Gå til innhold

Får ikke referat fra peronalmøte - litt suspek p.g.a lovbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På forrige personalmøte fikk vi beskjed om at hvis vi ringte inn med egenmelding skulle vi si hva som feilte oss. Videre fikk vi beskjed om at vi skulle komme på jobb UANSETT for det var ALLTID noe man kunne gjøre. Ble man sykemeldt av legen skulle man selvfølgelig også oppgi grunnen. 

Hvis man ikke oppgir grunnen bestrider de automatisk sykemeldingen / egenmeldingen. 

Har bedt om referat fra møtet, men har ikke fått det. Ingen av kollegaene jeg har snakket med her fått det heller. 

Er det bare meg eller er det litt suspekt? Møtet var i mai. 

Anonymkode: 31b79...70c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På forrige personalmøte fikk vi beskjed om at hvis vi ringte inn med egenmelding skulle vi si hva som feilte oss. Videre fikk vi beskjed om at vi skulle komme på jobb UANSETT for det var ALLTID noe man kunne gjøre. Ble man sykemeldt av legen skulle man selvfølgelig også oppgi grunnen. 

Hvis man ikke oppgir grunnen bestrider de automatisk sykemeldingen / egenmeldingen. 

Har bedt om referat fra møtet, men har ikke fått det. Ingen av kollegaene jeg har snakket med her fått det heller. 

Ta det jeg skriver under med en klype salt - jeg er en leder for 8 fantastiske mennesker og har minimal erfaring med sykemeldinger/egenmeldinger - mitt problem er folk som dukker opp med omgangssyke på jobben og som må sendes hjem. Jeg har også vært leder for teams som består av drittsekker men da i land hvor den slags lot seg løse lett uten innblanding av all slags tilsyn.

Ble det ført noe referat på møtet? Hvis ikke så er det ikke rart at den mangler. Det jeg kan si deg at det sier veldig mye om en leders manglende erfaring eller evne hvis de ikke dokumenterer endring i rutiner eller dokumenterer gjeldende rutiner. Den type beskjed dere fikk på det møtet, er en nettopp en endring som skal dokumenteres.

Jeg kan ikke uttale meg om det er lovlig å be om årsak om egenmelding, men jeg kan fortelle deg (basert på min erfaring som teamleder) at det er rimelig vanlig for arbeidstaker å opplyse mer eller mindre arbeidsgivere om årsaken (ikke en deltajert diagnose men heller av typen : hei sjef, har kastet opp hele natt, jeg tror jeg holder meg unna jobben i dag). Hvis sjefen din tror at du ikke er ærlig så kan han/hun bestride både egenmelding og sykemelding men det er en del formalitetskrav rundt dette.

Det han/hun kan ikke gjøre er å be om diagnose/sykdomsforløp på sykemelding (men arbeidstaker har rett og plikt å vite om det er f.eks forhold på jobben som er utløsende årsak til sykdommen). Og han/hun har rett og slett ikke lov å be deg komme på jobb og jobbe hvis du har 100% sykemelding eller egenmelding.  Gradert sykemelding er noe annet, men jeg tviler sterkt at sjefen din tenkte på dette (dette er uansett noe han/hun ikke kan forutse vil komme).

Det jeg tror er at dere kanskje har uvanlig mye fravær på jobben og har en sjef som er ikke helt stødig på HR, men går allikevel hardt ut - det er en uvanlig stor tabbe å kommunisere til ansatte at neste gang de har en egenmelding eller sykemelding at de må komme på jobb. Hva slags bransje er dette?

Anonymkode: b53fd...468

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge sykefraværet til en ansatt ikke skyldes forhold på arbeidsplassen, har ikke arbeidsgiver krav å vite hva som feiler deg.

Du får be skriftlig (sende epost) og be om referatet.

Anonymkode: 3984e...b02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HR-rådgiver i stort firma her.

Det er IKKE lov å pålegge ansatte å opplyse om diagnose. Men man må si hva man kan/ikke kan gjøre.

Det er også slik at ved sykdom/sykemelding er det ikke arbeidstiden som er sykemeldt/nedsatt, men funksjonsevnen. Det vil si at dersom man er 50% sykemeldt er det ikke nødvendigvis slik at du skal jobbe 50% av tiden, men du skal produsere/yte 50%. Dette betyr at du kanskje er på jobben hele dagen, men du har færre/andre oppgaver.

Anonymkode: dd8dc...923

• Liker 4
Skrevet

Kan hun ha ment at dere må oppgi om sykdom kan ha oppstått pga arbeidet eller ikke? Det er man som arbeidstaker pliktig å informere om.

jeg pleier selv å opplyse kort grunn til hvorfor jeg er syk. Kvalme/oppkast/mageproblemer/feber/influensa osv. Samt hvor lenge jeg tror jeg blir vekke, og med en gang jeg vet om jeg faktisk blir vekke eller er i form å komme på jobb ringer jeg arbeidsgiver. Arbeidsgivere er selvfølgelig ikke pålagt å få vite diagnose/grunn annet enn om det er pga arbeidet. Man har også plikt som arbeidstaker å prøve ut tilrettelegging på arbeidsplassen (med mindre man er 100% sykemeldt). Da må man også oppgi hva man kan gjøre og ikke. Og gjerne selv komme med forslag til tilpasninger som kan funke. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var litt merkelig og hørtes useriøst ut. Dette er tydeligvis en arbeidsplass som ikke kan reglene. Hva har det å si for denne arbeidsgiveren? Står dette i arbeidskontrakten din? Hvis ikke så kan de ikke kreve noe av dette. At dere ikke får referat i fra møter er også litt rart. Det hele virket sløvt og uproft. 

Anonymkode: 42d45...4a6

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HR-rådgiver i stort firma her.

Det er IKKE lov å pålegge ansatte å opplyse om diagnose. Men man må si hva man kan/ikke kan gjøre.

Det er også slik at ved sykdom/sykemelding er det ikke arbeidstiden som er sykemeldt/nedsatt, men funksjonsevnen. Det vil si at dersom man er 50% sykemeldt er det ikke nødvendigvis slik at du skal jobbe 50% av tiden, men du skal produsere/yte 50%. Dette betyr at du kanskje er på jobben hele dagen, men du har færre/andre oppgaver.

Anonymkode: dd8dc...923

Skjønner ikke folk uavhengig av om noen er dårlige eller ikke at kanskje personen ligger rett ut og åpenbart er dårlig? Eh... De trenger ikke kosesnakke med arbeidsgiver og det plikter de ikke, men de må jo følge loven.

Tipper de er vant med polsk arbeidskraft og er en type bedrift som bare bryter loven og tror dem kan gjøre hva dem vil med de ansatte. 

Anonymkode: 42d45...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Det der er overhodet ikke greit! Press på at du vil ha referat og ta kontakt med fagforeningen!

Anonymkode: 582f6...be4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta det jeg skriver under med en klype salt - jeg er en leder for 8 fantastiske mennesker og har minimal erfaring med sykemeldinger/egenmeldinger - mitt problem er folk som dukker opp med omgangssyke på jobben og som må sendes hjem. Jeg har også vært leder for teams som består av drittsekker men da i land hvor den slags lot seg løse lett uten innblanding av all slags tilsyn.

Ble det ført noe referat på møtet? Hvis ikke så er det ikke rart at den mangler. Det jeg kan si deg at det sier veldig mye om en leders manglende erfaring eller evne hvis de ikke dokumenterer endring i rutiner eller dokumenterer gjeldende rutiner. Den type beskjed dere fikk på det møtet, er en nettopp en endring som skal dokumenteres.

Jeg kan ikke uttale meg om det er lovlig å be om årsak om egenmelding, men jeg kan fortelle deg (basert på min erfaring som teamleder) at det er rimelig vanlig for arbeidstaker å opplyse mer eller mindre arbeidsgivere om årsaken (ikke en deltajert diagnose men heller av typen : hei sjef, har kastet opp hele natt, jeg tror jeg holder meg unna jobben i dag). Hvis sjefen din tror at du ikke er ærlig så kan han/hun bestride både egenmelding og sykemelding men det er en del formalitetskrav rundt dette.

Det han/hun kan ikke gjøre er å be om diagnose/sykdomsforløp på sykemelding (men arbeidstaker har rett og plikt å vite om det er f.eks forhold på jobben som er utløsende årsak til sykdommen). Og han/hun har rett og slett ikke lov å be deg komme på jobb og jobbe hvis du har 100% sykemelding eller egenmelding.  Gradert sykemelding er noe annet, men jeg tviler sterkt at sjefen din tenkte på dette (dette er uansett noe han/hun ikke kan forutse vil komme).

Det jeg tror er at dere kanskje har uvanlig mye fravær på jobben og har en sjef som er ikke helt stødig på HR, men går allikevel hardt ut - det er en uvanlig stor tabbe å kommunisere til ansatte at neste gang de har en egenmelding eller sykemelding at de må komme på jobb. Hva slags bransje er dette?

Anonymkode: b53fd...468

Nei. Ingen skal trenge å opplyse om årsaken og sjefen har ikke lov til å spørre om taushetsbelagt helseinformasjon. Det er en grunn til det, og det er at det er mange sensitive opplysninger som pasienter da må plages med hvordan de skal omforklare til sjefen. Det er ikke slik som i Kardemommeby at folk bare får influensa. Det er alt fra aborter, til gynekologiske problemer, psykiske problemer, diare, oppdagelse av kronisk eller alvorlig sykdom etc som folk ikke nødvendigvis er komfortable med å fortelle til sjefen. Folk har rett til et personvern, det er ikke alt en sjef har noe med, og ikke alt er "ufarlig og hverdagslig". Det eneste arbeidstaker er pliktig å opplyse om er arbeidsevnen. 

Anonymkode: e137c...14c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...