Gå til innhold

Hvor mye vannvekt er mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg holder på å gå ned i vekt, og startvekten var 69. Da var jeg avhengig av brus og drakk ekstremt mye. Spiste ikke så veeldig usunt og trente mye.

Kuttet på kaloriene og sluttet å drikke Pepsi Max og kaffe. Så, noen måneder senere hadde jeg gått ned til 61 kg. Og i etterkant av det har jeg ikke veid meg ukentlig, men spist det samme cirka som da jeg gikk ned (frukt, grønnsaker, cottage cheese, skyr, magert kjøtt). 

Så veier jeg meg nå 3 uker ca siden sist, og så veier jeg plutselig 68??? Jeg har ikke spist i overskudd, heller et lite underskudd selv om det kanskje har vært mindre enn tidligere. Eneste forskjell er at jeg begynte med PM og kaffe, men er ikke det vanndrivende?

Har noen forklaring? (Jeg har logget maten og kan i hodet ca. kaloriinnhold i alt jeg spiser)

Hilsen jente, 20 år.

Anonymkode: b5bdc...a2f

Skrevet

Vekta mi varierer fra 0-800 gram fra en dag til den neste, til opp til 1500 gram i løpet av noen dager, før det går den andre veien. En stabil vekt er ikke statisk, den går opp OG ned. For å se hva du virkelig veier, må må veie deg jevnlig over noe tid, for å se hvilket nivå du ligger på. Sørg også for at du veier deg på samme vekt, samme sted, samme tid på dagen, samme klær, friske batterier.

Sju kilo er ikke bare vannvekt, det er fett. Hvis du bare logger i hodet er det fort gjort å spise mer enn du tror.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Pringle skrev:

Vekta mi varierer fra 0-800 gram fra en dag til den neste, til opp til 1500 gram i løpet av noen dager, før det går den andre veien. En stabil vekt er ikke statisk, den går opp OG ned. For å se hva du virkelig veier, må må veie deg jevnlig over noe tid, for å se hvilket nivå du ligger på. Sørg også for at du veier deg på samme vekt, samme sted, samme tid på dagen, samme klær, friske batterier.

Sju kilo er ikke bare vannvekt, det er fett. Hvis du bare logger i hodet er det fort gjort å spise mer enn du tror.

Tusen takk for svar!

Kanskje har jeg spist mer enn jeg har forbrent, men jeg har hatt i hodet at jeg har spist 1500 kcal (har regnet 1 frukt=100kcal, 1 boks mager CC=320kcal) Itillegg har jeg trent hver dag. Så jeg kan ikke ha bommet så mye at jeg f.eks. har spist mer enn 2000kcal.

Jeg vet en god del om trening og sunn mat, siden jeg holdt på med langrenn aktivt før. Men da jeg flyttet for å studere trente jeg bare for treningen sin del, og ikke konkurranser. Da la jeg på meg 7kg, og disse kiloene vil jeg ned igjen. Men åpenbart er det noe gale med kroppen min, for jeg har prøvd HARDT å gå ned disse kiloene i 5 måneder nå:( Kan jeg ha for mye kortisol siden jeg drikker ekstremt mye koffein?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Kanskje har jeg spist mer enn jeg har forbrent, men jeg har hatt i hodet at jeg har spist 1500 kcal (har regnet 1 frukt=100kcal, 1 boks mager CC=320kcal) Itillegg har jeg trent hver dag. Så jeg kan ikke ha bommet så mye at jeg f.eks. har spist mer enn 2000kcal.

Jeg vet en god del om trening og sunn mat, siden jeg holdt på med langrenn aktivt før. Men da jeg flyttet for å studere trente jeg bare for treningen sin del, og ikke konkurranser. Da la jeg på meg 7kg, og disse kiloene vil jeg ned igjen. Men åpenbart er det noe gale med kroppen min, for jeg har prøvd HARDT å gå ned disse kiloene i 5 måneder nå:( Kan jeg ha for mye kortisol siden jeg drikker ekstremt mye koffein?

Jeg tror nok likevel at du spiser mer enn du tror. Det er ikke lett å holde kaloriregnskap i hodet. Jeg tror ikke det er noe galt med kroppen din, eller at du ikke går ned i vekt pga kaffedrikking (hvis det ikke er snakk om store mengder melk/fløte/sukker i kaffen), men heller at det har med at du tidligere har spist for å kunne holde på med aktiv trening, og nå ikke er så aktiv. Du har gått ned ved årvåken innsats, men nå har du sklidd tilbake til kostholdet du hadde før, eller gjort andre endringer som følge av slankingen. Enten må du øke aktivitetsnivået igjen, eller redusere kaloriinntaket igjen. Jeg vil anbefale at du finner en treningsform du liker og som er forenlig med det livet du lever nå, og logger matinntaket ditt nøyaktig i et par uker, og veier deg jevnlig, helst hver dag. Så kan du se om det er noe du har oversett, og justere derfra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...