AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #1 Skrevet 21. juli 2017 Jeg står midt i en umulig situasjon, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Kunne derfor trengt råd fra andre som kanskje har vært i en lignende situasjon, eller som bare har fornuftige innspill! Saken er at jeg nettopp har fylt 27 år, kjøpte drømmehuset denne sommeren, fullførte en bachelor i markedsføring denne våren, og har skaffet meg en dårlig betalt men fast jobb innen mediebransjen. Samboer er et par år eldre og tjener middels i et håndtverkeryrke. NÅ innser jeg at alt jeg egentlig vil er å studere farmasi. Men hva gjør jeg?? Vi har ikke råd til å ha huset uten min jobb, vi fikk huslånet fordi vi begge jobber fulltid. Jeg har et sinnsykt studielån pga den dumme bacheloren i markedsføring. Det vil i såfall bli lenger til vi kan planlegge barn. Jeg må ta opp flere fag fra vgs for å komme inn, blant annet matte. Hva hadde du gjort? Er det i det heletatt mulig å løse dette på en fornuftig måte? Anonymkode: 9d8d2...77c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #2 Skrevet 21. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg står midt i en umulig situasjon, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Kunne derfor trengt råd fra andre som kanskje har vært i en lignende situasjon, eller som bare har fornuftige innspill! Saken er at jeg nettopp har fylt 27 år, kjøpte drømmehuset denne sommeren, fullførte en bachelor i markedsføring denne våren, og har skaffet meg en dårlig betalt men fast jobb innen mediebransjen. Samboer er et par år eldre og tjener middels i et håndtverkeryrke. NÅ innser jeg at alt jeg egentlig vil er å studere farmasi. Men hva gjør jeg?? Vi har ikke råd til å ha huset uten min jobb, vi fikk huslånet fordi vi begge jobber fulltid. Jeg har et sinnsykt studielån pga den dumme bacheloren i markedsføring. Det vil i såfall bli lenger til vi kan planlegge barn. Jeg må ta opp flere fag fra vgs for å komme inn, blant annet matte. Hva hadde du gjort? Er det i det heletatt mulig å løse dette på en fornuftig måte? Anonymkode: 9d8d2...77c Jobb fulltid. Ta opp 2 fag per semester på kveldstid. Anonymkode: 52cf5...cf3 5
magi Skrevet 21. juli 2017 #3 Skrevet 21. juli 2017 Ta utdannelse nr 2 ved siden av jobben. be banken om avdragsfrihet i 3 år. lei ut et rom i drømmehuset søk nytt lån fra lånekassen, be om rente og avdragsfrihet på gamle lånet reduser forbruket For å i det hele tatt kvalifisere til banklånet som dere nettopp tok opp måtte økonomien deres tåle en renteøkning på 5 prosentpoeng, det virker derfor som om det per i dag er god rom i økonomien deres til å redusere forbruket - se på luksusfellen for råd eller google YNAB 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #4 Skrevet 21. juli 2017 Jobbet 3 år og utdannet meg da Anonymkode: d26fd...e25
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #5 Skrevet 21. juli 2017 TS igjen. Utdannelsen kan ikke kombineres med nåværende jobb, da det er mye obligatorisk/praksis/samlinger osv. Men det er mulig å jobbe deltid i en annen jobb, og man får kanskje studelån/stipend i mnd? Anonymkode: 9d8d2...77c
Fjaselina Skrevet 21. juli 2017 #6 Skrevet 21. juli 2017 Jobb og ta VG-fag på si. Så ser du an korleis du kjenner det etter jul ein gong, dersom du kan søke farmasi.
RoH Skrevet 21. juli 2017 #7 Skrevet 21. juli 2017 Tror du skal ta en realitetssjekk. Du kan i alle fall kaste på 400 000 til i lånekassa + 6 år før du har en master i farmasi. Dvs sette økonomien og famileplaner for deg og gubben på vent i 7 år, for kanskje og få en jobbe på apotek. 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #8 Skrevet 21. juli 2017 Hvorfor går du ut fra at de vil ha barn? Ja, jobb på apotek.Det er jo snakk om en farmasiutdanning? Anonymkode: 58ff5...c4e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #9 Skrevet 21. juli 2017 21 minutter siden, RoH skrev: Tror du skal ta en realitetssjekk. Du kan i alle fall kaste på 400 000 til i lånekassa + 6 år før du har en master i farmasi. Dvs sette økonomien og famileplaner for deg og gubben på vent i 7 år, for kanskje og få en jobbe på apotek. Hun kan jo også bli reseptarfarmasøyt, som er en bachelorgrad. Anonymkode: 0b148...175
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #10 Skrevet 21. juli 2017 Vi vil gjerne ha barn, men det haster ikke for oss. Blir likevel litt skremt av alle skriveriene om hvor mye mindre fruktbare kvinner er etter 30 osv. TS Anonymkode: 9d8d2...77c
Gjest tralalol Skrevet 21. juli 2017 #11 Skrevet 21. juli 2017 (endret) Hvor overveid er dette? Har hørt farmasi er et utrolig kjedelig yrke... Jeg ville uansett helt klart valgt fornuft her, når du akkurat har fullført en annen utdannelse. Lev litt Endret 21. juli 2017 av tralalol
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #12 Skrevet 21. juli 2017 6 minutter siden, tralalol skrev: Hvor overveid er dette? Har hørt farmasi er et utrolig kjedelig yrke... Jeg ville uansett helt klart valgt fornuft her, når du akkurat har fullført en annen utdannelse. Lev litt Helt enig, uten tvil! Anonymkode: 7fb38...ddb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #13 Skrevet 21. juli 2017 Du kan sjekke ut reseptarfarmasiutdanning på deltid, hørt at det er samlingsopplegg. Du gjør deg mest attraktiv på farmasimarkedet om du får tak I en jobb på et apotek I selvbetjeningsdelen mens du studerer. Deretter kan du ta master om det er det du vil. Om du ikke har nok år igjen på lånekassen til alle disse studieårene kan du søke redusert lån/stipend, for å forlenge utbetalingen. Skaff fastrente på boliglånet for forutsigbarhetens skyld, og søk om avdragsfrihet om det ikke går rundt. Oppsummert vil jeg tro at du kan få det til, eller det vet du best selv, det som trengs er god planlegging. Tenk hvordan veien til farmasøyt-tittelen skal gå, og vil tro sparing og trangere budsjett en stund fremover kan hjelpe på I senere tid. Anonymkode: 39d51...916
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #14 Skrevet 21. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS igjen. Utdannelsen kan ikke kombineres med nåværende jobb, da det er mye obligatorisk/praksis/samlinger osv. Men det er mulig å jobbe deltid i en annen jobb, og man får kanskje studelån/stipend i mnd? Anonymkode: 9d8d2...77c Nja, du kan da ta VGS fag som privatist? Da leser du når du har tid Anonymkode: 52cf5...cf3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #15 Skrevet 21. juli 2017 VGS fagene tar jeg selvsagt som privatist. Det var studiet jeg tenkte på. Har i utgangspunktet bare tenkt på en bachelor. Ts Anonymkode: 9d8d2...77c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #16 Skrevet 21. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: VGS fagene tar jeg selvsagt som privatist. Det var studiet jeg tenkte på. Har i utgangspunktet bare tenkt på en bachelor. Ts Anonymkode: 9d8d2...77c Ta et problem av gangen. Prioriter VGS fagene, noen per semester. Når du er ferdig og har studiekompetansen/forbedringen i boks kan du se hva du føler for videre. Tenk økonomisk, legg av litt hver måned. Dersom du brenner for farmasiutd. så tenk smart og langsiktig. Anonymkode: 52cf5...cf3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #17 Skrevet 21. juli 2017 Barn først, og så jobber du ved siden av studiene. Anonymkode: f174e...833
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #18 Skrevet 21. juli 2017 Ts igjen! Er det riktig at poengene mine fra VGS er 40 (104/26), pluss 8 alderspoeng og 2 poeng for den bacheloren jeg har fra før, som da blir 50 til sammen? Stemmer det at poengene blir 53,5 hvis jeg forbedrer 1 karakter fra 2 til 6, og tar 3 nye realfag der jeg får 5 på alle? (123/29+8+2+1,5) = 53,5 Unnskyld for vanskelig spørsmål, men er så redd for å regne feil.! Anonymkode: 9d8d2...77c
Gjest tralalol Skrevet 22. juli 2017 #19 Skrevet 22. juli 2017 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts igjen! Er det riktig at poengene mine fra VGS er 40 (104/26), pluss 8 alderspoeng og 2 poeng for den bacheloren jeg har fra før, som da blir 50 til sammen? Stemmer det at poengene blir 53,5 hvis jeg forbedrer 1 karakter fra 2 til 6, og tar 3 nye realfag der jeg får 5 på alle? (123/29+8+2+1,5) = 53,5 Unnskyld for vanskelig spørsmål, men er så redd for å regne feil.! Anonymkode: 9d8d2...77c Ta kontakt med samordna opptak, da vel! Hva sier forresten samboer til planene dine? Endret 22. juli 2017 av tralalol
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #20 Skrevet 22. juli 2017 For å være helt ærlig så tror jeg denne trangen til å studere farmasi går over. Det er faktisk ikke helt uvanlig at folk får for seg at de har valgt feil utdanning og dermed begynner på noe nytt, for så å oppdage at det ikke betydde så mye likevel. Spesielt når du allerede har bekymringer rundt lån, tapt inntekt og fremtidig familieforøkelse. Uansett må du starte med å ta opp fag ved siden av fulltidsjobb. Hvis du ikke har lest realfag før, så vil du få en følelse av hvordan det er. Kanskje det vil stoppe opp allerede her. Begynn med å ta opp fag, og legg de andre bekymringstankene på vent inntil du har godt nok snitt for å komme inn. Anonymkode: af2a6...856 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå