Gå til innhold

Bør aktiv dødshjelp legaliseres i Norge?

AnonymBruker

Aktiv dødshjelp  

50 stemmer

1. 1. Er du for eller mot aktiv dødshjelp?

• For
      40
    • Usikker/heller litt begge veier
      8
    • Mot
      2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er en debatt hvor folk ofte er uenige. Bør aktiv dødshjelp/assistert selvmord bli tillatt i Norge? Kjør debatt!

Anonymkode: f0b0d...1ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns at det burde vært lov, så lenge de som mottar det vurderes til å virkelig ha behov for det, og ikke bare ta det som en enkel utvei.

Syns det blir feil at mennesker skal "pines" til de dør om smertestillende ikke fungerer og slike ting, når eneste utvei i en sykdom gjerne er døden. Vi gjør det med dyr, så hvorfor ikke mennesker?

Men selvsagt må helsepersonell som skal jobbe med dette også gjøre det frivillig, og ikke tvinges til det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For! Hvis valget er å dø i en behagelig rus omgitt av familie, eller lide i ekstreme smerter i månedsvis for å dø alene, hva ville du valgt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEI!!!!!!

Anonymkode: 42e4d...31a

Men hvorfor ikke? Det er da bedre det enn at vedkommende begår selvmord på mer brutale måter, ofte som et sjokk for familie. Eller hvis vedkommende er så syk at livet rett og slett er et helvete? Det burde selvfølgelig være strenge regler og ikke være tilgjengelig for hvem som helst, finnes det da egentlig en god grunn til å ikke innføre det?

Anonymkode: 73d45...696

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en debatt hvor folk ofte er uenige. Bør aktiv dødshjelp/assistert selvmord bli tillatt i Norge? Kjør debatt!

Ja! Folk bør få bestemme selv hvor lenge de ønsker å leve. De må selv få bestemme når de ønsker å avslutte livet. Min kropp, jeg bestemmer over min egen kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å få bestemme selv når livet skal avsluttes burde vært en menneskerett. 

Anonymkode: 300f7...487

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi avliver dyr som lider selv uten at de har noen ting de skal ha sagt eller engang aner hva som skjer - mens mennesker som kan ta en gjennomtenkt avgjørelse om at nok er nok ikke får lov til det. Det er en skam, og selvfølgelig bør aktiv dødshjelp tillates. De eneste motargumentene jeg hører handler om at gjennomføringen er vanskelig, utover de rent religiøse motargumentene (som åpenbart ikke kan ha noen tyngde), og det er ingen som har fremmet prinsipielle argumenter imot. De praktiske utfordringene kan løses med et godt regelverk og et solid apparat. Et rungende ja fra meg.

Anonymkode: 662f3...f13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette praktiseres i dag uten at vi hører så mye om det.  Kjenner pesonlig til to tilfeller.

Anonymkode: c5444...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer med syn for og imot dette temaet, uttalt av ulike personer.

- Geir Lippestad mener samfunnet ikke har vist god nok omsorg, når mennesker ønsker assistert selvmord. Per Fugelli tror vi har lovlig eutanasi i Norge i løpet av noen tiår. Advokat Geir Lippestad, styreleder i tankesmien Agenda og ambassadør for organisasjonen Menneskeverd, sier at assistert selvmord utfordrer menneskeverdet.

- Det er umulig å mene noe om akkurat denne personens liv og valg. Hans valg må man respektere. Men aktiv dødshjelp og assistert selvmord utfordrer menneskeverdet som verdi, fordi hvis menneskelivet er ukrenkelig, skal man ikke velge å avslutte det. Det er kjernen i dette, sier han til VG (Lippestad).

Han legger til at han forstår godt at mange som er fortvilet og har store lidelser, kan tenke på døden som den eneste utvei.

– Hvis du er alene, ensom og ikke får hjelp eller smertelindring, kan valget om eutanasi falle lett. Når denne mannen føler at livet er så håpløst, synes jeg det er trist at vi ikke klarer å ta bedre var på dem som er syke. Generelt tenker jeg at det er langt viktigere å ha fokus på hvordan lindre smerte og behandle, enn å åpne for muligheten til assistert selvmord i Norge, sier han.

– Er det ikke et uttrykk for godhet å la mennesker med store lidelser få dø i fred?

– Det er et uttrykk for godhet å lindre menneskers lidelser. Får man hjelp, omsorg, nærhet og pleie opplever de aller fleste den siste tiden som god og verdig. Det er ikke humant samfunn å bruke ressurser på å la folk velge bort de siste årene de lever.

Per Fugelli, professor i sosialmedisin, sier til VG at det både er aktverdige grunner til at mennesker vil avslutte livet sitt, og gode argumenter for ikke å tillate dette i Norge.

Han har selv ikke landet på et standpunkt for eller mot å lovfeste eutanasi.

– Det er en vakker og vesentlig tanke at mennesket skal få lov til å bestemme selv over sitt liv og sin død. Med frihet som verdi, er det logisk og naturlig at det også gjelder helt til livets slutt, sier han.

Samtidig innrømmer han at det er svært problematisk å skulle institusjonalisere retten til å få hjelp til å dø.

– Hvis vi åpner for det, vil mange mennesker stille seg spørsmålet: Er jeg en byrde, en belastning, en minuspost i samfunnets regnskap. Vi kommer inn i en slags gradering av menneskeverdet, noe som er i strid med det vi holder så høyt: At ethvert menneske har en unik verdi fra fødselen av, og verken produksjonsverdi eller normalitetsbegreper kan rokke ved det.

Fugelli understreker at vi ikke må kaste skam eller skyld over dem som mener livet ikke er verdt å leve, og samtidig være klar over hvordan alvorlig sykdom utfordrer menneskers selvbilde.

– Hvis du er alvorlig syk, får du uten unntak store sprekker i selvbildet ditt. Du mister tillit til kroppen din, fremtiden din og får en truende følelse av mindreverd. Da er det ufattelig viktig at vi har et menneskesyn som ikke forsterker denne følelsen av mindreverd, men heller motvirker den. Jeg er redd for at vi, hvis eutanasi tillates, vil gi et signal som mange kronisk syke vil oppfatte som et budskap om at kanskje er best for alle om du velger å forlate denne jorden.

Hva er utfordringen for de nærmeste til en som vurderer assistert selvmord?

– Man bør, ved å vise nærhet, kjærlighet og samhold, legge gode lodd på den vektskålen som sier at livet er verdt å levde. Samtidig må man tilkjenne personen retten til selv å velge og gi vedkommende en trygg følelse av at han eller hun ikke blir dømt for sitt valg.

– Vil vi få lovfestet eutanasi i Norge?

– Jeg tror at vi i løpet av noen tiår har tillatt dette i Norge. Det er en økende oppslutning i befolkningen om dette, og blant unge leger mener flere at dette er rett, sier han.

http://www.vg.no/forbruker/helse/aktiv-doedshjelp/lippestad-assistert-selvmord-utfordrer-menneskeverdet/a/23474495/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Titania skrev:

Syns at det burde vært lov, så lenge de som mottar det vurderes til å virkelig ha behov for det, og ikke bare ta det som en enkel utvei.

Syns det blir feil at mennesker skal "pines" til de dør om smertestillende ikke fungerer og slike ting, når eneste utvei i en sykdom gjerne er døden. Vi gjør det med dyr, så hvorfor ikke mennesker?

Men selvsagt må helsepersonell som skal jobbe med dette også gjøre det frivillig, og ikke tvinges til det.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så lenge vedkommende har behov for det i den forstand at h*n vil ligge dødssyk med store smerter uten noen muligheter for å leve mer enn kanskje en mnd eller mindre. Men h*n skal også være i en slik tilstand at h*n kan gjøre rede for seg selv og bestemme dette selv, dette skal ikke kunne bestemmes av pårørende mener jeg da ofte følelsene kan bli for kraftige angående det. 

Mener at det mest humane for et menneske i ekstreme smerter hvor utfallet uansett er døden er å kunne få avslutte livet sitt tidligere hvis det er et ønske. 

Men dette skal ikke være noe som kan misbrukes. Det må så klart være et ganske strengt reglement siden det faktisk er liv det er snakk om. 

Anonymkode: a2e46...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig burde det være lov. Visse sykdommer er så fæle at døden blir som en velsignelse. Et menneske burde selv få bestemme om det skal få dø en verdig død.

Det er jo ofte pasienter som ikke selv klarer å ta sitt eget liv som er "målgruppen" i dag, der nordmenn drar til andre land for å få dette. De som selv klarer å ta selvmord, gjør jo gjerne nettopp det. Så det er ikke sånn at man "redder" liv selv om man ikke innfører dette i Norge. I stede kan de få en verdig død, på en god måte. 

Anonymkode: 20e90...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har svart usikker.

Jeg er egentlig helt for at man får bestemme selv når det er nok og dø i fred.

MEN: er alle som er i en slik tilstand i stand til å ta denne avgjørelsen? Hvis en deprimert person velger denne utveien fremfor en vanskeligere rute gjennom behandling, har vi ikke da sviktet dette mennesket som ikke så noen annen utvei enn døden?

Er vi helt sikre på at ingen vil la seg presse til å velge denne utveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Såklart det burde vært lov, og det kommer til å bli det snart,vi står forran et pardigmeskifte når det kommer til selvråderett og moral. Verden blir mer og mer sekulær og døden er i høyeste grad en del av det å leve. Selvråderett til å avslutte livet med verdighet, fremfor måneder og år med smerter og lidelse er da langt mer humant. Jeg har selv relativt store problemer med pusten og merker allerede nå i relativt ung alder at det er vanskelig, hvis det skal gradvis blir verre, slik at jeg blir enda mer begrenset i hva jeg kan gjøre eller må f.eks ha med meg oksygen samme hvor jeg er, så vil jeg håpe at legene har hjerne og hjerte nok til å forstå at å leve i årevis med en konstant følelse av å kveles og en følelse av å puste gjennom et sugerør ikke gir noen god livskvalitet. Skulle det bli slik, så håper jeg at det er opp til meg å velge tid og sted for å avslutte livet med verdigheten.

Anonymkode: f4526...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i mot eutanasi (aktiv dødshjelp) men for legemiddelassistert selvmord med streng regulering. 

Anonymkode: 526e3...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Der særskilte grunner taler for det. F.eks at man med 100% sikkerhet kommer til å dø av sykdommen man har, og at den siste tiden kommer til å bli smertefull og lite forenelig med å leve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...