AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #1 Skrevet 19. juli 2017 Jeg ble sykemeldt inatt, var på legevakten grunnet at jeg ikke får puste skikkelig. Sa ifra om dette til sjefen, at jeg var sykemeldt ut uken (har ferie fredag så blir bare to dager sykemeldt i teorien). Han ringer meg opp og skjeller meg ut, sier at nå bli andre på jobben sliten for jeg er borte og at om jeg føler meg bra kan jeg komme på jobb selv er sykemeldt. Han presser meg også til å si hva som var galt og hvorfor jeg var til legen. Han har lovet meg 100% jobb etter sommeren og truet også med at om jeg er sykemeldt går jo ikke det at jeg jobber der. I tillegg var han sur for at jeg ble sykemeldt en uke for det kunne være de trengte folk i helgen (selv om jeg har ferie). Han ville også at jeg skulle komme på medarbeidersamtale i ferien. Jeg sa flere ganger i telefonen at dette blir vi nødt til å ta når jeg føler meg bedre for en sånn samtale orker jeg ikke ha nå. Han fortsatte å kjefte likevel og la på etter rundt 10 minutter. Jeg fortalte han at legen min sa pusteproblemene var grunnet stress da jeg jobber 10 timer uten pause, og er helt utslitt. Han svarer at jeg jobber mindre timer enn de andre så jeg hadde ingen grunn til å være sliten. På en helg kan jeg jobbe over 30 timer, og dette uten å få spise eller gått på do en hel arbeidsdag. Vet ikke hva jeg skal si på medarbeidersamtalen? Blir helt utslitt. Anonymkode: 0489c...de8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #2 Skrevet 19. juli 2017 Ta med en utskrift av arbeidsmiljøloven. Jeg regner med at han ikke mener at han er hevet over loven. Anonymkode: 244a4...03e 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #3 Skrevet 19. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ta med en utskrift av arbeidsmiljøloven. Jeg regner med at han ikke mener at han er hevet over loven. Anonymkode: 244a4...03e Problemet er at kontrakten min går ut i August og han bryr seg ikke om arbeidsloven. Jeg vil gjerne beholde jobben da jeg trives godt foruten om han og hans respektløse væremåte. Jeg hadde også omgangssyken i November og fikk da beskjed om å komme på jobb med engang jeg var sluttet å spy samme dag som jeg ringte, han mente det gikk fint selv om jeg var kvalm så lenge jeg ikke kastet opp mer. Jobber med mat. Anonymkode: 0489c...de8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #5 Skrevet 19. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fagforening! Anonymkode: 11941...2a5 Kontrakten går jo ut i August så vet ikke om det hjelper å melde seg inn i den? Han har jo lovet jobb i muntlig avtale, dette skal jo også være bindene trodde jeg? Anonymkode: 0489c...de8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #6 Skrevet 19. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fagforening! Anonymkode: 11941...2a5 Helt enig. Ved konflikter mellom arbeidstaker og arbeidsgiver må tillitsvalgte/fagforeningen kontaktes. De kan hjelpe deg. Anonymkode: 0346f...ea9 7
The Kitten Skrevet 19. juli 2017 #7 Skrevet 19. juli 2017 Jeg hadde klikket hvis jeg var deg. Dessverre er du ikke den eneste med en slik arbeidsgiver. På forrige personalmøte (på den ene jobben min) fikk vi beskjed om at hvis vi ringte inn med egenmelding så måtte vi si hva som feilte oss. Videre var det INGEN grunn til å ikke komme på jobb, for det var alltid noe man kunne gjøre. Alle protesterte så klart, men da sto sjefen og sa at man har forpliktelser ovenfor jobben. Joda, men man har også rettigheter. På den andre jobben min er det mye bedre. En kollega kom med sykemelding. Hun er ganske ny og vi er alvorlig underbemannet, så hun gruet seg veldig til å levere den. Sjefen sa "Nå skal du gå hjem. Slappe av, gjøre ting du liker og ta godt vare på deg selv så du blir bra igjen. God bedring!" 10
Knirke Skrevet 19. juli 2017 #8 Skrevet 19. juli 2017 Du trives godt? Det høres ikke sånn ut... Restaurantbransjen er gjennomsyret med sånne sjefer. Og du sliter ut helsa på rekordtid med å stå på beina så lenge uten pauser. Du skal forresten ikke jobbe med mat 48 timer etter siste symptom på omgangssjuke. Bytt jobb eller skaff deg en utdannelse snarest, sier nå jeg... 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #9 Skrevet 19. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at kontrakten min går ut i August og han bryr seg ikke om arbeidsloven. Jeg vil gjerne beholde jobben da jeg trives godt foruten om han og hans respektløse væremåte. Jeg hadde også omgangssyken i November og fikk da beskjed om å komme på jobb med engang jeg var sluttet å spy samme dag som jeg ringte, han mente det gikk fint selv om jeg var kvalm så lenge jeg ikke kastet opp mer. Jobber med mat. Anonymkode: 0489c...de8 Da er du føyelig som smør helt til du har fått fornyet kontrakt, eller fått skriflig bekreftelse på videre ansettelse, om så tekst, og så introduserer du arbeidsmiljøloven og/eller fagforening. Anonymkode: 244a4...03e 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #10 Skrevet 19. juli 2017 Du skal ikke gå alene på den samtalen, du må ha med deg tillitsvalgt. I det aller minste må du gjøre opptak av samtalen hvis du går alene. Anonymkode: 7ca19...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #11 Skrevet 19. juli 2017 Spørsmålet mitt er, vil du virkelig ha en sånn arbeidsgiver? Neppe får du en bra referanse når du slutter og du får bare problemer når du er syk, eller hvis du har lyst på en pause (som alle har krav på ) Løp mens du kan. Anonymkode: 2db86...f1a 3
Kvalitet Skrevet 19. juli 2017 #12 Skrevet 19. juli 2017 Mange arbeidstakere misforstår sykemelding, og tror at de skal være hjemme så lenge sykemeldingen pågår. Det er faktisk den syke som må kjenne på om man er frisk nok å gå på jobb. Sykemeldingsdatoer er veiledende og ikke absolutte. Er man frisk før sykemeldingen har gått ut, går man på jobb, det er nok det arbeidsgiveren din har tenkt. Dessuten har han helt rett i at andre må gjøre jobben din og blir ekstra slitne av det.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #13 Skrevet 19. juli 2017 5 minutter siden, Kvalitet skrev: Mange arbeidstakere misforstår sykemelding, og tror at de skal være hjemme så lenge sykemeldingen pågår. Det er faktisk den syke som må kjenne på om man er frisk nok å gå på jobb. Sykemeldingsdatoer er veiledende og ikke absolutte. Er man frisk før sykemeldingen har gått ut, går man på jobb, det er nok det arbeidsgiveren din har tenkt. Dessuten har han helt rett i at andre må gjøre jobben din og blir ekstra slitne av det. Jeg er ikke en person som går hjemme å duller om jeg er frisk. Jeg var engang sykemeldt to uker men gikk på jobb etter en da jeg var frisk. Men når han ringer å skjeller meg ut dagen jeg har fått sykemelding og sier jeg kan jobbe blir dette respektløst, jeg hadde jo ikke vært på legevakten i natt dersom alt var fint. Og at han trakker meg ned med å si at andre må jobbe for at jeg er syk, det er jo ikke min feil at jeg er dårlig. Igår måtte jeg jobbe ekstra for at en annen var syk og det er sånn det er å være i arbeid. Dette kan jo løses med at det faktisk blir ansatt nok folk til å ta av hvis noen blir syk. Anonymkode: 0489c...de8 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #14 Skrevet 19. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet mitt er, vil du virkelig ha en sånn arbeidsgiver? Neppe får du en bra referanse når du slutter og du får bare problemer når du er syk, eller hvis du har lyst på en pause (som alle har krav på ) Løp mens du kan. Anonymkode: 2db86...f1a Jeg vil ikke ha en slik arbeidsgiver nei, men trives utrolig godt i serviceyrket og i jobben foruten dette. Vi har betalt pause men trodde man hadde rett på fem minutter å spise? Om man jobber over 10 timer har man rett på 30 min pause hvor man får sitte i fred men dette er bare å glemme, har jobbet 12 timer uten å få noe mat der før. De har ikke engang prioritert et personalrom til oss. Anonymkode: 0489c...de8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #15 Skrevet 19. juli 2017 4 timer siden, Knirke skrev: Du trives godt? Det høres ikke sånn ut... Restaurantbransjen er gjennomsyret med sånne sjefer. Og du sliter ut helsa på rekordtid med å stå på beina så lenge uten pauser. Du skal forresten ikke jobbe med mat 48 timer etter siste symptom på omgangssjuke. Bytt jobb eller skaff deg en utdannelse snarest, sier nå jeg... Ja jeg ble advart mot dette fra andre da jeg begynte men har prøvd i ett år og finne meg i det men nå er jeg totalt utslitt. Har jobbet siden jeg var 12 og aldri opplevd at noen var så respektløse som dette her. Er flere som har vært sykemeldt hos oss hvor han har sagt at de må finne andre som kan jobbe for dem, hvis ikke må de jobbe selv. Er jo egentlig latterlig at man finner seg i dette men man vil jo jobbe. Anonymkode: 0489c...de8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #16 Skrevet 19. juli 2017 Det er så mange rævva drittsekksjefer mange steder. Anonymkode: f3dbf...7b5 3
The Kitten Skrevet 19. juli 2017 #17 Skrevet 19. juli 2017 25 minutter siden, Kvalitet skrev: Mange arbeidstakere misforstår sykemelding, og tror at de skal være hjemme så lenge sykemeldingen pågår. Det er faktisk den syke som må kjenne på om man er frisk nok å gå på jobb. Sykemeldingsdatoer er veiledende og ikke absolutte. Er man frisk før sykemeldingen har gått ut, går man på jobb, det er nok det arbeidsgiveren din har tenkt. Dessuten har han helt rett i at andre må gjøre jobben din og blir ekstra slitne av det. Joda, men hvis man virkelig er syk så kan man ikke gå på jobb fordi man må huske på at det ellers blir mer for kollegaene å gjøre. Neste gang er det kanskje den syke kollegaen som må ta et i et ekstra tak for kollegaene. 5
noragrets Skrevet 19. juli 2017 #18 Skrevet 19. juli 2017 (endret) Wow, det der kunne vært meg jo. Samme urimelige sjef, tilogmed samme sykemeldinger. Det er ikke lenge siden jeg også var sykemeldt på grunn av pusteproblemer - som legen mente kom av stress - og sjefen min ble utrolig sur og fortalte meg at jeg ikke bare kan "få fri" sånn uten videre når det er helg og mye å gjøre. Han gikk til slutt med på at jeg kunne få fri på fredag dersom jeg jobbet på lørdag. Og i februar hadde jeg omgangssyke. Jeg hadde ligget våken på badegulvet hele natta, kastet opp i gjennomsnitt fire ganger i timen og hadde diare ca to ganger i timen. Ringte sjefen på morgenen og fortalte at jeg ikke kunne jobbe kveldsvakten min den dagen, og fikk beskjed om å "komme på jobb og se hvordan det går". Jeg jobber også med mat. Endret 19. juli 2017 av noragrets 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #19 Skrevet 19. juli 2017 Ta opp alle samtaler (man kan koble telefonen via bluetooth eller minijack til en liten opptaker), så tar du det videre. Sjefen har ikke lov til å kreve at man selv er ansvarlig til å finne noen andre, og sjefen har ikke lov til: - å kreve at du kommer på jobb når du gir egenmelding (gitt at man har vært ansatt mer enn 2 måneder. Under det så må man ha sykemelding) - mer enn 10 timer uten pause - kreve å få oppgitt grunnen til sykemelding eller egenmelding - Å kreve at du skal kunne stille opp på kort varsel i ferien. Da er du bakvakt, og skal ha betalt for det siden man stiller tiden sin til disposisjon for arbeidsgiver (noe man gjør hvis man må stille opp på null komma niks - da kan man jo ikke dra noe sted eller gjøre noe som gjør en utilgjengelig på telefon) - Å kreve at du tar medarbeidersamtale i ferien. Kontakt jurist og/eller fagforening. Anonymkode: 2500f...8ab 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #20 Skrevet 19. juli 2017 1 time siden, noragrets skrev: Wow, det der kunne vært meg jo. Samme urimelige sjef, tilogmed samme sykemeldinger. Det er ikke lenge siden jeg også var sykemeldt på grunn av pusteproblemer - som legen mente kom av stress - og sjefen min ble utrolig sur og fortalte meg at jeg ikke bare kan "få fri" sånn uten videre når det er helg og mye å gjøre. Han gikk til slutt med på at jeg kunne få fri på fredag dersom jeg jobbet på lørdag. Og i februar hadde jeg omgangssyke. Jeg hadde ligget våken på badegulvet hele natta, kastet opp i gjennomsnitt fire ganger i timen og hadde diare ca to ganger i timen. Ringte sjefen på morgenen og fortalte at jeg ikke kunne jobbe kveldsvakten min den dagen, og fikk beskjed om å "komme på jobb og se hvordan det går". Jeg jobber også med mat. Husker ene dama mi hadde en sånn sjef, og tilfeldigvis var det jeg som tok telefonen. Klikket på sjefen hennes når han klikket på meg (han skulle egentlig ha tak i dama), endte opp med å drapstrue han (sende fem mannfolk på døra). Skal si det ble stille Anonymkode: 2500f...8ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå