Gå til innhold

Arbeidsplasser med polsk arbeidskraft - de burde gå konkurs.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei at bedrifter tar inn polsk arbeidskraft. Jeg nekter å arbeide et sted der jeg ikke får snakket mitt eget språk og blir behandlet som dritt av polakkene. Jeg er ikke rasist, men på de stedene jeg har jobbet der noen polakker har jobbet så blir hele arbeidsdagen ødelagt pga dem. 

De er sure, bryter reglene, mange av de ljuger og de godtar minstelønn, noe noen bedrifter liker godt. De herser, de pisker folk og de snakker ikke bra norsk heller. 

Hvorfor ikke ansette noen som IKKE gjør sånt? Det sier så mye om bedrifter som ansetter en haug med polakker. Det er ofte useriøse bedrifter som jeg ikke vil ha på CV'n min i allefall. 

Håper bedriftene er fornøyd med underbetalingen deres og de skrikete polakkene som ødelegger manges arbeidsdager. Gå å heng dere! 

Anonymkode: b1861...3d6

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre mye utnytting av polsk arbeidskraft i Norge. Må også legge til at noen av minstelønnpolakkene de er snakk om er dårlige representanter for landet sitt. Det er ellers en mye mer ovenfra og ned holdning der enn i Norge og det blir jo dårlig miljø av slikt. Dette er særlig tydelig når det gjelder byggebransjen. Bransjen er svært kynisk i Polen, med dårlige vilkår og farlige arbeidsforhold.   :(

Anonymkode: d3325...ec7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er i Danmark at byggarbeid i oppdrag av det offentlige er pålagt og kun ha danske arbeidere. Jeg mener det burde være sånn i Norge også. Vi som samfunn er ikke tjent med å ansette arbeidsinnvandrere når vi har såpass mange unge som havner utenfor arbeidslivet. Ingen av de store partiene ønske å diskutere dette siden både Høyre og Ap er for fri arbeidsinnvandring fra EU.

Anonymkode: a033b...17f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med å skaffe nok norske fagarbeidere til å få jobben gjort. 

Anonymkode: f122a...d31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de bare fått vanlige vilkår og lønn så hadde ikke dette vært et problem. Jeg ble advart for en del år siden om å gå inn i denne typen yrke rett og slett fordi det er vanskelig å få en jobb du kan leve av med det presset som er det nå siden alle bare bruker polakker.

Anonymkode: 64b15...f7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er i Danmark at byggarbeid i oppdrag av det offentlige er pålagt og kun ha danske arbeidere. Jeg mener det burde være sånn i Norge også. Vi som samfunn er ikke tjent med å ansette arbeidsinnvandrere når vi har såpass mange unge som havner utenfor arbeidslivet. Ingen av de store partiene ønske å diskutere dette siden både Høyre og Ap er for fri arbeidsinnvandring fra EU.

Det tviler jeg sterkt på, siden Danmark så vidt jeg vet er omfattet av det samme EU-regelverket for fri flyt av varer og tjenester som Norge. Alle offentlige anskaffelser over en viss størrelse skal utlyses i EU-området ved hjelp av TED (Tenders Electronic Daily). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de bare fått vanlige vilkår og lønn så hadde ikke dette vært et problem. Jeg ble advart for en del år siden om å gå inn i denne typen yrke rett og slett fordi det er vanskelig å få en jobb du kan leve av med det presset som er det nå siden alle bare bruker polakker.

Anonymkode: 64b15...f7c

Vi har regelverk bl.a. om allmenngjorte tariffavtaler og mot sosial dumping som skal sikre at utenlandske arbeidstakere får samme lønn som norske, men det utvises stor kreativitet blant enkelte utenlandske firmaer for å omgå dette regelverket (doble sett kontrakter, tilbakebetaling av lønn som "husleie" m.m.) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg styrer bevisst unna håndverkerfirma med øst-europeisk arbeidskraft. Velger heller å betale ekstra enn å ha dem i hus. 

Anonymkode: f26ad...c32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

:klappe:

Selvklart vil useriøse og ustødige bedrifter gjøre sånn. Det må være en veldig useriøst bedrift spør du meg. Enig med anonym. Ingen nordmenn ville ha jobbet der. Det er arbeidsgiveren din sitt tap Ts. Har du vurdert å kontakte Arbeidstilsynet? 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg styrer bevisst unna håndverkerfirma med øst-europeisk arbeidskraft. Velger heller å betale ekstra enn å ha dem i hus. 

Anonymkode: f26ad...c32

Bra. Jo mindre av dem jo bedre. 

Polakker kryr det av i arbeidslivet og ikke bare innen håndtverkerbransjen. De blir ansatt overalt pga at de tar i mot lavere lønn, jobber overtid og en haug med andre ting som alle nordmenn vet er helt ulovlig. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tviler jeg sterkt på, siden Danmark så vidt jeg vet er omfattet av det samme EU-regelverket for fri flyt av varer og tjenester som Norge. Alle offentlige anskaffelser over en viss størrelse skal utlyses i EU-området ved hjelp av TED (Tenders Electronic Daily). 

Ser ut som at jeg tok feil for jeg klarer ikke å finne noe om det nå. Jeg er helt sikker på at jeg har lest noe om dette for noen år tilbake, men det kan hende det bare var et forslag. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som at jeg tok feil for jeg klarer ikke å finne noe om det nå. Jeg er helt sikker på at jeg har lest noe om dette for noen år tilbake, men det kan hende det bare var et forslag. 

Ja, danskene har vel også sin andel av populister som kommer med forslag som går stikk i mot alt som er signert av internasjonale avtaler, bare for å fiske lettjente stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsinnvandringen fører til en ond sirkel. Lønninger presses ned og arbeidsmiljø blir ødelagt. Hvem har lyst til å jobbe i en bedrift hvor nesten alle kolleger er polakker som ikke ønsker å lære norsk? Dette gjør at enda færre nordmenn velger denne retningen, noe som igjen fører til at det blir en enda mindre populær yrkesretning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsinnvandringen fører til en ond sirkel. Lønninger presses ned og arbeidsmiljø blir ødelagt. Hvem har lyst til å jobbe i en bedrift hvor nesten alle kolleger er polakker som ikke ønsker å lære norsk? Dette gjør at enda færre nordmenn velger denne retningen, noe som igjen fører til at det blir en enda mindre populær yrkesretning. 

Denne sirkelen har nok pågått en stund. Allerede på 90-tallet var det vanskelig å skaffe nok norsk arbeidskraft på Østlandet i enkelte bransjer innen bygg og anlegg. Svensker var det derimot flust av. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har vi sagt siden dag 1 da dette ble innført. Politikerne valgte heller å ta inn utenlandsk arbeidskraft, istedet for å heller lage et system som gjør at norske folk kommer seg i arbeid.

Nå har vi 130000 arbeidsledige, men likevel en haug med utlendinger i arbeid.

Galskap. Norge har ALDRI manglet arbeidskraft, slik det er påstått fra politikerhold.

Anonymkode: 5c64f...121

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med anskaffinger her i Norge og det er jo samme regelverk her som i Danmark all den tid det er et EU-direktiv. Vi kan ikke kreve at det er nordmenn som utfører arbeidet, men man kan kreve at anbudspapirene leveres på norsk, at kontaktperson snakker norsk samt at x antall prosent av de som utfører arbeidet skal være fagarbeidere, det vil i prinsippet være nordmenn da polakkene ikke har norsk fagutdannelse. Det kravet kan likevel ikke settes til 100%, det ville vært ulovlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en mann som eier en murmesterbedrift, han har søkt med lykt og lupe etter norsk/svensk/dansk/tysk arbeidskraft - det er ikke mulig, det finnes ikke rett og slett

Anonymkode: fc8ec...8e1

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre mye utnytting av polsk arbeidskraft i Norge. Må også legge til at noen av minstelønnpolakkene de er snakk om er dårlige representanter for landet sitt. Det er ellers en mye mer ovenfra og ned holdning der enn i Norge og det blir jo dårlig miljø av slikt. Dette er særlig tydelig når det gjelder byggebransjen. Bransjen er svært kynisk i Polen, med dårlige vilkår og farlige arbeidsforhold.   :(

Anonymkode: d3325...ec7

Ja, det gjør dem og når nordmenn ikke finner seg i det så nekter bedriftene og godta dette på en måte, ellers lager det et dårlig miljø som du sier.
Jeg har lest og opplevd at det ofte er i yrker som rørlegging, snekring, osv at det ofte er polakker, men jeg syns det er polakker overalt jeg. På en arbeidsplass så var jeg den eneste med etnisk norsk bakgrunn av mange. Alle andre på jobben er enten polske eller i fra et eller annet land, og det er ikke en dårlig jobb heller, men heller ikke den aller beste. Den er midt på treet slik jeg ser det. Faktisk så vet jeg om mange etnisk norske som kunne tenke seg de jobbene, bare med et litt bedre miljø, med litt mindre farlige situasjoner og bitte-litt høyere lønn. Farlige arbeidsforhold er bare fornavnet, spesielt hvis de driver innen byggebransjen men jeg ser at de skaper farlige arbeidsforhold på steder der det i utgangspunktet er helt ufarlig. For eksempel på skoler. Det må være noe alvorlig galt med arbeidskulturen til polakkene som klarer å gjøre en skole til et farlig sted bare ved å jobbe der. Grøss... :redd: 

Ja, det er jeg enig i. Nei, de store partiene som kunne ha gjort noe med det bare overser det og later som ingenting. 
Jeg merker at for å overgå polakkene i enkelte jobber så må jeg jobbe hjemme, gratis hvis de er på samme jobb som meg til tider. De bare tar en jobb for å ha den. Disse polakkene er så flinke mener noen. Det er mange av dem som er flinke, men jeg tror ofte at en del bedrifter bruker de fordi de ikke kan arbeidsmiljølovene og nøyer seg med litt mindre lønn, samt jobber overtid. 

Det stemmer nok det. Mange av jobbene som polakkene tar er jo relativt godt betalte jobber, men som anonym skrev så blir miljøet farlig, og dårlig. 
Man ser jo nå at polakkene også vil ha andre type jobber som nordmenn vil ha med glede, og får dem! Pga lønn, og fordi bedriftene generelt sett utnytter folk og det får de gjort med polakkene. Tenk at det skal være sånn!??

Innimellom dukker det opp flere yrker som blir populære. Flere studier som folk begynner på, også dabber det av inntil polakkene vil ha de jobbene også. :roll: 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en mann som eier en murmesterbedrift, han har søkt med lykt og lupe etter norsk/svensk/dansk/tysk arbeidskraft - det er ikke mulig, det finnes ikke rett og slett

Anonymkode: fc8ec...8e1

Men han fant polakker som kan det?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

eksempel på skoler. Det må være noe alvorlig galt med arbeidskulturen til polakkene som klarer å gjøre en skole til et farlig sted bare ved å jobbe der. Grøss... :redd: 

På hvilken måte gjør de en skole til et farlig sted?

Innimellom dukker det opp flere yrker som blir populære. Flere studier som folk begynner på, også dabber det av inntil polakkene vil ha de jobbene også. :roll: 

Kan du gi eksempler?

Anonymkode: b0452...b2d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...