AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #1 Skrevet 19. juli 2017 Jeg flyttet til en ny plass for noen år tilbake og fikk barn med samboeren min. Jeg kjente ingen her, men etterhvert fikk jeg ett par venninner med unger på samme alder. Det var koselig, men følte fort at de dømmer andre foreldre opp ned. Noen til og med nevnte barnevernet, de mente at det var omsorgssvikt og gi babyen smaksprøver før baby er 4 mnd. Tenkte kanskje er det ikke var noe big deal, folk må gjøre det de vil. Men siden jeg er veldig sjenert og ny i mammarollen, så ble jeg litt skeptisk til disse "venninnene". Tenk om de melder meg inn for et eller annet de mener jeg gjør feil. Jeg sliter også med angst, så dette gjør ikke saken bedre akkurat. Tenk at jeg er ikke så godt likt her jeg bor og folk vil melde meg inn til bv kun pga det. Ellers må jeg si at vi er en allminnelig familie med hus, bil og alt som følger med. Men er redd noen vil oss noe vondt og trekker inn bv. Hvordan håndtere bekymringen? Anonymkode: 6c1b1...b1d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #2 Skrevet 19. juli 2017 Tror de bør frykte barnevernet mer enn deg. Anonymkode: df36a...67f 3
Lou Salome Skrevet 19. juli 2017 #3 Skrevet 19. juli 2017 Snakk med fastlegen og spør om hun tror du vil ha nytte av noen samtaler med psykolog? 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #4 Skrevet 19. juli 2017 Hvorfor bekymre seg over noe som ikke har skjedd? Har du dårlig samvittighet for noe? Anonymkode: 1939b...a07 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #5 Skrevet 19. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg flyttet til en ny plass for noen år tilbake og fikk barn med samboeren min. Jeg kjente ingen her, men etterhvert fikk jeg ett par venninner med unger på samme alder. Det var koselig, men følte fort at de dømmer andre foreldre opp ned. Noen til og med nevnte barnevernet, de mente at det var omsorgssvikt og gi babyen smaksprøver før baby er 4 mnd. Tenkte kanskje er det ikke var noe big deal, folk må gjøre det de vil. Men siden jeg er veldig sjenert og ny i mammarollen, så ble jeg litt skeptisk til disse "venninnene". Tenk om de melder meg inn for et eller annet de mener jeg gjør feil. Jeg sliter også med angst, så dette gjør ikke saken bedre akkurat. Tenk at jeg er ikke så godt likt her jeg bor og folk vil melde meg inn til bv kun pga det. Ellers må jeg si at vi er en allminnelig familie med hus, bil og alt som følger med. Men er redd noen vil oss noe vondt og trekker inn bv. Hvordan håndtere bekymringen? Anonymkode: 6c1b1...b1d Er det i en bygd? Det kan hende at deres egne barn har blitt forsøkt fratatt dem slik at de vil varsle deg og si i fra om hvordan barnvernet er i denne byen. Jeg syns ikke det er god nok grunn å melde noen til barnevernet pga at de muligens ikke liker deg. Har du snakket med noen høyere opp enn barnevernet og bedt de om råd? Godt du er smart nok til å tenke at noen kanskje vil dere vondt. Si i fra til barnehagen, venner ja, alle så trenger du ikke være redd. Anonymkode: 4f517...446
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #6 Skrevet 19. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bekymre seg over noe som ikke har skjedd? Har du dårlig samvittighet for noe? Anonymkode: 1939b...a07 Nei, har ikke dårlig samvittighet for noe som helst. Har lest mange skrekkhistorier om bv og med min angst problematikk så blir jeg fort mistenksom/bekymret. Jeg tror jo ikke at noen vil oss noe vondt. Men om det skulle skje så er jeg redd for hvordan det vil gå. Har snakket med helsestasjon om det, de har kun positive ting å si om oss og barnet vårt, hva mer burde jeg ha sagt? Har sagt det til min nærmeste familie om at jeg føler meg usikker på enkelte her vi bor, så de vet om det. hvordan fungerer det dersom man får bekymringsmelding på seg? Anonymkode: 6c1b1...b1d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #7 Skrevet 19. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det i en bygd? Det kan hende at deres egne barn har blitt forsøkt fratatt dem slik at de vil varsle deg og si i fra om hvordan barnvernet er i denne byen. Jeg syns ikke det er god nok grunn å melde noen til barnevernet pga at de muligens ikke liker deg. Har du snakket med noen høyere opp enn barnevernet og bedt de om råd? Godt du er smart nok til å tenke at noen kanskje vil dere vondt. Si i fra til barnehagen, venner ja, alle så trenger du ikke være redd. Anonymkode: 4f517...446 Hvem er høyere enn bv kan jeg snakke med? Nei jeg tror ikke de vil varsle meg om noe, de har jo ikke sagt noe direkte til meg om de. Eneste de sier at de tror ikke barnevernet tar unger uten grunn. Men det virker som om terskelen for å melde i fra er lav. Jeg kunne aldri meldt noen inn til bv bare fordi jeg ikke liker dem!? Anonymkode: 6c1b1...b1d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #8 Skrevet 19. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det i en bygd? Det kan hende at deres egne barn har blitt forsøkt fratatt dem slik at de vil varsle deg og si i fra om hvordan barnvernet er i denne byen. Jeg syns ikke det er god nok grunn å melde noen til barnevernet pga at de muligens ikke liker deg. Har du snakket med noen høyere opp enn barnevernet og bedt de om råd? Godt du er smart nok til å tenke at noen kanskje vil dere vondt. Si i fra til barnehagen, venner ja, alle så trenger du ikke være redd. Anonymkode: 4f517...446 Og hva mente du at det var bra jeg var smart nok til å tenke at noen vil oss noe vondt. Er det virkelig så gale at man skal gå rundt og mistenke alt og alle? Anonymkode: 6c1b1...b1d 1
Tibbie Skrevet 19. juli 2017 #9 Skrevet 19. juli 2017 Jeg tviler på at du får Barnevernet på nakken for småting som at du lar babyen smake på syltetøy og kaviar. Da må de komme på noe mer alvorlig, og gjerne mer enn ett eksempel. Og Barnevernet henter jo ikke barnet ditt uten å undersøke om det kan ligge noe sannhet i det de er tipset om. Og jeg er ganske sikker på at de har forståelse for at nybakte mødre ikke er perfekte mødre Så ikke bekymre deg for småfeilene dine, du. Om de kakledamene driver å melder alle inn til Barnevernet, så tror jeg at de tar tipsene med en klype salt 4
moroklompen Skrevet 19. juli 2017 #10 Skrevet 19. juli 2017 Barnevernet er pliktige til å undersøke alle bekymringer som kommer inn. Når det er sagt virker det ikke som disse damene har deg under lupen iom at de snakker om dette så åpent foran deg. Jeg ville derimot delt så lite som mulig med slike sladredamer som har snakker om andre som dårlige mødre over ubetydelige ting. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #11 Skrevet 19. juli 2017 3 minutter siden, Tibbie skrev: Jeg tviler på at du får Barnevernet på nakken for småting som at du lar babyen smake på syltetøy og kaviar. Da må de komme på noe mer alvorlig, og gjerne mer enn ett eksempel. Og Barnevernet henter jo ikke barnet ditt uten å undersøke om det kan ligge noe sannhet i det de er tipset om. Og jeg er ganske sikker på at de har forståelse for at nybakte mødre ikke er perfekte mødre Så ikke bekymre deg for småfeilene dine, du. Om de kakledamene driver å melder alle inn til Barnevernet, så tror jeg at de tar tipsene med en klype salt Jeg ga babyen min litt tynn grøt før h*n var 3 mnd, men det turde jeg ikke si til dem altså. Føler de er så dømmende. Jeg tror nok ikke at de melder folk inn hele tiden, tror ikke de har gjort det heller. Men tenker kanskje at de fleste kjenner hverandre, mens jeg har ikke vært så "sosial" med alle her i bygde. Var på babysvømming ett par ganger og det var det. Så er litt usikker på de fleste her. Tenker også at man må få lov å forsvare seg dersom det dukker opp en melding pga en misforståelse eller fett og slett sjalusi eller hva det måtte være. Samboern min har stor familie som kjenner også meg veldig godt. Anonymkode: 6c1b1...b1d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #12 Skrevet 19. juli 2017 2 minutter siden, moroklompen skrev: Barnevernet er pliktige til å undersøke alle bekymringer som kommer inn. Når det er sagt virker det ikke som disse damene har deg under lupen iom at de snakker om dette så åpent foran deg. Jeg ville derimot delt så lite som mulig med slike sladredamer som har snakker om andre som dårlige mødre over ubetydelige ting. Jeg deler en del ting på sosiale medier, men der er det egentlig bare hverdagslige ting, når vi går på tur i fjellet og har babyen med eller leker i sandkassen osv. Det kan vel ikke være så ille? Publiserer jo ting som er normalt og hverdagslig. Anonymkode: 6c1b1...b1d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #13 Skrevet 19. juli 2017 Disse damene er veldig vanskelig å forstå seg på. Tror det er slik at dersom man ikke gjør som dem, er man en dårlig forelder og de vil ikke være med deg liksom. Jeg har lenge følt meg usikker, for hvordan jeg skal oppføre meg rundt slike. Redd for å bli bedømt og lite respektert. Men det er vel normalt å være litt usikker i starten når man får sitt første barn, tenker jeg. Alle kan være litt vimsete og gjøre feil, men man lærer stadig noe nytt og klarer å tilpasse seg etter barnets ønsker. Anonymkode: 6c1b1...b1d
moroklompen Skrevet 19. juli 2017 #14 Skrevet 19. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg deler en del ting på sosiale medier, men der er det egentlig bare hverdagslige ting, når vi går på tur i fjellet og har babyen med eller leker i sandkassen osv. Det kan vel ikke være så ille? Publiserer jo ting som er normalt og hverdagslig. Anonymkode: 6c1b1...b1d Ingenting galt i det i det hele tatt. Tenker mer på at jeg hadde utlevert meg og alt med barnet minst mulig i samtaler med disse menneskene. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #15 Skrevet 19. juli 2017 Hvordan skal man oppføre seg blant slike dømmende mennesker? Og hva hvis man ikke stoler på dem (slik som meg som er redd de vil melde meg inn til bv for småting) , men MÅ omgås dem pga unger og slikt? Hvilken oppførsel fra deres side kan jeg forvente meg dersom de har planer om å melde oss inn? Anonymkode: 6c1b1...b1d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #16 Skrevet 19. juli 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen til og med nevnte barnevernet, de mente at det var omsorgssvikt og gi babyen smaksprøver før baby er 4 mnd. Anonymkode: 6c1b1...b1d ? Det er det rareste jeg har hørt. Var selv et kolikkbarn som begynte så smått med grøt så tidlig som fra 3 mnd mener jeg min mor sa og ble en riktig gullunge etter grøten kom på banen. Anonymkode: 6af57...ca0
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #17 Skrevet 19. juli 2017 1 minutt siden, moroklompen skrev: Ingenting galt i det i det hele tatt. Tenker mer på at jeg hadde utlevert meg og alt med barnet minst mulig i samtaler med disse menneskene. Ja det har jeg sluttet med etterhvert da jeg innså hva slags folka de var. Men noen av dem vet at jeg slet med depresjon og gikk på medisiner for det, bare de ikke bruker dette mot meg en dag. Anonymkode: 6c1b1...b1d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #18 Skrevet 19. juli 2017 Barnevernet har plikt til å undersøke saken dersom de får en bekymringsmeling. Men når de undersøker finner de fort ut om det er en sak med hold i eller ikke. De kommer ikke å henter barna uten å undersøke, veilede og samarbeide med foreldrene (med mindre det er snakk om vold og overgrep, noe som ikke var tilfelle i denne saken). Anonymkode: abbb2...934 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #19 Skrevet 19. juli 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal man oppføre seg blant slike dømmende mennesker? Og hva hvis man ikke stoler på dem (slik som meg som er redd de vil melde meg inn til bv for småting) , men MÅ omgås dem pga unger og slikt? Hvilken oppførsel fra deres side kan jeg forvente meg dersom de har planer om å melde oss inn? Anonymkode: 6c1b1...b1d Altså, du må slappe av, du virker jo fullstendig paranoid! Dette er angsten din som lyver til deg, og ikke virkeligheten. Måten du skal håndtere dette på er å oppføre deg som du pleier og være den mammaen du pleier, og ellers be om henvisning til psykolog for å ta tak i denne fullstendig irrasjonelle angsten din for barnevernet. Anonymkode: cb04c...b37 5
Marimba Skrevet 19. juli 2017 #20 Skrevet 19. juli 2017 Tror letteste måten å håndtere bekymringen din er å endre synet på barnevernet. Virker som du tror barnevernet er et organ som kommer løpende og ta barna ved den minste bekymring? Det stemmer overhodet ikke. Omsorgsovertagelse er en bitteliten brøkdel av alt barnevernet holder på med Skulle disse merkelige venninnene dine sende en bekymring til barnevernet, så bør du møte barnevernet med åpne armer og være helt ærlig. Antageligvis blir saken henlagt fortere enn svint, dersom du er en omsorgsfull mor og har et trygt og godt hjem for barnet ditt. Skulle det være et eller annet bvt setter fingeren på, så kan det være at de ønsker å sette inn hjelpetiltak. Da kan du ta i mot dette og tenke at det kan være med på å gjøre deg til en enda bedre mor. Det kan f.eks være kursing eller avlasting. Men ikke frykt barnevernet! Se på de som et hjelpende organ som er der for at barna dine skal ha det best mulig 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå