AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #1 Skrevet 20. juli 2017 Vi har tre voksne barn (en felles og to særkull) De har alle fått seg samboere og et av parene har barn. Nå som det er ferie har de gledelig nok ønsket å feriere med oss på hytta, men nå begynner jeg å få litt nok. Jeg har prøvd å si i fra at vi ikke er noe hotell, og at de kan gjerne kjøpe inn litt mat hvis de reiser inn til sentrum. Dette skjer ikke, og nå begynner det å gå utover både tålmodighet og økonomi. De forventer middag, og de tar kun sin egen tallerken. Jeg begynner å bli sliten, dette skal jo være min ferie også.... De er oppdratt til å være med å hjelpe til, men det virker som de har mistet all oppdragelse og folkevett etter de ble voksne og kommer hjem på ferie. Hvordan gjør dere andre det uten å slite dere ut? Og hvordan gjør dere det med innkjøp? Forventer barna at dere skal stå for all mat når de er hjemme? ( De er ikke hjemme samtidig, men overlapper) På forhånd takk for svar. Hilsen ei som vurderer å dra utenlands hele neste sommer... Anonymkode: 2526b...189 7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #2 Skrevet 20. juli 2017 Er det mulig å drive med rullering? F.eks. på mandag lager familie 1 middag av innkjøpte ingredienser, og vasker opp etterpå, på tirsdag er det familie 2 sin tur, osv ? Anonymkode: c9e81...f03 17
Ulven Skrevet 20. juli 2017 #3 Skrevet 20. juli 2017 Når det er tomt i kjøleskapet og ingen middag på bordet, burde de vel ta hintet. Så ingen servering før de hjelper til. 24
Gjest NotNaomi Skrevet 20. juli 2017 #4 Skrevet 20. juli 2017 I alle dager. Selvfølgelig må de bidra! Både økonomisk og med annet. Det bør voksne folk forstå!
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #5 Skrevet 20. juli 2017 Gi de konkret beskjed om hva som skal gjøres. Tar de kun med sin tallerken, be de hjelpe til å rydde av bordet. Be de kutte grønnsaker etc under forberedelsene til middag etc. Evt si at i morgen står dere for middagslagingen, evt at de som ikke lager middag tar rydding og oppvasken. Skal de inn til sentrum ber du de handle konkrete ting dere trenger. Hjelper ikke det så sier du rett ut at du ikke driver et hotell og de må se til å starte å bidra både praktisk og økonomisk, om ikke er de ikke velkommen neste år. Hint fungerer ikke på alle. De må tydeligvis oppdras litt igjen. Skulle vært unødvendig, men noen trenger det. Anonymkode: 165df...2ef 22
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #6 Skrevet 20. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi de konkret beskjed om hva som skal gjøres. Tar de kun med sin tallerken, be de hjelpe til å rydde av bordet. Be de kutte grønnsaker etc under forberedelsene til middag etc. Evt si at i morgen står dere for middagslagingen, evt at de som ikke lager middag tar rydding og oppvasken. Skal de inn til sentrum ber du de handle konkrete ting dere trenger. Hjelper ikke det så sier du rett ut at du ikke driver et hotell og de må se til å starte å bidra både praktisk og økonomisk, om ikke er de ikke velkommen neste år. Hint fungerer ikke på alle. De må tydeligvis oppdras litt igjen. Skulle vært unødvendig, men noen trenger det. Anonymkode: 165df...2ef Eventuelt: "I dag er det deres tur til å stå for middagen, så dere må handle inn alt dere trenger." Anonymkode: 9a0fa...7e2 18
Lou Salome Skrevet 20. juli 2017 #7 Skrevet 20. juli 2017 Du sier (til hver og en av "barna"): " nå begynner jeg å bli sliten, dette er jo min ferie også. Det er veldig gledelig at dere alle sammen vil feriere her hos oss, men jeg er ikke et hotell, og til sammen går dette ut over min tålmodighet og økonomi. I morgen får dere ta ansvaret for middag og oppvask og kaffe og påfyll av pålegg og annet til kjøleskapet, for da tar jeg fri". Du må konkret be dem, siden de oppfører seg som gjester og barn, må du behandle dem som "langtidsboende" gjester og barn. "I dag (eller hver dag) er det Tom og Trine som skal ta oppvasken, for jeg lager middagen." "Alle må hjelpe til med å rydde". "Kan dere dra inn til byen og handle etter denne listen, eller tilsvarende hvis dere vil/skal lage noe annet til middag i morgen". 27
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #8 Skrevet 20. juli 2017 Har dere invitert de med på hytten? Kan være bra å avklare forventninger før ferier sammen. Det har dere ikke gjort høres det ut til , men snakk med de nå. Har du alltid vært en person som planlegger meny uker i forveien? Kanskje det er hva dine voksne barn forventer? At du i år som alltid har kontroll på alt og at det ikke er forventet at de skal hjelpe til med handlingen. Men at de ikke hjelper til med mer enn sin egen tallerken er dårlig. Anonymkode: 82d07...57a 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #9 Skrevet 20. juli 2017 Hos har bare hans særkullsbarn som studerer borte, men her lager far middag til gutten når det passer for han, han slipper å vaske klær, rydde eller å bidra med noe. Kjøper ikke inn noe, bare tømmer kjøleskap og forventer lommepenger. Han måtte ha litt ferie i år, og orket bare å jobbe tre uker. Jeg dro fra hytta et par dager før de andre for å si det sånn, måtte hjem å ha litt fri før jeg skulle på jobb igjen. Anonymkode: 53c93...772 1
occultatum Skrevet 20. juli 2017 #10 Skrevet 20. juli 2017 Jeg er et "voksent barn" som er hjemme på ferie nå, men uten samboer denne gangen (og har ingen barn). Her deler vi på utgiftene, jeg handler inn noen middager, og de handler inn noen. Vi har ingen fast mal på det, men jeg syns det er fint å bidra litt og vise at "jeg kan". Vi bytter på hvem som lager middag slik det ikke blir en person som står for alle rettene. Fyller også på litt bensin siden jeg låner familiebilen når jeg er hjemme. De bor jo hos meg også når de kommer på besøk og da kan jeg handle inn litt som de får forsyne seg av selvfølgelig. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #11 Skrevet 20. juli 2017 Dette er vel noe som dere burde diskutere på en saklig måte, sammen med resten av familien. Det hjelper ikke å sitte her på forumet å klage, samtidig som familien ikke får høre noe om dette! Anonymkode: 9733b...ae8 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #12 Skrevet 20. juli 2017 For en drømm av svigermor du kommer til å bli TS heldigvis har jeg både mor og svigermor som avlastet meg i feriene i mer en 25 år ved å vaske klær og lage mat til barnebarna og dattera dems:-) vi sees ikke mer en gang i året da løper de både rundt å hjelpe så mye som de bare kan :-) Anonymkode: 7347c...b30 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #13 Skrevet 20. juli 2017 Alle må bidra, det er høflig. Hvor mye og med hva avhenger av situasjonen. Har barna dine små barn som krever mye, vil de naturlig nok være opptatt med det og kanskje ikke få så mye tid til å hjelpe med middagen. Eller kanskje du kan kose deg med barnebarna mens barna lager maten? Det kunne blitt et fint avbrekk for alle. Og ang det økonomiske.. hvis barna dine har dårlig råd , er i etableringsfasen eller bor i England(til eksempel) og har kommet med fly, så kan det kanskje være naturlig at dere ikke deler likt? Anonymkode: 82d07...57a 1
maria.magdalena83 Skrevet 20. juli 2017 #14 Skrevet 20. juli 2017 (endret) Når jeg er hjemme er det en selvfølge for meg at pappa kjøper mat og lager middag. Jeg betaler ingenting. Det vil si meg, mannen og tre barn. Når han er på besøk hos oss betaler vi alt og lager mat. Dette funker for oss. Deilig å kunne reise på besøk til hverandre og bli vartet opp 😊 Pappa setter stor pris på å få besøk av barn og barnebarn. Han bruker jo aldri hele sommerferien på oss, så han har nok av tid til å slappe av uten oss. Når det gjelder det økonomiske er ikke det noe noen av oss tenker på, men vi har god økonomi så det å kjøpe litt ekstra mat er ikke uoverkommelig... Endret 20. juli 2017 av maria.magdalena83 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #15 Skrevet 20. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hilsen ei som vurderer å dra utenlands hele neste sommer... Anonymkode: 2526b...189 Ville dratt utenlands neste sommer og forklart dem hvorfor. Anonymkode: 06f7d...007 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #16 Skrevet 20. juli 2017 Jeg og mannen min er ofte på besøk hos våre foreldre, vi bor nærme begge foreldrepar. Vi er på middag omtrent ukentlig, i tillegg til at vi ofte er med dem på hytteturer, utenlandsturer eller lignende i ferier. Vi pleier i blandt å kjøpe med noe, samt å bidra med å lage middag, eller tilby oss å kjøpe inn og ordne. Det er imidlertid sjelden foreldrene våre lar oss handle inn noe særlig, de står ofte for omtrent alt økonomisk sett. Vi får med jevne mellomrom påspandert utenlandsferier eller at de inviterer oss på hytte som de har leid her i Norge, de spanderer da hele turen + mat på resturang. I de tilfellene pleier mannen min og jeg å spandere den ene resturangmiddagen på resten(foreldrene og eventuelle søsken som er med)😊 Jeg hadde blitt skuffet om mine foreldre ikke hadde stått for mat når jeg er på besøk. Man er alltid foreldre, livet ut. Foreldrene våre hadde nok syntes at noe annet hadde vært rart og(om vi skulle bragt med mye mat). Anonymkode: 84db8...329 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #17 Skrevet 20. juli 2017 Hjelpes...kommer alle på en gang? Sett deg ned, og se hva som skjer. Si du har ferie. 1. Si fra, at alle må bidra, du er ikke hotellet. 2. Mat er dyrt. Alle kjøper inn. 3. La matlaging rullere. 4.rydding og vasking rullerer 5. Si fra nå, før det sprekker 6. La de låne hytten, og reis vekk selv Anonymkode: c95df...568 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #18 Skrevet 20. juli 2017 Ja TS? Har du gjort noen grep? Blir ALLTID stille fra TS i slike tråder... Anonymkode: b3521...43e 5
saltvann Skrevet 20. juli 2017 #19 Skrevet 20. juli 2017 Åj! Her er det mange som blir spandert på !! Blir litt misunnelig på flere som blir spnadert utenlandsturer og hytteturer og det som er! Håper dere setter pris på det Når jeg besøker svigers så står de for mesteparten av maten. Om vi skal spise ute så spanderer de aldri, heller vi (ene er student) som kan spandere på dem en sjelden gang. Jeg tenker at om man har godt råd så er det jo alltid godt å bli spandert på, men om det går utover økonomien til TS og hun ikke har helt råd til det, så burde barna være med å handle inn. Skjønner at dette er vanskelig å ta opp, men er bare å ta det opp Tror ikke de skjønner hvor godt de faktisk har det. Og blir de sure så har de blitt for bortskjemte 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #20 Skrevet 20. juli 2017 Med utgangspunkt i hva jeg vil gjøre for mine egne barn: Dersom barna (med familie) kommer hjem på ferie så syns jeg det er greit å stå for mat og "oppvartning". Ta oss litt ekstra av barnebarna og sånt. Dersom dere har reist på ferie til hytta sammen så syns jeg man skal spleise på maten og at alle hjelper alle. Da er dere jo på ferie alle sammen! Ta deg en prat med alle i plenum hvor du legger frem ditt synspunkt. Gjør det med en gang før det tipper over for deg og du heller stikker utenlands! Anonymkode: dac0b...0ab 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå