Gå til innhold

Hvis dere skulle gitt 10 opplevelser til en bestemor??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker rett og slett ikke nok tid på min bestemor og dagene går I ett. De dagene det ikke går I ett er det deilig å være hjemme, men jeg går konstant med dårlig samvittighet fordi jeg ikke drar bort til henne. Det tar 20 min å kjøre så når det nermer seg kveld hopper ikke kroppen av gårde mot bilen. 

Nå har hun bursdag og tenkte jeg skulle skrive ett brev og legge ved invitasjoner til ting vi skal gjøre sammen.

Hun kan ikke gå som før og er veldig ustødig. Til nå har jeg:

Sommer gudstjeneste

Konsert

Kafé

Hva hadde dine vært?

Anonymkode: 3eb6e...c80

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Biltur til gamle trakter 😊 

Museumsbesøk

Biltur for å besøke gamle venner av bestemor

Anonymkode: f0481...9e4

• Liker 3
Skrevet

Hvor gammel er din bestemor?

Kanskje du også kunne gi gavekort på tjenester du kan gjøre for henne? For eksempel vaske og rydde i huset, hjelpe med hagearbeid eller lage en god middag som dere spiser sammen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Perelandra skrev:

Hvor gammel er din bestemor?

Kanskje du også kunne  gi gavekort på tjenester du kan gjøre for henne? For eksempel vaske og rydde i huset, hjelpe med hagearbeid eller lage en god middag som dere spiser sammen.

Hun blir 75. De har vaskehjelp og akkurat flyttet i en vedlikeholdsfri bolig, men takk for svar :-) 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun blir 75. De har vaskehjelp og akkurat flyttet i en vedlikeholdsfri bolig, men takk for svar :-) 

Ok, da er hun kanskje fortsatt i god form, og har mulighet til å dra ut på aktiviteter. Min mamma er 87, og har ikke så mye ork til å dra ut. Hun setter mer pris på at jeg gjør ting for henne hjemme.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Perelandra skrev:

O? k, da er hun kanskje fortsatti god form, og har mulighet til å dra ut på aktiviteter. Min mamma er 87, og har ikke så mye ork til å dra ut. Hun setter mer pris på at jeg gjør ting for henne hjemme.

Hun er avhengig av rullator (?) og kan ikke gå selv

AnonymBruker
Skrevet

Kino, fisketur/skogstur. Mange byer har skogsområder tilrettelagt for rullestolbrukerer, som er lett tilgjengelig og fine å ta ettermiddagskaffen på. 

Anonymkode: d0bed...a37

• Liker 1
Skrevet

Hun er avhengig av rullator (?) og kan ikke gå selv

Nei, hun er forholdsvis sprek for alderen, og klarer seg fint hjemme. Det er mer at hun fort blir sliten av å mye folk og orker ikke gå så langt om gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun bestefar igjen, men har gitt han både restaurantbesøk og teater i gave :) veldig hyggelig å gjøre noe sammen! Liker hun film kan dere jo dra på kino? Liker hun teater, opera eller ballett? En restaurant hun liker? Hadde hun satt pris på massasje el?

Anonymkode: 1811a...22d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Perelandra skrev:

Nei, hun er forholdsvis sprek for alderen, og klarer seg fint hjemme. Det er mer at hun fort blir sliten av å mye folk og orker ikke gå så langt om gangen.

Tror TS snakket om sin bestemor, ikke din mor.

• Liker 2
Skrevet

Tror TS snakket om sin bestemor, ikke din mor.

Beklager, ser at jeg misforsto. Selvsagt mente TS sin bestemor, ikke min mor.

AnonymBruker
Skrevet

Så koselig gjort😊 Min hadde blitt glad for kafe besøk, en tur i skogen å plukke sopp/bær (eventuelt bare tur) , besøk i botanisk hage eller lignende. 

Anonymkode: cf1e5...157

AnonymBruker
Skrevet

Bilturer? Gi henne litt av din tid?

Trenger ikke være så kostbart eller komplisert. 

Eldre mennesker verdsetter nuet og minst mulig stress.

Gi henne en samtale og litt av din indre ro. :-)

Anonymkode: 82f1e...a66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer for kafé og teater :)

Anonymkode: 49e69...fb3

Skrevet

Eldre damer bruker å være fan av fotpleie😀

• Liker 1
Skrevet

En reise om det lar seg gjøre? Ellers er min bestemor på samme alder glad i museum, blomster (botanisk hage, feks), kino, bilturer på gamle trakter, konserter. Hun blir generelt bare veldig glad av besøk og tiden min.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brettspillkveld, kino, julegaveverksted der dere drypper lys, syr grytekluter og lager karameller, vinkveld med deilige oster, museum, teater, delta i leksehjelp for barn og unge som trenger ekstra støtte, lage et fotoalbum sammen (enkelt og digitalt nå for tiden), hjelp henne å passe et barnebarn, ta et sangkurs sammen, samle alle sanger hun var glad i som barn og lag en sangbok sammen, lag middag sammen. Fin idé du har. Lykke til:)

Anonymkode: b9839...893

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for innspill. Tenker 10 aktiviteter og 10 hjemmebesøk :-)

Skrevet

Hvis hun er flink til noe håndarbeid, lage mat osv. så hadde hun sikkert blitt kjempeglad for å lære bort!

Om hun har en spesiell middagsrett/dessert du liker veldig godt hadde det jo vært veldig koselig å laget den sammen, for så å ha et koselig måltid. Dere kunne jo også dratt på butikken sammen først. Vet at min bestemor hadde blitt veldig glad for det, så jeg tror jeg skal gjøre det selv.. Takk for en fin idé! 😄

• Liker 1
Skrevet

Bestemødre finnes i alder fra 35 og oppover.  Noen er friske og sunne, og andre har helseplager.  Noen er sosiale, andre liker seg best alene.  Interesser er også forskjellige fra person til person.  Altså er fellesbegrepet "bestemor" et veldig dårlig utgangspunkt for hva som kan glede nettopp din bestemor :) 

Leser at din bestemor er 75 år, men bruker gåstol.  Dette er svært uvanlig, og må skyldes andre helseproblemer enn normal fysisk aldring.  Din bestemor har derfor spesielle fysiske begrensninger som hindrer henne i gjøre mye som friske i hennes alder ville gjort. 

Sommer gudstjeneste?  Sikkert fint dersom hun er religiøs, ellers en dårlig idè!  Konsert er flott, men hva slags konsert?  Hva slags musikk liker hun å lytte til? 

Jeg har to gode venninner i den alder din bestemor er i.  Min beste gave til dem ville ha vært restaurantbesøk på byens flotteste, med alltid god vin i glasset :)  Videre et besøk i en bar med heftige salsarytmer og kjekke menn.  De er flotte, bereiste og selvsikre kvinner som nyter livet.  Og omsorgsfulle mødre og besteforeldre. 

Kanskje bør du lære mer om din bestemor?  :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...