Gå til innhold

Spiser sko, spaserer på stuebordet osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter litt med hunden min som nå er 1 år gammel. Når vi fikk henne 8 uker gammel så ryddet vi bort alle sko, planter, gulvtepper osv så hun ikke skulle ødelegge det. Hjemme har vi fortsatt skoene våre i skoskap, men hvis jeg har glemt et par på gulvet i gangen så er det rett bort for å ta dem. Planten min har jeg hatt stående på en stol hele tiden. Med en gang jeg setter den ned så er hun oppi og river jord ut på hele gulvet samt spiser på planten. Hun tar seg ofte en spasertur på både stuebord og kjøkkenbord, og går i skittentøyskurven og henter klær eller napper de av tørkestativet. Har aldri brukt så mye penger på å kjøpe nye sokker og truser før.

Hvordan får jeg bort dette?! Problemet er at hun vet at alt dette egentlig ikke er lov. Jeg har prøvd å ta tingene fra henne og ignorere, time out, ropt henne til meg og fått henne til å feks legge seg og belønnet ønsket adferd. Som regel så begynner hun å  bite meg når jeg kommer bort til henne. Typisk lekebiting altså. Hvis hun har funnet en skatt hun har stukket av med så blir det litt katt og mus lek for å få tak i henne. Når hun beit på gulvteppet så la hun seg til og med på rygg når jeg kom mot henne. Med en gang jeg gikk så fortsatte hun å bite. Må bare nevne at jeg har aldri straffet henne ved bruk av ubehag etc. 

Anonymkode: d1025...005

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må se til at hunden får nok aktivitet og mentale utfordringer. Hvor mye tur og hjernetrim hver dag? Rase?

Anonymkode: 033f4...347

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må se til at hunden får nok aktivitet og mentale utfordringer. Hvor mye tur og hjernetrim hver dag? Rase?

Det gjør hun :) hun sover for det meste når vi er inne. Men når hun er våken så er det bare tull. Går ca 1 - 1,5 times tur på formiddagen, her ser vi ann været litt også. og ca 30 minutter på ettermiddag/kveld. Ca 1-2 ganger i uken kjører vi ut så hun får løpe løs (langline når det er båndtvang)

Inne leker vi litt når hun vil det eller trener på triks/godbitsøk i hagen. Hun blanding. Vet bare at det er bichon frisé i henne.

AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at vi har prøvd både mer og mindre aktivitet. Fikk hun mer så ble hun overstimulert og enda villere inne. Samme hvis hun fikk mindre aktivitet. Så det vi gir henne nå er det som har funket best. Men hun oppfører seg som en valp enda...

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til at vi har prøvd både mer og mindre aktivitet. Fikk hun mer så ble hun overstimulert og enda villere inne. Samme hvis hun fikk mindre aktivitet. Så det vi gir henne nå er det som har funket best. Men hun oppfører seg som en valp enda...

Hun er jo en unghund fremdeles, så at hun er "valpete" er ikke rart.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo en unghund fremdeles, så at hun er "valpete" er ikke rart.

Nei det er forsåvidt greit nok. Men det er ikke greit å ødelegge sko/møbler/klær og få raptus når vi kommer hjem fra tur der hun biter oss og henger i leggen:fnise: og det gjør vondt liksom. Klarer ikke å venne henne av med det...

Skrevet

Det kan godt være typisk unghundatferd. Bud nr. 1 er at hunden på ingen måte "vet at den ikke har lov". En hund vil aldri få noen som helst forståelse for våre moralske regler og vår tankegang. Hunder er enkle - de gjør det som lønner seg og unngår det som ikke lønner seg, helt uavhengig av hva vi måtte synes om det. 

Som du antagelig har erfart, så vil kjefting og "nei"-ing hjelpe lite. Enten tar de det som lek, svarer igjen, eller de lærer seg å bare gjøre sånne ting når eier ikke tilstede (fordi de kobler kjefting med eier).

Jeg ville gjort et par ting:

- Jeg ville trent inn masse bytting. Hvis hunden gir meg det han har i munnen, så får han godbiter. Min hund kan i dag fortsatt stjele sokker (når han kjeder seg), men kommer da til meg for dem. Jeg gjorde det samme da min hund utviklet en interesse for julekulene som hang på juletreet. De er jo utrolig skarpe og farlige om han knuser dem. Så i stedet for kjefting som ikke ville fungert uansett, så lærte jeg ham å komme til meg med dem. Jeg fikk kulen, han fikk godbit. Så nå kommer han til meg med katteleker, julekuler og sokker i stedet for å legge seg for seg selv og ødelegge det.

- Det som kan fjernes ville jeg fortsatt fjerne. Det beste og enkleste er det hunden ikke får tak i. 

- Lær inn en god kontaktlyd. Lag en lyd (smatting, klikking med tunga osv...) og belønn mye! Tren inn lyden en ukes tid, ca 4-5 ganger om dagen. Når hunden ikke holder på med noe spesielt, men heller ikke ser på deg, lag lyden. Med en gang du har lagt lyden, si "Ja, så flink!" og gi masse godbiter. Ikke bare en kjedelig tørrforkule, men 4-5 pølsebiter. Hver gang! Når hunden da er på vei til noe den ikke får lov til, så kan du avbryte med kontaktlyd (i stedet for "nei", som ofte blir negativt ladet), belønne når han kommer til deg, og så fjerne det ulovlige og evt avlede med noe annet. For at kontaktlyden skal fungere, så må den a) læres inn svært godt før den brukes b) ALLTID belønnes godt, hver eneste gang du bruker den og c) ikke brukes mer en en gang per halvtime, ellers blir det "mas" og hunden slutter å bry seg.

- Får hun raptus hver gang hun kommer hjem, så kan det være tegn på at hun er overstimulert. Jeg vet ikke hva dere gjør på tur, men jeg ville gjort minst mulig av ting som stresser opp (herjing, lek med andre hunder, ball/pinnekasting) og mer av det som gjør henne godsliten (kontakttrening, triksetrening, nesearbeid, godbitsøk...). Men hvis du vet hun får raptus når dere kommer hjem fra tur, kast en neve godbiter (gjerne tørrfor om hun spiser det) på gulvet med en gang dere kommer inn. Det holder henne opptatt og roer henne ned. Så er det forut og kan stoppe det før det begynner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tabris skrev:

Det kan godt være typisk unghundatferd. Bud nr. 1 er at hunden på ingen måte "vet at den ikke har lov". En hund vil aldri få noen som helst forståelse for våre moralske regler og vår tankegang. Hunder er enkle - de gjør det som lønner seg og unngår det som ikke lønner seg, helt uavhengig av hva vi måtte synes om det. 

Som du antagelig har erfart, så vil kjefting og "nei"-ing hjelpe lite. Enten tar de det som lek, svarer igjen, eller de lærer seg å bare gjøre sånne ting når eier ikke tilstede (fordi de kobler kjefting med eier).

Jeg ville gjort et par ting:

- Jeg ville trent inn masse bytting. Hvis hunden gir meg det han har i munnen, så får han godbiter. Min hund kan i dag fortsatt stjele sokker (når han kjeder seg), men kommer da til meg for dem. Jeg gjorde det samme da min hund utviklet en interesse for julekulene som hang på juletreet. De er jo utrolig skarpe og farlige om han knuser dem. Så i stedet for kjefting som ikke ville fungert uansett, så lærte jeg ham å komme til meg med dem. Jeg fikk kulen, han fikk godbit. Så nå kommer han til meg med katteleker, julekuler og sokker i stedet for å legge seg for seg selv og ødelegge det.

- Det som kan fjernes ville jeg fortsatt fjerne. Det beste og enkleste er det hunden ikke får tak i. 

- Lær inn en god kontaktlyd. Lag en lyd (smatting, klikking med tunga osv...) og belønn mye! Tren inn lyden en ukes tid, ca 4-5 ganger om dagen. Når hunden ikke holder på med noe spesielt, men heller ikke ser på deg, lag lyden. Med en gang du har lagt lyden, si "Ja, så flink!" og gi masse godbiter. Ikke bare en kjedelig tørrforkule, men 4-5 pølsebiter. Hver gang! Når hunden da er på vei til noe den ikke får lov til, så kan du avbryte med kontaktlyd (i stedet for "nei", som ofte blir negativt ladet), belønne når han kommer til deg, og så fjerne det ulovlige og evt avlede med noe annet. For at kontaktlyden skal fungere, så må den a) læres inn svært godt før den brukes b) ALLTID belønnes godt, hver eneste gang du bruker den og c) ikke brukes mer en en gang per halvtime, ellers blir det "mas" og hunden slutter å bry seg.

- Får hun raptus hver gang hun kommer hjem, så kan det være tegn på at hun er overstimulert. Jeg vet ikke hva dere gjør på tur, men jeg ville gjort minst mulig av ting som stresser opp (herjing, lek med andre hunder, ball/pinnekasting) og mer av det som gjør henne godsliten (kontakttrening, triksetrening, nesearbeid, godbitsøk...). Men hvis du vet hun får raptus når dere kommer hjem fra tur, kast en neve godbiter (gjerne tørrfor om hun spiser det) på gulvet med en gang dere kommer inn. Det holder henne opptatt og roer henne ned. Så er det forut og kan stoppe det før det begynner.

Ja altså...hun er fæl på å gjøre ulovlige ting når jeg forlater rommet :sukk:bytting har vi holdt på med helt fra hun var liten. Har tidligere hatt en hund med ressursforsvar så dette har vi jobbet mye med. Og jeg må alltid bytte med henne. Hvis jeg går etter henne for å ta det hun har tatt, så tror hun vi skal leke. MEN hun kommer aldri til meg med tingene... men slipper det hun har når vi bytter.

Skoene vil alltid stå i skoskapet. Hun har aldri hatt tilgang til dem, men hun elsker de... det er vanskelig hvis jeg har henne med på besøk for der er der jo masse ting å stjele! Alt fra sko til briller som ligger på bordet. Det som er litt dumt nå er at hun bare kan få tørrfor pga utredning av diverse ting...

Kontaktlyd har vi også godt innarbeidet. Har gått valpekurs og har brukt det siden. Den funker godt ute på tur også med forstyrrelse så da regner jeg med den sitter. Jeg forsøkte dette når jeg hadde planten på gulvet. Hver gang hun var på vei bort så smattet jeg på henne, og hun fikk godbit for å komme til meg. Men etter ei uke 100 forsøk daglig på å ta den forbanna planten så tok jeg den bort igjen. Men jeg kan prøve på nytt med sko osv. 

Og overstimulert kan jeg ikke tenke meg at hun er....hun får raptus enten vi har gått på tur i 1 time, eller en tissetur på 10 minutt. Som regel hver gang vi har vært ute i det hele tatt. Vi kaster ikke ball ellee pinner på tur. Hun får gå å lukte på det hun vil, samt godbitsøk en gang i blandt. Men jeg skal prøve å hive ut litt for på gulvet når vi kommer tilbake fra tur! :)

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo ut som om dere er veldig på rett vei!

Kontaktlyd skal ikke brukes for ofte, så når den brukes så må dere enten avlede med noe annet eller (helst) fjerne forstyrrelsen. På besøk ville jeg bare hatt henne i bånd sånn at hun må være ved siden av deg (eller la henne være hjemme).

Ang. utredning, hvis hun går på allergifôr, så er det mange som har våtfôr i samme allergiserie. Hvis du har det så kan du gi det på tube som ekstra belønning. 

Jeg ville ikke løpt etter henne når hun har noe, det inviterer til lek, som du sier. Ofte vil hundene bli mer interessert enn de egentlig ville vært hvis vi viser at vi er interessert i det samme. Jeg setter meg på huk og holder ut hånda, og belønner alltid når han gir meg noe. Hvis hun slipper når dere bytter, så er jo det greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Første du må vite er om hunden er over eller understimulert. Det er alfa omega. 

Du har også gjort en feil ved å gjemme tingene fra dag 1. Det du skulle ha gjort er å ha "ja" objekter som hundeleker og tyggebein. Lær valpen at det er ja-leker, også lære hunden hva som er nei-leker. Det å rope og brøle, løpe etter og jage etter en valp blir feil. Da gjør du det til en lek og noe spennende.

Det er tre enkle trinn som må til, for å lære en valp rett fra galt. Dette gjelder objekter og adferd. Hvor fort du kan gå over til neste trinn, kommer an på valpen og hvor fort den lærer. 
1: Full fokus på ja-leker. Ignorer når valpen gjør noe galt. Ros for bruk av ja-leker. 
2: Et enkelt nei som rettelse når hunden bruker nei-objekter også tilby en ja-leke. Du bytter objekt/fokus/interesse. 
3: Et enkelt "nei" som en rettelse er mer enn nok. 

Aldri straff, aldri brøle til en hund. 
Et enkelt nei er nok, dersom hunden vet hvor grensen går. Som valp så må du si nei et par ganger, gjøre det om å om igjen for å lære. Som voksen behøves det ikke hvis hunden har lært det som valp. Barndomshunden min spiste alt han kom over. Sko, sokker, klær, gnagde i stykker bøker og dvd'er. Det var fordi pappa brølte nei, løp etter hunden og kjeftet og smelte. Pappa kunne kjefte 10 min etter at hunden var ferdig med å spise opp en sko. Det er helt feil, for hunder de lever i nuet. De har helt glemt hva de gjorde for 5 minutter siden. Dersom du ikke tar hunden i akten, ignorer det og håp at du tar hunden på fersken neste gang. Mens jeg fulgte det over. Mamma gikk rett opp til hunden og tok ifra hunden tingen med makt. Løp etter han om det trengtes. Broren min jagde hunden utav stuen som straff, typ "husarrest" og timeout. Vi hadde all våre egne metoder for oppdragelse. Noe som ødela hunden totalt. Vi var ikke samkjørte i det hele tatt, noe som gjorde hunden forvirret. 
Helt til han var 8 år og måtte bo hos meg. Egentlig i to år, men ble til han døde. Jeg begynte fra starten av rett og slett. Latet som at han var valp, fulgte punktene over. Det tok mye lengre tid å lære han rett fra galt enn å lære en valp. Men jaggumeg så gikk det til slutt. Det tok meg et halvt år. Etter et halvt år så kunne jeg legge ifra meg en sokk på gulvet, og der ble den værende til jeg plukket den opp. Ingen turer til veterinær fordi hunden har spist sokkene mine. Samme med skoene mine. 
Du må rett og slett begynne på nytt, det er enklest. Det å blande nytt og gammelt kan bli forvirrende. Best å ta det fra starten av.
Mine to valper ble oppfostret på den metoden. Ignorer det negative og feil hunden gjør. Ros for det positive og riktige. Så et enkelt nei når hunden vet hva jeg forventer av den. Aldri mer behov for å si nei når hunden er voksen. Ingen av dem har så mye som spist opp en sokk. Et hull eller to de første ukene mens de lærte. Men aldri spist opp en sokk eller ødelagt sko.
Funket på gamlefar også. Var en helt annen hund de siste årene, var 14 år da han døde av alderdom. 

Når du er borte så kan du fint gjemme sko. Er du hjemme og kan ta hunden på fersken og faktisk trene. La skoene stå der de skal stå. Også jobber du med problemet, ikke ignorer det ved å gjemme sko. 

Anonymkode: f5e0e...a07

AnonymBruker
Skrevet

Hun går ikke på allergifor nå. Kun sitt eget tørrfor. Måtte kutte ut alt annet i første omgang. Hun skal over på allergifor hvis hun ikke blir bedre.

Det med å ignorere og belønne ønsket atferd er det vi har gjort siden dag 1. Men når det ikke ga resultater etter maaange måneder ble jeg mer og mer frustrert og mistet tålmodigheten desverre. Det var da jeg prøvde andre ting for å se om det hadde effekt.. jeg har alltid hørt at man skal fjerne det man ikke vil valpen skal få tak i..både på forskjellige forum og instruktøren på valpekurset. Og det med å ha "nei-leker" fremme prøvde jeg jo med denne planten. Hun gikk bort 100 ganger til dagen i en uke når jeg hadde den på gulvet. Selv med hyppig belønning når hun snudde og kom til meg, samt tilby en leke, så ble det ikke bedre. Det var som om hun hadde tunnelsyn på denne planten. Absolutt alt annet var uinteressant. Jeg er sikker på jeg kunne lagt en kjøttpølse ved siden av, og hun hadde fortsatt valgt planten.

Jeg er vokst opp med hund og ingen andre har vært som denne her:fnise: jeg syns hun er vanskelig å oppdra og lære rett og galt rett og slett. 

Skrevet

Noen hunder er mer utfordrende enn andre. Jeg har selv en hund nå hvor ting som gikk automatisk med forrige hund er vanskelig på denne. Hvis hunden har tunnelsyn på planten så ville jeg i første omgang fjernet den eller gjort den utilgjengelig. Kanskje hun mister interessen når hun blir ordentlig voksen?

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Tabris skrev:

Noen hunder er mer utfordrende enn andre. Jeg har selv en hund nå hvor ting som gikk automatisk med forrige hund er vanskelig på denne. Hvis hunden har tunnelsyn på planten så ville jeg i første omgang fjernet den eller gjort den utilgjengelig. Kanskje hun mister interessen når hun blir ordentlig voksen?

Den ble satt bort igjen etter den ene uken på gulvet hehe. Skoene er i skoskap. Men hun kan ofte begynne å gnage på sofaen også. Men føler at hun kun gjør det når hun kjeder seg. Tar gjerne i mot tips til mental aktivisering :) det eneste vi kan gjøre nå er å trene triks siden det er det eneste hun gidde å gjøre for foret sitt. Hun gidder feks ikke å søke etter det  på plenen. Da må det pølser/fiskepudding til, så all annen aktivisering må vi som sagt vente med til hun kan få godbiter igjen. (Desverre, jeg tror snart jeg får grå hår) men tar gjerne i mot tips likevel så vi kan bruke det når den tid kommer. Tidligere har hun som sagt fått godbitsøk, fryst kong med leverpostei og så har vi en sånn aktiviseringsleke der hun må flytte på "brikker" for å finne godbitene. Sist nevnte blir hun ikke trøtt av i det hele tatt. Har også prøvd godbiter i en tom brusflaske, men hun klemmer den alltid flat sånn at godbitene ikke kommer ut...

Skrevet

Nei, de lekene hvor man må flytte på ting for å finne godbitene mister jo sin funksjon så fort hunden finner ut av hvordan de funker. Etter det så er det jo ingen utfordring lenger.

Kan du våte tørrforet til det blir en grøt og fylle det i kongen? Er hun leken, kan du bruke leke til belønning? 

Generelt sett er jo nesearbeid ypperlig mental aktivisering, men det forutsetter at du har noe du kan belønne med. Om ikke godbiter, så en kjekk leke.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Tabris skrev:

Nei, de lekene hvor man må flytte på ting for å finne godbitene mister jo sin funksjon så fort hunden finner ut av hvordan de funker. Etter det så er det jo ingen utfordring lenger.

Kan du våte tørrforet til det blir en grøt og fylle det i kongen? Er hun leken, kan du bruke leke til belønning? 

Generelt sett er jo nesearbeid ypperlig mental aktivisering, men det forutsetter at du har noe du kan belønne med. Om ikke godbiter, så en kjekk leke.

Ja jeg kan prøve å bløte det såpass. Det største spørsmålet er om hun gidder å jobbe med den siden tørrfor ikke er det beste hun vet. GLEDER meg til hun kan få godbiter igjen.. vi har bare kommet til dag 5 av 5 uker :grine: hun er glad i å leke ja, men hvordan kan jeg belønne nesearbeid med leke?

Akkurat nå føler jeg ikke at jeg ser noe lys i enden av tunnelen. Jeg føler hun krever mer enn jeg kan gi, men jeg har jo et håp om at det bare er unghund fakter, som går over med tiden. Hun var ekstremt krevende som valp også, og jeg husker jeg gråt mer enn en gang fordi jeg var så sliten. Så syns jeg det er vanskelig å finne en balanse i det hele. Vi går gode turer, og hun må jo selfølgelig få litt aktiviteter når vi ikke går tur også..men så må hun jo kunne slappe av litt også. Det kan ikke bare være full rulle hele dagen.

Når regnes hun som voksen egentlig? Hun er som sagt blanding av frisé. Men det er alt jeg vet. Hun er liten, og jeg mener å ha hørt at små raser blir fortere voksne enn store raser?

Skrevet

En hund blir voksen når den blir ca 2 år. Så fort du har mulighet til å belønne med mer enn leke så ville jeg gått på et kurs for enten en type nesearbeid eller annen aktivisering sånn at du får input. Det er vanskelig å beskrive sånt over et forum. :)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tabris skrev:

En hund blir voksen når den blir ca 2 år. Så fort du har mulighet til å belønne med mer enn leke så ville jeg gått på et kurs for enten en type nesearbeid eller annen aktivisering sånn at du får input. Det er vanskelig å beskrive sånt over et forum. :)

Jeg har litt lyst å melde meg på smeller kurs :) men vet ikke hvem som holder det, men skal undersøke litt :)Bor i rogaland. I tillegg så er hun redd både fremmede folk og klikker på andre hunder. Hun er snill med andre hunder, men lager et spetakkel når hun ser en, så egentlig så tør jeg ikke melde meg på noe:fnise:

Skrevet

Da ville jeg startet med å jobbe med den redselen først. Jeg bor selv i Rogaland, så send meg gjerne pm så kan jeg gi deg konkrete tips. :) 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør hun :) hun sover for det meste når vi er inne. Men når hun er våken så er det bare tull. Går ca 1 - 1,5 times tur på formiddagen, her ser vi ann været litt også. og ca 30 minutter på ettermiddag/kveld. Ca 1-2 ganger i uken kjører vi ut så hun får løpe løs (langline når det er båndtvang)

Inne leker vi litt når hun vil det eller trener på triks/godbitsøk i hagen. Hun blanding. Vet bare at det er bichon frisé i henne.

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er forsåvidt greit nok. Men det er ikke greit å ødelegge sko/møbler/klær og få raptus når vi kommer hjem fra tur der hun biter oss og henger i leggen:fnise: og det gjør vondt liksom. Klarer ikke å venne henne av med det...

Dette kræsjer litt. Vil dere at hun skal være rolig inne, så er leking forbudt innendørs første bud. Mine hunder har aldri fått leke inne, leke gjør vi ute. Akkurat som at barna mine heller ikke får løpe og hoppe inne, sånne ting gjøres utendørs der man kan utfolde seg fritt. 

Synes også det er lange turer om hun fortsatt er valp. Ta kortere turer oftere. 

Anonymkode: ace78...f49

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kræsjer litt. Vil dere at hun skal være rolig inne, så er leking forbudt innendørs første bud. Mine hunder har aldri fått leke inne, leke gjør vi ute. Akkurat som at barna mine heller ikke får løpe og hoppe inne, sånne ting gjøres utendørs der man kan utfolde seg fritt. 

Synes også det er lange turer om hun fortsatt er valp. Ta kortere turer oftere. 

Anonymkode: ace78...f49

Det var litt feil formulert. Vi leker som oftest ute i hagen, ikke inne. Men vi har lekt inne hvis det er dårlig vær da...

Hun er ikke valp, hun er 1 år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...