AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #1 Skrevet 19. juli 2017 Hva innebærer ferdighetstrening i kommunikasjon? Jeg har kommet inn på VID høyskole og ser at dette er en obligatorisk aktivitet to ganger i løpet av studiet. Litt nervøs for hva dette innebærer... Anonymkode: d8eb6...a88
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #2 Skrevet 19. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva innebærer ferdighetstrening i kommunikasjon? Jeg har kommet inn på VID høyskole og ser at dette er en obligatorisk aktivitet to ganger i løpet av studiet. Litt nervøs for hva dette innebærer... Anonymkode: d8eb6...a88 Nå har jeg lest at det innebærer rollespill med kommunikasjonstrening. Noen som har gått gjennom dette her? Anonymkode: d8eb6...a88
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #3 Skrevet 19. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg lest at det innebærer rollespill med kommunikasjonstrening. Noen som har gått gjennom dette her? Anonymkode: d8eb6...a88 Flere utdanninger som har slikt som dette, helt ufarlig. Trener på kommunisere med pasienter og klienter (altså hverandre) Anonymkode: b5dcb...184
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #4 Skrevet 19. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere utdanninger som har slikt som dette, helt ufarlig. Trener på kommunisere med pasienter og klienter (altså hverandre) Anonymkode: b5dcb...184 Lurer litt på hvordan vurderingsituasjonen ser ut? Vet hva det betyr med det, men ikke hvordan vurderingen er satt opp... Anonymkode: d8eb6...a88
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #5 Skrevet 19. juli 2017 Går også på vid. Det er simulering, altså skuespill hvor man blir nødt til å kommunisere med hverandre i en pleier/pasient-situasjon. Man må øve på kroppspråk, hvordan man formulerer seg osv. Vurderingen er godkjent/ikke gdkjent. Man stryker dersom man ikke møter opp, og man kan også stryke dersom læreren mener du er helt på bærtur angående kommunikasjon, men det skal en del til. Anonymkode: 23d25...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #6 Skrevet 19. juli 2017 Du skal lære å stille spørsmål for å komme frem til hva som er pasientens tanker og problemer av meidisnsk art. Hensikten er å lære å finne ut hva som er galt ved å utelukke det normale, i tillegg øve på evnen til å ordlegge deg og å tilnærme deg gjerne vanskelige temaer. Du trener og på evnen til å vise empati, sette grenser for pasienten, være tydelig i kommunikasjon m.m. Ting som er viktig for å kunne fungere i yrket. Anonymkode: 8251c...b57 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #7 Skrevet 19. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går også på vid. Det er simulering, altså skuespill hvor man blir nødt til å kommunisere med hverandre i en pleier/pasient-situasjon. Man må øve på kroppspråk, hvordan man formulerer seg osv. Vurderingen er godkjent/ikke gdkjent. Man stryker dersom man ikke møter opp, og man kan også stryke dersom læreren mener du er helt på bærtur angående kommunikasjon, men det skal en del til. Anonymkode: 23d25...0e2 Er det foran hele klassen? Er det noen som har strøket hos dere? Jeg spør fordi jeg blir så nervøs av skuespill... Anonymkode: d8eb6...a88
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #8 Skrevet 19. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal lære å stille spørsmål for å komme frem til hva som er pasientens tanker og problemer av meidisnsk art. Hensikten er å lære å finne ut hva som er galt ved å utelukke det normale, i tillegg øve på evnen til å ordlegge deg og å tilnærme deg gjerne vanskelige temaer. Du trener og på evnen til å vise empati, sette grenser for pasienten, være tydelig i kommunikasjon m.m. Ting som er viktig for å kunne fungere i yrket. Anonymkode: 8251c...b57 Det hørtes ut som veldig bra trening! Anonymkode: d8eb6...a88
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #9 Skrevet 19. juli 2017 Ja, jeg gjorde det forrige semester. Er veldig barneskoleaktig. En var pasient og en var sykepleier. Pasienten fikk en historie, f.eks. Olga Pettersen 85, x-diagnose, skal snart operere, snakket med legen om operasjonen, men legen snakket på en måte som Olga ikke helt forstod og hun fikk ikke spurt om alt. Derfor er hun nå veldig nervøs. Så kommer sykepleieren inn og skal finne ut at Olga faktisk er nervøs for operasjonen og deretter få henne til å føle seg bedre. Vi snakket vel i 2-3 minutter og for å være ærlig var det ikke særlig lærerikt. Studiekompisene dine hjalp deg veldig og samtalene ble rettet inn mot "løsningen" uansett om sykepleieren egentlig skulle finne ut av hva som plagde Olga selv. Teorien om kommunikasjon var mye bedre. Anonymkode: f93e3...3ec
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #10 Skrevet 19. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg gjorde det forrige semester. Er veldig barneskoleaktig. En var pasient og en var sykepleier. Pasienten fikk en historie, f.eks. Olga Pettersen 85, x-diagnose, skal snart operere, snakket med legen om operasjonen, men legen snakket på en måte som Olga ikke helt forstod og hun fikk ikke spurt om alt. Derfor er hun nå veldig nervøs. Så kommer sykepleieren inn og skal finne ut at Olga faktisk er nervøs for operasjonen og deretter få henne til å føle seg bedre. Vi snakket vel i 2-3 minutter og for å være ærlig var det ikke særlig lærerikt. Studiekompisene dine hjalp deg veldig og samtalene ble rettet inn mot "løsningen" uansett om sykepleieren egentlig skulle finne ut av hva som plagde Olga selv. Teorien om kommunikasjon var mye bedre. Anonymkode: f93e3...3ec You all stick togetherDet hørtes....ut som bortkastet tid, men pytt pytt. Hvem gjorde dere dette foran? Anonymkode: d8eb6...a88
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #11 Skrevet 19. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det foran hele klassen? Er det noen som har strøket hos dere? Jeg spør fordi jeg blir så nervøs av skuespill... Anonymkode: d8eb6...a88 Du spiller ikke skuespill, du skal være deg selv og "ekte". Klassen kan være tilstede for å lære. Dere lærer av hverandres feil og seire. Takler du ikke dette, er du på vei inn i feilt yrke. Anonymkode: 8251c...b57
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #12 Skrevet 19. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du spiller ikke skuespill, du skal være deg selv og "ekte". Klassen kan være tilstede for å lære. Dere lærer av hverandres feil og seire. Takler du ikke dette, er du på vei inn i feilt yrke. Anonymkode: 8251c...b57 Altså, jeg mener at det er stor forskjell på å leke og å faktisk være i en ekte situasjon. Jeg syntes, som mange, at skuespill (fordi det er nettopp skuespill hvis jeg skal trene på noen skal late som de er syke) kan være ukomfortabelt og det er absolutt ingen ting galt i det. Man velger om klassen er tilstede eller er det random? Anonymkode: d8eb6...a88
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #13 Skrevet 19. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: You all stick togetherDet hørtes....ut som bortkastet tid, men pytt pytt. Hvem gjorde dere dette foran? Anonymkode: d8eb6...a88 Man blir delt inn i grupper på 4-5 stykker fra klassen. Mest sannsynlig blir dere delt inn i mindre klasser fra skolestart av (de du kommer i faddergruppe med). Så det er ikke noe skummelt! Du blir satt sammen med folk du allerede har blitt godt kjent med. Hos oss var det ingen andre som så på enn 4 stykker. Det er heller ikke alltid tid til at alle får vært både pasient og sykepleier, så hvis du melder deg frivillig til å være pasient er det ikke sikkert at du trenger å si noe i det hele tatt Ferdighetssenteret er ikke et auditorium eller et klasserom, men et rom med sykehussenger og diverse. Det er ikke plass til alt for mange der, så alt dere gjør på ferdighetssenteret blir gjort sammen med og foran små grupper på 2-4 stk. Anonymkode: f93e3...3ec
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #14 Skrevet 19. juli 2017 En annen ting. Mange er nervøse for det beryktede stellet, der man skal vaske hverandre. Det er heller ikke noe skummelt. Man får ha på topp og shorts hvis man vil og man ligger alltid dekt til under dyne og under håndkle. Den øvelsen er lagd for å lære hvordan man dekker til pasientene og ikke blotter de unødvendig. Og selve vaskingen er bare i ansikt, under armene og leggene. Man skal nemlig kjenne litt på hvordan det er å være en pasient i en potensiell ydmykende situasjon og man skal lære seg å vaske etter hygieniske prinsipper og ikke blottlegge unødvendig. Man er 2-3 på gruppe og den som blir stelt ligger i seng. Ser at mange gruer seg til dette fordi de hører så mye tøys om at man står naken på rekke og man blir vasket på intime steder o.l. Derfor tenkte jeg å nevne det nå, så du slipper å grue deg om du hører noe tull. Da jeg hadde dette stellet var det ingen i rommet som så mer enn ansiktet, armene og leggene mine. Jeg hadde på meg en tights ned til kneet og en hvit singlet. Ingen strippet ned til undertøyet engang Anonymkode: f93e3...3ec
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #15 Skrevet 19. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir delt inn i grupper på 4-5 stykker fra klassen. Mest sannsynlig blir dere delt inn i mindre klasser fra skolestart av (de du kommer i faddergruppe med). Så det er ikke noe skummelt! Du blir satt sammen med folk du allerede har blitt godt kjent med. Hos oss var det ingen andre som så på enn 4 stykker. Det er heller ikke alltid tid til at alle får vært både pasient og sykepleier, så hvis du melder deg frivillig til å være pasient er det ikke sikkert at du trenger å si noe i det hele tatt Ferdighetssenteret er ikke et auditorium eller et klasserom, men et rom med sykehussenger og diverse. Det er ikke plass til alt for mange der, så alt dere gjør på ferdighetssenteret blir gjort sammen med og foran små grupper på 2-4 stk. Anonymkode: f93e3...3ec 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen ting. Mange er nervøse for det beryktede stellet, der man skal vaske hverandre. Det er heller ikke noe skummelt. Man får ha på topp og shorts hvis man vil og man ligger alltid dekt til under dyne og under håndkle. Den øvelsen er lagd for å lære hvordan man dekker til pasientene og ikke blotter de unødvendig. Og selve vaskingen er bare i ansikt, under armene og leggene. Man skal nemlig kjenne litt på hvordan det er å være en pasient i en potensiell ydmykende situasjon og man skal lære seg å vaske etter hygieniske prinsipper og ikke blottlegge unødvendig. Man er 2-3 på gruppe og den som blir stelt ligger i seng. Ser at mange gruer seg til dette fordi de hører så mye tøys om at man står naken på rekke og man blir vasket på intime steder o.l. Derfor tenkte jeg å nevne det nå, så du slipper å grue deg om du hører noe tull. Da jeg hadde dette stellet var det ingen i rommet som så mer enn ansiktet, armene og leggene mine. Jeg hadde på meg en tights ned til kneet og en hvit singlet. Ingen strippet ned til undertøyet engang Anonymkode: f93e3...3ec Ah, takk for så gode svar Nå virker det ikke så vanskelig, altså! Og når man blir kjent med gruppen sin så er det alltid mindre pinlig enn å stå foran totalt ukjente folk Jeg har ikke hørt så mye tull om stell ennå, men regner med at jeg kommer til å høre noen rykter ved studiestart hehe Går du på VID også? Vil gjerne høre erfaringer om skolen og praksis osv. Anonymkode: d8eb6...a88
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #16 Skrevet 19. juli 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du spiller ikke skuespill, du skal være deg selv og "ekte". Klassen kan være tilstede for å lære. Dere lærer av hverandres feil og seire. Takler du ikke dette, er du på vei inn i feilt yrke. Anonymkode: 8251c...b57 Det er helt greit å være nervøs og ukomfortabel i en rollespillsituasjon. Det er nytt, man er uerfaren og relativt kunnskapsløs og rollespill i seg selv er det mange som hater. Anonymkode: 4d397...dea
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #17 Skrevet 19. juli 2017 Hørtes veldig kjekt ut! Anonymkode: 2913d...c5b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #18 Skrevet 19. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det foran hele klassen? Er det noen som har strøket hos dere? Jeg spør fordi jeg blir så nervøs av skuespill... Anonymkode: d8eb6...a88 Nei, det var i grupper på 4 + en lærer dette kommer ikke før man har jobbet med gruppen en stund og blitt kjent med hverandre. Ingen strøk hos oss, bare de som ikke møtte opp. Det er på en måte ikke skuespill heller. Den som er pasient får et scenario av lærer, så den må spille - men "sykepleieren" skal være seg selv og øve på å kommunisere på rett måte så sitter lærer å kommenterer og gir tips etter hvert f.eks. Ikke stå med armene i kors, bruke vanlige ord og ikke medisinsk språk, osv. Anonymkode: 23d25...0e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå