Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant nettopp ut at jeg kom inn på sykepleiestudiet. I dag fant jeg ut at jeg er gravid ca 2-3 uker på vei... 

Overhode ikke planlagt, har ikke barn og er i tenkeboksen om å abort eller ikke. Dette er IKKE en diskusjon for eller i mot abort!!

Jeg lurer på om noen har blitt gravid i studie? Hvordan blir det lagt opp? 

Alt jeg egentlig innerst inne vil nå er å studere, er 23 å det har vært drømmen i flere år.

Barnefar driver eget firma og kan ikke ta ut mye permisjon..

Anonymkode: 3b0df...5bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som ble gravid under sykepleiestudiene (dog planlagt) Det gikk helt fint, hun tok et års permisjon fra studiene og man får jo støtte fra Lånekassen. 

Anonymkode: 6ab99...5d0

AnonymBruker
Skrevet

Det bør gå fint det :) start på studiene, så tar du permisjon fra studiene og får stipend fra Lånekassen under permisjon - pengene du mottar under permisjon er 100% stipend, så du får ikke noe ekstra lån. Du kan også søke engangsstønad. Snakk med studiestedet ditt om hvordan nøyaktig gjennomføringen blir, men det er lagt opp til at det skal være mulig å få barn som student siden det ikke er ønskelig at alle venter alt for lenge. 

Anonymkode: 364ad...c2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leste det feil som at du hadde tenkt å beholde uansett! Hvis du er usikker så må du nesten kjenne på det selv :) men som sagt dersom det blir å beholde så er det gode ordninger på dette. Jeg går på sykepleien og 2stk som har blitt gravide/vært gravide når de begynte på kullet mitt. Du tar permisjon før fødsel også kommer du tilbake etter et år og tar opp igjen det du mangler fra første året, tar ferie og så begynner på andre året igjen vil jeg tro

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville særlig sjekket opp hvordan det vil bli med praksis på studiet. Det å få permisjon og økonomisk støtte er ikke et problem. 

Anonymkode: 072ec...3b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt litt lengre også - hvor stor er muligheten for at du får barnehageplass etter endt permisjon? Har universitetet plass? I og med mannen din ikke hadde mulighet til å bidra pga jobb, så er det viktig å tenke på det som skjer etter endt permisjon for din del.

Anonymkode: 5f737...845

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I din situasjon så ville jeg beholdt. Det ordner seg alltid. Jeg blir ikke gravid, og jeg hadde beholdt barnet om så jeg ikke hadde et sted å bo..

Anonymkode: c41bb...312

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant nettopp ut at jeg kom inn på sykepleiestudiet. I dag fant jeg ut at jeg er gravid ca 2-3 uker på vei... 

Overhode ikke planlagt, har ikke barn og er i tenkeboksen om å abort eller ikke. Dette er IKKE en diskusjon for eller i mot abort!!

Jeg lurer på om noen har blitt gravid i studie? Hvordan blir det lagt opp? 

Alt jeg egentlig innerst inne vil nå er å studere, er 23 å det har vært drømmen i flere år.

Barnefar driver eget firma og kan ikke ta ut mye permisjon..

Var på gruppe med ei som ble gravid og skulle føde i januar. Det gikk helt fint. Bare hold orden på hva som er obligatorisk undervisning - utover det kan du være borte det du føler for. Pensumet er det som er viktig, forelesningene er kun et supplement.

Anonymkode: 2546f...861

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på gruppe med ei som ble gravid og skulle føde i januar. Det gikk helt fint. Bare hold orden på hva som er obligatorisk undervisning - utover det kan du være borte det du føler for. Pensumet er det som er viktig, forelesningene er kun et supplement.

Og hva skal TS gjøre med babyen når hun har obligatorisk undervisning og praksis? Sette den igjen alene hjemme? Og nei, det et ikke greit å forstyrre resten av klassen med å dra med seg baby, og det er ikke mulig å ha med baby på praksis. 

Anonymkode: 7e4ee...084

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva skal TS gjøre med babyen når hun har obligatorisk undervisning og praksis? Sette den igjen alene hjemme? Og nei, det et ikke greit å forstyrre resten av klassen med å dra med seg baby, og det er ikke mulig å ha med baby på praksis. 

Men hvor er det personer i jobb gjør av ungen på dagen da?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor er det personer i jobb gjør av ungen på dagen da?

De har fødselspermisjon, og evt ulønnet permisjon, før ungen begynner i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min venninne hadde med barnet i undervisningen og gikk ut dersom sønnen ble urolig. Hun fikk hadde også hjelp i en trillepike. Praksis er jo selvsagt noe helt annet.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har fødselspermisjon, og evt ulønnet permisjon, før ungen begynner i barnehagen. 

Man kan ta permisjon fra studiet 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 12 uker på vei når jeg begynte på universitetet for 6 år siden. Min erfaring er at universitetet er veldig flinke med å legge til rette for studenter med barn. Flere i min klasse fikk bl.a. tilrettelagt praksisen slik at de kunne fullføre (selv om de hadde små babyer). Selv tok jeg 1 år permisjon midt i første studieår. Jeg oppfattet det slik at universitetet var veldig opptatt av at studentene skulle fullføre utdanningen, og at de derfor var villige til å strekke seg langt for at vi skulle gjøre nettopp det. Du bør også undersøke om det finnes studentbarnehager. Disse er gjerne mer fleksibel enn vanlige barnehager dersom du f.eks. skal ha eksamen eller praksis.. 

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ditt fakultet å undersøke hvordan de evt. tilrettelegger der. Husk at det er mange som får barn i løpet av studietiden uten at det hindrer de i å fullføre. De utfordringene du skisserer er vel neppe ukjent for universitetet du skal studere på. 

Anonymkode: 93cad...147

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ta permisjon fra studiet 

Siden man på sykepleien ikke får fortsette uten godkjent praksis, vil det si at TS må ta et helt års permisjon fra studiet. Da kan hun like godt utsette studiene et år dersom hun velger å beholde fosteret.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min venninne hadde med barnet i undervisningen og gikk ut dersom sønnen ble urolig. Hun fikk hadde også hjelp i en trillepike. Praksis er jo selvsagt noe helt annet.

Egoistisk og fryktelig forstyrrende for de andre studentene. Som naturligvis ikke ønsker å være kjerring, og derfor ikke sier i fra om at dette gjør at de ikke får undervisning på det nivået de har krav på.

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden man på sykepleien ikke får fortsette uten godkjent praksis, vil det si at TS må ta et helt års permisjon fra studiet. Da kan hun like godt utsette studiene et år dersom hun velger å beholde fosteret.

men da må hun jo utsette 2 år ? Hvordan er det bedre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Her er en lur idé: TS kan gjøre det samme. :jepp:

Man får foreldrestipend ved å være i fødselspermisjon. Studier, selv helserelaterte utdanninger med mye obligatorisk, er flinke til å tilrettelegge for permisjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakket med nav og lånekassen, som sier det økonomiske løser seg. 

Det er også studentbarnehage her, men hvordan det er med plasser er usikkert. Rådgiver kommer tilbake fra ferie på mandag.

Barnet vil bli født i Mars, som vil si at barnet bare er 5 mnd med starten av neste studieår. Har så klart ikke lyst til å være til bry for andre studenter, og man vet jo aldri hvordan barnet blir i forhold til søvn osv. Praksis vil jo være etter jul første studieår så da er barnet forhåpentligvis gammel nok for barnehage/far kan ta ut pappaperm.

Hele situasjonen føles håpløs og jeg heller mest mot abort.. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med nav og lånekassen, som sier det økonomiske løser seg. 

Det er også studentbarnehage her, men hvordan det er med plasser er usikkert. Rådgiver kommer tilbake fra ferie på mandag.

Barnet vil bli født i Mars, som vil si at barnet bare er 5 mnd med starten av neste studieår. Har så klart ikke lyst til å være til bry for andre studenter, og man vet jo aldri hvordan barnet blir i forhold til søvn osv. Praksis vil jo være etter jul første studieår så da er barnet forhåpentligvis gammel nok for barnehage/far kan ta ut pappaperm.

Hele situasjonen føles håpløs og jeg heller mest mot abort.. 

TS

Du har heldigvis tid på deg til å ta en gjennomtenkt beslutning. Tenk gjennom dette i dagene fremover, så tar du kontakt med rådgiver på mandag. Rådgiver har god erfaring med andre i samme situasjon som deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...