Gå til innhold

Er vane for meg luksus for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selektiv på hva jeg bruker penger på. Hater feks å handle klær, så det kjøper jeg kun på salg. Ting som jeg syns er kjedelig å kjøpe bruker jeg lite penger på. Ting jeg syns er gøy å handle bruker jeg mye penger på. Liker opplevelser fremfor fysiske ting, prioriterer god mat fremfor merkeklær og designmøbler. Kjører en liten bil, fordi den er billig og holder til vårt bruk.

Ting til barna elsker jeg å bruke penger på, så der blir det mye unødvendig faktisk, spesielt til eldstemann som,  driver med en dyr idrett som krever mye utstyr og treningstøy.

Bruker lite penger på meg selv, klipper håret hjemme, farger det hjemme, klipper jenta selv, men innser at kunnskapene for å klippe gutten ikke er der så han går til frisør.

Er på aap, så har ikke så mye penger, så alt som ikke er nødvendig er egentlig luksus for meg. Likevel er jeg god på å planlegge økonomien og bruker pengene sånn jeg vil, selv om andre stusser på prioriteringene.

Anonymkode: 67d57...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Parkeringsvakt

Når det gjelder luksus i seg selv ser jeg på det meste utenfor grunnleggende behov som luksus. Om det er mobil, pc eller oppvaskmaskin. For mange rundtom i verden er ikke disse noe man tar for gitt. Å bli født inn i et land som Norge gir en mange luksusgoder og privilegier. Skal sies at jeg ikke tror på meme-et som sier at man ikke kan ha det vanskelig til tross for materiell privilegium. 

Personlig bruker jeg lite penger, men jeg kan godt bruke 10 000 på hodetelefoner om jeg mener det gir meg verdi i form av opplevelse og positive følelser. Skal sies at inntekten min ikke er allverden, så jeg kan nok ikke kjøpe og bruke penger etter alle slags impulser. Generelt så er prioriteringene mine sånn at jeg har råd til det som betyr noe for meg. Jeg verdsetter de godene jeg har. Der er noen type luksuser jeg ikke har råd til, for eks drømmeboligen eller leve et liv uavhengig av penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rik, men har en helt grei inntekt på ca 1.5 mill. Gjør det vi vil og kjøper det vi har lyst til. Luksus er tid. Tid til å ligge lenge om morgenen, til å lese en bok osv. 

Anonymkode: 90bc3...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det å lese bøker luksus. Det å sove bittelitt lengre om morgenen. Sene kvelder med søskenflokken, ekstra tid med min datter i en hektisk hverdag. Luksus å kose ekstra med kattene og få anerkjennelse tilbake fra dem. Det å ha et sted å bo er luksus. Det å ha mat på bordet hver dag er luksus. 

Luksus er også ting som er utenfor nødvendigheter. For eksempel; data, tlf, sykkel osv..

Det er veldig mange fattige i verden. Det vi ser på som normalt, er luksus for dem. Vi som har penger, sutrer mer enn de som er fattige. De fattige ser oftere verdien i ting og er mer menneskelig. Det de har, tar de godt vare på. I grunnen behøver man ikke halvparten av det man har engang. Penger gjør en ikke lykkelig. Ja, man kan kjøpe både det ene og det andre med penger, men til hva? Jeg ser ingen poeng med å ha mye penger. Penger gjør meg ikke lykkelig :) Penger har jeg fordi jeg må betale regninger, ha et sted å bo og mat på bordet. 

Det å spise en is i parken med min datter er luksus. Det å bade og nyte en hel dag på en av mange strander i Norge er luksus. Det å ha det trygt og godt i Norge er luksus. Det at vi har NAV er luksus (tenk på alle de landene som ikke har hjelp å tilby sine borgere) Det å studere er luksus..

 

Jeg har en helt grei økonomi,.
osv osv osv...Jeg kunne ha holdt på i evigheter. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke sydenferie er luksus, svindyre vesker er idioti, hårklipp er ikke luksus. 
Men å ligge å slappe av i solen en hel dag med bok er luksus! 
Hodebunnsmassasje er luksus. 
Å få servert middag eller frokost hjemme er luksus. 
Kunne spise lunsj med venninner på en ukedag er luksus. 
Jeg reiser og jobber mye, har generelt råd til det meste jeg har lyst på, så det lille ekstra i hverdagen er luksus for meg. 
Spiser ofte ute flere ganger i uken, men det er sjelden jeg og venninnegjengen har tid/penger til å møtes på en hverdag til lunsj, så da føles det som luksus når vi klarer det. 
Luksus for meg er en følelse av velvære utover det vanlige hverdagslivet. 

Anonymkode: 7747b...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes alt du nevner er vane bortsett fra første klasse på cruise, det ville jeg ansett som luksus. Frisør er en nødvendighet, og litt må det koste for st jeg skal bli fornøyd med resultatet. Kafé og restaurant drar jeg også på med gjevne mellomrom uten å tenke på det. 

Jeg har likevel fått det for meg at fersk fisk er luksus. Tror det henger igjen fra jeg var student. Det er litt vittig egentlig, men DER går grensen min egentlig :P 

Anonymkode: d1573...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes 1. klasse hotellrom og flybilletter er unødvendig luksus (for meg, andre må selvfølgelig gjøre som de vil), men et par utenlandsreiser i året er et must. 

Mitt mål er å kunne spise på restaurant minst en gang i uken, året rundt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 44 år og har aldri vært lengre enn til Sverige. Flere med meg?

Anonymkode: ff978...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...