrevet

Kommer helt an på 20-åringen.

Etter at jeg ble "voksen" har jeg liksom visket ut noen grenser. 50-åringer er ikke gamle lenger og de som er 10 år yngre enn meg er ikke automatisk fjortiser.

Jeg er på "fjortis" som en tilstand, ikke en alder.

En 20-åring kan godt være fjortis, men det kan egentlig en 30-åring også.

Om 20-åringen er moden og har kommet over knisealder, opprør og "bar-mage-i-all-slags-vær-syndromet", så legger jeg knapt merke til at de er 20 år en gang.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er 23 og ser på 30+ åringene som en pest og en plage jeg. De tror det vet så mye...

Ærlig talt, selvom vi er yngre så behøver vi ikke være naive. Det er bare noe de eldre unnskylder seg med fordi vi ser bedre ut enn dem.

Skrevet
Jeg er 23 og ser på 30+ åringene som en pest og en plage jeg. De tror det vet så mye...

Det er jeg faktisk enig i. Det virker som om straks man har passert 30 så tror man at man er ferdig utlært og vet alt her i verden. Og 20-åringer skjønner jo ingenting, de har ikke levd lenge nok. En litt arrogant holdning.

Skrevet

Jeg blir utrolig provosert når folk "ser ned på meg" på grunn av alderen. Ja, jeg er 22 år. Men min kjære er 8 år eldre enn meg, det samme er de fleste vi er sammen med. De sier at de syns jeg er veldig moden for alderen, og føler at jeg er 5 år eldre enn det jeg er.

Men så treffer jeg andre mennesker jeg ikke kjenner så godt/som ikke kjenner meg så godt. Når de hører alderen min, så er de liksom verdensmestere med en gang. De har mer livserfaring (greit nok det) og dermed er de mye klokere og vet mye mer enn meg... (Ikke nødvendigvis!). Det er ikke snakk om gutter/menn her, men jenter/kvinner.

Jeg vet om en del jenter som er i slutten av 20- begynnelsen av 30 årene, og som oppfører seg som om man er 50 år! Ærlig talt, selv om man blir eldre i antall år, trenger man ikke miste ALL barnsligheten sin og være verdensmestere i alt.

Jeg er 22 år- og jeg er barnslig på mange ting. Men vet dere hva? Det er mange jeg kjenner som er mange år eldre enn meg også. Så; Er dere ikke enig i at man kan være barnslige innimellom, så lenge man er voksen og reflektert på de viktige tingene i livet? Det mener jeg...

Jeg merker også forresten at flere 30 åringer "ser ned på meg" enn 40 åringer... Ja, jeg lurer på hvorfor- er det ikke umodent å se ned på andre mennesker da? Isåfall er man vel ikke bedre når man er 30 enn når man er 20?

Skrevet
Jeg merker også forresten at flere 30 åringer "ser ned på meg" enn 40 åringer... Ja' date=' jeg lurer på hvorfor- er det ikke umodent å se ned på andre mennesker da? Isåfall er man vel ikke bedre når man er 30 enn når man er 20?[/quote']

Dette er vel kanskje noe av det samme som når man fyller 18 år?

Da blir jon 17-åringer såååå mye yngre, fordi de ikke er 18 år.

Jeg håper at jeg ikke er en av disse 30-åringene som oppfattes som verdensmestere :-( . Egentlig håper jeg at dette er like individuelt som 20-åringer som kan være fjortiser.

30-åringer har en tendens til å bli midt i mellom. Vi er ikke unge lenger, men heller ikke helt voksne. Derfor er det kanskje en del som føler behov for å vippe i en eller annen retning. Noen vipper nedover og oppfører seg som ungdommer, andre vipper oppover og blir eldre enn de egentlig er.

Jeg, for min del, velger å være akkurat så gammel som jeg er. Synes egentlig at det er ganske behagelig å ikke ta stilling til om jeg er ung eller "gammel".

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes det er fint når folk på 26 og 28 ser på meg som umoden og ung jeg ( er 23, blir 24 til sommeren) ...

:) Jeg blir sikkelig forbanna når en på 30 skal belære meg om livets realiteter og se ned på meg fordi "jeg er så ung".

Det er jo sånn det alltid vil være, det som har 10 år mer på baken vil også i de fleste tilfeller ha 10 år mer livserfaring.. Det er svært lite man får gjort med det..

Men! når det er sagt, det blir flere og flere 30 åringer som ikke vil bli voksne også da virker det som .. Som løper rundt på byen har ONS,Prøver sjekke opp mest mulig på kortest mulig tid, bor i kollektiv og skal være forevig singel

Kjæresten min er 9 år eldre enn meg, vi kommuniserer bra sammen og forstår hverandre godt...

Det er mye man har fra livserfaring

Men smånaiv, tja.. :P Eller kanskje ikke utviklet den " sunne" skepsisen man får etterhvert..

Men det er vel mye av det man formes av.

Skrevet

Jeg er forøvrig enig i at noen 20 åringer kan være fjortiser, men det har ikke noe med alderen å gjøre, men personen...

Skrevet

jeg er litt sånn yrkesmessig ung.. Dvs, alt i mitt fremtidigeyrke har jeg blitt fortalt at jeg kommer til å slite med å få jobb fordi jeg bare er 24 år når jeg er ferdig.. Hallo.. Jeg kan vel være like flink som de andre i klassen på rundt tretti vel?

Gjest Catwoman
Skrevet

Har aldri følt at de på 30+ ser på meg som ung, umoden, dum og naiv. Heller ikke at de ser ned på meg. Jeg er 21.

Om de syns jeg er ung, er helt greit :wink: forsåvidt at jeg er umoden og, for sånn i levetid så er man vel det i begynnelsen av 20 årene.

Men nå har jeg ofte fått høre at jeg virker eldre enn jeg er og. Og samboeren min er 13 år eldre enn meg, så så veldig umoden/naiv/dum kan jeg umulig virke.

Skrevet
Har aldri følt at de på 30+ ser på meg som ung, umoden, dum og naiv. Heller ikke at de ser ned på meg. Jeg er 21.

Jeg føler ikke selv at "eldre" ser ned på meg. jeg er 26 da, men jeg har aldri følt det da jeg var yngre heller (men så har jeg også alltid fått høre at jeg er mer moden enn alderen tilsier), og samboeren min er også 9 år eldre enn meg, men jeg ser jo hvordan 30-åringer snakker om 18-20 åringer. Jeg må jo innrømme at jeg selv ser på tenåringer når de snakker på den bedrevitende typiske ungdomsmåten at dette vokser de nok av og tenker at jeg selv også har vært i den alderen, og at man heldigvis vokser og blir moden. Men det er noe annet enn denne arrogante, "jeg har levd livet"-holdningen mange (men ikke alle) 30-åringer har. Jeg håper i allefall jeg klarer å være litt mer ydmyk når jeg runder 30 og ikke tror jeg har sett, hørt og opplevd alt som er.

Skrevet

Når man har pasert 20 så er det en god del som er såvidt modne at det er hyggelig å snakke med de, men man har nok ikke så mye til felles. Tror det er meget liten sjanse for at jeg ville kunne ha den samme type sosialt forhold til en 20 åring som en 27-35 åring.

• Liker 1
Gjest TomKrus
Skrevet

Folk som var usikre på seg selv da de var yngre, er gjerne det seinere også, og har dermed lettere for å se ned på, eller sette andre i bås. Tror ikke det er en generell trend å se ned på noen som er yngre. Har derimot erfart at folk med dårlig selvtillit/selvbilde kan gjøre det.

Fjortiser i grupper og kanskje til og med "tjuiser" i grupper kan være litt slitsomt (men det er vel da bare snakk om støy- og energinivået), men prater man med hvert enkelt individ, vil man fort huske igjen at man selv også ikke var helt bak mål når det kom til fornuft og resonnering i den alderen.

Men så klart vil du alltid ha disse kjedelig som alltid skal klage på de yngre. Slike har alltid vært her, og vil alltid være her.

Gjest Seleena
Skrevet

Det er jo egentleg meir forskjell på ein på 14 og ein på 20.

Enn ein på 20 og ein på nermare 30.

(Fordi eg meinar at vi er så og sei vaksne når vi fyller 20)

men alt er jo relativt.

Eg syntes jo mange av dei på min alder kan vere fjortis i hovudet (19) i likhet til dei eg kjenner som nermar seg 30.

Feirte nyttårafta med ei på 26. Lite viste eg at ho var 26 før eg spurte heilt tilfeldig dagen etter kor gammal ho var. Eg trudde ho kanskje var litt over 20.

Gjest Catwoman
Skrevet
Det er jo egentleg meir forskjell på ein på 14 og ein på 20.

Enn ein på 20 og ein på nermare 30.

(Fordi eg meinar at vi er så og sei vaksne når vi fyller 20)

men alt er jo relativt.

Eg syntes jo mange av dei på min alder kan vere fjortis i hovudet (19) i likhet til dei eg kjenner som nermar seg 30.

Feirte nyttårafta med ei på 26. Lite viste eg at ho var 26 før eg spurte heilt tilfeldig dagen etter kor gammal ho var. Eg trudde ho kanskje var litt over 20.

enig.

Jeg har vært borti jenter på min alder og også litt eldre enn meg som jeg syns blir for "unge" og umodne til at vi kunne sitet og pratet en hel kveld (feks), også ha jeg også opplevd det andre veien. Jenter som er yngre enn meg som jeg fint kunne ført en lengre samtale med

Ser det også på skrivemåten til mange brukere her,(selv om det ikke er så lett og avgjøre bare på skriften, så får man et inntrykk) Noen ville jeg tippet var eldre enn de er, og noen ville jeg tippet yngre.

Gjest Seleena
Skrevet

Jeg har vært borti jenter på min alder og også litt eldre enn meg som jeg syns blir for "unge" og umodne til at vi kunne sitet og pratet en hel kveld

Ja det har faktisk hendt at eg tenker "hjelpe meg! Korleis skal eg klare å komme meg ut i frå dette her...skal vi sjå.....må eg på do?" Det er gjerne jenter som er godt opp i 20 åra. Som ho eg var på fest med. Krampaktig dame. Men det er ofte det er sånn med menn og! Det er faktisk mange menn som og overaskar meg. Samtaletema/umodenhet osv...

Ser det også på skrivemåten til mange brukere her,(selv om det ikke er så lett og avgjøre bare på skriften, så får man et inntrykk) Noen ville jeg tippet var eldre enn de er, og noen ville jeg tippet yngre.

Det er mange som er flinke til å skrive! Sjølv om eg ikkje veit kor gamle alle er, så har eg jo mine baktankar.... ofte svarar dei ikkje til virkelegheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...