Gå til innhold

Hvor får man kjøpt ''trønderkake'' på Østlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I barndommen fikk jeg servert en slags tekake. Det er en to-lags kake, med vaniljekrem i midten. Litt usikker på om det var vaniljekrem, men det var i allefall et lag med en gul krem i midten. På toppen av kaken er det sukker og kanel. Har hørt at det finnes typer med rosiner, men det er ikke den jeg mener.

Er det noen som vet om et bakeri i Hedmark/Oppland som selger denne kaken?

Anonymkode: 723fa...4cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke huske tekake med vanlije e.l. i midten fra mine dager i området, men vanlig tekake har jeg i alle fall aldri sett utenfor Trøndelag. :( 

Men om du har lyst til å bake selv kan du sikkert bruke en oppskrift på vanlig tekake, og legge deigen dobbelt med et lag vaniljefyll i?

Anonymkode: 4f99d...e01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke huske tekake med vanlije e.l. i midten fra mine dager i området, men vanlig tekake har jeg i alle fall aldri sett utenfor Trøndelag. :( 

Men om du har lyst til å bake selv kan du sikkert bruke en oppskrift på vanlig tekake, og legge deigen dobbelt med et lag vaniljefyll i?

Får vel bare prøve meg litt frem da.
Takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om. Hilsen trønder.

Anonymkode: caa0b...424

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om. Hilsen trønder.

Anonymkode: caa0b...424

Det er ikke sikkert at den er veldig kjent, men den ble i allefall solgt i Nord Trøndelag for en del år siden. Et kjapt søk på google, så får man opp ''trønderkake''. Om den faktisk heter det, eller noe annet, er jeg ikke sikker på.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om. Hilsen enda en trønder

Anonymkode: 4a2c0...5e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sjekket med min trønderske del av familien, ingen som har hørt om den.

Tipper dette er en helt annen kake som en eller annen husmor har døpt om. 

Anonymkode: b7ab4...8dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pipa skrev:

http://paakjokkenbenken.com/2012/01/23/tekake/

jeg får bare opp denne jeg, er det noe ala det eller? 

Det ligner veldig på den, utifra bildet i innlegget.

Jeg er som sagt ikke sikker på hva den heter, men ''trønderkake'' kom opp da jeg prøvde å søke selv også.
Den ble kjøpt hos et bakeri da jeg var ung. Er snakk om 15 år + siden, så kan være at den ikke blir ''produsert'' lengre, tenkte uansett at det var verdt et forsøk.

Takk for alle svar!
Jeg får prøve å bake selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker tekake med vaniljefyll, men har ikke sett det på årevis her i Trondheim. Det var et eller annet bakeri som leverte sånne til butikkene men jeg tror ikke noen lager dem lenger.

Anonymkode: 490d5...095

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker tekake med vaniljefyll, men har ikke sett det på årevis her i Trondheim. Det var et eller annet bakeri som leverte sånne til butikkene men jeg tror ikke noen lager dem lenger.

Anonymkode: 490d5...095

Fant flere oppskrifter på nett, etter litt flere søk, men finner ingen med fyll inni som ligner den jeg husker. Det ser ut til at det mulignes kan være den typen som blir bakt med gjær i, så får teste den ut nå i helga.
Ble litt usikker på om det var vaniljekrem i midten, men siden du husker at det var det, så er det nok sikkert riktig - takk :)

Har sjekket med min trønderske del av familien, ingen som har hørt om den.

Tipper dette er en helt annen kake som en eller annen husmor har døpt om. 

Har prøvd å søke mere på google i dag, og det kommer opp flere resultat på trøndersk tekake, så det er nok det den faktisk heter.

AnonymBruker
Skrevet

Fant flere oppskrifter på nett, etter litt flere søk, men finner ingen med fyll inni som ligner den jeg husker. Det ser ut til at det mulignes kan være den typen som blir bakt med gjær i, så får teste den ut nå i helga.
Ble litt usikker på om det var vaniljekrem i midten, men siden du husker at det var det, så er det nok sikkert riktig - takk :)

Har prøvd å søke mere på google i dag, og det kommer opp flere resultat på trøndersk tekake, så det er nok det den faktisk heter.

Det er ingen tvil om at tekake er en klassisk trøndersk kake, nei. :) Og jeg måtte le litt når jeg googlet, og fant denne tråden: 

Nesten samme hva du googler har noen spurt om det på KG en gang i tiden! :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send en mail til Roseborg Bakeri (et av de eldste i byen) og spør der. 

https://www.rosenborgbakeri.no/kontakt/

Takk! Det skal jeg prøve :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at tekake er en klassisk trøndersk kake, nei. :) Og jeg måtte le litt når jeg googlet, og fant denne tråden: 

Nesten samme hva du googler har noen spurt om det på KG en gang i tiden! :fnise:

Oi! Ja, se der. Er/var visst en slager blant enkelte bestemødre da :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...