AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #1 Skrevet 21. juli 2017 Jeg og samboeren min har nylig flyttet da vi kjøpte leilighet sammen. Vi endte opp med å kjøpe x sted fordi det ligger nær hans jobb, samt det finnes gode kollektivtilbud til min jobb. Det er også noe rimeligere å kjøpe i det området vi har kjøpt. Før bodde vi i samme bydel som de fleste av vennene våre, der de fleste også har vokst opp. Det var da lett å treffes da vi noen ganger kunne gå, andre ganger en kjapp biltur/busstur. Men nå som jeg har flyttet hit så virker det som vennene mine ikke er så interessert i å besøke meg her jeg bor nå fordi de mener det er styrete/tar lang tid/vanskelig med buss osv. Jeg forstår at det tar litt lengre tid og litt mer planlegging, men jeg synes det er kjipt om det blir slik at det alltid er jeg som må dra til de fordi de ikke orker å dra til meg. Blir jo samme problemet for meg, da jeg også må bruke lengre tid for å komme meg til de. Jeg prøver så godt jeg kan. F.eks ga jeg beskjed om at jeg kan hente, men ikke kjøre de hjem (da måtte min samboer ha bilen på jobb). Jeg ga dem også informasjon om hvilke busser de kunne ta både til og fra meg. Hva tenker dere om dette? Noen har kanskje opplevd det samme selv? Anonymkode: 8630c...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #3 Skrevet 21. juli 2017 51 minutter siden, altflyter skrev: Kan ikke bare du besøke dem da? Jo, men jeg vil jo ikke at det alltid skal være slik at jeg skal komme til de. Ikke noe problem innimellom, men det er jo kjekt å få besøk hjemme også, vise frem ny leilighet, be på middag osv. Blir jo også slitsomt for meg å hele tiden dra frem og tilbake, selv om det går buss (tar jo lengre tid). De er jo flere som evt kunne delt på taxi/bil de gangene se skal besøke meg. Anonymkode: 8630c...4ca 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #5 Skrevet 21. juli 2017 19 minutter siden, Vinky skrev: Hvor lang avstand er det snakk om? Det tar ca 30min med bil (maks), 45min-1t med buss. Skjønner det ikke er så lett til alle mulige tider/dager, men jeg inviterer jo til helger slik de skal ha mulighet, samt fri og god tid. Anonymkode: 8630c...4ca
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #6 Skrevet 21. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tar ca 30min med bil (maks), 45min-1t med buss. Skjønner det ikke er så lett til alle mulige tider/dager, men jeg inviterer jo til helger slik de skal ha mulighet, samt fri og god tid. Anonymkode: 8630c...4ca Høres som vennene dine er seriøst fastgrodd i bymentaliteten. Alt utenfor gangavstand og T-bane/trikk er såååååå langt unna. Anonymkode: 0ecd2...579 13
Vinky Skrevet 21. juli 2017 #7 Skrevet 21. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tar ca 30min med bil (maks), 45min-1t med buss. Skjønner det ikke er så lett til alle mulige tider/dager, men jeg inviterer jo til helger slik de skal ha mulighet, samt fri og god tid. Anonymkode: 8630c...4ca Det bør jo ikke være så vanskelig å ta turen til deg. Enig med deg. De bør kunne besøke deg i ny og ne. 1
Daria Skrevet 21. juli 2017 #8 Skrevet 21. juli 2017 Hadde samme erfaring da jeg bodde en time utenfor Oslo. Det var fryktelig langt å reise for enkelte - tilsynelatende var det mye raskere og enklere for meg å reise inn til byen enn det var for andre å reise motsatt vei. Samtidig tenker jeg at det er noe man må ta med i beregninger når man velger å bosette seg lenger unna - det vil bli mer komplisert å møtes, og mye av ulempene vil falle på den som flytter. 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #9 Skrevet 21. juli 2017 Det er jo du som har valgt å flytte langt unna. Om man er en gjeng der alle bor 5-10 min unna hverandre bortsett fra én, er det naturlig at man i hovedsak møtes der det passer best for flertallet. Men synes det er rart om de ALDRI orker å ta turen til deg, f.eks. om du inviterer til innflytningsfest, bursdag osv. Anonymkode: db23f...66c 15
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #10 Skrevet 21. juli 2017 Opplevde det da jeg flyttet ut av Oslo og det ble 30 min med buss i stede for 30 min med t-bane. Da gadd de ikke å komme på besøk en eneste gang de 4 årene jeg bodde der. Anonymkode: 8dd6a...979
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #11 Skrevet 21. juli 2017 Du har flyttet en time med buss unna. Da snakker vi bygda. Og det er faktisk styrete å ta buss en time ut på landet. Det er avstanden Oslo-Tønsberg. Greit nok, de burde klare å gjøre det én gang. Men regn ikke med at det blir noen rutine. Jeg gidder i alle fall ikke reise en time hver vei for en middag med mindre det er en spesiell anledning. Du kan ikke klage på at folk ikke gidder å reise tur-retur Oslo-Tønsberg på jevnlig basis. Anonymkode: da09a...49f 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #12 Skrevet 21. juli 2017 Eh, beklager - men jeg er nok litt sånn som vennene dine. Jeg besøker ikke venner som bor ute for bykjernen, for det er så mye styr. Jeg er blitt bortskjemt med å hive meg på en hvilken som helst buss eller trikk, ikke sjekke busstider osv. Hva med å møtes utenfor hjemmet, et sted sånn ca midt i mellom? Selvfølgelig hadde jeg kommet for å sjekke ut leiligheten dersom du inviterte til innflytningsmiddag eller noe lignende, men jevnlige besøk kan du kanskje ikke forvente deg. Anonymkode: 1fc17...40f 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #13 Skrevet 21. juli 2017 Ser ikke helt problemet. Jeg bor selv langt uti bushen, og har full forståelse for at folk ikke renner ned døra hos meg. Et valg jeg tok pga økonomi. Men vurderer å flytte nærmere familie og venner igjen. Anonymkode: 44087...678 3
Gjest noe tilfeldig Skrevet 21. juli 2017 #14 Skrevet 21. juli 2017 De vi kjenner som bor langt unna bruker å invitere på overnatting. Det synes vi funker veldig bra
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #15 Skrevet 21. juli 2017 Jeg syns det er lenge å sitte en time på bussen for besøke en venninne for te og skravling en tirsdagskveld, og så vite at jeg må bruke en time på returen seinere på kvelden. To timer på buss er hat, spesielt en dag jeg gjerne har gjort mye annet i tillegg. Jeg syns ogsp det er storforlangende av deg å forvente at vennene dine skal kjøre taxi i 30 min etter å ha vært på besøkt hos deg, det blir så dyrt besøk at jeg ikke nøler med å stå over. Jeg skjønner at du syns det er surt, men det er faktisk en del av det å flytte i gokk i forhold til alle andre dere henger med, det blir mindre besøk (noen vil sikkert se det som en fordel og da men). Anonymkode: fbbb2...9b9 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #16 Skrevet 21. juli 2017 Ja sånt er vanlig desverre! Man skal bo veldig midt i sentrum for at folk skal gidde å reise til deg, med mindre du ellers er på "ruta" dems. Selvom det er lett og bare er noen t bane stopp lenger koster det visst folk veeeeldig mye. Anonymkode: 90687...6c5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #17 Skrevet 21. juli 2017 Det handler kanskje om økonomi for noen også? Vet ikke hvor gamle dere er men jeg har en venninne som bor en time unna med buss, og det koster ca 100kr å dra én vei. Og jeg kan ærlig innrømme at jeg må prioritere penger på andre ting, for det er ikke alltid det frister å bruke 200kr på å dra til en venninne når pengboka allerede er rimelig tom. Har selv foreslått flere ganger at hun møter oss andre i byen, noe hun også synes er en fint men vi drar til henne dersom det er bursdag/fest/annet Anonymkode: 115dd...eed 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #18 Skrevet 21. juli 2017 Jeg bor 25 min fra oslo s, men med tog/gange, og ingen av oslo-folkene kommer til meg, dem drar heller til dem innenfor oslo, selv om det tar lengre tid. Jeg har større plass både inne og ute, men de fleste foretrekker 30 min tbane istedet for 10 minutter tog. Anonymkode: 633ff...fbd
altflyter Skrevet 23. juli 2017 #19 Skrevet 23. juli 2017 På 21. juli 2017 den 13.36, AnonymBruker skrev: Jo, men jeg vil jo ikke at det alltid skal være slik at jeg skal komme til de. Ikke noe problem innimellom, men det er jo kjekt å få besøk hjemme også, vise frem ny leilighet, be på middag osv. Blir jo også slitsomt for meg å hele tiden dra frem og tilbake, selv om det går buss (tar jo lengre tid). De er jo flere som evt kunne delt på taxi/bil de gangene se skal besøke meg. Anonymkode: 8630c...4ca Jeg forstår deg godt, men kanskje de tenker at siden "alle andre" bor i deres nærmiljø så burde det være lettere for deg å styre med bussen enn at alle vennene dine skal gjøre det? Hva med å snakke med dem om det?
penny_ Skrevet 24. juli 2017 #20 Skrevet 24. juli 2017 (endret) Når du har flyttet såpass langt unna, så må du regne med sjeldnere besøk, men jeg syns det er dårlig gjort av venner og ikke prioritere å besøke deg en helg innimellom, om så bare én natt. De kaster sikkert bort flere timer hver helg på andre ting enn å reise. Endret 24. juli 2017 av penny_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå