Gå til innhold

7 åring som roper hele kvelden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har en 7 åring som roper hele kvelden. Han vekker minstemann med ropingen sin. Pappa! Jeg er tørst! Pappa! Jeg må tisse! Pappa jeg får ikke sove! Pappa, jeg har vondt! Pappa, det klør på ryggen! Pappa pappa pappa!!! På natta roper han når han er tørst og må tisse...Drikkeflasken er rett ved sengen og doen er rett utenfor rommet hans, hva gjør deres 7åringer?.. Jeg blir snart gal! På dagtid er det det samme. Roper og maser på pappa hele tiden. Pappa, hent drikke til meg, pappa, hent klær til meg. Gjør ikke far det med en gang så sutrer han. Ellers er han en veldig fin gutt. Kjenner jeg bare blir litt gal av at han ikke kan gjøre noe selv. Er det ikke viktig å lære det nå?

Anonymkode: 2144a...7cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer når dere sier at han skal kutte ut den skrikingen innendørs? Har dere forsøkt å bli irritert? 

Han høres ut som en 3 åring

Anonymkode: f07da...3d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det første som slår meg er at han trenger oppmerksomhet fra pappa. Selvfølgelig ikke et behov han skal få dekt på kveldstid. Men hvordan er det på dagtid, får han nok pappatid da?

Anonymkode: fbb03...dab

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke om gutten har noen utfordringer, men en frisk, og oppegående gutt skal kunne klare dette selv. Mitt barn på 2 år klarer å hente, og kle på seg mye selv. Vi har en drikkeflaske lett tilgjengelig så hun går å drikker selv når hun er tørst.

Er han oppegående så må dere jo lære han å være litt mer selvstendig. 

Det å mase på kvelden er vanlig for barn, men når den skrikingen tar av må man sette grenser. Kan han gå på do selv (noe jeg antar) på dagen kan han gjøre det på kvelden. Kan være mørkeredd, men siden han maser på dagen også vil jeg tror bare det å lære han løfte på rompa selv.

Ellers vil jeg tro som over her at han trenger oppmerksomhet fra far.

Anonymkode: d5a12...218

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første som slår meg er at han trenger oppmerksomhet fra pappa. Selvfølgelig ikke et behov han skal få dekt på kveldstid. Men hvordan er det på dagtid, får han nok pappatid da?

Dette. Han vil ha mer av pappaen sin, og prøver å få det gjennom å mase. Kanskje dere skulle teste at pappaen gir ham sin fulle oppmerksomhet noen dager, for så å prøve å trappe ned forsiktig? Kanskje han også er sjalu på den minste?  

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke problemet er at han ikke får pappatid, tror han får altfor mye pappa tid! Her har vi en far som ikke kan/vil irettesette sønnen, om det er på grunn av skyldsfølelse, eller at han er bare ikke flink, men syn på oppdragelse er noe et par ble diskutere FØR de flytter ut, fordi det kan fort bli irritasjon og uenighet hvis ikke. 

Jeg har to stebarna og de får så mye pappatid som det bare gå an, og prøver å mase uansett. Da er pappa ganske streng og sier "vil du dit, vil du dat, da må dere slutte å masse først", "dere får ingenting så lenge dere maser på far, gå og lek" osv.

det at han roper på natta er et bevis på uoppdratt unge som ikke ble lært å respektere Andres behov "lillesøster/bror må sove, da er vi stille" osv.. aldri barnet sitt feil selvfølgelig, men foreldrene sitt, de må klare å sette grenser

Endret av Liven_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han føler seg kanskje utrygg og redd når han må sove borte fra hjemmet. Kan ikke faren hans sitte inne hos ham til han sovner? 

Anonymkode: 1bc89...ae6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han føler seg kanskje utrygg og redd når han må sove borte fra hjemmet. Kan ikke faren hans sitte inne hos ham til han sovner? 

Anonymkode: 1bc89...ae6

Til han er 18 da eller?😑 Jadda, la oss sy hoppeslott under armene på barna våre......🎈

Anonymkode: 7eb58...5e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bor han fast hos dere eller er han bare hos dere i ferier?

Anonymkode: 7aad8...9c1

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer når dere sier at han skal kutte ut den skrikingen innendørs? Har dere forsøkt å bli irritert? 

Han høres ut som en 3 åring

Anonymkode: f07da...3d5

Ja, samboer blir jo veldig irritert for at han må løpe ut og inn av rommet hele kvelden. Guttungen bryr seg ikke om det.

Skrevet

Samboer har en 7 åring som roper hele kvelden. Han vekker minstemann med ropingen sin. Pappa! Jeg er tørst! Pappa! Jeg må tisse! Pappa jeg får ikke sove! Pappa, jeg har vondt! Pappa, det klør på ryggen! Pappa pappa pappa!!! På natta roper han når han er tørst og må tisse...Drikkeflasken er rett ved sengen og doen er rett utenfor rommet hans, hva gjør deres 7åringer?.. Jeg blir snart gal! På dagtid er det det samme. Roper og maser på pappa hele tiden. Pappa, hent drikke til meg, pappa, hent klær til meg. Gjør ikke far det med en gang så sutrer han. Ellers er han en veldig fin gutt. Kjenner jeg bare blir litt gal av at han ikke kan gjøre noe selv. Er det ikke viktig å lære det nå?

Når min datter på snart 6 år holder på sånn, har hun fått for lite mamma tid på dagtid. Dagene går av og til litt fort unna med jobb, barnehage/nå skole, og fritidsaktiviteter. Etter jeg ble flinkere til å sette av alene tid med gullet, har det gått veldig fint på kveldstid. Få gode rutiner før sovetid. Kanskje far og sønn kan ha en lesestund sammen før leggetid, eller noe annet der barnet selv bestemmer hva de skal finne på, før sengetid, og/eller på dagtid ? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi deler oss noen timer hver dag sånn at han skal få tid med pappa alene. Nå reiser minstemann og jeg vekk en liten uke snart også.

Skrevet

Tips! Snakk med gutten. Han er 7 år og forstår. Si til han at når han roper og maser så har det motsatt effekt. 

Sett opp et skjema på kjøkkenet og gi han klistremerke hvis han har vært "flink" en kveld/dag. X antall klistermerker= ett eller annet. Gi han oppmerksomhet når han IKKE roper/maser. 

Når han maser/roper, overse han. Dette handler om å ikke gi oppmerksomhet ved negativ oppførsel og å forsterke positiv oppførsel. Vær konsekvent.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, samboer blir jo veldig irritert for at han må løpe ut og inn av rommet hele kvelden. Guttungen bryr seg ikke om det.

Dette! Han får oppmerksomhet. Selv om den er negativ. Når han gjør dette, ta han i hånden, følg han inn på rommet. Si første gang; "nå er det natt/sovetid og du skal sove." Står han opp igjen, følg han til soverommet, legg han, ikke si noe. Igjen og igjen..... ikke gi dere. Tenker det er far som må gjøre det. 

En kamp, som dere må stå i. Dere vinner til slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at du er mest opptatt av din egen "minstemann".

Anonymkode: f52a0...ea8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig måtte noen komme med en slik kommentar..

Anonymkode: 9d6fb...24f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig måtte noen komme med en slik kommentar..

Anonymkode: 9d6fb...24f

Ja, men det lyser jo lang vei og forklarer mye. Om gutten roper og får drive på slik har man et tydelig kommunikasjonsproblem. TS bør ta tak før situasjonen i huset blir alvorlig.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at du er en stemorshater. Jeg bryr meg veldig om stesønn, men blir sliten av  mas og unger som aldri er fornøyd. minstemann våkner mye om natta og bruker et par timer på å sovne når han først våkner. Veldig surt da å våkne for at 7 åringen roper. 7 åringen vi jo helst ha pappa for seg selv. Noe jeg skjønner, men det går jo ikke 24/7. Den uken 7 åringen er her så tar jeg meg mest av minstemann og far tar seg av 7åringen. Jeg blir gal av sure, masete unger som er misfornøyd til en hver tid, uansett om det er andres eller mine egene unger! Lite søvn hjelper heller ikke! 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Trude.lutt skrev:

Tips! Snakk med gutten. Han er 7 år og forstår. Si til han at når han roper og maser så har det motsatt effekt. 

Sett opp et skjema på kjøkkenet og gi han klistremerke hvis han har vært "flink" en kveld/dag. X antall klistermerker= ett eller annet. Gi han oppmerksomhet når han IKKE roper/maser. 

Når han maser/roper, overse han. Dette handler om å ikke gi oppmerksomhet ved negativ oppførsel og å forsterke positiv oppførsel. Vær konsekvent.

Takk. Skal snakke med far om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...