Gå til innhold

spenningshodepine

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!!

Noen som har noen gode råd mot spenningshodepine??

Klemz :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tar to Panodil Zapp og drikker et stor glass kaldt vann. Så legger jeg meg nedpå litt, da pleier det å gå 10-15 minutter så er hodepinen borte.

Etter min erfaring er Panodil Zapp helt suverene mot hodepine.

Skrevet

Hvis det er spenningshodepine som forekommer relativt ofte, så ville jeg kanskje tatt meg en tur til legen for å få hjelp til å bli kvitt årsaken, og ikke selve hodepinen.

Sånne ting går veldig sjeldent over av seg selv, og det er ikke noe greit å ha hodepine i flere år.

Gjest Anonymous
Skrevet

En Ibux fungerer ypperlig på meg. En Ibux og to paracett er også ett ypperlig alternativ dersom ikke en ibux hjelper.

Tidligere brukte jeg noen fenazon/koffeintabletter. De virket også ypperlig, men i og med at jeg var mye dårlig ble det mye tabletter og jeg ble "avhengig". Trolig pga koffein. I dag er det heldigvis skjelden jeg har slik hodepine.

Skrevet

Massasje. Årsaken til spenningshodepiner (i hvert fall mamma sine), sitter gjerne i nakken/skuldrene/øvre del av ryggen. Jeg er litt skeptisk til leger i slike tilfeller. En helt vanlig fastlege kan vel ikke gjøre noe særlig annet enn å skrive ut smertestillende. Kiropraktor er mitt tips.

Skrevet

Kjenner til problemet. Har det ofte slik selv, men vil ikke ta tabletter hele tiden.

Har du tenkt gjennom hva som gjør at du får vondt? Spenner du deg foran datamaskinen? Går du hele tiden med skuldrene trukket opp? Har du en statisk jobbstilling? Tenk over dette, og prøv å gjøre noe med problemene. Jeg synder mye foran datamaskinen, men tar pauser ofte og prøver og variere arbeidsstillingen. Holder meg litt unna lesesalene på skolen, der får jeg iallfall vondt i nakken. Og så hodepine.

En annen viktig ting er å gjøre øvelser! Og sjakktrekket er å gjøre de hver dag, selv når du ikke har vondt. Spenningshodepine kommer jo ofte fra nakken/skuldrene, så dersom du får myket opp litt her, vil det forsvinne etterhvert.

Noen øvelser:

Skuldrene:

Sitt med rett rygg på en stol.

1) Trekk skulderbladene sammen. Kjenn at musklene mellom skulderbladene arbeider.Slapp langsomt av.

2) Heis opp skulderbladene. Kjenn at de øvrige muskler i skuldrene arbeider. Slapp langsomt av.

3) Trekk skulderbladene nedover. Kjenn at muskulaturen nedenfor skulderbladene arbeider. Slapp langsomt av.

4) Rull på skulderene med store bevegelser.

Nakken:

Ligg på gulvet.

1) Løft hodet forsikt opp, til haken nærmer seg brystet. Hold i tre sekunder, forsiktig ned igjen. Repeter ti ganger.

3) Ligg på siden. Løft hodet forsiktig opp. Kjenn at det tar på siden av halsen. Hold fem sekunder, forsiktig ned. Repeter ti ganger, gjenta ved å ligge på andre siden.

4) Ligg på ryggen. Hvil haken mot strupehodet. Press langsomt ned mot gulvet halsdelen og brystdelen av ryggraden. Pressi 5 sekunder og slapp langsomt av.

5) Uttøying: Press venstre skulderen ned med høyre hånd, len over på høyre siden. Kjenn at det tar på venstre side av halsen. Hold tretti sekunder og bytt side.

En siste ting som jeg synes hjelper er varme. HAr en sånn hvetepose fra Claes Ohlson som varmes i mikroen. Denne en stund på nakken utvider blodårene, noe som gjør at blodet får passere lettere, og hodepinen bedres.

Lykke til!

Gjest Litjmæ
Skrevet

Massasje har jeg tro på! Jeg har faktisk fått det mindre etter at jeg begynte med det. I tillegg er det viktig å ta små pauser og "lufte" hodet når det er stressende dager. Prøve å puste litt mellom stridene liksom... Og mye vann!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...