Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber ett sted hvor vi noen ganger starter tidlig(7) men har noen som ikke kommer seg på jobb før senere pga kollektiv. Har ikke bil.

Er dette egentlig noe bedriften til enhver tid kan ta hensyn til? Prøver jo og legge til rette men noen ganger går ikke dette

Anonymkode: 22bac...415

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos noen går det bra. Hos andre så blir det trekk i lønna. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Syns nok folk bør komme tidsnok på jobb ja! Er ikke det en selvfølge?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de jobber tilsvarende lenger og det ikke er en belastning for kollegene burde det være greit. Hvis ikke bør de avspasere eller trekkes i lønn for tiden de ikke jobber. 

Anonymkode: c3360...860

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber ett sted hvor vi noen ganger starter tidlig(7) men har noen som ikke kommer seg på jobb før senere pga kollektiv. Har ikke bil.

Er dette egentlig noe bedriften til enhver tid kan ta hensyn til? Prøver jo og legge til rette men noen ganger går ikke dette

Anonymkode: 22bac...415

I utgangspunktet har ikke dette å gjøre noe med arbeidsgiver å gjøre. Arbeidsgiver kan tilrettelegge arbeidstiden for å være grei ved vanskelige forhold som du nevner. Det er vanlig at folk kommer for tidlig på jobb og venter til arbeidet begynner i slike tilfeller. 

Endret av Coolaid
AnonymBruker
Skrevet

Går det ann å ha avtale om at disse jobber tilsvarende lenge?

Dersom de visste om arb.tidene før de startet i firmaet, er det litt rart at dette ikke ble snakket om før. 

Anonymkode: 9e866...a89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Coolaid skrev:

I utgangspunktet har ikke dette å gjøre noe med arbeidsgiver å gjøre. Arbeidsgiver kan tilrettelegge arbeidstiden for å være grei ved vanskelige forhold som du nevner. Det er vanlig at folk kommer for tidlig på jobb og venter til arbeidet begynner i slike tilfeller. 

Dersom det er snakk om buss, er det ikke alle som har mulighet til å komme tidligere ogs busstider. 

Her jeg bor f.eks går første buss 06.05. Den er i Oslo 07.15. Ellers måtte jeg overnatta på jobb.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan i en del tilfeller tilrettelegge noe (slik at man f. eks. jobber fra 0815 til 1615 istedet for 08-16 hvis man på grunn av kollektivtransport, levering i barnehage eller noe slikt ikke får til å komme kl. 08) hvis det er forenlig med arbeidsoppgavene. Utgangspunktet er dog at det er arbeidstakers ansvar å komme tidsnok til jobb. At det f. eks. ikke går kollektivtransport tidlig nok er strengt tatt ikke arbeidsgivers ansvar. Da er det egentlig arbeidstakers ansvar å innrette seg, entent ved å skaffe seg bil, sørge for samkjøring eller flytte nærmere arbeidsplassen. 

Anonymkode: 61370...0ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvor du jobber også. 
Jeg har jobbet mye nattevakt på hotell, der var det også mange som hadde problemer med å komme kl 07 i helgene. 
Det var mange kolleger som tok det for gitt at vi nattevakter syntes det var helt ok å jobbe en time overtid hver søndag for at dem ikke kom seg til jobb, noe som var fryktelig irriterende! 
Har også jobbet andre steder hvor kolleger hadde problemer med å komme tidsnok, der var det noen sommervikarer som alltid kom 15 min forsinket, noe som gjorde at vi andre alltid måtte ta oppstarten, og noen ganger var vi knapt nok folk til det, som igjen gjorde at vi mistet produksjonstid, og ikke alltid nådde målene som var satt... 
Så i nesten alle yrkene jeg har vært i, hvor kolleger kommer konsekvent for sent, har dette vært ett skikkelig stort irritasjonsmoment, og gitt merarbeid til oss andre som møter til riktig tid. 

Anonymkode: 8fb82...cdc

Skrevet

Hvis man har takket ja til en jobb har man selvfølgelig selv ansvar for å komme seg dit i tide.

• Liker 7
Skrevet

Når man takker ja til en jobb, så er man vel informert om forventet arbeidstid. Her hvor jeg jobber, er det ei som ikke kan komme når det normalt er vaktskifte. Dette er da tatt høyde for og det er akseptert at hun starter et kvarter senere. Men når hun kommer et kvarter senere og da skal begynne å styre med å gjøre seg klar, blir jeg gretten. Jeg forventer faktisk å kunne gå når min arbeidstid er over.

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er snakk om buss, er det ikke alle som har mulighet til å komme tidligere ogs busstider. 

Her jeg bor f.eks går første buss 06.05. Den er i Oslo 07.15. Ellers måtte jeg overnatta på jobb.. 

Alle skjønner jo at du burde overnattet på jobb så din romslige kollega kan slippe å vente 15 min med betalt overtid.

AnonymBruker
Skrevet

Vært borti dette selv. Jeg hadde ca 5 min på meg, fra bussen skulle være inne på stasjonen, til åpningstid.  Var bare ca 2 min å gå.

Så ble bussrutene omlag.  Da kom jeg ti min forsent. Tilbød meg å jobbe ekstra, for jeg hadde uansett 20 min til buss hjem. Dette ville ikke mine kolegaer. Så tok en buss tidligere, noe som resulterte i å stå ute i 25 min å fyse. Kaldt på vinter. Passet dårlig når man har barn også. Så skulle jeg få kjøre med en, på en annen arbplass.Da ble jeg kjørt til døren hver morgen, men måtte vente 40 min ca på henne om ettermiddag

Skapte bare stress. Sa opp jobben

Kontaktet en 

Anonymkode: f6912...c53

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, straamann skrev:

Alle skjønner jo at du burde overnattet på jobb så din romslige kollega kan slippe å vente 15 min med betalt overtid.

Enig i at arbeidstageren burde tatt siste kveldsbuss og ventet på jobb til arbeidsdagen startet i et slikt tilfelle. Hvis arbeidsgiver var grei, kunne vedkommende til og med få nøkkel slik at det ikke ble nødvendig å vente utendørs.

Alternativer kunne være å skifte bolig eller skifte jobb.

Anonymkode: 7d3d0...079

AnonymBruker
Skrevet

Det er arbeidstakers ansvar å komme seg på jobb i tide. En er kjent med arbeidstiden før en takker ja til stilling. Hos oss skjer det at ansatte ta taxi på jobb for å komme presis når det ikke går buss.

Anonymkode: 6562e...b8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass tilrettelegger de (heldigvis). Kollegaene mine har også forståelse for problemer knyttet til kollektivtransport, og legger skylden der den hører hjemme (AtB). 

Anonymkode: cb91d...6f6

Gjest Margit Spat
Skrevet

Det er helt opp til arbeidsgiver om det kan/skal tilrettelegges. Arbeidsgiver MÅ ikke tilrettelegge til kollektivtrafikktidene hvis han ikke vil. Når en arbeidstaker takker ja til en jobb og undertegner en arbeidskontrakt, så har arbeidstakeren akseptert arbeidsvilkårene. 

Det er slett ikke alle arbeidsplasser det er like enkelt å tilrettelegge på. Produksjonsbedrifter, prosessbedrifter o.l, der den enkelte arbeidstaker er avhengig av personen før og etter i «kjeden» har f.eks ikke samme fleksibilitet som et kontor der man gjør selvstendig saksbehandling. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på uva som er avtalt med arbeidsgiver. Dette burde selvfølgelig avklares og videreformidles til de andre ansatte.

Anonymkode: 29682...67d

Skrevet

Det er jo ikke alltid det er arbeidstagers skyld heller at vedkommende ikke kan komme i tide. Hender jo faktisk at det endres tider i kolektivtrafikken. Særlig i helger og ikke minst i ferietider. Plutselig kutter selskapet ut første buss for eks, og arbeidstager har da kanskje ikke lenger mulighet til å rekke tiden. Uten at dette er arbeidstagers feil.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Kjetil E skrev:

Det er jo ikke alltid det er arbeidstagers skyld heller at vedkommende ikke kan komme i tide. Hender jo faktisk at det endres tider i kolektivtrafikken. Særlig i helger og ikke minst i ferietider. Plutselig kutter selskapet ut første buss for eks, og arbeidstager har da kanskje ikke lenger mulighet til å rekke tiden. Uten at dette er arbeidstagers feil.

Det er ikke arbeidsgivers eller kollegers problem at noen andre har skapt et problem for arbeidstager.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...