Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom akkurat ikke inn på profesjonsstudiet i psykologi i år, men er garantert at jeg klarer å komme inn neste år ettersom jeg bare trenger ta opp maks 2 veldig enkle fag. 

Dessverre kommer jeg til å være 24 år når jeg begynner neste år, noe jeg føler er et veldig stort nederlag for meg - og alt for sent(for meg). Vil helst bli ferdig det året jeg fyller 29. Jeg lurer i den forbindelse på adgangen til å kunne fullføre psykologistudiet på kortere tid? Ja, skjønner at det vil bli tungt og så videre. Men jeg trenger bare å vite om det i det hele tatt er mulig? 

Takk for svar :D 

Anonymkode: ebbe2...b0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 34 da jeg begynte. Ikke stress! :) 

Anonymkode: 06321...d77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud... :roll: 

Anonymkode: 81a8a...92f

• Liker 6
Skrevet

Nei, det er obligatorisk praksis inne i studieforløpet, det kan ikke forseres. Det er også relativt umulig å hoppe opp et kull, da disse er fulle og ikke kan ta inn flere grunnet plassbegrensninger i praksisforløpet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, xoxolol skrev:

Nei, det er obligatorisk praksis inne i studieforløpet, det kan ikke forseres. Det er også relativt umulig å hoppe opp et kull, da disse er fulle og ikke kan ta inn flere grunnet plassbegrensninger i praksisforløpet.

Den er grei! Er det ventetid ved praksis? 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom akkurat ikke inn på profesjonsstudiet i psykologi i år, men er garantert at jeg klarer å komme inn neste år ettersom jeg bare trenger ta opp maks 2 veldig enkle fag. 

Dessverre kommer jeg til å være 24 år når jeg begynner neste år, noe jeg føler er et veldig stort nederlag for meg - og alt for sent(for meg). Vil helst bli ferdig det året jeg fyller 29. Jeg lurer i den forbindelse på adgangen til å kunne fullføre psykologistudiet på kortere tid? Ja, skjønner at det vil bli tungt og så videre. Men jeg trenger bare å vite om det i det hele tatt er mulig? 

Takk for svar :D 

Tror de ekstra årene der bare vil gjøre deg godt jeg :-) 

Anonymkode: da0a0...0e2

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er grei! Er det ventetid ved praksis? 

Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, xoxolol skrev:

Hva mener du?

Tror jeg bare blander nå mellom turnus og praksis. Er jo kjent at det er lang ventetid for medisinstudenter grunnet få turnusplasser. Lurer på om det samme gjelder ved psykologi? Om en kan risikere å vente et år på å få praksis?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror jeg bare blander nå mellom turnus og praksis. Er jo kjent at det er lang ventetid for medisinstudenter grunnet få turnusplasser. Lurer på om det samme gjelder ved psykologi? Om en kan risikere å vente et år på å få praksis?

Du er ikke i turnus som psykologistudent. Du har praksis underveis i utdanningen, det er tilrettelagt og kommer der den henholdsvis skal være i studieplanen. Etter 6 år er du ferdig utdannet og kan begynne i jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du selvsagt ikke gjøre. 

Anonymkode: d4cb9...b26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste muligheten du har for å bli fortere ferdig er om du nå dette året tar emner tilsvarende første året på profesjon. Da jeg gikk profesjon, så var det flere som hadde studert psykologi fra før som begynte rett i 2. klasse. Noen hoppet bare opp ett semester, siden man på UiO både har oppstart høst og vår.  På den måten vil du ha mulighet til å bli et halvt år fortere ferdig. 

Ellers er det et veldig rigid studieløp. Ganske kjedelig for oss som syntes det gikk sakte fremover. Progresjonen i studieløpet går så sakte at de aller fleste hadde tid til å jobbe mye ved siden av studiet. 

Praksisen som inngår som obligatorisk del i studiet må du mest sannsynlig ikke vente på. Jeg vet at UiO har hatt store problemer med å finne praksisplasser til sine psykologstudenter, og derfor er de nå i ferd med å gjøre om praksisen. Hvis de ikke skulle klare å finne praksisplass til deg, så må du ha et vente-år midt i studieløpet ditt. Mange er i mot disse endringene siden du ikke lenger kan være med å bestemme hvor du vil ha praksisplass. Du kan også risikere å ha praksisplass på sykehusapoteket.

Anonymkode: 80d37...74c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner. Jeg har studert et par år ved jus på UIO og det er rart hvor forskjellig dette er. Jus ved UIO har vært det mest søkte studiet nasjonalt i et par år nå. Likevel er det her mulig å ta studiet vesentlig raskere. Uten at det er noe problem med å melde seg opp til undervisning eller noe. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner. Jeg har studert et par år ved jus på UIO og det er rart hvor forskjellig dette er. Jus ved UIO har vært det mest søkte studiet nasjonalt i et par år nå. Likevel er det her mulig å ta studiet vesentlig raskere. Uten at det er noe problem med å melde seg opp til undervisning eller noe. 

Så er det vel ikke noe praksis i det forløpet heller?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis du skal bli psykolog så er det greit å heller jobbe med seg selv enn å fortsette i denne manien på at du MÅ fullføre før du er 29 år. Kanskje det å ikke kunne fullføre før du er 30 eller mer kan bli en viktig livslærdom som også lærer deg om andre ting i livet. Livet følger ikke en timeplan, ting skjer, og å være litt mindre naiv for man går ut i verden skal være terapeut for andre er nok en god ting. ;) 

Anonymkode: 2d352...257

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo ikke jus et helserelatert studium heller da. 

Anonymkode: d4cb9...b26

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en fin anledning til å trene deg opp/ psykologisere deg selv til å gi slipp på arbitrære mål som å bli ferdig med utdanningen inen du er 29

Anonymkode: 71737...e24

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært oppe på Blindern og hørt på forelesningene? På bachelornivå er jo forelesningene åpne for enhver. Jeg dro opp en tur, og det var så fullt, at folk måtte stå, og sitte i trappene. Til sammenligning har vi jo masse ledige seter på forelesninger ved det juridiske fakultet. Jeg er også litt nysgjerrig på psykologi. : ) Ettersom jeg forstod av den forelesningen jeg var på, så var det delte forelesninger for profesjon og andre(årsstudium/master), derfor var det så fullt. 

Anonymkode: e349c...543

Skrevet

Å bli en god psykolog handler om alt annet enn gode karakterer i teorifagene. Det handler om livserfaring, modning og refleksjon. Og det er noe man oppnår ved å ikke ha det så travelt.

Det anbefales vel at man får seg relevant jobb ved siden av studiene når man nærmer seg halvveis i studieforløpet, nettopp mye pga erfaring og refleksjon.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...