AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #1 Del Skrevet 19. juli 2017 Hei, Jeg har en bachelor utdanning innen administrasjon og ledelse i 2016. Jeg har ikke fått med en relevant jobb enda. Oppdaget at denne utdannelsen er blant topp 10 i landet, og det er nedbemanning i denne bransjen de siste årene. Kom innpå årsstudium i Juss, og funderer på om det kan være lurt å ta utdanningen eller ikke? - jeg må flytte, si opp jobben min, er jo over 30 allerede og flytte hjem til mamma. Er singel og å flytte tilbake til bygda er litt nedtur.. Men hvis dette betyr store muligheter for jobb, er det jo verdt det.. Hva tror dere? altså administrasjon + 1 år juss, større muligheter? Faget består av forvaltningsrett, statsrett, (etikk, rettslære og arbeidsrett). de i parantes hadde jeg jo gjennom min bachelor, så det er kun forvaltningsrett og statsrett som vil ha betyrning.. eventuelt at det ser ut på CV'n at man kan mer jus enn de med kun bachelor Anonymkode: 1ed7e...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 19. juli 2017 #2 Del Skrevet 19. juli 2017 Hadde aldri sagt opp en jobb for å ta årsstudium i juss. De fagene du mangler der kan du vel lese på egen hånd ved siden av jobben? Vær glad du har en jobb. Sjekk heller mulighetene for opprykk til andre stillinger, og fyll inn det du mangler for å kvalifisere deg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #3 Del Skrevet 19. juli 2017 TS her. Ja er glad jeg har en jobb. Men den jobben jeg har betaler ikke for utgiftene jeg har :/ Jeg jobber i butikk, så føler ikke jeg er såå heldig. Og ingen vil gi meg fastansettelse der jeg er, fordi jeg de vet jeg har en bachelor fra en privatskole og derfor vet jeg søker andre jobber. Derimot har jeg fått tilbud om en jobb, som er teamleder ved en butikk. Denne jobben gir 300 tusen i årslønn, og man jobber kun kveld. Tenker kanskje dette er bedre, eller om det er bedre med mer påfyll? Jeg har litt lyst til å jobbe med saksbehandling, for det finnes det jo også mange av. Og tenkte Jus kunne gi mer påfyll, og dessuten gi en ''fersk'' utdannelse, da det begynner å bli en stund siden jeg studerte nå.. Anonymkode: 1ed7e...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #4 Del Skrevet 19. juli 2017 TS igjen. Du sa dette om å lese på egenhånd. Hvor kan man gjøre dette? Hvis jeg tar 1 fag, koster dette 11 000 kr å gjøre det via en nettskole. Altså så vil 1 årsstudie via nett koste 45 tusen kroner. Finnes det andre alternativer enn dette? hvis man skal lese ved siden av jobben? Anonymkode: 1ed7e...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 19. juli 2017 #5 Del Skrevet 19. juli 2017 Er det obligatorisk oppmøte, eller kan du melde deg opp, lese på egenhånd,kanskje levere inn en oppgave, og så møte opp på eksamen? Jeg er klar over at det er langt fra optimalt å ikke følge undervisninga, men i din situasjon ville jeg kanskje vurdert det likevel. Da kan du jo bare dra til studiestedet på eksamensdatoene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #6 Del Skrevet 19. juli 2017 3 minutter siden, Søgni skrev: Er det obligatorisk oppmøte, eller kan du melde deg opp, lese på egenhånd,kanskje levere inn en oppgave, og så møte opp på eksamen? Jeg er klar over at det er langt fra optimalt å ikke følge undervisninga, men i din situasjon ville jeg kanskje vurdert det likevel. Da kan du jo bare dra til studiestedet på eksamensdatoene. Hm godt spørsmål. Det står det ikke så mye om... Du skal hvertfall levere 2 oppgaver og en eksamn. Det står noe om gruppe-oppgaver. det er 10 timer med forelesning per uke. Jeg har ingen mulighet til å pendle, da det er 8 timer å kjøre fra der jeg bor til Molde. Anonymkode: 1ed7e...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 19. juli 2017 #7 Del Skrevet 19. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hm godt spørsmål. Det står det ikke så mye om... Du skal hvertfall levere 2 oppgaver og en eksamn. Det står noe om gruppe-oppgaver. det er 10 timer med forelesning per uke. Jeg har ingen mulighet til å pendle, da det er 8 timer å kjøre fra der jeg bor til Molde. Anonymkode: 1ed7e...2bd Jeg ville lett gjennom emnebeskrivelsene og lest all informasjon om hvert emne, og dersom det ikke står noe om obligatorisk oppmøte der, så ville jeg meldt meg opp, eventuelt sendt mail til en studieveileder og spurt for å være sikker og også for å få undersøkt denne gruppeoppgaven. Jeg har selv tatt et årsstudium på denne måten, men det var på et annet studiested (et universitet altså, ikke en privatskole) og sånt kan faktisk variere fra emne til emne også. Husk at private tilbydere av utdanning bruker mye ressurser for å markedsføre seg som eneste alternativ for fleksibel utdanning, men dersom man undersøker litt, så går det an å ta både emner og årsstudier uten å flytte og være dagstudent (selv om det er slik undervisningen er bygd opp). Det kan være langt fra optimalt som sagt, men bedre enn å betale flere titalls tusen, eller si opp jobben for å flytte hvis du ikke må? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #8 Del Skrevet 19. juli 2017 2 minutter siden, Søgni skrev: Jeg ville lett gjennom emnebeskrivelsene og lest all informasjon om hvert emne, og dersom det ikke står noe om obligatorisk oppmøte der, så ville jeg meldt meg opp, eventuelt sendt mail til en studieveileder og spurt for å være sikker og også for å få undersøkt denne gruppeoppgaven. Jeg har selv tatt et årsstudium på denne måten, men det var på et annet studiested (et universitet altså, ikke en privatskole) og sånt kan faktisk variere fra emne til emne også. Husk at private tilbydere av utdanning bruker mye ressurser for å markedsføre seg som eneste alternativ for fleksibel utdanning, men dersom man undersøker litt, så går det an å ta både emner og årsstudier uten å flytte og være dagstudent (selv om det er slik undervisningen er bygd opp). Det kan være langt fra optimalt som sagt, men bedre enn å betale flere titalls tusen, eller si opp jobben for å flytte hvis du ikke må? Ja helt enig om at nettstudie blir for dyrt. Altså 300 000 kr i årslønn og 11 900 kr per fag, altså 47 600 kr for å ta disse fagene. Da tenker jeg at det må finnes ett alternativ. Men dette har jeg ikke fått sjekket opp helt enda. Det er jo Juss, så som du sier, kunne jeg helst tenkt meg å delta i undervisningen. Slik at jeg får med meg de viktige beskjedene og faktisk får undervisning. Men samtidig, så er jo jeg i en annen situasjon enn en 19 år gammel jente som har litt mindre å tape, altså hun har ikke jobb eller studielån enda. Men jeg tenker at som du sier, kunne det vært ett alternativ å ta imot jobbtilbudet, og studere ved siden av. Selv om det høres litt vanskelig ut.. Anonymkode: 1ed7e...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavia Skrevet 19. juli 2017 #9 Del Skrevet 19. juli 2017 Vet du om de legger ut podcast/opptak av forelesningene? Det kan hende gruppeoppgaver kan gjøres gjennom kommunikasjon via messenger og skriving på google doc. Men du vet ikke hvor mye som er obligatorisk hvis du ikke spør/undersøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #10 Del Skrevet 19. juli 2017 2 minutter siden, Cavia skrev: Vet du om de legger ut podcast/opptak av forelesningene? Det kan hende gruppeoppgaver kan gjøres gjennom kommunikasjon via messenger og skriving på google doc. Men du vet ikke hvor mye som er obligatorisk hvis du ikke spør/undersøker. Hm alt dette har jeg ikke tenkt på. Men det var jo ganske smart egentlig. For da slipper man å velge/offre en stilling. Glad jeg postet dette egentlig, slik jeg fikk litt fornuftige og kreative råd. Jeg har fått plass på Høgskolen i Molde, årsstudium i Juss. Fant det ut idag, og fikk jobbtilbudet på mandag som teamleder, og avslag på faststilling/utvidet stilling der jeg jobber nå. Dumpa av kjæresten på lørdag. Så jeg har mange tanker i hodet denne uken for å si det slik. Anonymkode: 1ed7e...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joppeline Skrevet 19. juli 2017 #11 Del Skrevet 19. juli 2017 Årsstudium i juss vil ikke gi deg så mye mer egentlig. Ville heller sett på mulighetene til å ta en master og bygge videre på utdanningen du har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #12 Del Skrevet 19. juli 2017 1 minutt siden, Joppeline skrev: Årsstudium i juss vil ikke gi deg så mye mer egentlig. Ville heller sett på mulighetene til å ta en master og bygge videre på utdanningen du har. Det er mulig du har rett. Men har du noen argumenter for at det ikke vil hjelpe? Altså jeg er i tvil selv, derfor jeg skriver det her. Men jeg tenker at det kan hjelpe, siden det er det årsstudium er til for, for å bygge på. Jeg tror nok ikke jeg kommer inn på noen skole der jeg bor nå. Så da må jeg vente til neste år, og flytte for å ta 2 år til hvertfall. Anonymkode: 1ed7e...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joppeline Skrevet 19. juli 2017 #13 Del Skrevet 19. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig du har rett. Men har du noen argumenter for at det ikke vil hjelpe? Altså jeg er i tvil selv, derfor jeg skriver det her. Men jeg tenker at det kan hjelpe, siden det er det årsstudium er til for, for å bygge på. Jeg tror nok ikke jeg kommer inn på noen skole der jeg bor nå. Så da må jeg vente til neste år, og flytte for å ta 2 år til hvertfall. Anonymkode: 1ed7e...2bd Vel, det vil nok ikke skade, men siden det kun er litt mer kunnskap om temaet du får etter et årsstudium vil jeg ikke tro det har så mye å si, om det ikke er direkte relevant for jobben du søker. Og er årsstudium i juss direkte relevant for jobben du søker, konkurrerer du jo også med de som har bachelor og evt master i juss også. Jeg ville definitivt heller spisset kompetansen du faktisk har, slik at du er den beste kandidaten innenfor dette fagfeltet, istedet for å tilegne deg litt jusskunnskaper. Selvfølgelig kan det ikke skade, men det høres ut som mye arbeid for tvilsom gevinst. Siden du er så i tvil om det er verdt det, og om du heller kan ta en annen jobb, ville jeg - som du foreslår - heller ha ventet til neste år og vurdert å ta to år til med studier da! Du kan jo evt prøve å ta den andre jobben i mellomtiden? Så kan du vurdere neste sommer om du tenker at det er verdt det å studere mer? Da har du jo også et helt til år å søke relevante jobber, så kanskje du er heldig og får en! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #14 Del Skrevet 19. juli 2017 Jeg ville satset på master eller stilling som teamleder. Kanskje kan du bygge videre på stillingen som teamleder og stige i gradene? Hvis du er interessert i ledelse? Årsstudium i juss er nyttig hvis du allerede har en jobb der det er relevant. Det er vanskelig å finne jobb med bachelor der det finnes for mange med master. Anonymkode: 49986...b71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #15 Del Skrevet 19. juli 2017 Ta en master, ikke kast bort penger på privatskoler Anonymkode: aafd3...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
occultatum Skrevet 19. juli 2017 #16 Del Skrevet 19. juli 2017 Forresten så finnes det både årsstudium og mastergrader som er samlingsbaserte uten obligatorisk oppmøte så du kan kombinere studier med jobb Jeg hadde forsøkt kombinere jobben jeg har med et slikt studie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #17 Del Skrevet 19. juli 2017 7 timer siden, n0mdeplume skrev: Forresten så finnes det både årsstudium og mastergrader som er samlingsbaserte uten obligatorisk oppmøte så du kan kombinere studier med jobb Jeg hadde forsøkt kombinere jobben jeg har med et slikt studie. oki. Mulig det kunne være lurt eller ett alternativ å studere juss ved siden av jobben.. Eneste at det er litt tungt å ikke ha noen klassekamerater eller undervisning. Og ha lite fritid til å lese. Vet det er mange som har klart dette. Men samtidig vet jeg jo ikke om dette gjelder meg også.. Anonymkode: 1ed7e...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #18 Del Skrevet 19. juli 2017 Som noen sier, ta en master som er samlingsbasert som noen sier Synes bare praktisk rettet årsstudium er nyttig om man har en utdanning itillegg. Anonymkode: a25d8...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #19 Del Skrevet 19. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som noen sier, ta en master som er samlingsbasert som noen sier Synes bare praktisk rettet årsstudium er nyttig om man har en utdanning itillegg. Anonymkode: a25d8...a7b TS her. Var det noen som fikk med seg overskriften; Jeg har en bachelor? Anonymkode: 1ed7e...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #20 Del Skrevet 19. juli 2017 Skal du si opp jobben og flytte hjem så bør det være for et studium du vet du får uttelling for. Noen studieretninger er enten-eller, slik som juss. En bachelor i juss er vanskelig nok i seg selv å få bruk for, slik er det gjerne med profesjonsstudier. Årsstudium er noe som gjerne brukes som 'fyll'. Enten når du er ute av videregående og ikke vet hva du vil drive med, eller du vil ha noen studiepåfyll ved siden av vanlig jobb. Jeg tar årsstudium statsvitenskap nå, men det er ved siden av jobben. Jeg hadde aldri i livet sagt opp, eller flyttet, for å ta det. Jeg ville heller sett på hva som ligger ute av tilgjengelige plasser der du bor, eller evt. som ikke krever mye oppmøte. Anonymkode: fb535...1e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå