Gå til innhold

Midlertidig ansatt - hvor kynisk burde man være? Trenger råd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg sånn at jeg er midlertidig ansatt gjennom et vikarbyrå og har en kontrakt som varer i 7 mnd. Saken er at jobben ikke er særlig spennende. Jeg var litt usikker da jeg takket ja, men jeg tenkte det ville være en fin erfaring siden jeg er nyutdannet. Det ble også poengtert på intervjuet at jeg ikke skulle ha noen forhåpninger om fast stilling. Jeg fikk en telefon fra en person i vikarbyrået for noen dager siden som fortalte meg at lederen var fornøyd med meg, og at det etter all sannsynlighet ville åpne seg en mulighet for fast ansettelse. Har jobbet der nå i snaut 3 mnd. 

Av ulike årsaker har jeg ikke lyst på fast jobb i denne bedriften. Arbeidsmarkedet er ganske bra, og jeg tror jeg skal klare å få meg en annen jobb og planen var å begynne å søke denne måneden. Men hvordan gjør jeg dette? Skal jeg si i fra til min kontaktperson i vikarbyrået at jeg ikke er interessert i fast stilling? Har ikke gjort dette ennå siden jeg ikke ville virke negativ. 

Og hva gjør jeg med søknader og eventuelle jobbintervju? Skal jeg si i fra til bedriften jeg jobber ved nå at jeg skal på intervju? Jeg lurer også på hva jeg skal si hvis jeg får tilbud om fast ansettelse. 

Jeg syns dette er så vanskelig og det gir meg dårlig samvittighet. Likevel er det bedriftens skyld at de bare ansetter folk for 7 mnd av gangen når de åpenbart trenger arbeidskraft. Jeg har heller ikke fått noen garanti om fast ansettelse, og siden kontrakten min går ut om noen måneder, så må det være naturlig at folk begynner å se seg etter annen jobb?

Den siste uken har jeg tenkt at jeg bare vil finne meg en ny jobb så fort som mulig. Få en fast jobb, og dertil mye høyere lønn siden lønnen jeg har nå er skikkelig dårlig. Da må jeg si opp kontrakten, som kun har et par ukers oppsigelsestid. Men uff...føler det er så dårlig gjort på en måte. 

Anonymkode: 6546b...520

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har rett til å være direkte og velge å takke nei når de selv har valgt en slik ansettelsesmetode. Men en skånsom måte å gjøre det på er kanskje å si til bemanningsbyrået eller arbeidsgiver at siden du fikk klare signaler ved ansettelse om at det ikke var store sjanser for fast ansettelse eller noen videre fremtid i stillingen, så har du allerede lagt andre planer for tiden videre. Men at du samtidig setter pris på tiden du har hatt og vil fortsette med det frem til det nåværende oppdraget oppdraget er over. :) 

Endret av Ripsbærbusk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig gjort å søke jobb og sikre seg mot arbeidsledighet? Nei, det synes jeg absolutt ikke. 

Så lenge du ikke har papirer på at du har fast jobb og dermed fast inntekt, så tilsier jo all fornuft at du søker jobber. Vær åpen om det så blir ting mindre vanskelig. 

Anonymkode: 4efe9...c1a

• Liker 8
Skrevet

Hva hvis du faktisk ikke har ny jobb før kontrakten går ut?

Jeg ville søkt på andre jobber uten å si noe. Ikke gi beskjed om at du skal på intervju. Hvis du gir beskjed om at du søker annen jobb risikerer du å bli uten jobb når kontrakten går ut. 

Hold på det du har til du har skrevet under kontrakt på ny jobb. 

Når nåværende arbeidsgiver er kynisk så må du også være litt kynisk. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, petterm skrev:

Hva hvis du faktisk ikke har ny jobb før kontrakten går ut?

Jeg ville søkt på andre jobber uten å si noe. Ikke gi beskjed om at du skal på intervju. Hvis du gir beskjed om at du søker annen jobb risikerer du å bli uten jobb når kontrakten går ut. 

Hold på det du har til du har skrevet under kontrakt på ny jobb. 

Når nåværende arbeidsgiver er kynisk så må du også være litt kynisk. 

Dette har jeg tenkt mye på, men jeg glemte å poengtere det i tråden. Hvis jeg ikke får noen annen jobb, så må jeg jo takke ja til eventuelt tilbud. Det er en av grunnene til at jeg ikke har lyst til å fortelle om at jeg søker andre jobber. For hvis jeg sier i fra, så brenner jeg på en måte broen for fast jobb. Samtidig vet jeg ikke hvor mye jeg kan lyve og bruke "jeg-skal-til-tannlegen"-kortet hvis jeg skal på jobbintervju. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg tenkt mye på, men jeg glemte å poengtere det i tråden. Hvis jeg ikke får noen annen jobb, så må jeg jo takke ja til eventuelt tilbud. Det er en av grunnene til at jeg ikke har lyst til å fortelle om at jeg søker andre jobber. For hvis jeg sier i fra, så brenner jeg på en måte broen for fast jobb. Samtidig vet jeg ikke hvor mye jeg kan lyve og bruke "jeg-skal-til-tannlegen"-kortet hvis jeg skal på jobbintervju. 

Tannlege, lege, fysioterapeut osv. Du klarer alltids å komme deg på intervju...

Husk også at det er vanlig med 6 måneders prøvetid med 2 ukers oppsigelse hvis du får fast jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvordan du har det, jeg er også ansatt midlertidig, men jeg kan få fast jobb etterhvert som den midlertidlige ansettelsen nærmer seg slutten. Det funker dårlig for meg som ønsker meg fast jobb, etterhvert vil jeg ha barn og jeg tørr ikke "vente og se" om jeg får fast jobb til slutt. Jeg søker jobb på si, og syns ikke jeg burde ha dårlig samvittighet av den grunn. Det er en ærlig sak å ville ha trygge økonomiske rammer, og en sikker jobb som man trives i. 

Anonymkode: 962b5...b45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Etter all sannsynlighet åpne seg mulighet for fast stilling" er nøkkelordene du bør merke deg. All den tid du ikke har fått et tilbud om fast stilling ennå, samt det faktum at du også ønsker deg vekk tilsier at du bør søke andre jobber. Det er altfor mange som opplever "mulighet" for fast stilling, og som så finner ut at det er nok en midlertidig periode når kontrakten kommer på bordet. Eller i verste fall ikke noe tilbud i det hele tatt, hverken fast eller midlertidig. Dessverre er det flere vikarbyråer som bruker denne taktikken for å holde vikarene på gress, så man må ta ansvar for faste jobber selv. 

Anonymkode: 7d793...822

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Etter all sannsynlighet åpne seg mulighet for fast stilling" er nøkkelordene du bør merke deg. All den tid du ikke har fått et tilbud om fast stilling ennå, samt det faktum at du også ønsker deg vekk tilsier at du bør søke andre jobber. Det er altfor mange som opplever "mulighet" for fast stilling, og som så finner ut at det er nok en midlertidig periode når kontrakten kommer på bordet. Eller i verste fall ikke noe tilbud i det hele tatt, hverken fast eller midlertidig. Dessverre er det flere vikarbyråer som bruker denne taktikken for å holde vikarene på gress, så man må ta ansvar for faste jobber selv. 

Anonymkode: 7d793...822

Ja, det er åpenbart at vikarbyrået bruker denne taktikken. De har interesse av at jeg blir i denne jobben så lenge som mulig slik at de kan tjene penger på meg. Det er også flere innad i bedriften som etter 7 mnd kontrakt fortsatt ikke ble ansatt, men ble tilbudt kontrakt for nye 7 mnd, så her er det ingenting som er sikkert.

Tenkte jeg skulle begynne å søke jobber etter ferien, men kanskje jeg skal begynne allerede nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk andre jobber, ikke si noe til arbeidsgiver. Får du tilbud om fast stilling før kontrakten går ut sier du opp. Får du ikke tilbud om en annen stilling takker du ja til den faste stillingen dersom du får tilbud om den, og sier opp når du har fått tilbud om en ny stilling. 

Anonymkode: 94046...de2

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke å si at du søker andre steder og skal på intervju. Er bare å takke nei til fast stilling om arbeidsgiveren du har nå tilbyr deg det. Er jo også lurt å ikke si noe dersom du likevel vil takke ja til en fast stilling i denne bedriften. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...