Gå til innhold

Dosere antibiotika

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sulten! Første jeg gjorde var å ta en pille kl 0830. Jeg skal ta pilla 1 time FØR eller 2 timer ETTER jeg har spist. IKKE med mat.

Jeg synes det er vanskelig. Nå er kl snart 12 og jeg tar ny pille kl 1230. Kan ikke spise noe nå. Har ikke spist noe idag. Så kan ikke spise noe før kl 1330! Blir veldig forsinka og forskjøvet. Legger meg 21-22 som oftest og man skal IKKE ta siste pilla rett før sengetid. Av en eller annen grunn som er meg ukjent. Så må vel ta pilla kl 21... tar 4 ganger daglig. 

Jeg kan jo aldri spise. Hvis jeg glemmer å spise til rett tid må jeg vente lenge. 

Jeg har 13 timer på ta 4 piller. Dvs jeg må ta pille hver 3,25 time ca. 

Har satt opp kl 08, 13, 17, 21 ca. Men hvis jeg ikke spiser mellom 9-10 må jeg vente til kl 14. Osv. Blir så klokkestyrt... og nå er jeg bare sur fordi jeg ikke kan  spise på 2 t og ikke hr spist idag

Anonymkode: 70786...401

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette betyr at du må planlegge bedre, og er ikke noe vi kan hjelpe deg med.

Anonymkode: b35ca...49d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette betyr at du må planlegge bedre, og er ikke noe vi kan hjelpe deg med.

Anonymkode: b35ca...49d

Jeg vet, men er så frustrert. Har to små barn og så glemmer.. er ikke vant til at alt må være presist. Når en 1,5 - åring hyler fordi hun vil ha melk, og storesøskenet hopper rundt og skal vise deg noe er det fort gjort å glemme

Har på følelsen av at jeg kommer til å gå ned i vekt den neste uken 😂😂😂😢

AnonymBruker
Skrevet

Det err viktigere at du får i deg mat, enn at du overholder strengt 1 time før og 2 timer etter antibiotika. Tar du antibiotika på totalt tom mage så kan det gi deg problemer og. 

Er det Tetracyklin elller Doxylin type antibiotika du har fått? Da er det ok å spise litt så lenge du holder deg unna melkemat i tilknytning til antibiotikaen. Ta en bana eller annen frukt sammen med pillene. Så du ikke får to doser på tom mage. 

Anonymkode: 8ab00...6ab

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sulten! Første jeg gjorde var å ta en pille kl 0830. Jeg skal ta pilla 1 time FØR eller 2 timer ETTER jeg har spist. IKKE med mat.

Jeg synes det er vanskelig. Nå er kl snart 12 og jeg tar ny pille kl 1230. Kan ikke spise noe nå. Har ikke spist noe idag. Så kan ikke spise noe før kl 1330! Blir veldig forsinka og forskjøvet. Legger meg 21-22 som oftest og man skal IKKE ta siste pilla rett før sengetid. Av en eller annen grunn som er meg ukjent. Så må vel ta pilla kl 21... tar 4 ganger daglig. 

Jeg kan jo aldri spise. Hvis jeg glemmer å spise til rett tid må jeg vente lenge. 

Jeg har 13 timer på ta 4 piller. Dvs jeg må ta pille hver 3,25 time ca. 

Har satt opp kl 08, 13, 17, 21 ca. Men hvis jeg ikke spiser mellom 9-10 må jeg vente til kl 14. Osv. Blir så klokkestyrt... og nå er jeg bare sur fordi jeg ikke kan  spise på 2 t og ikke hr spist idag

Dosering 4 ganger daglig med måltidsanbefalingene du har gjengitt, tyder på at det er vanlig penicillin (fenoksymetylpenicillin, penicillin V) du har fått. Teoretisk blir absorpsjonen best når dette tas utenom måltid, men det har vist seg at forskjellen er bagatellmessig, og at penicillin kan tas uten hensyn til matinntak. Det å fordele penicillindosene jevnt ut gjennom døgnet, er likevel fornuftig.

Anonymkode: 5022a...96f

AnonymBruker
Skrevet

Det er dicloxacillin.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det err viktigere at du får i deg mat, enn at du overholder strengt 1 time før og 2 timer etter antibiotika. Tar du antibiotika på totalt tom mage så kan det gi deg problemer og. 

Er det Tetracyklin elller Doxylin type antibiotika du har fått? Da er det ok å spise litt så lenge du holder deg unna melkemat i tilknytning til antibiotikaen. Ta en bana eller annen frukt sammen med pillene. Så du ikke får to doser på tom mage. 

Hva slags problemer? Drikker ganske mye vann til pillene. Jeg aner ikke hva det er, men se svar over :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags problemer? Drikker ganske mye vann til pillene. Jeg aner ikke hva det er, men se svar over :)

AnonymBruker
Skrevet

Dosering 4 ganger daglig med måltidsanbefalingene du har gjengitt, tyder på at det er vanlig penicillin (fenoksymetylpenicillin, penicillin V) du har fått. Teoretisk blir absorpsjonen best når dette tas utenom måltid, men det har vist seg at forskjellen er bagatellmessig, og at penicillin kan tas uten hensyn til matinntak. Det å fordele penicillindosene jevnt ut gjennom døgnet, er likevel fornuftig.

Anonymkode: 5022a...96f

Ok.. trenger ikke å være SÅ hysterisk da. Har tatt siste dose for natta, og glemte meg, så hadde spist for kanskje 1 time siden. Skulle jo gå 2 t. Men jaja :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvalme er for eksempel et problem. Medisiner på helt bar mage kan irritere i magetarmkanalen. Les om birvirkninger på pakningsvedlegget eller felleskatalogen.no så ser du. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvalme er for eksempel et problem. Medisiner på helt bar mage kan irritere i magetarmkanalen. Les om birvirkninger på pakningsvedlegget eller felleskatalogen.no så ser du. 

Har sett bivirkninger. Ingen av dem har noe med tom mage å gjøre..hm..

Heller allergiske reaksjoner og nyresyksommer 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...