Gå til innhold

Hva synes dere om de nye reglene for kontantstøtten ??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja hva synes dere? Og nei dette er ikke tull står på Facebook siden til nav og nav.no

IMG_0644.PNG

Anonymkode: d873b...bc5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra. Norge er ikke alle andres land minibank, har vært feil at andre har sugerør i velferdssystemet. Det er ekstremt bra for integreringa at de gjør det på den måten. Heia! 👏🏼

Anonymkode: fde9e...561

• Liker 23
Skrevet

Bra!

• Liker 3
Skrevet

Bra. Kontantstøtten er noe tull.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Superteit at begge skal ha måttet være medlem fem år. Burde holdt med den som skal være hjemme. På denne måten mister jeg retten til å være hjemme med barnet mitt, fordi min mann kun har vært i europa i fire år! 

Anonymkode: 85a4e...af6

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Superteit at begge skal ha måttet være medlem fem år. Burde holdt med den som skal være hjemme. På denne måten mister jeg retten til å være hjemme med barnet mitt, fordi min mann kun har vært i europa i fire år! 

Anonymkode: 85a4e...af6

Det er en grunn til at det er slik. Hvorfor skal du være hjemme lenger enn du skal? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er bra i forhold til f.eks arbeidsinnvandrere som ikke tar til intensjon å bli i Norge men melke ut så mye penger de kan mens de er her for å sikre et godt liv i hjemlandet egentlig, men gjerne sørger for å føde barn her og ha dem her de første årene pga gunstige ordninger. Usikker i forhold til flyktninger.

Anonymkode: 78845...d5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste vil være å fjerne hele kontantstøtten. Da fjerner de og muligheten for misbruk. 

Anonymkode: 09d0e...43d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Bra :)

Anonymkode: 0a8cd...bf9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg som er trådstarter og jeg kjenner egentlig det koker inni meg. For meg er det voldsom forskjellsbehandling! Ja rett og slett rasistisk! Om ett par for barn i la oss si februar og de ikke for barnehage plass før august mannen er helt norsk og damen har bodd i Norge i tre år før hun ble gravid så for altså de ikke kontantstøtte! Mens om det er ett hel norskt par ja da for de! Hvor er rett ferdigheten i det??? Hvordan kan staten forskjellsbehandle babyer på den måten? Eller hva om ett par har bodd i utlandet i mange år (USA feks) men damen ønsker å flytte hjem før hun skal ha barn. Damen helt norsk, far USA =0 i kontantstøtte osv! Forstår virkelig ikke at dette kunne gå igjennom overhode! Dere må jo tenke etter hva dette faktisk innebærer. Mange trenger de pengene for å kunne betale dagmamma feks. Det er ikke mulig å få barnehage plass før august er du født i feil måned da ja da er du i saksa rett og slett!

Jeg kan godt forstå at begge foreldrene må være bosatt i Norge feks slik at pengene ikke går ut av landet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg som er trådstarter og jeg kjenner egentlig det koker inni meg. For meg er det voldsom forskjellsbehandling! Ja rett og slett rasistisk! Om ett par for barn i la oss si februar og de ikke for barnehage plass før august mannen er helt norsk og damen har bodd i Norge i tre år før hun ble gravid så for altså de ikke kontantstøtte! Mens om det er ett hel norskt par ja da for de! Hvor er rett ferdigheten i det??? Hvordan kan staten forskjellsbehandle babyer på den måten? Eller hva om ett par har bodd i utlandet i mange år (USA feks) men damen ønsker å flytte hjem før hun skal ha barn. Damen helt norsk, far USA =0 i kontantstøtte osv! Forstår virkelig ikke at dette kunne gå igjennom overhode! Dere må jo tenke etter hva dette faktisk innebærer. Mange trenger de pengene for å kunne betale dagmamma feks. Det er ikke mulig å få barnehage plass før august er du født i feil måned da ja da er du i saksa rett og slett!

Jeg kan godt forstå at begge foreldrene må være bosatt i Norge feks slik at pengene ikke går ut av landet. 

Fordi det er altfor mange som kommer hit og utnytter systemet. Ikke rasistisk i det hele tatt, men et greit system for å påse at våre nye landsmenn faktisk kommer seg i jobb. 

Og kjære, man må ikke poppe ut unger med en gang man kommer til landet. Er greit å ha etablert seg med jobbog sosiale relasjoner først. 

Anonymkode: 41623...d3c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er helt supert jeg!

Anonymkode: 6d535...383

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet er det vel sykt at man må få penger av staten for å få barn. Det er ingen menneskerett å få barn. Har man ikke råd til å ivareta barnet sitt så bør man heller ikke få barn. Det er likegyldig hvilket land man kommer fra. 

Anonymkode: e014e...88c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er altfor mange som kommer hit og utnytter systemet. Ikke rasistisk i det hele tatt, men et greit system for å påse at våre nye landsmenn faktisk kommer seg i jobb. 

Og kjære, man må ikke poppe ut unger med en gang man kommer til landet. Er greit å ha etablert seg med jobbog sosiale relasjoner først. 

Virkelig tenk etter er det så mange som kommer for å bosette seg i Norge for å få det skarve ene året med kontantstøtte?? Det er da virkelig ikke mange tusen det er snakk om! Lurer på om pipen hadde en annen låt om du ble forelsket i en mann, kansje vert gift i ti + år, men ønsker å flytte hjem igjen før du fikk barn. Både for din og dine barns rettigheter (USA feks). Så du blir forskjellsbehandlet men naboen din ikke? Det skulle holdt leeeenge med at en av foreldrene er norske!

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Virkelig tenk etter er det så mange som kommer for å bosette seg i Norge for å få det skarve ene året med kontantstøtte?? Det er da virkelig ikke mange tusen det er snakk om! Lurer på om pipen hadde en annen låt om du ble forelsket i en mann, kansje vert gift i ti + år, men ønsker å flytte hjem igjen før du fikk barn. Både for din og dine barns rettigheter (USA feks). Så du blir forskjellsbehandlet men naboen din ikke? Det skulle holdt leeeenge med at en av foreldrene er norske!

Nei, men det er mange som får både 2 og tre barn etterhverandre. 

Nei, det er ikke urettferdig at du, som ikke har vært medlem av folketrygden i x abtall år fordi du selv valgte å flytte ut av landet, ikke har rett på trygdeytelser som uførepensjon eller kontantstøtte. 

Man kan rett og slett ikke hoppe mellom land som man selv vil. Og hvorfor bosette seg i et land, for å dra hjem for å få barn? Du var da vitterlig klar over dårlige kår for mor og barn i Amerika før du flyttet, og burde i så fall flyttet tilbake så du kunne jobbe deg opp til trygdeytelser før di kom til Norge. 

Med så store skader man kan få under fødsel, er det også rart at du ikke tenker på at du må ha bodd tre år i Norge for å kunne bli uføre.. 

Hvis det skulle holdt med at man var norsk, for å få trygdeytelser i Norge, hadde landet brukt store ressurser på folk som ikke har bidratt gjennom skatteseddelen på mange år.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er mange som får både 2 og tre barn etterhverandre. 

Nei, det er ikke urettferdig at du, som ikke har vært medlem av folketrygden i x abtall år fordi du selv valgte å flytte ut av landet, ikke har rett på trygdeytelser som uførepensjon eller kontantstøtte. 

Man kan rett og slett ikke hoppe mellom land som man selv vil. Og hvorfor bosette seg i et land, for å dra hjem for å få barn? Du var da vitterlig klar over dårlige kår for mor og barn i Amerika før du flyttet, og burde i så fall flyttet tilbake så du kunne jobbe deg opp til trygdeytelser før di kom til Norge. 

Med så store skader man kan få under fødsel, er det også rart at du ikke tenker på at du må ha bodd tre år i Norge for å kunne bli uføre.. 

Hvis det skulle holdt med at man var norsk, for å få trygdeytelser i Norge, hadde landet brukt store ressurser på folk som ikke har bidratt gjennom skatteseddelen på mange år.. 

Har du lest hva som står i de nye reglene overhode? Om DU flytter til utlandet for å studere er DU fortsatt medlem av folketrygden. Du flytter hjem i god tro med den nye mannen din men DU for ikke kontantstøtte fordi mannen din ikke har vert medlem i 5 år? Det er det som er uretferdig og forskjellsbehandling! Og nei det gjelder faktisk ikke meg, ikke bitte litt engang. Mén hvordan dette kunne hå igjennom som lovlig forslag kan jeg ikke forstå. For mange år siden var jeg gift med en utlending. Han kom til Norge med spesial spisskompetanse innen det feltet han jobbet i. Norge trengte han og han kom hit for å jobbe. Vert år måtte han levere ny søknad om oppholdstillatelse. Vel etter 7 år ble jeg gravid med hans barn, det året fikk han avslag! Tok oss to år på å få han lovlig tilbake til Norge, selv om det var ett europeisk land det var snakk. Sønnen min er født i desember uten mulighet til barnehageplass. I følge dagens nye regler skulle jeg ikke fått ett øre uansett hvor norsk jeg er! Det er det som er uretfedig og i mine øyne ulovlig å forskjellsbehandle nordmenn i sitt eget land!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føder du i februar, så har du krav på bhg plass februar neste år igjen. Husk å søke innen 1.mars. Ikke noe problem det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føder du i februar, så har du krav på bhg plass februar neste år igjen. Husk å søke innen 1.mars. Ikke noe problem det. 

Ja mmm har du barn? Jeg har tre alle født før den magiske august. Jeg har aldri fått plass annet en august! Uanset hva jeg gjorde så begynte barna i august da det ikke er rullerende opptak i barnehagen!! Så nei det at det ikke er problem stemmer overhode ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, føder du i februar har du ikke garantert plass før august året etter.

Anonymkode: 0a767...491

AnonymBruker
Skrevet

Kjempeflott! :)

Anonymkode: 58f2d...0dd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...