AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #1 Del Skrevet 20. juli 2017 Hei! Jeg skal begynne på det andre året av videregående etter et par omvalg og friår og har endelig funnet ut hva jeg ønsker å jobbe med. Planen har jo vært påbygg etter jeg fullfører dette året, men jeg lurte på om noen av dere har erfaring med å ta opp et helt år som privatist? Er det egentlig mulig? Det blir nok veldig slitsomt, for det blir jo det samme som å ta VG2 og VG3 på et år, men jeg tror faktisk at jeg hadde klart det. Føler at hvis ikke så blir det enda et år der livet blir satt på pause. Spørsmålet er da om det er mulig å ta opp fag fra VG3 uten å ha fullført VG2? Eller blir det i praksis nærmest umulig å få gjort uansett? Har hørt at datoer på eksamener kan kollidere osv. Setter enorm pris på all hjelp jeg kan få. Anonymkode: d6326...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (:smilejenta:) Skrevet 20. juli 2017 #2 Del Skrevet 20. juli 2017 Hvis du forsatt har rett på gratis skole, så kan jeg ikke annet enn å anbefale det. Du får så mye ekstra hjelp og det er tungt å ta det som privatist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #3 Del Skrevet 20. juli 2017 Hvor gammel er du? Går du inn under 23/5?? Anonymkode: a4c40...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #4 Del Skrevet 26. juli 2017 Akkurat ferdig med påbygg og kan på ingen måte anbefale deg å ta det som privatist. Lærerne er gull verdt og jeg som gikk ut av skolen med ganske godt snitt hadde ikke forstått pensumet og sammenhengene i fagene uten. Jeg hadde ikke sløst bort enda et år med å ta det som privatist, for deretter å måtte ta opp fag. Har du derimot ikke ungdomsrett lengre, kan jeg anbefale deg privatskole! Jeg gikk på dette i år, betalte 1100 kr i mnd, men lærerne var så dyktige, opplegget var gjennomført og de brydde seg oppriktig om deg, noe som gjorde året mitt helt fantastisk! Mye bedre enn enhver offentlig vgs Ser ærlig talt ingen vits i å ta det året som privatist, da det er himla mye pensum som man skal gjennom. Anonymkode: bf888...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fafa Skrevet 26. juli 2017 #5 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg skulle ta VG3 Påbygg som privatist innen 6 måneder. Det mente altså rektor at det var mulig. Jeg betalte 40 000 til privatskolen og rett etter angrefristen var over, forstod jeg at mesteparten av pengene var bortkastet. I privatskolen min var det bare norsklæreren som var en skikkelig lærer. Mattelæreren (altså rektoren) gikk aaaalt for kjapt gjennom emnene. Sosiologilæreren brydde seg ikke om elevene osv... Jeg bestemte meg for å da lese hjemme. ` Februar 2016 - Juni 2016: Jeg leste til Sosiologi, Gym, Norsk M+S, Matte 2PY. Hadde ikke mer energi til overs for å lese til naturfag og historie. Jeg hadde 7 eksamener mellom april - juni, og besto 5/7. Jeg strøk selvfølgelig naturfag og historie. PS! Kanskje jeg kunne svare på noen av spørsmålene i naturfageksamen, men jeg hadde ikke peiling på kapittelet de spurte om fordi naturfaglæreren min sa at jeg ikke trengte å lese akkurat det kapittelet (og hun hadde visst feil!) ` August 2016 - Desember 2016: Jeg leste til naturfag og bestod eksamen i desember. ` Desember 2016 - Juni 2017: Jeg leste til historie og bestod eksamen i Juni. I tillegg tok jeg to eksamener i fremmedspråk (mitt morsmål) og bestod dem. Så da ble jeg ferdig med påbygg innen 1,5 år. Jeg har aldri vært skoleflink. På ungdomsskolen hadde jeg noe med 2 i snitt. I VG 1+2 hadde jeg 3,4 i snitt fordi det var en veldig lett linje. Når man skal søke på universitetet regner man snittet ved å plusse VG1-2 karakterer, Påbyggkarakterer, Språkpoeng (hvis du tok eksamen i fremmedspråk) og alderspoeng. Jeg hadde totalt 4,2 i snitt. Jeg kom inn på drømmestudiet og gleder meg til å begynne å studere i august. Så jeg skal gi deg noen tips: - Noen fag er enkle mens noen er vanskelige. Hvis du absolutt skal lese selv (det blir mye lesing hvis du tar eksamener som privatist) anbefaler jeg deg å ta de letteste fagene først. - Flere privatistskoler lurer elevene rett og slett. Derfor anbefaler jeg at du går på vanlig skole hvis du har muligheten til det. - Hvis du skal lese hjemme, finn kompetansemålene for VG3 påbygg, og vit at det er det du kommer til å få spørsmål om på eksamen. - Hvis du skal lese alt hjemme, tar flere fag, og ikke er så flink til å pugge, anbefaler jeg at du ikke har noe som forstyrrer deg i den perioden som eks. jobb, kjæreste osv. Bare spør om du lurer på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå