Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg studerte 5 år i utlandet.  Er per dags dato nyutdannet (master i psykologi), og har noen spørsmål jeg virkelig håper noen kan svare på.

- Er norsk og polsk statsborger

- Giftet meg ifjor (mannen min er polsk statsborger)

- Flyttet til Norge i slutten av Juli og kommer til å være arbeidsledig. 

- Kommer til å bo hos min onkel enn så lenge

Hvilken støtte kan jeg få fra NAV? Dagpenger - slik jeg har forstått det -  er uaktuelt.  Min siste jobb i Norge var i 2012 (jobbet fram 2010-2012)  Jeg har jobbet i utlandet (regnes det ?)

Hva kan jeg forvente som arbeidsledig? Jeg er så redd for å havne på gata, er så lenge siden jeg var i Norge sist, og for å være ærlig, så har jeg aldri tenkt på NAV før nå.   Regner med at vi kommer til  å trenge økonomiskstøtte fra NAV fremover, men jeg aner ikke hvordan jeg går fra. 

For å gjøre det klart, jeg har planer om å søke jobb, men venter på diplomet mitt (tar mer eller mindre 2 mnd å få det).

På forhåmd, takk

Endret av Gakkepus
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leser her ser det vel ut som at du kan ha krav på dagpenger basert på jobben i polen:

Sitat

Du kan ta med deg dagpengerettigheter opparbeidet de siste tre avsluttede kalenderårene, hvis du flytter fra et EØS-land til Norge.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/flytte-fra-eøs-land-til-norge

Anonymkode: 14527...00b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om man må ha jobbet i Norge litt for å få disse rettighetene, men hør med NAV med utgangspunkt i:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/flytte-fra-eøs-land-til-norge

Det ser altså ut som kan bruke arbeid i et annet EØS land som grunnlag for dagpenger her. Kontrollere derfor dette med NAV.

Anonymkode: 9fe53...92a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Svarte i feil innlegg.

Endret av Belima
Innlegg fjernet.
  • Liker 1
Skrevet

Kan være jeg er helt på bærtur nå, men regnes ikke studietiden som en form for opparbeidelse av dagpenger? Mener jeg har hørt det et sted?

Når det gjelder arbeid i utlandet, har jeg jobbet i 6 måneder (kontrakt) , det er det eneste jeg fikk til sammenhengende mtp på krevende studier.  Når det er sagt, har jeg jobbet andre steder, men det har vært type - kom, du får betalt, men du får ingen avtale. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gakkepus skrev:

Kan være jeg er helt på bærtur nå, men regnes ikke studietiden som en form for opparbeidelse av dagpenger? Mener jeg har hørt det et sted?

Du tenker kanskje på militærtjeneste. Studier gir ikke grunnlag for dagpenger.

Anonymkode: 5299b...61b

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du tenker kanskje på militærtjeneste. Studier gir ikke grunnlag for dagpenger.

Anonymkode: 5299b...61b

Nei, var ikke det jeg tenkte på, men nå er det jo klart uansett!  Takk for det! :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Gakkepus skrev:

Når det gjelder arbeid i utlandet, har jeg jobbet i 6 måneder (kontrakt) , det er det eneste jeg fikk til sammenhengende mtp på krevende studier.  Når det er sagt, har jeg jobbet andre steder, men det har vært type - kom, du får betalt, men du får ingen avtale. 

Om du ikke har noen kontrakt eller lønnsslipper å vise til, så kan man nok ikke bruke dette for å dokumentere arbeid ovenfor NAV (sannsynligheten er jo høy for at dette var svart arbeid).

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke søke på jobber før du får diplomet ditt? Du har vel annen dokumentasjon på hva du har studert? Det går sikkert an å purre på studiestedet og be dem sende dokumentasjonen litt fortere. Virker litt passivt å bare sitte og vente på et brev i posten før du søker jobb. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke har noen kontrakt eller lønnsslipper å vise til, så kan man nok ikke bruke dette for å dokumentere arbeid ovenfor NAV (sannsynligheten er jo høy for at dette var svart arbeid).

Nei, den ene jobben var ikke svart.  Kontorarbied (Diebold Nixdorf) men jeg tok ikke vare på lønnslipper eller liknende.. Jeg har kun kontrakten å henvise til .

Skrevet
Akkurat nå, altflyter skrev:

Kan du ikke søke på jobber før du får diplomet ditt? Du har vel annen dokumentasjon på hva du har studert? Det går sikkert an å purre på studiestedet og be dem sende dokumentasjonen litt fortere. Virker litt passivt å bare sitte og vente på et brev i posten før du søker jobb. 

Er nok ikke passitvt, nei.  Jeg har gjort alt jeg kan for å få det fortere, og det har dessverre nok ikke gått.

Når det er sagt, jeg søker jobb, men alle jobbene krever dokumentasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint søke jobber selv om du ikke har fått papirer på utdannelsen din. Arbeidsgiver kan lett skrive en arbeidsavtale til deg med forutsetning om at dokumentasjon på fullført XX utdannelse leveres før tiltredelse. 

Anonymkode: 0580a...d30

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Gakkepus skrev:

Da kvalifiserer du nok ikke for dagpenger nei.

53 minutter siden, Gakkepus skrev:

Nei, den ene jobben var ikke svart.  Kontorarbied (Diebold Nixdorf) men jeg tok ikke vare på lønnslipper eller liknende.. Jeg har kun kontrakten å henvise til .

Det var dumt, du burde alltid ta vare på lønnslipper i fremtiden.

Det kan nok bli vanskelig å få sosialhjelp, for du kan jo alltids ta en midlertidig jobb dersom det er snakk om flere måneder før du i det hele tatt kan begynne å jobbe innenfor feltet ditt

Anonymkode: 14527...00b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...