Gå til innhold

Magedreining.... Hunden min overlevde ved operasjon...

Ugla

Anbefalte innlegg

Like før jul ble hunden min syk... Veeldig syk! :cry:

Den låg bare og klynket, og magen vokste opp noe enormt!

Jeg fikk en misstanke om hva det kunne være, og ringte veterinæren.

Hun fikk samme misstanke som meg, da jeg forklarte i telefonen, - magedreining.

Hun sa at det er noe av det mest akutte som kan oppstå, så da er det avlivning, eller operasjon - men det er en stor operasjon, og det er ikke sikkert den vil overleve. Men - det haster (kan føre til døden i løpet av 2 timer)!!

Jeg dro først til veterinæren, som i mellomtiden hadde rukket å forhøre seg om hvilken klinikk som hadde akutt-vakt (på kveldstid dette), og fått tak i en veterinær til, til å hjelpe seg.

De jobbet med hunden min i over 2 timer, tappet ut gass gjennom buken (med en tykk nål), og fikk (omsider) tappet gass og væske fra magesekken via en slange som ble ført fra munnen og ned i magesekken. Det var veldig kritisk mens de holdt på, hunden holdt på å dø, og jeg vurderte å be de ta frem "sprøyta" for å gjøre slutt på lidelsen...(de kunne heller ikke gi noe smertestillende eller bedøvelse).

Men tilstanden ble etter dette mer stabil, slik at vi kunne ta fatt på den lange veien til nærmeste akutt-åpne klinikk (en kjøretur på omtrent tre timer).

Med intravenøs, slanger og greier fikk vi hunden inn i bilen, og dro avgårde!

Der ble vi møtt av tre stk, som tok seg av hunden og begynte å operere (et inngrep som kan ta 3 - 4 timer).

Vi fikk beskjed om å dra hjem, men være forberedt på "det verste"!!

For å gjøre en lang historie litt kortere... To dager senere hentet vi vår nyopererte voffs, med et stort kutt, men etter forholdene ganske bra!

Vi må heretter ta litt mere hensyn vedr. foring; tre måltider pr. dag, og foret må være oppbløtt.

Noen her som har erfaring med/vet noe om magedreining?

Vil gjerne høre fra dere.

Det virker så "ukjendt" for de jeg har snakket med.

Har funnet litt på nett, ma. dette:

http://www.geocities.com/Petsburgh/Farm/3888/2004.html

PS: Glad jeg hadde veterinær-forsikring på hunden. Det "sparte meg" for kr 10.000 (men må nok ut med omtrent det beløpet jeg også... :wink: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke så mye om det, men det er vel store hunder ( med høy brystkasse eller noe sånt) som ofte får magedreining.

Etter hva jeg har forstått skal man vente med å gi hunden mat etter turer/trening, nettopp for å unngå dette.

Men det er jo tydelig at små hunder også kan få dette, da min bestemors shih tzu døde av det. De fikk det ikke dokumentert, men dyrlegene mente det var årsaken.

Kjempeflott at din hund klarte seg gjennom dette! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet:

*Noen raser er mer utsatt enn andre.

*Man skal unngå å gi hunden mat rett før eller rett etter tur. Særlig om det er høyt tempo.

*Det er også en fordel å bløte opp foret (slik at det ikke sveller så mye i magen).

*Hundens magesekk er festet i "hver ende" og magedreining er når det blir kast på den. (Eller har jeg misforstått?)

Så bra at det gikk bra med hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min grand danois fikk magedreining og ble operert i all hast hun også. Dette er noen år siden, ca 1990.

Det kom ikke overraskende på meg at det skjedde, siden store hunder er mer utsatt for dette. Men herregud så traumatisk opplevelse for både meg og hunden :-(

Jeg fikk beskjed om det med bløt mat, og ingen stabasisøse bevegelser med mat i magen.

Mitt tips til deg er å skaffe deg så mye informasjon som mulig, feks fra internett, aner ikke hva det heter på engelsk, men det kan du nok finne ut av. Jeg følte meg også ganske alene om dette å ha en hund med fastsydd mage osv. Og jeg ble nok en veldig hønemor...

Jeg hadde, og brukte, en del kulltabletter til henne. Husker ikke hvem som fortalte meg det, men at det ihvertfall kunne roe ned magen hvis det var mye luft på gang.

Ikke mye hjelp fra meg, men føler ihvertfall med deg og hunden

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye hjelp fra meg, men føler ihvertfall med deg og hunden

Tusen takk! Jo, det hjelper faktisk å høre at man ikke er "den eneste" i verden som har opplevd dette.

Hvor lenge levde din hund etter dette?

Fikk den det igjen?

Ja, jeg har også hørt at store hunder (har stor hund) er mest disponibel for å få dette, og jeg har derfor:

- Alltid gitt to måltider pr dag.

- Aldri aktivitet (turer o.l.) rett før eller etter måltidet.

- For det meste har den fått oppbløtt for.

Like vel så skjedde det altså... :-(

Vi hadde nettopp gått en rolig tur på ca 1/2 tim., og det var over 4 tim siden den hadde fått mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Revenka

Så kjedelig da. Tarmslyng er noe dritt!

Jeg hadde tarmslyng på hesten min 2 ganger. Den første gangen hadde ikke jeg han, så jeg visste ikke så mye om hva det gikk ut på. Andre gangen fikk han plutselig kolikk og vi kjørte hesten inn til Bjerke Dyrehospital. De trodde først han hadde kreft for de kunne kjenne en hard kul i magen hans. Men da blodprøvene viste seg å være greie fikk jeg beskjed om at de skulle se ann situasjonen. Så fikk jeg valget om å avlive han eller operere han uten at de visste noe om hva det var. Jeg valgte operasjon. De skulle sette i gang operasjonen så fort han var litt bedre slik at han hadde større sjanse for å overleve. Tiden gikk og jeg ble lovet at alt var under kontroll.

Mamma tok med meg ut for å spise fordi det ble litt hektisk hjemme. Midt under middagen ringte dyrlegen og sa at nå dør hesten din, han er ikke sterk nok! :cry: Og de skulle prøve sitt beste. Men han kom heldigvis over den "kneika" og ble såpass bra at de opererte han. Den store kulen han hadde i magen var tarmen som hadde vridd seg og blitt helt hard. Den måtte kuttes bort. Det tok lang tid før hesten fungerte som normalt igjen. Og jeg snakket med dyrlegen om at hvis det skjedde en gang til så skulle ikke hesten igjennom det. Ikke så ofte man opererer 3 ganger for det samme.

Dyrlegebesøket kostet meg 25.000,- det var mye penger det! Dumt at uhellet skjedde i pinsen! Det fikk jeg ikke dekket pga at jeg allerede hadde brukt opp veterinær støtten på et delvis benbrudd som skjedde noen mnd tidligere.

Pga mye dødt vev i tarmen etter operasjonen så har han fått dårlig blodsirkulasjon. Han kan heller ikke spise særlig til kraftfor, men må stå på fri tilgang til høy. Men nå har den fine hesten min fått seg ny eier (som selvfølgelig vet om situasjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at noen veterinærer har festet magen til buken etter de har hatt en magedreining for at det ikke skal skje igjen. (Sett på animal planet. ;) )

Det er skummelt når det skjer, i og med at det kan ta livet av vovven etter noen timer. Glad for at din hund klarte seg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge levde din hund etter dette?

Fikk den det igjen?

Hun var vel ca 3 år da det skjedde, og døde da hun var litt over 6 år - alt, alt for tidlig :-( Men hun fikk ikke magedreining igjen, magen ble sydd fast, så jeg tror man skal være ganske sikker da. Men herregud så mye tid jeg brukte på å bekymre meg.

Jeg synes du skal ta en prat med veterinæren din og pumpe henne for informasjon. Jeg synes mange av dem kommuniserer litt dårlig, men jeg har funnet en veldig tolmodig og ung veterinær som jeg føler meg veldig trygg på. Hun heter Moore, Ekeberg dyreklinikk :)

Telefonnummeret et fjernet

Lea (moderator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta en prat med veterinæren din og pumpe henne for informasjon. Jeg synes mange av dem kommuniserer litt dårlig, men jeg har funnet en veldig tolmodig og ung veterinær som jeg føler meg veldig trygg på...

Tusen takk for informasjon!

Trist å høre at din døde så tidlig... :-(

Magen til min hund ble også sydd fast, men som du nok forstår, jeg bekymrer meg like vel... tenker masse på det, men det blir kanskje bedre med tiden...

Håper alt går bra... :wink:

Tror ikke du har lov til å legge ut navn og tlf.nr... :oops:

Kanskje du går inn og sletter det... :wink:

Men tusen takk fra meg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...