Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å få greit med muskler. Trener styrke fem ganger i uka, og har god fremgang. Likevel skulle jeg ønske jeg hadde mer definerte muskler. Det virker som at musklene under fettet bare er blitt større mens det er like mye fett over. Jeg er normalvektig, så det er nok ikke så mye som skal til for å gjøre det bedre. Men hvordan skal jeg gå ned i fettprosent for å få tydeligere muskler uten å miste muskelmasse også? Er det ved å forandre matvaner, eller burde jeg begynne med en annen form for trening i tillegg til styrke?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør jo absolutt trene cardio. Altså sykling, roing eller aller helst jogging på stier og ulendt terreng. 

Anonymkode: 601b2...754

Skrevet

Kosthold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tell kalorier, enkelt og greit. Finn ut hvor mye du gjennomsnittlig spiser nå og finn ut hvor mye du trenger å ligge på for å gå ned vekt. Tren som normalt, kutt ut noen set om du kjenner det er for vanskelig å gjøre like mye som før. Veldig ukomplisert og enkelt å gå ned i fettprosent. DU må rett og slett bare lage deg et underskudd gjennom aktivitet og/eller justering av næringsinntak. 

Anonymkode: 3c741...824

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør jo absolutt trene cardio. Altså sykling, roing eller aller helst jogging på stier og ulendt terreng. 

Anonymkode: 601b2...754

Ah, jeg tror jeg nok starter med svømming og sykling da. Jeg har alltid syntes jogging har vært veldig vanskelig, men det er vel et tegn på at jeg burde gjøre mer av det.

Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Kosthold.

På hvilken måte tenker du?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tell kalorier, enkelt og greit. Finn ut hvor mye du gjennomsnittlig spiser nå og finn ut hvor mye du trenger å ligge på for å gå ned vekt. Tren som normalt, kutt ut noen set om du kjenner det er for vanskelig å gjøre like mye som før. Veldig ukomplisert og enkelt å gå ned i fettprosent. DU må rett og slett bare lage deg et underskudd gjennom aktivitet og/eller justering av næringsinntak. 

Men vil jeg kun gå ned i fettprosent om jeg ligger i kaloriunderskudd? Jeg er litt redd for at det kommer til å gå ut over annet også.

Jeg tenker i hvertfall at hvis jeg skal gå ned i fettprosent via kaloriunderskudd, så er det bedre å gjøre det sakte men sikkert og ligge i et lite underskudd hele tia, men likevel spise nok til at jeg kan trene skikkelig. Da vil jeg vel få mest ut av treninga. Eller hva tenker du?

Skrevet

Fettprosenten avgjøres på kjøkkenet. Altså kostholdet.

Skrevet
45 minutter siden, jabx skrev:

Fettprosenten avgjøres på kjøkkenet. Altså kostholdet.

Mhm, den er grei. Men hvordan skal jeg spise? Er det snakk om kaloriunderskudd, eller er det mer jeg bør tenke på?

Gjest Overrasket
Skrevet

Ta deg en ukes ferie som du bruker på å være i aktivitet fra morgen til kveld. Typisk fottur en ukes tid er en sikker vinner.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil beholde muskelmasse må du trene styrke fortsatt. Spis i et lite underskudd, men øk andelen protein, og senk inntaket av karbohydrater. ingenting av dette trenger å gjøres veldig drastisk- Slow and steady wins the race. Andre ting som kan være med på å synliggjøre musklene er å spise mindre salt; salt binder vann. (Kroppen trenger salt, så ikke kutt det ut. Men mange får i seg mye mer enn man trenger. )

Anonymkode: 53cd3...71b

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Persephone skrev:

På hvilken måte tenker du?

Men vil jeg kun gå ned i fettprosent om jeg ligger i kaloriunderskudd? Jeg er litt redd for at det kommer til å gå ut over annet også.

Jeg tenker i hvertfall at hvis jeg skal gå ned i fettprosent via kaloriunderskudd, så er det bedre å gjøre det sakte men sikkert og ligge i et lite underskudd hele tia, men likevel spise nok til at jeg kan trene skikkelig. Da vil jeg vel få mest ut av treninga. Eller hva tenker du?

Ja, selvfølgelig må du brenne av energi for å bli kvitt kroppsfett.  Det er ikke mulig å miste kroppsfett uten å ligge på et kaloriunderskudd. Underskuddet lager du enten gjennom redusert matinntak, høyere aktivitet eller begge deler. Veldig enkelt. Ja, det er lurt å gjøre underskuddet så marginalt som mulig, og for å gjøre det er det lurt å ha oversikt over hvor mange kalorier du får i deg, Så i starten er det lurt å skaffe seg oversikt over hvor mye du spiser intuitivt, så kan du begynne å jobbe med å redusere det gradvis.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil beholde muskelmasse må du trene styrke fortsatt. Spis i et lite underskudd, men øk andelen protein, og senk inntaket av karbohydrater. ingenting av dette trenger å gjøres veldig drastisk- Slow and steady wins the race. Andre ting som kan være med på å synliggjøre musklene er å spise mindre salt; salt binder vann. (Kroppen trenger salt, så ikke kutt det ut. Men mange får i seg mye mer enn man trenger. )

Anonymkode: 53cd3...71b

Takk for godt svar. Det med salt er egentlig et godt poeng. Jeg har nettopp vært en uke i syden, og da fikk jeg med vilje i meg en del mer salt enn vanlig. Det var jo så grusomt varmt og da er det viktig med salt for å få i seg nok vann og ikke få heteslag. Jeg bør nok skjerpe inn det litt mer også.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig må du brenne av energi for å bli kvitt kroppsfett.  Det er ikke mulig å miste kroppsfett uten å ligge på et kaloriunderskudd. Underskuddet lager du enten gjennom redusert matinntak, høyere aktivitet eller begge deler. Veldig enkelt. Ja, det er lurt å gjøre underskuddet så marginalt som mulig, og for å gjøre det er det lurt å ha oversikt over hvor mange kalorier du får i deg, Så i starten er det lurt å skaffe seg oversikt over hvor mye du spiser intuitivt, så kan du begynne å jobbe med å redusere det gradvis.

Ja, jeg var bare usikker på om et kaloriunderskudd ville tære på muskelmasse også, men det burde gå bra så lenge jeg tar det pent og forsiktig. Jeg har brukt kaloritelling for å gå ned i vekt tidligere. Da tenkte jeg ikke på muskelmasse eller fettprosent, men bare å gå ned i vekt. Jeg tok det likevel rolig og gikk ned 12 kilo på 10 måneder. Jeg tror nok kanskje det beste for min del er å ligge i et lite underskudd i forhold til kroppsmassen jeg har i tillegg til å være i aktivitet. Da får jeg ikke mindre energi og klarer å jobbe like hardt som nå.

Skrevet

Tenk på kostholdet og hva du får i deg. Du kan ha enorme mengder med muskler uten at de kommer frem dersom du har for høy fettprosent. Dette er kanskje noe du burde undersøke om du fremdeles ønsker å være markert. Ta kontakt med de på treningssenteret slik at dette med fettprosent skjer på en sunn måte, så du ikke ender opp med å miste mensen og evnen til å få barn. Snakker erfaring. 

Skrevet
7 timer siden, mapanda skrev:

Tenk på kostholdet og hva du får i deg. Du kan ha enorme mengder med muskler uten at de kommer frem dersom du har for høy fettprosent. Dette er kanskje noe du burde undersøke om du fremdeles ønsker å være markert. Ta kontakt med de på treningssenteret slik at dette med fettprosent skjer på en sunn måte, så du ikke ender opp med å miste mensen og evnen til å få barn. Snakker erfaring. 

Hmm, visste ikke at det var så alvorlig. Det er ikke snakk om å gå ned mye i fettprosent altså. Jeg har en BMI på rundt 23, så jeg er godt innafor normalvekten. Er nok ikke snakk om å gå ned mer enn et par tre kilo i fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...