AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #1 Skrevet 21. juli 2017 Katten vår biter. Noen ganger når vi tar på henne og hun vil være i fred, andre ganger kan jeg sitte i spfan så hogger hun tak i beinet hardt. Hun er 11 mnd altså snart 1 år gammel. Vet ikke om noe av bltingen kan være lek, det virker ikke slik. Lurer på hva man kan gjøre for å bli kvitt denne bitingen? Hun er veldig kjælen og selskapssyk. Ikke glad i å være alene. Ligger mye på fanget og er alltid med der vi er. Jeg vet ikke hva som er relevant informasjon og ta med så må bare spørre. Eier sa hun var ca 13 mnd da vi hentet henne, men hun kan ha vært tatt for tidlig. Var veldig liten, veterinær reagerte på vekta da vi kom med henne. Anonymkode: 231c0...6bb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #2 Skrevet 21. juli 2017 Det er fortsatt snakk om et ungdyr. Først og fremst er det viktig at dere respekterer henne, og tolk henne ut fra kroppsspråk og humør. Ikke fremprovoser biting. Når mine ungkatter biter uten grunn, blir de satt rett på gulvet. Jeg er sjefen i huset, og viss vi ikke kan sitte sammen er det katten som må gå. Jeg lager også en advarende lyd når jeg ser at katten holder på å gjøre noe som ikke er lov slik at den får en sjanse til å la være. Dette har alltid fungert godt for meg. I oppdragelse og læring må man alltid følge godt med. Anonymkode: 03eb4...7cc
Minya Skrevet 21. juli 2017 #3 Skrevet 21. juli 2017 Mange kattunger driver og biter på den måten i den alderen. Et av de beste rådene jeg kan gi deg er å frese høyt til katten når hun biter, løfte henne ned fra sofaen eller hvor det måtte være dere befinner dere, og så ignorere henne en stund. Det er sånn kattemoren og også søsknene gir beskjed om at det ikke er greit. Gi beskjed ved å frese eller lage en høy SHHHHH-lyd så snart hun biter. Husk å fjerne katten fra situasjonen og ignorer henne etterpå. Noen katter biter hele livet, men vi får håpe denne ikke er en sånn en.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #4 Skrevet 21. juli 2017 Mener selvfølgelig 13 uker ikke mnd. Anonymkode: 231c0...6bb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #5 Skrevet 21. juli 2017 Og noen ganger trenger ikke katten være i spfaen. Men kommer feks fra matskåla og hogger tak i foten min helt uprovosert. Anonymkode: 231c0...6bb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #7 Skrevet 21. juli 2017 1 minutt siden, schwifty skrev: Nei ikke slik det foregår. Katten kan ligge på gulvet eller hvor som helst. Jeg kan nærme meg forsiktig for å klappe og da blir hun sknt og hogger tak.Har sår etter henne. Både på hender og bein. Anonymkode: 231c0...6bb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #8 Skrevet 21. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke slik det foregår. Katten kan ligge på gulvet eller hvor som helst. Jeg kan nærme meg forsiktig for å klappe og da blir hun sknt og hogger tak.Har sår etter henne. Både på hender og bein. Anonymkode: 231c0...6bb Ikke nærm deg før hun gir deg lov. La katten føle at hun har litt kontroll. Hvor kommer denne katten fra? Har "oppdretteren" sosialisert henne mye med mennesker? Om det er en låvekatt må du beregne god tid. Anonymkode: 03eb4...7cc
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #9 Skrevet 21. juli 2017 Fra en dame som hadde fått kull på katten sin. Vet ikke, men hun er sosialisert etter at hun kom til oss. Hun er også ute og jakter/leker. Takk for svar alle sammen. Skal forsøke å hvese, ta ned og ignorere når hun gjør det :-) Selv om det er omtrent det vi gjør nå skal jeg forsøke å være mer bevisst på å gjøre det slik. Anonymkode: 231c0...6bb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #10 Skrevet 21. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fra en dame som hadde fått kull på katten sin. Vet ikke, men hun er sosialisert etter at hun kom til oss. Hun er også ute og jakter/leker. Takk for svar alle sammen. Skal forsøke å hvese, ta ned og ignorere når hun gjør det :-) Selv om det er omtrent det vi gjør nå skal jeg forsøke å være mer bevisst på å gjøre det slik. Anonymkode: 231c0...6bb Du må følge med hele tiden. Dyr følger med på hverandre, tolker og reagerer hele tiden. Ta deg en uke eller to der katten er i fokus uansett hva annet som skjer i hjemmet. Anonymkode: 03eb4...7cc
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #11 Skrevet 21. juli 2017 Hun kjeder seg, slit henne ut oftere så slutter hun med det. Anonymkode: 7de2a...bbd
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #12 Skrevet 22. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun kjeder seg, slit henne ut oftere så slutter hun med det. Anonymkode: 7de2a...bbd Hvordan skal vi slite henne ut da? Hun er ute når hun vil har leker osv. Anonymkode: 231c0...6bb
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #13 Skrevet 22. juli 2017 Åh men det er jo det morsomste med å ha katt Ta gjerne med leker ut, spring mye, la henne jage og hoppe mye, laserpekere, mus i tråd, når hun er så sliten at hun legger seg for å pese og går for å drikke er hun sliten. Jeg gjør dette med min 4 ganger om dagen nå til han kan bli kastrert, og damene er gjerne mer aktive enn guttene så kan godt hende det krever mer å slite henne ut også. Anonymkode: 7de2a...bbd
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #14 Skrevet 22. juli 2017 Å men pusen vår springer da rundt ute uten at vi trenger involvere oss så mye Anonymkode: 231c0...6bb
Pinkee Skrevet 22. juli 2017 #15 Skrevet 22. juli 2017 Kan være tannfelling, eller andre tannproblemer hvis hun biter "uten grunn" Har hørt at slike tyggebein/dingser for hund kan hjelpe. De er smakelige, og ganske harde, så katten får klødd tennene godt. Verdt å prøve, i tillegg til oppdragelse.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #16 Skrevet 22. juli 2017 Sitat Å men pusen vår springer da rundt ute uten at vi trenger involvere oss så mye Okay, men du kan jo prøve et par dager og se om det hjelper? Vet det er mange som har katt som overlater den mest til seg selv utenom kos, men om du aktiviserer katten din kan mange problemer som biting, kloring etc forsvinne, gi det et forsøk du kan også sjekke ut my cat from hell på youtube, masse gode tips der og han fyren er knallflink. Anonymkode: 7de2a...bbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå