AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #1 Skrevet 21. juli 2017 (endret) Hvor lang tid tar det før man ser resulteter? Jeg er en utålmodig sjel og det er ofte grunnen til at jeg gir opp. Jeg har nå begynnt å trene og tenke over hva jeg spiser. Jeg er ikke nazi, siden dette er min nye livsstil og det skal vare livet ut. Jeg veier idag 108,5 kg, er kvinne, 31 år Jeg har satt meg son mål (i første omgang) å gå 10.000 skritt, være aktiv min 30 min og gå 5 km hver dag. Har også meldt meg inn på treningssenter for å få inn styrk, min 2 ggr pr uke. Jeg skal holde meg til max 4 måltider pr dag, for å hindre at meg overspiser, noe jeg ofte gjør. Minsker porsjonene og prøve så godt jeg kan å spise sunt, som sakt uten å være nazi. Godis og brus hører kun lørdag til. Når kan jeg forvente å se endringer i kroppen? Er det for mye å håpe på å se litt endring i vekta etter 1 mnd? Er det mulig å gå ned 10-20 kg på 8 mnd? Jeg er utålmodi ja, men jeg forstår at ingenting er gjort over natta. Men er motiverende å vite NÅR jeg kan forvente å se litt endring 😊💕 Anonymkode: b1024...987 Jeg har endret innlegget i henhold til reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.sofie777, mod Endret 21. juli 2017 av sofie777
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #2 Skrevet 21. juli 2017 Der avhenger jo kun av deg og din innsats? Og forbrenning, kaloriinntak, hva du legger i å trene styrke, hvor kjapt du går de skrittene du har satt deg som mål. Er det lett jogging eller oppoverbakke? Skjønner du hva jeg mener? Du kan løpe rundt som en hamster på mølla i en time, men hvis du belønner deg selv med å spise 10 brødskiver og drikke en liter med helmelk pluss 5 bananer, så hjelper ikke det stort. Avtal møte med en kostholdsveileder samt få deg noen timer med en PT Anonymkode: 76a96...1a8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #3 Skrevet 21. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der avhenger jo kun av deg og din innsats? Og forbrenning, kaloriinntak, hva du legger i å trene styrke, hvor kjapt du går de skrittene du har satt deg som mål. Er det lett jogging eller oppoverbakke? Skjønner du hva jeg mener? Du kan løpe rundt som en hamster på mølla i en time, men hvis du belønner deg selv med å spise 10 brødskiver og drikke en liter med helmelk pluss 5 bananer, så hjelper ikke det stort. Avtal møte med en kostholdsveileder samt få deg noen timer med en PT Anonymkode: 76a96...1a8 Tenkter nå å gi alt når jeg først trener. Får opp pulsen å bruke meg. Ang pt og slikt har vi ikke det her. Lita bygd med ubemannen treningssenter på ca 80 kvm. Anonymkode: b1024...987
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #4 Skrevet 21. juli 2017 Sett små mål for korte intervaller. Altså f.eks 2-4 kg per måned og sluttresultat til jul. Du vil ikke merke den store forskjellen med en gang. Det tar tid før kroppen skjønner hva som skjer. Det vil antagelig føles som du går litt opp i begynnelsen også, fordi du samler på mer vann, og muskler bygges først under fettet, før fettet forsvinner. Så du kan oppleve å føle deg litt større før det snur og det går riktig vei. Så gi deg selv god tid. Anonymkode: 23af7...e2b 1
Joppeline Skrevet 21. juli 2017 #5 Skrevet 21. juli 2017 Ideelt sett bør du finne ut av din hvileforbrenning pr dag, og så bør registrere kcal og spise ca 10 % mindre enn ditt behov i 2-3 mnd. (Eks hvileforbrenning er 2000 kcal x 0,9 = 1800 kcal) Så ta 2-3 uker pause hvor du spiser tilsvarende hvileforbrenning, og så tilbake til å kutte 10 % i 2-3 mnd. Sånn fortsetter du til du er i mål. Tar lenger tid, men denne metoden sørger for at du ikke bare tilvenner kroppen til færre kcal. Da går du bare opp igjen så snart du er tilbake til å spise normalt. Trening registreres også i kcal-regnskapet. Det er kjipt, og ja, kanskje litt "nazi" å telle kcal, men det er veldig nyttig! Du kan svært enkelt overspise så du ikke går ned noe, selv med sunn mat! Ville i hvert fall gjort det i begynnelsen så du får en idé om hvor mye/lite du bør spise. Lykke til! 😊 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #6 Skrevet 21. juli 2017 4 minutter siden, Joppeline skrev: Ideelt sett bør du finne ut av din hvileforbrenning pr dag, og så bør registrere kcal og spise ca 10 % mindre enn ditt behov i 2-3 mnd. (Eks hvileforbrenning er 2000 kcal x 0,9 = 1800 kcal) Så ta 2-3 uker pause hvor du spiser tilsvarende hvileforbrenning, og så tilbake til å kutte 10 % i 2-3 mnd. Det regnskapet der forsto jeg ingenting av... Anonymkode: b1024...987
Joppeline Skrevet 21. juli 2017 #7 Skrevet 21. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det regnskapet der forsto jeg ingenting av... Anonymkode: b1024...987 Ok, beklager! Hvileforbrenning pr dag er hvor mange kcal kroppen din normalt forbrenner på en dag. Du kan finne ut dette omtrentlig på nett. Det gir deg en pekepinn i hvert fall. Så tar du antall kcal hvileforbrenningen er, og ganger med 0,9. Tallet du da får er 90 % av ditt daglige energibehov. Feks: hvileforbrenning er 1800 1800 x 0,9 = 1620 du bør altså spise 1620 kcal. Altså: (din hvileforbrenning) x 0,9 = (det du bør spise)
Pringle Skrevet 21. juli 2017 #8 Skrevet 21. juli 2017 Du kan regne med å gå ned opptil 1% av din totale kroppsvekt pr uke hvis du har optimalt kaloriunderskudd hver dag/uke. Du kan dermed selv regne ut hva du kan veie om 8 måneder, hvis du har lyst. For å gå ned i vekt holder det neppe å trene og tenke over hva du spiser. Kanskje kan du redefinere det du tenker på som "nazi" til "å gå systematisk til verks"? Tenk gjennom planen din. Hvilke steg og tiltak inneholder den, og hva har til nå stoppet deg fra å gjøre de tingene? Tenk gjennom hvilke hindringer du kan møte. Finn strategier for å overkomme dem. Finn ut hvor dine styrker og svakheter ligger. Tenk etter om tiltakene er realistisk gjennomførbare. Høres de ut som noe du kan tenke deg å fortsette med, bare med små justeringer, resten av livet? Vurder om tiltakene er nødvendige, og om de vil ha ønsket effekt. Ikke gjør en endring som skaper større problemer. For eksempel: Hvis du overspiser til måltidene, er det en god ide å begrense antallet måltider. Men hvis du uansett spiser mest mellom måltidene, eller færre måltider får deg til å spise mer til måltidene, eller mer kaloritett mat, eller du begynner å spise mellom måltidene for å kompensere, er du like langt. Hvordan har du tenkt å redusere porsjonene, og vite at de faktisk er redusert? Hva mener du med å spise sunt? Hvor mye brus/godteri skal du ha på lørdagene, og når skal du kjøpe det inn? Hvordan skal du takle søtsug?
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #9 Skrevet 22. juli 2017 17 timer siden, Joppeline skrev: Ok, beklager! Hvileforbrenning pr dag er hvor mange kcal kroppen din normalt forbrenner på en dag. Du kan finne ut dette omtrentlig på nett. Det gir deg en pekepinn i hvert fall. Så tar du antall kcal hvileforbrenningen er, og ganger med 0,9. Tallet du da får er 90 % av ditt daglige energibehov. Feks: hvileforbrenning er 1800 1800 x 0,9 = 1620 du bør altså spise 1620 kcal. Altså: (din hvileforbrenning) x 0,9 = (det du bør spise) Nei, hvileforbrenning er det kroppen din forbrenner på et absolutt minimum. Altså når du ligger i sengen og ikke rører deg en hel dag. Det ligger for min del på ca. 1200 kcal. Så må du legge til aktivitet osv. En normal forbrenning ligger på ca. 1500-2500 alt ettersom vekt, aktivitetsnivå, kjønn etc. Du skal ikke spise mindre enn hvileforbrenningen din, for da får du ikke nok energi til å klare deg i hverdagen. Anonymkode: 6be19...671 1
Joppeline Skrevet 22. juli 2017 #10 Skrevet 22. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, hvileforbrenning er det kroppen din forbrenner på et absolutt minimum. Altså når du ligger i sengen og ikke rører deg en hel dag. Det ligger for min del på ca. 1200 kcal. Så må du legge til aktivitet osv. En normal forbrenning ligger på ca. 1500-2500 alt ettersom vekt, aktivitetsnivå, kjønn etc. Du skal ikke spise mindre enn hvileforbrenningen din, for da får du ikke nok energi til å klare deg i hverdagen. Anonymkode: 6be19...671 Mulig jeg fant et dårlig norsk ord for Basal Metabolic Rate. (BMR) Mener selvfølgelig det du i gjennomsnitt forbrenner på en dag, minus trening. Her er et eksempel på en slik utregning. http://www.healthline.com/health/fitness-exercise/how-many-calories-do-i-burn-a-day#harrisbenedict-formula2
Try2 Skrevet 22. juli 2017 #11 Skrevet 22. juli 2017 Lykke til! Vær forsiktig med løping! Det kan gå hardt ut over leddene og dermed også motivasjonen. (altfor mange starter for hardt) Start heller med gåturer og øk lengden. Og gå etterhvert i terreng, samt bakker. Gå opp åser eller fjell. (bruk gjerne staver og bruk armene) Men ta det gradvis! Og hold av faste dager/tider. Skulking er ikke lov
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå