Gå til innhold

Haster: Dynke marsipankake??

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Hva er best å dynke sukkerbunn til marsipankake med? Melk? Mandel-likør? Hvor mye??(skal den bli blaut eller bare litt smak?, skal alle lag dynkes? - har tre bunner)

Skal ha valnøtt, ulike bær og banan fyll.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Hva er best å dynke sukkerbunn til marsipankake med? Melk? Mandel-likør? Hvor mye??(skal den bli blaut eller bare litt smak?, skal alle lag dynkes? - har tre bunner)

Skal ha valnøtt, ulike bær og banan fyll.

Pleier ofte å dynke med laken fra hermetisert frukt

(ofte hermetiske mandariner) som jeg har oppi.

Ellers vet jeg at mange bruker melk. Jeg lager

bunnene selv og hvor mye jeg dynker avhenger av

hvor tørre der er. En bløtkake blir bløtere av stå en

stund etter at den har blitt laget så det bør du kanskje

ta med i beregningen.

Synes mandel-likør høres spennende ut. Har aldri

prøvet det selv. Kanskje litt søt sherry?

http://it-student.hivolda.no/prosjekt/v00/...skrifter2c.html

"Ei bløtkake skal dynkes, ellers blir det ikke bløtkake. Forskjellige væsker kan brukes til å dynke med, jeg bruker oftest melk, kanskje med noen romdråper i. Det er lurt å dynke og fylle kaka dagen før den skal spises, da får den trekke og blir riktig god og bløt - hvis det er slik du og gjestene dine liker den, da...."

Skrevet

Vi har alltid brukt farris til å dynke kaka med. Det fungerer veldig bra når det er veldig mange andre smaker i den fra før av.

Gjest StoreSky
Skrevet

Farris har jeg ikke, heller ikke lake fra frukt..

Prøver LITT likør og litt melk, men bunnen er ikke så veldig tørr da..

TUSEN TAKK FOR SVAR!!

Skrevet

Jeg dynker aldri kaken - men fyller den i stedet alltid dagen før. Synes den blir saftig nok av det.

(det kommer kanskje litt an på sukkerbrødet - men mitt er hvertfall saftig nok uten)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg dynker alltid bløtkake med melk. Syns det blir best.

Skrevet

Melk er nøytralt, men blir fort surt (gjør ingenting om den skal fylles med pisket krem uansett). Jeg synes appelsinjuice er best.

Skrevet

Man har da alltid pisket krem i bløtkaker???! Eller misforsto jeg deg nå?

Skrevet

Jeg liker godt å dynke kaken med sterkvin som portvin eller sherry, spesielt hvis jeg bruker plomme- eller stikkelsbærsyltetøy pluss valnøtter som fyll. Spørs litt hva du fyller med. Bananer trenger nok en mer syrlig motvekt enn den noe bitre plommesmaken, som tåler søtlig vin. Til bananer funker det sikkert med juice, tropisk, ananas eller appelsin (ikke nektar). Faren min fyller ofte kaka med molte, og bruker Lakka. Generelt syns jeg forresten at mange bløt/marsipankaker lett blir for søte, og har forsøkt å leke med både syrlig og bittert som balanse eller motvekt når jeg en sjelden gang baker marsipankake.

Farristipset var forresten bra! Det skal jeg prøve en gang. Hva med lime- eller sitronfarris til banan?

Skrevet

nå er jeg ingen racer i bløtkakebaking, men den gangen jeg lagde bløtkake fulgte jeg mammas instrukser, og dynket med vanlig rød husholdningssaft. smakte kanongodt! tror likevel ikke at det viktigste er hva kaka er dynket eller ikke er dynket med, men at den ikke er tørr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...