Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører stadig vekk om elever som er "straight A students" i USA mye oftere enn jeg hører om elever som går ut av norsk vgs med bare 6'ere. Er det fordi amerikanerne rett og slett er smartere eller er en A mindre uoppnåelig enn en 6'er?

Skulle egentlig ikke trodd det da de tar multiple choice-eksamener, men alt er mulig. En venninne av meg som akkurat kom hjem fra utveksling i Ohio som nesten straight A student, bortsett fra to B+ og hun var aldri et skolelys i Norge (snitt på kanskje 4.2)

hva er deres mening?

Anonymkode: 49dcf...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Det er langt lettere. Det er i stor grad derfor universiteteter bruker flere kriterier for å skille søkerne; Opptaksprøver (SAT/ACT), søknadsbrev, aktiviteter utenfor skolen, hvor vanskelige fag søkeren har tatt, osv.

Anonymkode: 663c7...ea2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor? Skal ikke det å få en A eller 6 faktisk være vanskelig for å skille ut de beste? Isåfall må det jo være meget lett å få en B?

Anonymkode: d9109...44d

Skrevet

Det er bare 5 karakterer i USA da, A, B, C, D og F. I tillegg har de jo A+ og A- mens ikke alle skoler i Norge har 6+ og 6-

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt noen si at i UK så er det 75% rett som er kravet for å få A på VGS. I Norge må man ha alt rett og vite mer enn det som står i pensum og læremålene for å få 6. Det er fordi vi kun bruker karakterene for å vurdere søkere i Norge, derfor må det være vanskeligere å få A for å skille studentene. I UK er det skolepenger på de attraktive universitetene, og de vurderer en masse andre greier i tillegg til karakterer. 

Anonymkode: b313a...4bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er enklere i USA ja. Har flere venner som dro på utveksling andreåret på vgs, og selv om de hadde treere og firere på vgs, kom de tilbake med for det meste A-er fra året i USA. Hun ene sa at læreren gikk ut når de hadde prøver, så elevene benyttet sjansen til å hjelpe hverandre.

Anonymkode: 9b1ca...51d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også på utveksling i USA og kan signere på at det var lett som en fjert å få A! Jeg gjorde bokstavelig talt ingen lekser (ikke en gang i løpet av et år!), men likevel fikk jeg A i alle fag utenom ett. Og skal ikke skryte på meg at jeg forstod og fikk med meg så veldig mye heller, hehe. 

For å få A måtte man rett og slett fullføre ulike "innleveringer" - altså 2-3 ark med rundt 10 (enkle) spørsmål som man gjorde i timene. Leverte man ikke disse inn, gikk man ned i karakter. Men for å få karakteren opp på en A igjen, tok man bare arkene med seg hjem om nødvendig. Med andre ord - i norge kunne jeg lese intenst i 3-4 dager før en prøve på VGS og ende opp med 4, så det er store forskjeller på hva som kreves. 

Og da vi hadde "eksamen" i økonomi (multiple choice som varte i en time, største og eneste prøven i løpet av hele året) gikk læreren ut av klasserommet. Jeg og resten av elevene samarbeidet om hele prøven, verste av alt var at vi satt og gjetta på så og si alt men fikk likevel C.

Anonymkode: 25438...bce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahah ja var noe sånt jeg tenkte meg! Artig å lese. Er rart hvordan jeg i alle år har tenkt at amerikanske ungdommer må være usedvanlig smarte og hardtarbeidende 

AnonymBruker
Skrevet

Da er det kanskje ikke så vanskelig å komme inn på et Ivy League universitet da? Hvis karakterene ikle er noe problem, du skriver et godt essay, har gode extracurriculars og gjør et godt intervju?? Selvsagt må du gjennom SAT/ACT men d kan ikle være så vanskelig

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det kanskje ikke så vanskelig å komme inn på et Ivy League universitet da? Hvis karakterene ikle er noe problem, du skriver et godt essay, har gode extracurriculars og gjør et godt intervju?? Selvsagt må du gjennom SAT/ACT men d kan ikle være så vanskelig

Greien er jo det at det er såpass mange som har en god CPA score, og da konkurrerer man med extra curriculars, om hvor vidt foreldrene gikk på samme universitet, økonomi, hvor man er fra, hvilken high school man gikk på, veldedighet, etc. Da er det liksom ikke like lett å komme inn på Ivy League likevel. 

Systemet er veldig godt for dem som er fra (øvre) middelklasse, mens for dem som lever under fattigere kår så ville norske opptakskrav lønnet seg. Ikke godt å være oppvokst med ressurssvake foreldre, ikke ha like godt utgangspunkt til extra curriculars selv om man har toppkarakterer, og dermed ende opp på et helt vanlig college eller community college siden man ikke har råd til skolepenger på tross av stipendordningen. 

Anonymkode: bbec9...044

Gjest Overrasket
Skrevet

I tillegg til det som er nevnt har det en mer rigid kode man må knekke for hvordan man skal svare. En oppgavebesvarelse i USA følger (uskrevne) regler. Så lenge man lærer seg dette systemet kan man bare fylle inn en masse svada etter korrekt fremgangsmåte, og oppnå god karakter. I England er det mye hardere (nå prater jeg på universitetsnivå, kanskje ikke på VGS-nivå). Derfor tok jeg formell engelsksertifisering i USA, ikke i England.

Skrevet

Jeg var på utveksling i USA og opplevde det som veldig lett å få A'er.  Hjemme hadde jeg et snitt på 3,8 da jeg dro.  I USA var jeg "straight A student" med et GPA (Grade Point Average) på 4.0.

Som flere påpeker er karakterene bare en del av kriteriene for opptak til universiteter i USA.  I tillegg kommer bl.a. opptaksprøver, søknadsbrev og "extra curricular activities".  (Og er man eksepsjonelt god i sport hender det man blir headhuntet av et toppuniversitet selv om man ikke gjør det bra akademisk, det skjedde med en kompis av meg utvekslingsåret.)

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er rart hvordan jeg i alle år har tenkt at amerikanske ungdommer må være usedvanlig smarte og hardtarbeidende 

Det er i allefall ingen grunn til å tro at norske studenter er noe bedre. Vi liker gjerne å tro det, men om det stemmer, har jeg mine tvil om. Men typisk norsk er det jo å slå seg på brystet.... Men hvem er det som gjør braksusess og blir milliardærer? Jo, typer som Kjell Inge Røkke og Petter Stordalen, med heller laber utdanning.

I Norge har vi et karakterjag uten sidestykke, og de som er gode til å pugge til eksamen går ut med gode karaktere, uten egentlig å ha bevist noe som helst hva de kan...

Anonymkode: d6de7...bf7

Gjest Overrasket
Skrevet
2 minutter siden, Christiane_W skrev:

(Og er man eksepsjonelt god i sport hender det man blir headhuntet av et toppuniversitet selv om man ikke gjør det bra akademisk, det skjedde med en kompis av meg utvekslingsåret.)

Stemmer. Jeg fikk faktisk et tilbud fra en skole i California enda jeg bodde i Norge på den tiden. Jeg avslo det, men skulle likt å vite hvordan livet hadde vært nå om jeg hadde dratt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor for tiden i USA. Det er mye lettere jaå få A her enn 6 i Norge. Men det er også stor forskjell fra skole til skole her. Jeg har mange medstudenter på universitetet som fikk A i snitt på videregående uten å gjøre noe særlig, men som sliter med å opprettholde B/C snitt på universitetet. Selv fikk jeg ikke 6 i snitt på videregående, men med litt arbeid har jeg A i snitt på universitetet, men det er mer uvanlig med A snitt på college enn det er på high school. 

Anonymkode: 532be...2a7

AnonymBruker
Skrevet

Et familiemedlem av meg var på utveksling der på vgs for noen år siden. I Norge hadde hun toer i matte, men da hun kom til USA fikk hun toppkarakterer, og ble hjelpelærer i matte.

Anonymkode: 96f4d...538

AnonymBruker
Skrevet

.....Kan jeg da ta hele vgs i USA og få A i alt, for deretter å komme tilbake til Norge og få omgjort alle karakterene til norske 6-ere slik at jeg kommer inn på medisinstudiet?

Anonymkode: 3591e...744

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.....Kan jeg da ta hele vgs i USA og få A i alt, for deretter å komme tilbake til Norge og få omgjort alle karakterene til norske 6-ere slik at jeg kommer inn på medisinstudiet?

Anonymkode: 3591e...744

Haha, nei. De som tar et utvekslingsår får bare fagene sine godkjent (heldigvis). 

Anonymkode: 690d2...c68

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha, nei. De som tar et utvekslingsår får bare fagene sine godkjent (heldigvis). 

Anonymkode: 690d2...c68

Ikke alle som får fagene godkjent en gang og må ta året på nytt.

Anonymkode: a25a7...275

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...