Gå til innhold

Frekt å be kun om vareprøver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser rundt om parfyme, og det virker som at i USA er det helt vanlig å samle en hel pose med samples fra diverse merker og teste de ut før man kjøper en faktisk flaske av det. Vet at USA kanskje har andre etiquettes på dette, da de har et system med kuponger og rabatter som gjør at du får ganske mye for ganske lite/opp til gratis; og da er det kanskje mer akseptabelt å gå inn i flere parfymerier på rad og sample nok til et års forbruk?

Ville slik oppførsel bli sett ned på av personellet i norske parfymerier? Kunden har jo alltid rett, så de kan ikke nekte hn å få samples. Det er jo også feilrutinisering å ikke gi samples ved hvert kjøp uansett ved siden av.

De kan enten tenke negativt om personen og tenke at hn kun ønsker noe gratis.

Eller de kan tenke positivt om personen og tenke at denne personen over tid vil bli en god inntektskilde fordi den er kritisk til kjøp før den kjøper. Parfyme går jo heller aldri ut på dato, derfor kanskje denne personen kjøper hele butikkens utvalg av den typen, når den først har bestemt seg?

Anonymkode: f0891...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da helt vanlig å få vareprøver på parfymer og kremer før i hvert fall. Var ikke mange dråpene i et sånt bittelite parfymerør, men da vi var tenåringer synes vi det var stor stas.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler at det er liten kultur for å få vareprøver med seg, spesielt å få det på ting man faktisk vil ha. Men man burde absolutt bli flinkere til å spørre om det! Fks parfyme er vanskelig å bestemme seg for synes jeg, da er det beste å ta den med hjem og la noen andre lukte på den fks. 

Anonymkode: 456c4...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøver er noe som blir sendt med om man kjøper noe. Evt om man lurer veldig på om dette er et bra produkt for deg, kan du få prøve. Men det er frekt om du stadig går rudt og spør om prøver

Anonymkode: 65b4f...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer litt an på synes jeg, å ta med en hel pose synes jeg er frekt, men om man er usikker og vil prøve 3-4 forskjellige før man bestemmer seg synes jeg det er helt greit :) Intensjon synes jeg er viktig, om man ikke har planer om å handle der i det hele tatt men bare vil ha gratis prøver.. nei det synes jeg ikke noe om.

Du vet sånne lapper man får på malebutikker, som man kan ta med hjem for å finne ut hvilken farge man vil ha? De bruker jeg å ta med en del av (5-6 forskjellige nyanser, men var på en liten plass utenfor byen engang og de skulle ha 10 kroner stykket for de, det var ganske dårlig synes jeg - så da handlet jeg en annen plass.

Når det kommer til litt større ting, som 500g poser med dyrefor eller f.eks gratis hansker på hagesenter, så bruker jeg alltid å kjøpe andre ting til minst 500kr+ før jeg tar med meg noe.

Anonymkode: 450e9...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt om det stemmer, men mitt inntrykk er at det er færre parfymeprøver av den typen i et lite glassrør nå enn før. Synes det virker som om butikkene heller satser på utdeling av trekkpapirlapper som de sprayer parfyme på.
Små tuber av kremer/hudpleieprodukter virker litt vanligere, selv om enkelte parfymeriansatte er utrolig påholdne på dem, også. Jeg har litt vanskelig hud, men bruker absolutt penger på en god krem hvis jeg vet at jeg tåler den. Vareprøver er derfor gull verdt for meg, og jeg handler mer enn gjerne lokalt hvis jeg får god service. Akkurat dette er det én av de ansatte i den lokale Kicks-filialen (hvor jeg er en ganske fast kunde) som ikke har forstått. Jeg mistenker at hun tror at jeg kommer til å bestille varen billigere på nett hvis jeg får prøvd den gratis først. Så feil kan man ta. De andre som jobber der er heldigvis annerledes. At vareprøver skal bli sendt med som «premie» for å kjøpe noe, er jo egentlig litt paradoksalt. De som kjøper noe, har jo allerede bestemt seg for en vare. Det er de som ikke helt vet om produktet passer for akkurat dem som burde pushes med prøver. 

Anonymkode: d0440...fd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så noen mener at det er greit, andre mener man bør kjøpe noe først, noen mener at man må gjøre dette mer normalt?

De har vel vareprøver av alle typer parfymer i butikken bak kassen sant?

Syns sånne vareprøver varer lenge jeg. I hvert fall en halv måned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På apoteket jeg bor pleier de ofte å stille ut en kurv med ulike vareprøver, ofte fra Vichy og La roche posay, både til kropp og ansikt. Dette gir meg muligheten til å prøve dyre produkter før jeg faktisk kjøper de. Jeg vil jo ikke gjøre bomkjøp, og jeg får testet ting jeg ellers ikke ville gjort. 
På sikt tror jeg å dele ut vareprøver lønner seg for bedrifter.
Kunden får positivt inntrykk av butikken pga de får noe "gratis" med på kjøpet - 

og de får testet ting før de kjøper dem. Og er det bra produkter, kommer trolig kunden tilbake og kjøper den store utgaven av produktet pga de var så fornøyde med prøven :)

Anonymkode: 348ff...bf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har vel vareprøver av alle typer parfymer i butikken bak kassen sant?

.

Nei. De har ikke det. Vareprøvene på parfymer (de små rørene) kommer i forbindelse med lansering av en duft eller kampanjer.

Anonymkode: 0c216...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så hvis jeg ønsker spesifikke Bvlgari-parfymer; så risikerer jeg at de ikke har noen samples av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå vet jeg ikke med dere, men jeg har opplevd å ikke få vareprøve på sminke (foundation/concealer). Da har jeg alltid bedt om å bli sminket i butikken, for deretter å gå ut og gjør andre ærend (?), før jeg drar tilbake for å se hvordan sminket ser ut på huden min etter x antall timer. Ofte er det slik at man kan prøve produktet akkurat der og da i butikken, men senere kan produktet være helt forferdelig etter x antall timer. 

Personlig spør jeg aldri etter vareprøver på krem og parfyme, men har venninner som gjør det. Oftest er det slik at man faktisk ikke får vareprøve...

Anonymkode: da0c7...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En bekjent av familien driver parfymeri. Hun er veldig tilbakeholden med å gi ut vareprøver, da hun har inntrykk av at folk plukker vareprøver for å bestille på nett senere. Det er jo ikke en helt urimelig tanke, jeg kunne sikkert gjort det samme selv. Dvs. hvis prisforskjellen var liten ville jeg valgt butikken (å ikke måtte vente på levering har også en verdi), men er det større prosenter å spare så velger jeg jo nett. Kaster ikke bort penger heller.

Anonymkode: f1708...85d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bekjent av familien driver parfymeri. Hun er veldig tilbakeholden med å gi ut vareprøver, da hun har inntrykk av at folk plukker vareprøver for å bestille på nett senere. Det er jo ikke en helt urimelig tanke, jeg kunne sikkert gjort det samme selv. Dvs. hvis prisforskjellen var liten ville jeg valgt butikken (å ikke måtte vente på levering har også en verdi), men er det større prosenter å spare så velger jeg jo nett. Kaster ikke bort penger heller.

Anonymkode: f1708...85d

Jammen, det er ingen logikk i dette. Hvis en krem koster f.eks 500 kroner i parfymeriet, og 350 (inkl toll, frakt, moms) på nett: hvilken rolle spiller det da om hun deler ut vareprøve eller ei? Det hun gjør, er jo nærmest å tvinge kundene sine til å gjøre dyre «kanskje-bomkjøp». Jeg vil heller betale 350 enn 500 kroner for noe jeg er litt i tvil om kommer til å fungere på meg. 

Anonymkode: d0440...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...