AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #1 Skrevet 20. juli 2017 Jeg får angstanfall bare av å tenke på det. Hva SKJER egentlig når man skal fly utenlands? Jeg har flydd innenlands mange ganger, så det går greit nå. Men når man skal vise frem pass og sånt?Hva skjer da? Hva gjør man, hva sier de? Anonymkode: 8e157...3a6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #2 Skrevet 20. juli 2017 De spør etter passet og du viser det. Ikke noe mer enn det og i alle fall ikke noe å være redd for. Anonymkode: 427ba...4fe 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #3 Skrevet 20. juli 2017 Når du går mot gaten går du mot noe som ser ut som en liten pølsebod, eller en skranke der det sitter 1-2 uniformerte politifolk, du tar opp passet ditt og gir det til dem mens du sier hei. De ser på passet, gir det til deg, og så går du til gaten. Hvis du har bursdag så sier de gratulerer med dagen. Anonymkode: cef4a...cfd 8
Ginny Skrevet 20. juli 2017 #4 Skrevet 20. juli 2017 Noen steder har automat, da legger du inn passet i en slags åpning, og holder det der mens det scannes, så når du får grønt lys går du fram og stiller deg på fotsporene, så blir du tatt bilde av. Det hele tar et minutt eller to. Hvis det er manuell kontroll, så tar de imot passet og ser på det. I noen land, som USA, vil de spørre spørre spørsmål om hva du skal og hvor du skal, og du må fylle ut skjema på flyet, som du leverer inn. Men ingenting av dette er hverken farlig eller skummelt, som regel er det bare kjipt fordi det tar lang tid i kø. 3
Christiane_W Skrevet 21. juli 2017 #5 Skrevet 21. juli 2017 (endret) Om du skal fly innad i Schengen må du sannsynligvis ikke vise pass i det hele tatt. Når man skal reise utenfor Schengen må man vise passet først ved innsjekk, enten på automaten eller i skranken. På Gardermoen går alle fly til land utenfor Schengen fra et eget område ytterst på den ene piren og du må gjennom passkontrollen for å komme inn dit. I passkontrollen sitter det en politimann/-kvinne (jeg har opplevd at de har vært både uniformert og i sivil) som sier "Hei" eller noe i den duren når det er din tur. Noen ganger har jeg opplevd at de bare ser på passet og lar meg gå videre, mens andre ganger har de spurt om hvor jeg skal og hvor lenge jeg skal være borte. Ikke noe skummelt i det hele tatt. Ved ankomst i både Dubai, New York og Johannesburg har jeg vært gjennom manuell passkontroll. Der blir det tatt fingeravtrykk og bilde og de stiller noen spørsmål (gjerne hva du skal der, hvor lenge du skal være der og hvor du skal bo), så får du stempel og det er det. Verre er det ikke. Ved utreise sjekker de stempelet du fikk ved ankomst og at du ikke har vært lenger i landet enn du du har hatt lov til. I Dubai og Johannesburg fikk jeg utreisestempel ved siden av ankomststempelet, men USA stempler ikke ved utreise. Når du kommer tilbake til Norge er det enten manuell passkontroll som foregår på samme måte som ved utreise, det hender de spør om hvor du har vært og hvor lenge du har vært borte) eller du kan bruke automatene @Ginny beskriver i innlegget over. Ved avreise er det viktig å beregne god tid da det kan være lange køer i passkontrollen, jeg har har selv stått nesten en time i kø på Gardermoen. Det kan være lange køer ved ankomst også, noe som er irriterende, men man må jo gjerne uansett vente på bagasjen, så det er jo ikke så farlig. Endret 21. juli 2017 av Christiane_W 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #6 Skrevet 21. juli 2017 20 timer siden, Ginny skrev: Noen steder har automat, da legger du inn passet i en slags åpning, og holder det der mens det scannes, så når du får grønt lys går du fram og stiller deg på fotsporene, så blir du tatt bilde av. Det hele tar et minutt eller to. Ny AB her. Blir tatt bilde av? Hvorfor? Anonymkode: f1caa...bbc
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #7 Skrevet 21. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ny AB her. Blir tatt bilde av? Hvorfor? Anonymkode: f1caa...bbc Du blir kunn tatt bilde av når du skal til USA. Ellers blir du scannet for å se etter om du gjemmer noe på kroppen. Heeeelt ufarlig. Anonymkode: d8f30...3d2 1
Ginny Skrevet 21. juli 2017 #8 Skrevet 21. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ny AB her. Blir tatt bilde av? Hvorfor? Anonymkode: f1caa...bbc Kan hende det bare er for sammenligning med passet. Det var samme type automat sist jeg dro til England hvertfall. Det kan godt hende de ikke faktisk tar bilde utenom i USA. Når du skal inn i USA tar de fingeravtrykk og, men det har jeg ikke vært med på andre steder, såvidt jeg kan huske... 1
Sheherasade Skrevet 21. juli 2017 #9 Skrevet 21. juli 2017 TS, kan jeg spørre hvorfor du er så redd for det? Har du hørt noen skrekkhistorier eller noe?
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #10 Skrevet 22. juli 2017 På 21.7.2017 den 13.56, Sheherasade skrev: TS, kan jeg spørre hvorfor du er så redd for det? Har du hørt noen skrekkhistorier eller noe? Jeg har ganske sterk angst (i kombo med noen andre mentale helse problemer) så alt som er ukjent er ekstremt skummelt, og da lar jeg helst være. Jeg er redd for å drite meg ut, få angstanfall å begynne å grine, og alt sånt. Jeg har sett noen sånne flyplassprogram, og da virker det jo nesten som man kan si en ting på skeiva, så får du ikke komme inn i landet liksom. Og å si ting på skeiva, det skjer ofte når jeg har angst. Anonymkode: 8e157...3a6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #11 Skrevet 22. juli 2017 De der automatene er noe herk. Jeg plundret noe voldsomt sist. Det kom en mann og hjalp meg til slutt. Synes det var veldig dårlig forklart hvordan man skulle gjøre det. Anonymkode: 2dbfb...25a 1
boblevann Skrevet 22. juli 2017 #12 Skrevet 22. juli 2017 Man går bort i pølsebua hvor politifolka sitter, gir dem passet, de sjekker raskt at bildet stemmer og at passet er gyldig, så går man videre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #13 Skrevet 22. juli 2017 4 minutter siden, boblevann skrev: Man går bort i pølsebua hvor politifolka sitter, gir dem passet, de sjekker raskt at bildet stemmer og at passet er gyldig, så går man videre. Så hva hvis man har skiftet hårfrisyre eller hårfarge siden passbildet ble tatt? :S Anonymkode: 8e157...3a6
Minya Skrevet 22. juli 2017 #14 Skrevet 22. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hva hvis man har skiftet hårfrisyre eller hårfarge siden passbildet ble tatt? :S Anonymkode: 8e157...3a6 Verden funker ikke som i Supermann. Så lenge du ikke har fikset på nesa, byttet øyefarge eller fått VM i gakk-gakk-lepper, så ser de at det er deg på passbildet. Blir det samme som når jeg sjekker legitimasjon på jobb når folk skal ha alkhohol eller tobakk. Spiller ingen trille hvilken hårfarge du har, jeg kan se om det er deg. 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #15 Skrevet 22. juli 2017 3 minutter siden, Minya skrev: Verden funker ikke som i Supermann. Så lenge du ikke har fikset på nesa, byttet øyefarge eller fått VM i gakk-gakk-lepper, så ser de at det er deg på passbildet. Blir det samme som når jeg sjekker legitimasjon på jobb når folk skal ha alkhohol eller tobakk. Spiller ingen trille hvilken hårfarge du har, jeg kan se om det er deg. trenger ikke være uhøflig heller Anonymkode: 8e157...3a6
boblevann Skrevet 22. juli 2017 #16 Skrevet 22. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så hva hvis man har skiftet hårfrisyre eller hårfarge siden passbildet ble tatt? :S Anonymkode: 8e157...3a6 Har aldri vært problem. Bildet mitt ble tatt når jeg hadde langt, blondt hår. Har nå kort, rødt hår og har aldri fått kommentarer tror heller de ser på øyne og andre ansiktstrekk 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #17 Skrevet 24. juli 2017 Det er som de over forteller. Jeg og mannen sto og ventet mens politi- mannen og kvinnen snakket sammen. Så sier han hei og kom frem til meg. -du kunne jo bare kommet frem, ler han. -vil jo ikke forstyrre dere, så ut en hyggelig prat. -hvor skal du? - Hellas! -kos deg, vær så god. *gir meg passet* Til mannen min spurte han hvem av oss som skulle passe på hverandre. - kona passer på meg. Jeg liker øl, hun hater alkohol. -vær en mann og pass på kona du! Øl kan du drikke hjemme. *ler*. Vær så god! Vi er begge 29 år så kanskje derfor han ville tulle og be mannen passe på meg. Ingenting farlig, ts, bare en hyggelig prat! samme opplegg hjemreise! Og jeg gar vært plukket ut til tilfeldig sjekk i tollen på vei ut. -hvor har du vært, hvor lenge, god mat, hvor skal du nå etc spm. Kjører koffertene gjennom scanner, fikk gå! Anonymkode: a559e...309 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #18 Skrevet 24. juli 2017 PS! Jo mer strenge, jo bedre! Gjennom hele flyplassen! Jeg har ekstrem flyskrekk og blir uvel ved minste bevegelse på flyet så jeg er ofte redd i forveien og hvis de ser jeg ikke er avslappet osv så sier jeg at jeg har flyskrekk. Jeg trøster meg med at ingenting kan skje fordi de er strenge! Jeg er egentlig glad de gangene jeg blir spurt masse forskjellig eller de ser jeg ikke er komfortabel. Det hjelper 20% på skrekken min. Anonymkode: a559e...309 1
Christiane_W Skrevet 24. juli 2017 #19 Skrevet 24. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er som de over forteller. Jeg og mannen sto og ventet mens politi- mannen og kvinnen snakket sammen. Så sier han hei og kom frem til meg. -du kunne jo bare kommet frem, ler han. -vil jo ikke forstyrre dere, så ut en hyggelig prat. -hvor skal du? - Hellas! -kos deg, vær så god. *gir meg passet* Til mannen min spurte han hvem av oss som skulle passe på hverandre. - kona passer på meg. Jeg liker øl, hun hater alkohol. -vær en mann og pass på kona du! Øl kan du drikke hjemme. *ler*. Vær så god! Vi er begge 29 år så kanskje derfor han ville tulle og be mannen passe på meg. Ingenting farlig, ts, bare en hyggelig prat! samme opplegg hjemreise! Og jeg gar vært plukket ut til tilfeldig sjekk i tollen på vei ut. -hvor har du vært, hvor lenge, god mat, hvor skal du nå etc spm. Kjører koffertene gjennom scanner, fikk gå! Anonymkode: a559e...309 Minner meg om da vi reiste til New York. Samtalen med politimannen gikk omtrent sånn: -Hvor skal du? -New York -Fantastisk by! Skal du være lenge borte? -Fem netter, vi reiser hjem 18. mai. -Så du skal feire 17. mai der? Kult! Det vil jeg og, men blir vel å selge pølser for FAU i år også. Ga meg passet og ønsket god tur. Bare en hyggelig, helt ufarlig prat.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #20 Skrevet 24. juli 2017 På 21.7.2017 den 11.40, AnonymBruker skrev: Ny AB her. Blir tatt bilde av? Hvorfor? Anonymkode: f1caa...bbc Du blir ikke tatt bilde av, de scanner ansiktet ditt og sammenligner med passbildet. Flydde hjem fra England i går, der hadde de fått kropsscanner i sikkerhetskontrollen. Inn i en boks, opp med hendene, scanning og så videre. Har for øvrig også vært med på at alle har blitt gått over med håndholdt sccanner i utlandet, så alt er mulig. Anonymkode: a8cda...220
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå