Gå til innhold

Gir verden for mye penger til Asia?

Har verden gidd for mye til Asia?  

1. 1. Har verden gidd for mye til Asia?

• Nei, de trenger hver krone de kan få
      13
    • Ja, dette har gått over alle støvelskaft
      10

Anbefalte innlegg

Gjest [i]Undrende[/i]
Skrevet

Jeg er en av dem som har gidd min del til flomofrene.

Men nå setter et lite spørsmålstegn ved de astronomiske summene.

Jeg er en av dem som har sett ukritisk på tv og alle folks lidelser.

Jeg er en av dem som har gått fra å være forferdet over tragedien til å bli forferdet over medias rolle.

Givergleden i Norge blandt oss vanlige mennesker når nye rekorder.

Jeg registrerer at 1.1 milliard er blitt lovet fra staten Norge.

Var det 4,5 milliarder fra Australia? Hva med Sverige, Danmark, Usa, England, Tyskland, Frankrike +++++++++

Hvilke summer snakker vi om totalt?

Hva blir så dette delt på de rammede menneskene der nede?

En veistruktur der nede koster jo ikke norske vei-summer heller da...

Husene er jo lette å sette opp - rimelige er de også i forhold til norsk standard.

Asiatere har en annen drivkraft enn oss norske, trauste folk. De har selv tro på at de klarer å gjenreise landet sitt på rekordtid.

Hvor mye vil dette koste i forhold til hva de kommer til å motta i støtte fra verden?

Nå sitter vi alle og kan ikke se på tv uten at en eller annen hjelpeorganisasjon tigger penger. Men er ikke grensen nådd?

Har ikke vi gidd vår del nå?

Når er det nok?

Eller er den grensen passert for lengst?

Hvem ellers tjener på dette?

Hjelpeorganisasjonene er ikke bare bassert på frivillig idèologi. Her er det mennesker som tjener til mer enn til salt i grauten blandt de ansatte.

Sjømannskirker som ber om økte bevilgninger. De vil ha flere kirker og ansatte (bemerk; ansatte - ikke frivillige!) Sikkert ikke vanskelig det med Kjell Magne ved roret.

Huff jeg vet at jeg høres kynisk ut.

Men jeg leste blandt annet at verden skrumper inn bistand til f.eks. Sudan.

Men har verden gidd for mye til Asia?

Undrende

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg for min del synes det er flott av givergleden blant nordmenn faktisk er så stor, og jeg ser et engasjement som jeg aldri før har opplevd. Jeg skulle bare ønske denne givergleden kunne være like stor for de sultrammede i Sudan, og andre kriser rundt om i verden.

Når det gjelder hvor grensen går for hvor mye vi blir gi, tror jeg vi skal gi så langt det strekker, ikke fordi vi ønsker å se på oss selv som så flotte mennesker som gir i bøtter og spann, men fordi det er så utrolig mange trengende i Asia for øyeblikket. Jeg tror de kommer til å trenge hjelp i en lang tid framover, dette er ikke noe som er over på et par uker.. Mener derfor at vi må gi økonomisk støtte en god stund til. Vil nødig at de skal føle seg "glemt" etter et par uker i medias søkelys.

Skrevet
Jeg for min del synes det er flott av givergleden blant nordmenn faktisk er så stor, og jeg ser et engasjement som jeg aldri før har opplevd. Jeg skulle bare ønske denne givergleden kunne være like stor for de sultrammede i Sudan, og andre kriser rundt om i verden.  

Når det gjelder hvor grensen går for hvor mye vi blir gi, tror jeg vi skal gi så langt det strekker, ikke fordi vi ønsker å se på oss selv som så flotte mennesker som gir i bøtter og spann, men fordi det er så utrolig mange trengende i Asia for øyeblikket. Jeg tror de kommer til å trenge hjelp i en lang tid framover, dette er ikke noe som er over på et par uker.. Mener derfor at vi må gi økonomisk støtte en god stund til. Vil nødig at de skal føle seg "glemt" etter et par uker i medias søkelys.

:enig_animasjon:

Dessuten må vi ikke glemme at i tillegg til alle konkrete ødeleggelser, som veier, hus o.l, er også næringsgunnlaget borte for utrolige mange mennesker, og hele samfunn. Dette trengs det nok mye penger og mye tid for å bygge opp dette.

I tillegg er det mange barn som er blitt foreldreløse som trenger støtte i årevis fremover.

Så jeg tror ikke det blir for mye penger til sørøst Asia.

Men jeg håper andre land gjør som Norge, og sier at bidraget til Sørøst asia ikke skal gå på bekostning av andre ting på bistandsbudsjettet, men tas utenom, slik at ikke andre trengende må lide.

Skrevet
Undrende]Men har verden gidd for mye til Asia?

Pengeinnsamlingen er jo valgfri. Ingenting er for mye, synes nå jeg. Ødeleggelsene er enorme, og tilsammen verdt flere millioner kroner. Fleretallet er uten hus og mat, og har dårlig økonomi fra før av. Å støtte opp ofrene i Asia synes jeg bør prioriteres i en særlig høy grad, og dersom man selv sliter økonomisk unngår man å gi høye summer (evt. ikke gi noe i det hele tatt).

Skrevet

jeg synes det er fint vi gir penger til asia men vi må ikke glemme at det er mange andre steder som også trenger hjelp!

Skrevet
jeg synes det er fint vi gir penger til asia men vi må ikke glemme at det er mange andre steder som også trenger hjelp!
:Nikke:
Gjest Aurélie
Skrevet

Tvert imot - det er denne type giverglede vi burde ha vist hver eneste gang det inntreffer katastrofer av ulik art. Tror dessverre at enkelte føler litt giverplikt i disse dager, snarere enn giverglede, og at det er dette som ligger til grunn for reaksjoner om at det florèrer av oppfordringer om å gi penger. Vi er ikke vant til en slik massiv og sentrert oppmerksomhet knyttet til at vi bør hjelpe, derfor kan jeg skønne at det virker litt overveldende på noen og enhver. Men når alt kommer til alt så har vi jo råd til å gi endel. Men å innse dette, gjør det også kanskje litt tydeligere for oss at vi burde ha bidratt mer ift. andre lidelser på andre steder av kloden. Og der har vel flertallet av oss på langt nær vist like mye giverglede..

Skrevet

Ja, det er jeg også enig i. Det eventuelle overskudd (noe som jeg tipper ikke vil være tilfelle), skal hjelpeorganisasjonene i hvertfall bruke til andre gode formål.

Skrevet

ja det virker nesten som folk har glemt bl.a at det er store flyktningeleirer i sudan der flere sulter i hjel hver dag!

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Vi gir ikke for mye, men burde også gitt mer til andre formål. "Usynlige" katastrofer skjer også veldig ofte uten at det bryr oss så mye.

Gjest Seleena
Skrevet

Det at folk gir er jo kjempeflott!!!! Det kunne jo ikkje bli betre egentleg. Og vi er flinke til å gje pengar utanom slike tvaksjonar og liknande. Dømes til røde kors, Redbarna og Kirkens nødhjelp.

Muleg det berre har gått meg hus forbi, men kvifor gav vi ikkje pengar til foreks Irak etter Bush erklærte krig?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes Norge (som vanlig) git alt for mye til slike ting.

Forstår ikke hvorfor norske politikere synes det er så bra at vi gir så mye hele tiden. Akkurat som lille Norge med mindreverdighetskomplekser sier " se hvor my evi gir, nå vil dere vel leke med oss?"

Men verden vil ikke leke mer med oss.

Finn på noe annet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har lest at det anslagsvis vil koste 15 milliarder dollar å rette opp skadene etter katastrofen. Dette tilsvarer nærmere 100 milliarder kroner.

Så de enorme summene du snakker om er nok bare småtteri. Det må også påpekes at dette så langt bare foreligger "løfter" om disse pengene.

Erfaringene etter jordsjelvkatastrofen i Bam i IRan tilsier at bare knapt halvparten av det lovede beløpet ble betalt av det internasjonale samfunn.

Når det gjelder fordeling av bistandspenger og sløsing blant hjelpeorganisasjoner så kan jeg være enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...