Gå til innhold

Er du medlem i en fagforening?  

85 stemmer

1. 1. Er du medlem i en fagforening?

• Ja
      73
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbyr fagforeningen innboforsikring også? Det sto det hos fagforbundet. Jeg trodde dette ble trukket av lønnen akkurat slik skatten blir? Blir det ikke det da? :klo: 

Anonymkode: d3f1f...274

Eg er organisert i eit LO-forbund, og vi har kollektiv innboforsikring. Den er obligatorisk, men også veldig god. I tilllegg har vi reiseforsikring.

Skrevet
6 minutter siden, ToveM skrev:

Nei selvfølgelig ikke. Helt frivillig å ha innboforsikring. Har du det ikke via fagforening, må du selv skaffe det fra et forsikringsselskap.

Selvfølgelig tilbyr fagforeninga innboforsikring.... Og det er ikkje frivillig ein gong!

Skrevet

Jeg er organisert i Handel & Kontor. Veldig greit. Jeg bruker de ofte bare for å spørre om ting jeg lurer på. Får alltid raske og hyggelige svar :) Verdt pengene! Spesielt om jeg virkelig får bruk for dem en gang.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Akkurat nå, Fjaselina skrev:

Selvfølgelig tilbyr fagforeninga innboforsikring.... Og det er ikkje frivillig ein gong!

Mente jo at er du ikkke fagorganisert har du heller ikke automatisk innboforsikring. Det blir ikke trekt av lønnen som skatten gjør.

Skrevet

Tekna, privat sektor.

AnonymBruker
Skrevet

Teknolog og tillitsvalgt i NITO. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbyr fagforeningen innboforsikring også? Det sto det hos fagforbundet. Jeg trodde dette ble trukket av lønnen akkurat slik skatten blir? Blir det ikke det da? :klo: 

Anonymkode: d3f1f...274

De fleste tilbyr det, og noen har det inkludert. Er du med i fagforbundet har du LOfavør sin kollektive hjem forsikring. 
Hvordan det betales kommer an på hvordan du betaler medlemskontigenten. 
Jeg betaler fagforeningskontigent hvert kvartal, og innbo en gang i året. I min fagforening er innbo ett ekstra tilbud, og kontigent er fastsatt uavhengig av lønn. 

11 minutter siden, ToveM skrev:

Nei selvfølgelig ikke. Helt frivillig å ha innboforsikring. Har du det ikke via fagforening, må du selv skaffe det fra et forsikringsselskap.

Feil, LOfavør har dette inkludert, og de fleste andre har gode tilbud. 

Anonymkode: 0bb81...cc7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Naturligvis.

NITO. Jobber i det private.

Har fått god bruk for deres hjelp i en nedbemanningsrunde hvor bedriften hoppet bukk over egne kriterier for utvelgelse, hvor jeg endte med en solid etterlønn for mot å ikke gå til arbeidsrettssak.

Endret av Rosalie
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke medlem, jobber i finansbransjen. Ser at fagforeningene har hatt en verdi historisk sett, og at de fortsatt har en rolle i mange tilfeller og på mange arbeidsplasser - ofte pga dårlige sjefer, ledelse eller kultur. For min egen del opplever jeg ikke at det er relevant å være medlem.

Anonymkode: 68bd5...f6f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke medlem, jobber i finansbransjen. Ser at fagforeningene har hatt en verdi historisk sett, og at de fortsatt har en rolle i mange tilfeller og på mange arbeidsplasser - ofte pga dårlige sjefer, ledelse eller kultur. For min egen del opplever jeg ikke at det er relevant å være medlem.

Da må du begynne å følge litt bedre med. Fagforeningene har to viktige funksjoner 1) de er viktige for hver enkelt medlem som trenger bistand på individnivå og 2) de bidrar med press og innvirkning på de som bestemmer lover og regler i dette landet. Arbeidsmiljøloven er regelrett under angrep og det er ingen andre enn fagforeningene (og vi velgere i september) son kan forhindre at godene du og jeg tar for gitt fortsetter å eksistere. Kunnskapsløst!

• Liker 6
Skrevet

Er forøvrig medlem i Juristforbundet og HTV, jobber i kommune

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, csb skrev:

Da må du begynne å følge litt bedre med. Fagforeningene har to viktige funksjoner 1) de er viktige for hver enkelt medlem som trenger bistand på individnivå og 2) de bidrar med press og innvirkning på de som bestemmer lover og regler i dette landet. Arbeidsmiljøloven er regelrett under angrep og det er ingen andre enn fagforeningene (og vi velgere i september) son kan forhindre at godene du og jeg tar for gitt fortsetter å eksistere. Kunnskapsløst!

1) Jeg ønsker uansett ikke å jobbe for en arbeidsgiver som behandler meg på en slik måte at jeg vil ha behov for bistand fra fagforening, da er jeg bedre tjent med å jobbe for en annen arbeidsgiver.

2) Det er ikke slik at jeg som arbeidstaker yter best mulig ved at det tilrettelegges for meg ihht minstekrav i lover og regler. Jeg yter best - og har størst verdi for min arbeidsgiver - når  jeg får frihet og tillit i mitt arbeid langt utover hva lover og regler tilsier. Den arbeidsgiver jeg ønsker å jobbe for - og faktisk jobber for - vet dette.

Jeg lever godt med at du kaller mitt syn kunnskapsløst - vi er nok ganske enkelt fundamentalt uenige her. 

Som sagt, jeg ser absolutt at ikke alle er "så heldige" som jeg anser meg selv i min arbeidssituasjon, og ser at medlemskap i fagforening kan være verdifullt i en del tilfeller - men jeg syns ikke at det er det for egen del.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Jeg ønsker uansett ikke å jobbe for en arbeidsgiver som behandler meg på en slik måte at jeg vil ha behov for bistand fra fagforening, da er jeg bedre tjent med å jobbe for en annen arbeidsgiver.

2) Det er ikke slik at jeg som arbeidstaker yter best mulig ved at det tilrettelegges for meg ihht minstekrav i lover og regler. Jeg yter best - og har størst verdi for min arbeidsgiver - når  jeg får frihet og tillit i mitt arbeid langt utover hva lover og regler tilsier. Den arbeidsgiver jeg ønsker å jobbe for - og faktisk jobber for - vet dette.

Jeg lever godt med at du kaller mitt syn kunnskapsløst - vi er nok ganske enkelt fundamentalt uenige her. 

Som sagt, jeg ser absolutt at ikke alle er "så heldige" som jeg anser meg selv i min arbeidssituasjon, og ser at medlemskap i fagforening kan være verdifullt i en del tilfeller - men jeg syns ikke at det er det for egen del.

Og jeg vil kalle deg naiv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser jo såvidt din egen nesetipp. Din verden funker kanskje sånn, men du trenger ikke reise langt ut i verden for å se hvor lav lavtlønte kan lønnes når ingen kjemper deres sak. Fattige mennesker i full jobb.

Anonymkode: 6d321...b74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Fjaselina skrev:

Det varierer nok fra forbund til forbund om det er frivillig eller ei. I mitt forbund må man aktivt bestille innboforsikring. 

Anonymkode: 89e84...e91

Skrevet

Norsk Filmforbund her.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er med i fagforening for alles skyld, ikke bare min egen. Det tror jeg de fleste er. Jeg synes det er viktig å kollektivt støtte opp fagforeningene. 

Anonymkode: 843e2...b4c

• Liker 3
Skrevet

NSF, sykepleierforbundet siden 2001. 

Skrevet

Ja, EL- og IT-forbundet, privat sektor.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Fagforeningene er viktige.

Anonymkode: 51b0f...834

AnonymBruker
Skrevet

Ja, sykepleierforbundet. Tidligere jobbet jeg innen servering og var medlem i Fellesforbundet, men var veldig misfornøyd.. de gjør jo ingenting for lønnsvilkårene. Var medlem for forsikringen basically. 

Anonymkode: b088b...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...