Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Jeg har alltid hatt lyst til å bo i en mindre by eller tettsted. Er fra, og bor i Bergen, og ser ikke for meg å bli boende her for alltid. Har alltid hatt lyst til å flytte til et mindre sted, som Voss. Nært nok familie og venner i Bergen, men et mindre sted. 

Men det virker veldig skummelt å skulle faktisk flytte! Kjenner jo ingen der! Noen som har erfaringer med å flytte til et nytt, mindre sted? Hva er bra? Hva er ikke bra? Hadde du gjort det igjen? Ga du opp? 

Setter veldig pris på innspill! :nordvesta:

Anonymkode: fdd45...68c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en Vossing som bor i Bergen nå :)

Har familie og venner på Voss, men følte det ble for lite for meg. Kan hende jeg flytter tilbake en dag, men det blir ikke nå. 
Det er jo fint der om sommeren, men det er jo ikke så mye å gjøre. De fleste er hjemme, og det er lite folk ute på en lørdagskveld. 

Spørs jo hva du liker å gjøre. Det er jo mye friluft og ekstremsport.

Anonymkode: 03670...686

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil du si folk er interessert i å bli kjent med tilflyttere? Og er det masse fordommer mot "byfolk" fra Bergen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Voss og bor nå i Stavanger.  Flyttet for ca 1 og 1/2 år siden. Kunne gjerne tenkt meg å flytte tilbake en gang, men ikke akkurat nå. Synes det er for lite som skjer på Voss, som blant annet lite folk på utesteder, lite arrangementer osv. Men om du er glad i friluftsliv, fiske, ski osv så er jo plassen perfekt. :) 

Anonymkode: f2e98...a41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.7.2017 den 6.11, AnonymBruker skrev:

Hei dere! Jeg har alltid hatt lyst til å bo i en mindre by eller tettsted. Er fra, og bor i Bergen, og ser ikke for meg å bli boende her for alltid. Har alltid hatt lyst til å flytte til et mindre sted, som Voss. Nært nok familie og venner i Bergen, men et mindre sted. 

Men det virker veldig skummelt å skulle faktisk flytte! Kjenner jo ingen der! Noen som har erfaringer med å flytte til et nytt, mindre sted? Hva er bra? Hva er ikke bra? Hadde du gjort det igjen? Ga du opp? 

Setter veldig pris på innspill! :nordvesta:

Korleis du vil like deg på Voss avheng nok av at du er flink til å bygge deg eit nettverk at vener og kjente. 

Ofte så er jo eit utgangspunkt for dette arbeidsplassen. Har du fått deg arbeid enno? Viss ikkje, kva bransje ser du for deg at du skal arbeide i? 

Anonymkode: 16c64...c07

• Liker 1
Gjest JanHelge
Skrevet

Det er utrolig fint å bo på Voss, har selv gjort det i mange år og savner Voss ofte. Hvorvidt du vil like deg på Voss eller ikke kommer an på hvor utadvendt du er og hva du gjør ut av det selv, spesielt innen idrett og friluftsliv er Voss et fantastisk sted å bo, kulturlivet er også innholdsrikt der. Voss er en bygd som byr på mange og varierte muligheter for dem som benytter seg av mulighetene som finnes der, gjør man det ikke så vil man ha et tomt liv uansett hvor man er bosatt.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svarene her! Skjønner jo selvsagt at jeg må involvere meg, og skaffe venner selv! Har bare litt dårlig erfaring med en annen vestlandsbygd (mye, MYE mindre), hvor alle var barndomsvenner og hadde nok med det. Byfolk ble rakket ned på daglig, og selv om jeg hadde folk å være med der følte jeg meg aldri som en del av miljøet. Men hadde kanskje kommet med tiden der også! 😊

Er ikke tidenes friluftsmenneske, men liker å gå på turer med hunden og å stå på ski om vinteren. Men liker å tro at hadde mulighetene vært lettere tilgjengelig hadde utelivet lett blitt en

naturlig del av hverdagen. 

Etter å ha bodd i sentrum i mange år er jeg igrunn litt ferdig med å gå ut hver helg, så tror ikke det hadde vært det største savnet. Gitt at det finnes andre arenaer å

møte folk da. 😊

Ser også for meg at det er et fint sted å vokse opp, (ikke at jeg har barn enda). Dessuten er jeg MØKK lei været i Bergen om vinteren. Mørkt og trist. Er klar for snø!

Har ikke fått jobb enda, og det kan vel kanskje være vanskelig! Jeg er jurist, men har ikke noe spesifikke ønsker om hva jeg kan/ikke kan jobbe med da jeg nettopp er ferdig utdannet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett flere vossinger utenfor Voss enn i Voss. Tolk det som du vil.

Anonymkode: c342b...e0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, altså, tar gjerne imot forslag til andre steder også. Men all familie og hele nettverket mitt er i Bergen, så vil helst være ikke veldig langt unna 😊

AnonymBruker
Skrevet

Bur sjølv på Voss og er innflyttar. Får mange tilbakemeldingar frå andre innflyttarar om at Vossingar er vanskelege å kome inn på og at det ikkje er lett å opprette nettverk her. 

Dette kan eg bekrefte sjølv etter å ha budd her i 12 år. Same kor mykje ein deltek på sosiale samlingar og præver å vere ein del av ekstremsportmiljøet, er det alltid Vossingar og "dei andre".

Eg klarar meg fint, men er enno ikke "inne i varmen" nokon stad her oppe. Men blir behandla bra, har dog ingen nære vener her. Det blir det nok heller aldri. Har dog ein drøss med bekjente og "halv-vener"

Ellers er staden svært fin og eg trives her.

Anonymkode: d268f...057

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innflytter til Vestlandet og bodde 12 år i Bergen før vi valgte å flytte ganske nærme Voss for to år siden (besteforeldre i umiddelbar nærhet).

Koser meg og har ikke angret! Barna har gode venner, vi er blitt kjent med flere andre småbarnsfamilier (fortere enn da vi bodde i Bergen) og om jeg har behov for litt "urbane impulser" tar jeg toget til Bergen og koser meg på cafe☺️

Men cafén Tre Brør her er ganske bra også!

Anonymkode: bccc5...be5

• Liker 2
Gjest JanHelge
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett flere vossinger utenfor Voss enn i Voss. Tolk det som du vil.

Anonymkode: c342b...e0d

Dummeste jeg har hørt...

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar! Jeg får visst bare hoppe i det! Er jo ingen skam å snu om det ikke skulle være ok i lengden! 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som i enhver bygd: bli med i forenings- og organisasjonslivet så blir du kjent. 

Anonymkode: 9eea2...fc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2017 den 4.36, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange flotte svar! Jeg får visst bare hoppe i det! Er jo ingen skam å snu om det ikke skulle være ok i lengden! 😊

Eller du kan vurdere Stord? Her er det til og med ledig stilling som dommarfullmektig!

Anonymkode: 16c64...c07

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er bergenser jeg og, og er innflytter i en liten innlandsbygd. Er ikke så mange på min alder på jobb, men jeg har fått mange gode venninner gjennom hestemiljøet. Så hvis du har hund, så kanskje det kan være en ide å bli med i hundeklubben feks? Jeg var med i hundeklubben her en periode og, fikk noen gode turvenner gjennom den :) 

Voss sto faktisk på listen min over steder jeg kunne tenk meg å bo etter endt utdanning! Men så ble det først Lillehammer før jeg flyttet ut på bygda :) Byfolk klarer seg fint på bygda de og ;) 

Anonymkode: 33b49...7dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo flytte til utkanten av Bergen, f.eks Askøy, Sotra, Øygarden, Lindås, Radøy etc. Da er det kort vei til Bergen, men langt likevel :)

Anonymkode: fbcf1...693

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo flytte til utkanten av Bergen, f.eks Askøy, Sotra, Øygarden, Lindås, Radøy etc. Da er det kort vei til Bergen, men langt likevel :)

Haha, eg trodde Sotra var i Kina da eg var liten! Langt unna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke bodd på Sotra pga sotrapedoen. 

Voss er Harry. Harry, sære folk med uforståelig dialekt. Kokilirirårå! 

Anonymkode: d9b1f...b66

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke bodd på Sotra pga sotrapedoen. 

Voss er Harry. Harry, sære folk med uforståelig dialekt. Kokilirirårå! 

Anonymkode: d9b1f...b66

Sotrapedoe??? Du er jammen seriøs....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...