Leo Skrevet 22. juli 2017 #1 Skrevet 22. juli 2017 Det burde jo ikke overraske noen! Svært mange nordmenn er jo verken interessert i å verken bruke tid på å lage mat eller betale for den. Mat later til å være en salderingspost i manges husholdningsbudsjett og bl.a. aviser og sosiale medier oversvømmes av tips til hvordan man bruke minst mulig penger på mat. Hvorfor i alle dager er det slik? Det er tross alt maten vi lever av og den er kanskje den viktigste kilden vi har til helse og velvære. Det kan da ikke finnes så mye annet det er viktigere å bruke tid og penger på? Billig mat må nødvendigvis lages av billige råvarer og ofte er det synonymt med råvarer av dårlig kvalitet som i tillegg er usunne. Jeg grøsser for eksempel når jeg leser innholdsfortegnelsen på forskjellige ting som selges som grillmat og tilbehør i disse dager I tillegg skal tilberedning av mat helst kreve minimalt med tid og innsats. Hvorfor er det viktigere å bruke tid på å for eksempel se på TV eller spille dataspill enn å forberede morgendagens middag? Resultatet er uansett at vi får som fortjent. Det er billig, usunn mat av dårlig kvalitet som etterspørres og da er det selvfølgelig det som tilbys i butikkene også. Hvorfor har det blitt slik? Vi her i Norge har jo aldri hatt så mye tid og penger og likevel velger vi, eller i hvert fall svært mange av oss, å spise oss overvektige og usunne på dårlig mat. 4
Try2 Skrevet 22. juli 2017 #2 Skrevet 22. juli 2017 Folk tror de har dårlig tid. Så er det vel status å være i tidsklemma. Kjøre barn til div aktiviteter. Og så tror "vi" at vi ikke kan lage mat til tross for at det aldri har vært så mange fine beskrivelse og oppskrifter på mat 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #3 Skrevet 22. juli 2017 Jeg har flere ganger kjøpt kun "rene" matvarer og mye frukt og grønt og hver gang blir det en veldig billig handletur.... Anonymkode: 08ea9...de3 3
Leo Skrevet 22. juli 2017 Forfatter #4 Skrevet 22. juli 2017 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere ganger kjøpt kun "rene" matvarer og mye frukt og grønt og hver gang blir det en veldig billig handletur.... Anonymkode: 08ea9...de3 Ja, hvis man virkelig vil spare penger på mat og samtidig spise sunt så lager man den selv fra bunnen av og det er litt av poenget mitt . Dessverre er bl.a. utvalget av tørkede erter, linser og bønner katastrofalt dårlig hos samtlige norske matvarekjeder. Er man heldig finner man brune bønner og gule erter og der stopper det. Svinedyre, hermetiserte, ihjelkokte og smakløse varianter med masse salt derimot... Noe det også er dårlig utvalg av er stykningsdeler av kjøtt som egner seg til kraftkoking og andre ting som tar lang tid. Nå selges det også billige råvarer som i utgangspunktet burde være sunne, men som har katastrofalt dårlig kvalitet nettopp fordi nordmenn ikke er villige til å betale for mat. Da tenker jeg spesielt på kylling- og svinekjøtt, men også oppdrettsfisk. Endret 22. juli 2017 av Leo 2
Pringle Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 Clickbait Matstellet blir hva man gjør det til. Jeg tenker som Try2, folk elsker å tenke på seg selv som altfor viktige til noe så kjedelig som å lage mat, vi har gått på markedsføringen om at matlaging er så vanskelig og tidkrevende, vi tror at ferdigmat har hemmelige fordeler som man ikke kan få til selv, tenker ikke over at med ferdigmat betaler vi ekstra for lønninger, leie av lokaler, frakt, lagring, vi tror vi må ha spesielle oppskrifter for å spise sunt, mens vi samtidig tror at sunn mat smaker vondt og/eller kjedelig, noe det faktisk gjør hvis vi definerer sunn mat etter de kriteriene Helsedirektoratet setter opp og samtidig er vant til junkfood som smaker sterkt, men enkelt. Jeg bruker mindre penger på mat enn jeg gjorde før, jeg bruker ikke mye tid på matlaging, og jeg spiser sunnere og deiligere mat enn noensinne. Jeg bruker noe tid på planlegning, men handleturene går dermed ganske raskt, jeg forbereder måltider kvelden før, men det er stort sett snakk om tining og bløtlegning, jeg er ikke rask på kjøkkenet, men jeg elsker å pusle. Jeg lager ikke forseggjorte måltider, men de smaker alltid godt. Jeg kjøper ingen "supermat", alt er vanlige tradisjonelle råvarer. Hvis man skal spise godt og sunt og billig, må man droppe "grillmat og tilbehør". Baserer man seg på enkle råvarer/matvarer, er det lett å lage en uendelighet av gode måltider. Det jeg reagerer på av utvalg i butikkene, er at enkle matvarer og ingredienser blir stadig vanskeligere å finne. Noe ser faktisk ut til å forsvinne, jeg må lete etter det jeg skal ha, mens overfloden av en "uendelig variasjon av det samme" forstyrrer meg. 1
Gjest Coolaid Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 20 timer siden, Try2 skrev: Folk tror de har dårlig tid. Så er det vel status å være i tidsklemma. Kjøre barn til div aktiviteter. Og så tror "vi" at vi ikke kan lage mat til tross for at det aldri har vært så mange fine beskrivelse og oppskrifter på mat Tidsklemma finnes ikke. Alle mennesker får like mye ny tid hver dag. Man velger selv hvordan man skal bruke den.
Gjest Coolaid Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 20 timer siden, Leo skrev: Det burde jo ikke overraske noen! Svært mange nordmenn er jo verken interessert i å verken bruke tid på å lage mat eller betale for den. Mat later til å være en salderingspost i manges husholdningsbudsjett og bl.a. aviser og sosiale medier oversvømmes av tips til hvordan man bruke minst mulig penger på mat. Hvorfor i alle dager er det slik? Det er tross alt maten vi lever av og den er kanskje den viktigste kilden vi har til helse og velvære. Det kan da ikke finnes så mye annet det er viktigere å bruke tid og penger på? Billig mat må nødvendigvis lages av billige råvarer og ofte er det synonymt med råvarer av dårlig kvalitet som i tillegg er usunne. Jeg grøsser for eksempel når jeg leser innholdsfortegnelsen på forskjellige ting som selges som grillmat og tilbehør i disse dager I tillegg skal tilberedning av mat helst kreve minimalt med tid og innsats. Hvorfor er det viktigere å bruke tid på å for eksempel se på TV eller spille dataspill enn å forberede morgendagens middag? Resultatet er uansett at vi får som fortjent. Det er billig, usunn mat av dårlig kvalitet som etterspørres og da er det selvfølgelig det som tilbys i butikkene også. Hvorfor har det blitt slik? Vi her i Norge har jo aldri hatt så mye tid og penger og likevel velger vi, eller i hvert fall svært mange av oss, å spise oss overvektige og usunne på dårlig mat. Måten vi har lagt opp både arbeidsliv og privatliv gjør oss mindre aktive. Det setter større krav til maten vi spiser. I tillegg så ønsker vi å betale minst mulig for mat og kvaliteten blir deretter. Trenden er å kjøre (fancy) bil til billigbutikken, kjøpe kjip mat i stedet for å sykle til gourmet butikken og kjøpe kvalitets mat. I tillegg oppfører voksen seg som tenåringer i matveien mens og tenåringer lærer kostholdet av de samme voksne. Og så har du trenings og mat fanatikerne som går til ekstremiteter i kosthold som gir barn og ungdom et anstrengt forhold til mat.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 Tenker det har en mye enklere forklaring. De fleste kan ikke lage mat, og hvem gidder bruke 1 time på mat når det smaker verre høgg enn ferdigmat fra fjordland eller grandis? Anonymkode: 5bb8a...625 1
Pringle Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker det har en mye enklere forklaring. De fleste kan ikke lage mat, og hvem gidder bruke 1 time på mat når det smaker verre høgg enn ferdigmat fra fjordland eller grandis? Anonymkode: 5bb8a...625 HVSKBV! Det er nettopp fordi man ikke kan lage mat at man bruker en hel time og likevel får dårligere resultat enn en Grandiosa.
Leo Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #11 Skrevet 23. juli 2017 2 timer siden, Pringle skrev: Det jeg reagerer på av utvalg i butikkene, er at enkle matvarer og ingredienser blir stadig vanskeligere å finne. Noe ser faktisk ut til å forsvinne, jeg må lete etter det jeg skal ha, mens overfloden av en "uendelig variasjon av det samme" forstyrrer meg. Det er nettopp dette jeg har reagert på også og det var litt av årsaken til at jeg startet denne tråden. Kjøttdiskene bugner for eksempel av blandingsprodukter med tvilsomt innhold og opphav, mens det er så og si umulig å få tak i skikkelige kraftbein. Enorme frysedisker med en variasjon over temaet frossenpizza som får meg til å lure på hvor mye folk egentlig spiser av det er det også gjort plass til mens man må være bortimot synsk for å finne en skikkelig kokehøne. Selv i de største matvarebutikkene er det tydeligvis heller ikke plass til en eneste liten hylle med tørkede erter/bønner/linser. Og slik kunne jeg ha fortsatt... 2 timer siden, Coolaid skrev: Måten vi har lagt opp både arbeidsliv og privatliv gjør oss mindre aktive. Det setter større krav til maten vi spiser. I tillegg så ønsker vi å betale minst mulig for mat og kvaliteten blir deretter. Trenden er å kjøre (fancy) bil til billigbutikken, kjøpe kjip mat i stedet for å sykle til gourmet butikken og kjøpe kvalitets mat. I tillegg oppfører voksen seg som tenåringer i matveien mens og tenåringer lærer kostholdet av de samme voksne. Og så har du trenings og mat fanatikerne som går til ekstremiteter i kosthold som gir barn og ungdom et anstrengt forhold til mat. Og dette er egentlig så merkelig. Er man svært fysisk aktiv så forbrenner man uansett så mange kalorier at det ikke spiller så stor rolle om maten inneholder en del "unyttig" næring. Inaktivitet stiller derimot mye større krav til næringsinnholdet i hver kalori. Likevel velger vi å spise mat som inneholder bl.a. sukker og fett i langt større mengder enn vi trenger. Og vi gjør det ikke fordi det er det eneste vi har råd til å spise eller det eneste som er tilgjengelig. Det er et reelt valg. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker det har en mye enklere forklaring. De fleste kan ikke lage mat, og hvem gidder bruke 1 time på mat når det smaker verre høgg enn ferdigmat fra fjordland eller grandis? Anonymkode: 5bb8a...625 Min påstand er at de fleste kan lage mat som smaker vesentlig bedre enn Fjordland og Grandiosa hvis de vil. Man trenger ikke å være gourmetkokk for å lage helt vanlig, velsmakende hverdagsmat. Hvis man kan lese og kjenner til det mest grunnleggende som berører mål og vekt samt kjøper en basic kokebok (Selv i våre elektroniske tidsalder er faktisk en fysisk bok nyttig på kjøkkenet ) Det jeg har tenkt litt på er imidlertid om folk faktisk får minderverdighetskomplekser av å se programmer med for eksempel Hellstrøm på kjøkkenet. Han kan jo få den enkleste middagsrett til å virke som et stort og komplisert prosjekt. I motsetning til Ingrid Espelid Hovig som i sin tid viste hvordan man laget nettopp enkel og grei hverdagsmat. 22 timer siden, Try2 skrev: Folk tror de har dårlig tid. Så er det vel status å være i tidsklemma. Kjøre barn til div aktiviteter. Og så tror "vi" at vi ikke kan lage mat til tross for at det aldri har vært så mange fine beskrivelse og oppskrifter på mat Det er slett ikke umulig at det handler om status. Husarbeid generelt blir jo gjerne ansett som kjedelig og mindreverdig arbeid og det er vel ganske sannsynlig at handling og matlaging havner i den kategorien for mange nordmenn. 2
Pringle Skrevet 23. juli 2017 #12 Skrevet 23. juli 2017 21 minutter siden, Leo skrev: Det er nettopp dette jeg har reagert på også og det var litt av årsaken til at jeg startet denne tråden. Kjøttdiskene bugner for eksempel av blandingsprodukter med tvilsomt innhold og opphav, mens det er så og si umulig å få tak i skikkelige kraftbein. Enorme frysedisker med en variasjon over temaet frossenpizza som får meg til å lure på hvor mye folk egentlig spiser av det er det også gjort plass til mens man må være bortimot synsk for å finne en skikkelig kokehøne. Selv i de største matvarebutikkene er det tydeligvis heller ikke plass til en eneste liten hylle med tørkede erter/bønner/linser. Og slik kunne jeg ha fortsatt... Og dette er egentlig så merkelig. Er man svært fysisk aktiv så forbrenner man uansett så mange kalorier at det ikke spiller så stor rolle om maten inneholder en del "unyttig" næring. Inaktivitet stiller derimot mye større krav til næringsinnholdet i hver kalori. Likevel velger vi å spise mat som inneholder bl.a. sukker og fett i langt større mengder enn vi trenger. Og vi gjør det ikke fordi det er det eneste vi har råd til å spise eller det eneste som er tilgjengelig. Det er et reelt valg. Min påstand er at de fleste kan lage mat som smaker vesentlig bedre enn Fjordland og Grandiosa hvis de vil. Man trenger ikke å være gourmetkokk for å lage helt vanlig, velsmakende hverdagsmat. Hvis man kan lese og kjenner til det mest grunnleggende som berører mål og vekt samt kjøper en basic kokebok (Selv i våre elektroniske tidsalder er faktisk en fysisk bok nyttig på kjøkkenet ) Det jeg har tenkt litt på er imidlertid om folk faktisk får minderverdighetskomplekser av å se programmer med for eksempel Hellstrøm på kjøkkenet. Han kan jo få den enkleste middagsrett til å virke som et stort og komplisert prosjekt. I motsetning til Ingrid Espelid Hovig som i sin tid viste hvordan man laget nettopp enkel og grei hverdagsmat. Det er slett ikke umulig at det handler om status. Husarbeid generelt blir jo gjerne ansett som kjedelig og mindreverdig arbeid og det er vel ganske sannsynlig at handling og matlaging havner i den kategorien for mange nordmenn. Du sier mye fornuftig her. Men vi mennesker er dessverre(?) ikke bare fonuft, vi er masse følelser. Vi har aldri hatt mer velutstyrte kjøkken, og aldri kjøpt mer ferdigmat. Jeg lurer også veldig på hvorfor det er så mye jallamat i butikkene! Jeg skjønner at det er mest å tjene på den, og at man må å "lokke" folk til å kjøpe, og da må man eksponeres, men maten må jo selges, så hvem det er som kjøper, og blir det ikke forferdelig mye som må kastes fordi det ikke blir solgt? Jeg har tenkt en del på begrepet "latskap" og jeg tror man bruker det om to vidt forskjellige ting som kan se like ut på avstand - både det å bruke litt omtanke og finne enkle tiltak for effektive løsninger, og apatisk raske med seg det første og "beste" fordi man er overveldet og usikker. (Man bruker da også, lett foraktfullt, begrepet "lat" om den gruppen man minst identifiserer seg med.) Det du skriver om Hellstrøm/Hovig er også talende - og du bruker passende eksempler - "kvinnearbeid" har alltid hatt lavere status enn "mannfolkarbeid". Vi kan like det eller ei, og det er ikke alltid kvinner som lager hverdagsmat og alltid menn som lager gourmetmat, men mønsteret er en kjensgjerning. Hverdagsmat er "kjedelig", og det er mors oppgave, mens far griller. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #13 Skrevet 23. juli 2017 Jeg synes også det er vanskelig å få tak tørkede linser og bønner. Jeg savner også større variasjon i grønnsaker og krydder. Her jeg bor gikk fiskebutikken og slakteren konkurs for over ti år siden, og man får nesten bare kjøpt fiskegrateng uten fisk og ekle kyllingfileter i dagligvarebutikken her. Reiser og handler i innvandrerbutikk når jeg har mulighet, for der er det mye bedre utvalg. For meg som er student er dagligvarer den største utgiftsposten til tross for at jeg aldri kjøper ferdigmat, så jeg synes godt at fisk og annen sunn mat kunne vært høyere subsidiert. Anonymkode: 14220...9ff 1
PTAleks Skrevet 23. juli 2017 #14 Skrevet 23. juli 2017 Handler først og fremt om prioriteringer. Det er lett å få i seg sunn og god mat til en billig penge hvis man går inn for deg, og unngår å bruke ekstra penger på godteri, snacks osv. Man trenger viljestyrke. De sunneste grønnsakene (grønnsaker og frukt) er alltid ved inngangen av butikken, og det usunne er ofte i nærheten av kassa, produktplasseringer som gjør det lettere å ta dårligere valg. Det er viktig å sette seg et mål både med trening og med kostholdet, for å oppnå den helsen og de resultatene man vil ha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå