Gå til innhold

Studielån og AAP - hvor mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Slik jeg har forstått det fra både NAV og Lånekassen skal det være fullt mulig å få støtte fra dem begge når jeg nå begynner å studere. Men jeg har enda ikke fått noen summer å forholde meg til, og dette gjør det vanskelig å planlegge mtp at jeg må flytte på hybel i en annen by.

Så er det noen som har fått begge deler (jeg tror jeg får minstesatsen hos NAV) som kan fortelle sånn omtrentlig hva dere fikk i mnd? Jeg går på AAP fra før av og mottar rundt 11000/mnd, vil denne summen gå opp eller ned, eller holde seg omtrent der den er?

Håper på gode svar :) 

Anonymkode: 35b75...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få fullt studielån, men ingenting vil bli omgjort til stipend. Det vil si at du kommer til å få 100.000 i rent lån per studieår (vanligvis omgjøres 40.000 til stipend). Dette vil bli ganske dyrt å betale tilbake, og får stor innvirkning på f.eks muligheten til å få boliglån. 

Aapbeløpet ditt vil være likt hvert år, og du kan motta bostøtte. Anbefaler å heller gjøre det enn å få masse studielån. De fleste studenter klarer seg på de 8000 i mnd i studielån + en liten deltids. Det er derfor fullt mulig å klare seg på bare aap :)

Anonymkode: b182e...bdf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil få fullt studielån, men ingenting vil bli omgjort til stipend. Det vil si at du kommer til å få 100.000 i rent lån per studieår (vanligvis omgjøres 40.000 til stipend). Dette vil bli ganske dyrt å betale tilbake, og får stor innvirkning på f.eks muligheten til å få boliglån. 

Aapbeløpet ditt vil være likt hvert år, og du kan motta bostøtte. Anbefaler å heller gjøre det enn å få masse studielån. De fleste studenter klarer seg på de 8000 i mnd i studielån + en liten deltids. Det er derfor fullt mulig å klare seg på bare aap :)

Hei, tusen takk for svar :) Jeg kommer til å ha endel utgifter de fleste andre studenter ikke har, da jeg og samboer eier et hus i en annen by, så helt ærlig må jeg bare prøve å få så mye penger jeg kan, så jeg slipper å leve på knekkebrød og vann :P Pga psykiske ting vil det ikke være lurt for meg å jobbe i tillegg til studiene, og spesielt ikke i overgangsfasen der alt er nytt og jeg er litt "utsatt" i utgangspunktet, men dette vil kanskje endre seg etter hvert. Jeg trenger dessuten startstipendet fra lånekassen, da studiene krever en ganske spesifikk (og jævlig dyr) pc. Så det blir mye utgifter... :P Men jeg skal prøve å spare opp så mye jeg kan utenom de nødvendige utgiftene, og betale tilbake fortløpende, og så får vi se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser nå at all infoen i forrige innlegg på ingen måte var nødvendig for noen, hehehe sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, tusen takk for svar :) Jeg kommer til å ha endel utgifter de fleste andre studenter ikke har, da jeg og samboer eier et hus i en annen by, så helt ærlig må jeg bare prøve å få så mye penger jeg kan, så jeg slipper å leve på knekkebrød og vann :P Pga psykiske ting vil det ikke være lurt for meg å jobbe i tillegg til studiene, og spesielt ikke i overgangsfasen der alt er nytt og jeg er litt "utsatt" i utgangspunktet, men dette vil kanskje endre seg etter hvert. Jeg trenger dessuten startstipendet fra lånekassen, da studiene krever en ganske spesifikk (og jævlig dyr) pc. Så det blir mye utgifter... :P Men jeg skal prøve å spare opp så mye jeg kan utenom de nødvendige utgiftene, og betale tilbake fortløpende, og så får vi se. 

Husk at nav også gir deg støtte til reisekostnader, skolemateriell ++ 

Du vet selvfølgelig hva som blir riktig for deg, bare anbefaler å være forsiktig med å ta opp mye lån :) Et alternativ er å søke lån for bare ett semester og bruke det til å spe på. Men husk at studentlivet er å være litt fattig og noen ganger ha knekkebrød med kaviar til lunsj to uker i strekk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om folk som mistet aap-en fordi de tok studielån samtidig. Aap under studier skal jo være for dem som ikke tar opp studielån. Jeg ville sjekket nøye før jeg tok begge deler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, altflyter skrev:

Jeg har hørt om folk som mistet aap-en fordi de tok studielån samtidig. Aap under studier skal jo være for dem som ikke tar opp studielån. Jeg ville sjekket nøye før jeg tok begge deler.

Det er till og tøys!

Anonymkode: 242f2...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er till og tøys!

Anonymkode: 242f2...9c1

Det er jo det som er poenget med AAP under utdanning, at man er sikret økonomisk. Hvis man tar opp studielån samtidig som man går på AAP går vel det i så fall utover omgjøring av lånet til stipend. Grensen er lavere enn ved vanlig inntekt. 

Anonymkode: aa7c9...e9e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nav.no

Et medlem som studerer kan ha rett til arbeidsavklaringspenger enten etter første ledd eller etter særbestemmelsen i fjerde ledd. Evnen til å studere kan ikke uten videre likestilles med evnen til å arbeide. Hvorvidt studiet kan likestilles med arbeid beror på en konkret vurdering av studiesituasjonen, sett opp mot medlemmets helse og arbeid som medlemmet er kvalifisert for å ta. Eventuelle tilretteleggingstiltak, muligheter til selvstudier, og lærestedets frammøteplikt er eksempler på forhold som kan tas med i vurderingen. Se også rundskrivet til § 11-13 fjerde ledd.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Jeg ville ha sendt melding inne på mine sider på nav.no for å spørre om det du lurer på.

Anonymkode: 7bd39...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke Ts, men 

forstår jeg det da riktig at man kan motta stipend (noe som vil bli lån) fra Lånekassen mens man får aap?

Har lest rundt på nettet, å det fra Lånekassen vil da være et lån, noe nav ikke kan si noe på siden man har lov til å ta opp lån på aap uten å miste støtte (det er penger via jobb som gjør at støtten blir mindre fra nav). 

Anonymkode: b1933...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke Ts, men 

forstår jeg det da riktig at man kan motta stipend (noe som vil bli lån) fra Lånekassen mens man får aap?

Har lest rundt på nettet, å det fra Lånekassen vil da være et lån, noe nav ikke kan si noe på siden man har lov til å ta opp lån på aap uten å miste støtte (det er penger via jobb som gjør at støtten blir mindre fra nav). 

Korrekt. Nav kan ikke nekte deg å ta opp lån, og har man AAP i tillegg blir alt lån. Dermed kan ikke Nav si noe på det.

Anonymkode: 23d3e...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Korrekt. Nav kan ikke nekte deg å ta opp lån, og har man AAP i tillegg blir alt lån. Dermed kan ikke Nav si noe på det.

Anonymkode: 23d3e...d16

Ok takk :) jeg har fått innvilget aap mens jeg tar generell studiekompetanse (voksenopplæring) over to år Så da er jeg i tenkeboksen ang å ta opp studielån i tilleg for å ha en buffer, bedre å ha lån i Lånekassen enn å ta opp forbrukslån hvis noe skulle skje med feks bilen (avhengig av den). (Å nei, jeg har ikke nok til overs for å meg en sikker buffer bare så det er sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk :) jeg har fått innvilget aap mens jeg tar generell studiekompetanse (voksenopplæring) over to år Så da er jeg i tenkeboksen ang å ta opp studielån i tilleg for å ha en buffer, bedre å ha lån i Lånekassen enn å ta opp forbrukslån hvis noe skulle skje med feks bilen (avhengig av den). (Å nei, jeg har ikke nok til overs for å meg en sikker buffer bare så det er sagt)

Høres lurt ut. Studielån er uansett gunstigere enn alt annet lån, så det vil komme til gode uansett om du skal kjøpe bolig eller oppgradere bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres lurt ut. Studielån er uansett gunstigere enn alt annet lån, så det vil komme til gode uansett om du skal kjøpe bolig eller oppgradere bilen. 

Godt å se at det ikke er en helt absurd tankegang :) var det jeg tenkte å. Rentene på studielån er jo noe av det laveste man finner. I tilleg starter jo ikke nedbetalingen før jeg er ferdig med studiene så da har jeg jo forhåpentligvis jobb ganske snart etter det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp dette med min saksbehandler, og de kan ikke trekke deg i aap så lenge du tar opp studielån/stipend. Regner med du via lånekassen går under høyere udtanning (pga alder osv). Og da tar du først opp lån, når du har fullført alle eksamener og bestått året,omgjøres en viss prosent om til stipend (en kan også si at en kun ønsker å ta opp stipendsummen (altså den visse prosentsummen som en kan få omgjort til stipend). Så en må ikke ta opp 100 000 kr i studielån. En kan velge mye mindre. Så når du er ferdig mes utdanningen og lån skal omgjøres, ser de på sin samlete inntekt under studiet og finner ut om du har rett på at det skal gjøres om eller ikke. Og da har de vell satt en grense på 180 000 eller noe? (Jeg husker ikke helt).

Så bare søk om studielån/stipend om du ønsker det. Går ikke utover aap. Så lenge du har fått studie som godkjent aktivitet fra nav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2017 den 14.34, AnonymBruker skrev:

Hei! Slik jeg har forstått det fra både NAV og Lånekassen skal det være fullt mulig å få støtte fra dem begge når jeg nå begynner å studere. Men jeg har enda ikke fått noen summer å forholde meg til, og dette gjør det vanskelig å planlegge mtp at jeg må flytte på hybel i en annen by.

Så er det noen som har fått begge deler (jeg tror jeg får minstesatsen hos NAV) som kan fortelle sånn omtrentlig hva dere fikk i mnd? Jeg går på AAP fra før av og mottar rundt 11000/mnd, vil denne summen gå opp eller ned, eller holde seg omtrent der den er?

Håper på gode svar :) 

Minstesatsen på AAP er på 13 000 (etter skatt hvis du ikke har noen fradrag). Alle får det samme hvis de har minstesats, dette er ikke noe hokus pokus.

Minsteytelsen på AAP er 2 ganger grunnbeløpet (2G). En G er 93 634. 187 268 er altså din årlige utbetaling. Av dette må du betale 27 984 kroner i skatt. Dette vil gi deg en utbetaling på 12 940 i måneden (i en normalmåned, skatten er anderledes andre måneder). Husk at du vil få mer dersom du har gjeld eller noen fradrag, det er også mulig du kvalifiserer for skattebegrensning på grunn av lav skattevne (søk uansett, kanskje du har flaks).

Hvorfor tror alle på AAP at de får så lite penger?

Studielånet og stipend er på ca 100 000 i året, gidder ikke sjekke det nøyaktige beløpet da det er trivielt enkelt å sjekke. Husk at du vil å mindre stipend på grunn av inntekten din (muligens, men ikke så mye).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, hopeful skrev:

Jeg tok opp dette med min saksbehandler, og de kan ikke trekke deg i aap så lenge du tar opp studielån/stipend. Regner med du via lånekassen går under høyere udtanning (pga alder osv). Og da tar du først opp lån, når du har fullført alle eksamener og bestått året,omgjøres en viss prosent om til stipend (en kan også si at en kun ønsker å ta opp stipendsummen (altså den visse prosentsummen som en kan få omgjort til stipend). Så en må ikke ta opp 100 000 kr i studielån. En kan velge mye mindre. Så når du er ferdig mes utdanningen og lån skal omgjøres, ser de på sin samlete inntekt under studiet og finner ut om du har rett på at det skal gjøres om eller ikke. Og da har de vell satt en grense på 180 000 eller noe? (Jeg husker ikke helt).

Så bare søk om studielån/stipend om du ønsker det. Går ikke utover aap. Så lenge du har fått studie som godkjent aktivitet fra nav

Nei, grensen når man går på AAP er under 100 000. Husker ikke hva det eksakte tallet er, men det står på Lånekassen sine sider. Den grensen du viser til er den ordinære inntektsgrensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, grensen når man går på AAP er under 100 000. Husker ikke hva det eksakte tallet er, men det står på Lånekassen sine sider. Den grensen du viser til er den ordinære inntektsgrensen. 

92 350 kroner faktisk. Det visste jeg ikke, interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at en ikke må ta opp fult lån og stipend (som er rundt 100 000). Men en kan kun ta opp eks stipend, som er mye mindre. 

Anonymkode: 1f5c2...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at en ikke må ta opp fult lån og stipend (som er rundt 100 000). Men en kan kun ta opp eks stipend, som er mye mindre. 

Anonymkode: 1f5c2...5ea

På AAP vil du få nesten ingenting i stipend fordi inntektsgrensen er 92 350 og inntekten på AAP er mer enn dobbelt av det. Man må belage seg på at alt man får blir lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...