AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #1 Skrevet 20. juli 2017 Hei, håper noen kan komme med litt tips her. Datteren min er 14 år og skal til høsten begynne i 10. klasse, men hun sliter så innmari med prestasjonsangst og stress. Hun har kjempegode karakterer, men hun er så hard mot seg selv, og stresser så mye før hver prøve, til tross for at den lille prøven egentlig ikke betyr noenting. Jeg synes jo det er bra at hun bryr seg mye om skolearbeidet, men hun sliter seg ut. På forrige samtaletime i vår fikk hun et lite sammenbrudd og begynte å gråte da hun fikk karakterkortet sitt. Karakterene var i mine øyne helt fantastiske- med snitt på 5,6. Grunnen til sammenbruddet var på grunn av fireren i mat&helse, ellers var det bare femmere og seksere. Nå fikk hun tilbud om å ta matte på videregående nivå i tiende klasse, noe slags IKT-undervisning, og hun takket ja. Nå er jeg veldig redd for at det skal sette ekstra mye press og stress på henne. Jeg og mannen min har aldri presset henne mye ang. skolearbeidet, og har alltid sagt at så lenge hun prøver sitt beste er vi kjempestolte av henne. Noen som kan komme med noen tips? Veldig bekymret for hvordan dette skal utvikle seg på videregående, når karakterene betyr mye mer... Anonymkode: d5066...efe
Bakepulver Skrevet 20. juli 2017 #2 Skrevet 20. juli 2017 Har dere vurdert en samtale hos psykolog? 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #3 Skrevet 20. juli 2017 Hun trenger en realitetsorientering for å lære om hva som virkelig er viktig i livet. Sykdom, omsorg for andre, fattigdom, død, sult. Karakterer er kanskje det aller minst viktige i livet. Anonymkode: 2c2fa...ae1 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #4 Skrevet 20. juli 2017 Når hun alt sliter med skolearbeid og prestasjoner så er det meget rart og høys uvanlig at hun har fått tilbud om ø.vgs pensum i tillegg. Når mat og helse karakteren hennes heller ikke er på topp, så skurrer dette enda mer. Hvorfor har dere takket ja til tilbudet når situasjonen er som den er? Og hvor er PPT/BUP når jenta har det slik du beskriver? Time hos fastlegen og henvisning til hjelp er det dere trenger her. Anonymkode: 9c8b1...c1e 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #5 Skrevet 20. juli 2017 6 minutter siden, Bakepulver skrev: Har dere vurdert en samtale hos psykolog? Jeg har snakket med henne om det, men hun NEKTER, så det kommer nok ikke til å skje. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun trenger en realitetsorientering for å lære om hva som virkelig er viktig i livet. Sykdom, omsorg for andre, fattigdom, død, sult. Karakterer er kanskje det aller minst viktige i livet. Anonymkode: 2c2fa...ae1 Dét skjønner jeg og, spørsmålet er hvordan... har prøvd å snakke med henne om det mange ganger og da er hun helt enig i at det er mye som er viktigere enn karakterer, men så var det denne episoden med karakterkortet da... 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når hun alt sliter med skolearbeid og prestasjoner så er det meget rart og høys uvanlig at hun har fått tilbud om ø.vgs pensum i tillegg. Når mat og helse karakteren hennes heller ikke er på topp, så skurrer dette enda mer. Hvorfor har dere takket ja til tilbudet når situasjonen er som den er? Og hvor er PPT/BUP når jenta har det slik du beskriver? Time hos fastlegen og henvisning til hjelp er det dere trenger her. Anonymkode: 9c8b1...c1e Skolen visste ingenting om dette før episoden med karakterkortet, som var etter vi allerede hadde takket ja. Vi trodde heller ikke det var så ille før dette. Matte og det å bake boller har ikke så mye med hverandre å gjøre, så der skjønner jeg ikke helt hva du mener. Føler det blir litt drastisk å sende henne til BUP bare pga noen sånne episoder, tenkte å se om det blir verre nå etter sommeren og ta det derfra. Anonymkode: d5066...efe 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #6 Skrevet 20. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når hun alt sliter med skolearbeid og prestasjoner så er det meget rart og høys uvanlig at hun har fått tilbud om ø.vgs pensum i tillegg. Når mat og helse karakteren hennes heller ikke er på topp, så skurrer dette enda mer. Hvorfor har dere takket ja til tilbudet når situasjonen er som den er? Og hvor er PPT/BUP når jenta har det slik du beskriver? Time hos fastlegen og henvisning til hjelp er det dere trenger her. Anonymkode: 9c8b1...c1e Fordi skolen ikke fanger opp eller bryr seg så mye om elever som er slik som TS sin datter. Det er de som sliter og gjør det dårlig som blir fanget opp, men de som får gode resultater blir sett på som ressurssterke og velfungerende. Sånn er det norske skolesystemet. Det er kjempesynd. Jeg synes ikke det er noe snodig at denne jenta har fått tilbud om VG1-matte. Det er strengt tatt ikke så uvanlig når man gjør det bra i matematikk og det tilbys på den aktuelle ungdomsskolen. Anonymkode: fa4e9...191 6
Bakepulver Skrevet 20. juli 2017 #7 Skrevet 20. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med henne om det, men hun NEKTER, så det kommer nok ikke til å skje. Dét skjønner jeg og, spørsmålet er hvordan... har prøvd å snakke med henne om det mange ganger og da er hun helt enig i at det er mye som er viktigere enn karakterer, men så var det denne episoden med karakterkortet da... Skolen visste ingenting om dette før episoden med karakterkortet, som var etter vi allerede hadde takket ja. Vi trodde heller ikke det var så ille før dette. Matte og det å bake boller har ikke så mye med hverandre å gjøre, så der skjønner jeg ikke helt hva du mener. Føler det blir litt drastisk å sende henne til BUP bare pga noen sånne episoder, tenkte å se om det blir verre nå etter sommeren og ta det derfra. Anonymkode: d5066...efe Hvem er den voksne her? Du eller 14 åringen? Hvem vet best? Du eller 14 åringen?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #8 Skrevet 20. juli 2017 Hvorfor er hun så imot det å snakke med noen? Jeg tenker at det kan være lurt å vinkle det inn at det er fordelaktig for å takle stresset og prestasjonsangsten bedre, og det å lettere takle det å få en dårlig karakter. Ufarliggjøre hva det innebærer. Spør om hun ikke blir utslitt av å engste seg før vurderinger, og at det finnes måter for å lære å takle det bedre. Det er ikke noe galt i å strebe etter gode karakterer og legge mye arbeid i skolen, men alt handler om måten man gjør det på. Jeg tipper at hun kommer til å bli helt utslitt gjennom VGS dersom hun fortsetter slik som nå, men jeg synes det er veldig viktig at dere spiller på samme lag og samarbeider om dette. Dersom du presser på med diverse hjelpetjenester og nekter henne å ta VG1-matematikk mot hennes vilje vil nok det gjøre vondt verre. Konflikt hjemme, presset øker og vanskeligere skolesituasjon. Det er viktig at du setter grenser, men det er ulike måter å gjøre dette på. Anonymkode: fa4e9...191
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #9 Skrevet 20. juli 2017 6 minutter siden, Bakepulver skrev: Hvem er den voksne her? Du eller 14 åringen? Hvem vet best? Du eller 14 åringen? Jeg kjenner datteren min, og å sende henne til BUP vil bare gjøre vondt verre. Anonymkode: d5066...efe
Bakepulver Skrevet 20. juli 2017 #10 Skrevet 20. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner datteren min, og å sende henne til BUP vil bare gjøre vondt verre. Anonymkode: d5066...efe Du trenger ikke å sende hende til BUP. Du kan bestille time hos psykolog selv eller via fastlegen. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #11 Skrevet 20. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner datteren min, og å sende henne til BUP vil bare gjøre vondt verre. Anonymkode: d5066...efe Kanskje mye av årsaken ligger i det du skriver her. Å søke om hjelp er tydligvis et nederlag i deres familie. Anonymkode: a6690...293 11
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #12 Skrevet 20. juli 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med henne om det, men hun NEKTER, så det kommer nok ikke til å skje. Dét skjønner jeg og, spørsmålet er hvordan... har prøvd å snakke med henne om det mange ganger og da er hun helt enig i at det er mye som er viktigere enn karakterer, men så var det denne episoden med karakterkortet da... Skolen visste ingenting om dette før episoden med karakterkortet, som var etter vi allerede hadde takket ja. Vi trodde heller ikke det var så ille før dette. Matte og det å bake boller har ikke så mye med hverandre å gjøre, så der skjønner jeg ikke helt hva du mener. Føler det blir litt drastisk å sende henne til BUP bare pga noen sånne episoder, tenkte å se om det blir verre nå etter sommeren og ta det derfra. Anonymkode: d5066...efe Er episoden borte etter sommeren så er vel det enkleste å bare la tråden bli borte og? Her er nemlig litt for mye som ikke henger helt sammen. Anonymkode: 9c8b1...c1e 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #13 Skrevet 20. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje mye av årsaken ligger i det du skriver her. Å søke om hjelp er tydligvis et nederlag i deres familie. Anonymkode: a6690...293 Vi ser slettes ikke på det som er nederlag i vår familie, men når hun blir tvunget til noe hun ikke vil, ser hun på det som et tillitsbrudd mellom henne og meg, så jeg tror at enn så lenge er det bedre om hun heller kan komm til meg og snakke når hun trenger det. Anonymkode: d5066...efe 5
Liven_ Skrevet 20. juli 2017 #14 Skrevet 20. juli 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, håper noen kan komme med litt tips her. Datteren min er 14 år og skal til høsten begynne i 10. klasse, men hun sliter så innmari med prestasjonsangst og stress. Hun har kjempegode karakterer, men hun er så hard mot seg selv, og stresser så mye før hver prøve, til tross for at den lille prøven egentlig ikke betyr noenting. Jeg synes jo det er bra at hun bryr seg mye om skolearbeidet, men hun sliter seg ut. På forrige samtaletime i vår fikk hun et lite sammenbrudd og begynte å gråte da hun fikk karakterkortet sitt. Karakterene var i mine øyne helt fantastiske- med snitt på 5,6. Grunnen til sammenbruddet var på grunn av fireren i mat&helse, ellers var det bare femmere og seksere. Nå fikk hun tilbud om å ta matte på videregående nivå i tiende klasse, noe slags IKT-undervisning, og hun takket ja. Nå er jeg veldig redd for at det skal sette ekstra mye press og stress på henne. Jeg og mannen min har aldri presset henne mye ang. skolearbeidet, og har alltid sagt at så lenge hun prøver sitt beste er vi kjempestolte av henne. Noen som kan komme med noen tips? Veldig bekymret for hvordan dette skal utvikle seg på videregående, når karakterene betyr mye mer... Anonymkode: d5066...efe Bør være stolt av deres flink datter som utfordrer seg selv intellektuelt. Istedenfor å prøve å dra henne ned på et gjennomsnittlig nivå fordi det er greit nok. Skam dere!
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #15 Skrevet 20. juli 2017 1 minutt siden, Liven_ skrev: Bør være stolt av deres flink datter som utfordrer seg selv intellektuelt. Istedenfor å prøve å dra henne ned på et gjennomsnittlig nivå fordi det er greit nok. Skam dere! Jeg prøver på ingen måte å dra henne ned, hvor har du det fra?! Vi var med å takke ja og var veldig stolte av henne, men når hun setter ett umenneskelig stort press på seg selv er det vel lov å spørre om råd! Anonymkode: d5066...efe 2
Bakepulver Skrevet 20. juli 2017 #16 Skrevet 20. juli 2017 13 minutter siden, Liven_ skrev: Bør være stolt av deres flink datter som utfordrer seg selv intellektuelt. Istedenfor å prøve å dra henne ned på et gjennomsnittlig nivå fordi det er greit nok. Skam dere! ? Du har ikke fått med deg problemstillingen her. 2
Bakepulver Skrevet 20. juli 2017 #17 Skrevet 20. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver på ingen måte å dra henne ned, hvor har du det fra?! Vi var med å takke ja og var veldig stolte av henne, men når hun setter ett umenneskelig stort press på seg selv er det vel lov å spørre om råd! Anonymkode: d5066...efe Du har fått råd men er ikke interessert i å følge dem da du er redd for at datteren din skal bli sur på deg. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #18 Skrevet 20. juli 2017 19 minutter siden, Bakepulver skrev: Du har fått råd men er ikke interessert i å følge dem da du er redd for at datteren din skal bli sur på deg. Jeg er ikke redd for at hun skal bli sur på meg, men miste tillit til meg. Det er to ganske så forskjellige ting. Anonymkode: d5066...efe 2
Liven_ Skrevet 20. juli 2017 #19 Skrevet 20. juli 2017 17 minutter siden, Bakepulver skrev: ? Du har ikke fått med deg problemstillingen her. Virkelig ikke. Jenta prøver å prestere og gråt fordi hun fikk en dårligere karakter enn hun kunne ha fått. Mor er redd for at det KAN eskalere. Men mindre det er snakk om tvangstanker/handlinger ifm prestasjoner så er det jo bare positiv at hun prøver å gjøre så godt hun kan på skole. Det er hun er den sterkeste i klassen og fikk tilbud om matte på videregående nivå viser at hun har talent. Hvordan moren får det til å være problem er da mer enn jeg kan forstå
Bakepulver Skrevet 20. juli 2017 #20 Skrevet 20. juli 2017 Akkurat nå, Liven_ skrev: Virkelig ikke. Jenta prøver å prestere og gråt fordi hun fikk en dårligere karakter enn hun kunne ha fått. Mor er redd for at det KAN eskalere. Men mindre det er snakk om tvangstanker/handlinger ifm prestasjoner så er det jo bare positiv at hun prøver å gjøre så godt hun kan på skole. Det er hun er den sterkeste i klassen og fikk tilbud om matte på videregående nivå viser at hun har talent. Hvordan moren får det til å være problem er da mer enn jeg kan forstå Ja, igjen viser du at du ikke skjønner poenget her. Du bør gå tilbake og lese HI en gang til! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå